ברוכים הבאים, גזענים

סלמאן מצאלחה || ברוכים הבאים, גזענים

כשכל העולם עסוק בעניינים דוחקים אחרים, מן הראוי לשוב ולהזכיר את המצב העגום של הפלסטינים ולא לתת לכיבוש הישראלי המתמשך להישכח. זוהי אכן מטרה חשובה.

אולם דומה, כי התגובה הישראלית על מפגן הפעילים ה"פרו-פלסטינים" היא תגובה היסטרית וגובלת באיוולת, אם לא גרוע מכך. שכן עד כמה שהדבר יישמע מוזר, פעילים אלה אינם כלל פרו-פלסטינים ופרו-ערבים. נהפוך הוא - יותר משהמטס הוא "ברוכים הבאים לפלסטין", כפי שכינוהו הפעילים, הוא בא להביע הזדהות עם ישראל ולהדגיש את עומק השייכות של ישראל למשפחה התרבותית שלהם.

ייתכן כי חלק מהפעילים הם אנשים טובים, נאיבים ומבקשי תיקון העולם. ייתכן גם, שחלקם באו במטרה להשחיר את פני ישראל, המושחרים ממילא. אולם אפשר לקבוע, שהעולם התרבותי, התקין פוליטית, של פעילים אלה נגוע בגזענות לא כלפי יהודים, אלא כלפי התרבות הערבית והמוסלמית דווקא. שכן נקודת המוצא של מארגני המפגן היא ההיפך הגמור מהזדהות עם סבל ערבי כלשהו.

יש שמץ של אמת במכתב הציני שהכינה ממשלת ישראל כדי למסור אותו למי שיצליח בכל זאת לנחות כאן. לו היו פעילים אלה נושאים את דגל זכויות האדם בכלל ואת הדאגה לזכויות האדם הערבי בפרט, היו בוודאי מוצאים זמן ומקום להביע את מחויבותם ה"מוסרית" בעוד מקומות באזור הזה. מטרות לא חסרות בזמן האחרון.

זה שנה ויותר בשאר אסד טובח באזרחים ערבים סורים דורשי חופש. העולם, המכונה משום מה "תרבותי", צופה בזוועה בחיבוק ידיים ואינו עושה דבר כדי לעצור את ההרג וההרס בערי סוריה. זהו העולם התרבותי שאליו משתייכים הפעילים האלה, ודומה כי הם נוהגים על פי הקודים המוסריים של העולם הזה שלהם.

מי שמחלקים את העולם ואת בני האדם לכאלה שראוי לנהוג בהם על פי כללי מוסר אוניוורסליים ולכאלה שכללים אלה אינם חלים עליהם - אינם יכולים להיקרא מוסריים. מוסר אוניוורסלי חל על כולם. מי שמוציא מהכלל הזה חטיבה אנושית כלשהי, שאינה נדרשת לנהוג על פי כללי המוסר - המוסריות שלו עצמו מוטלת בספק.

האם גזענות רב-תרבותית היא המונעת מפעילים כאלה ואחרים להפגין סולידריות עם האזרחים הערבים הסורים הנטבחים? האם, לתפישת פעילים אלה ודומיהם, משתייכות סוריה ודומותיה בעולם הערבי לעולם תרבותי אחר, שקודים מוסריים אוניוורסליים אינם חלים עליו?

פעילי זכויות אדם מן הסוג הזה, שאינם מוצאים זמן לקיים מפגני הזדהות עם אזרחים ערבים הנטבחים יום יום בארצות ערב, חושפים בחוסר המעש שלהם את הגזענות האנטי ערבית דווקא. לדידם, העולם הערבי והמוסלמי משתייך לעולם תרבותי אחר, הנוהג על פי קודים מוסריים אחרים, שאינם חלק מהמוסר המערבי הנעלה "שלנו".

בעיני פעילים כאלה, ישראל היא משהו אחר. ישראל היא חלק מהמשפחה שלהם. לכן הם באים להפגין כאן, ולא בסוריה או במדינות ערביות אחרות. לכן הכותרת הנכונה למפגן הזה ולדומיו היא "ברוכים הבאים לישראל", לא לפלסטין.
*
פורסם: "הגזענות של הפעילים" דעות-הארץ, 17 באפריל 2012
***
For English, press here
----

פטריוטים אבל מרחוק

חוק בחירות לעם הנבחר:
המניפולציה הפוליטית בולטת בהצעת החוק הזאת, ועל כן קמה לה התנגדות מצד מה שמכונה כאן "השמאל". ככלל, הדיבורים על שמאל וימין בארץ הם אחיזת עיניים, שכן לא קיים בארץ שמאל, לא יהודי ולא ערבי.

סלמאן מצאלחה || פטריוטים אבל מרחוק


הבחירות לכנסת בפתח וסוגיות הקשורות בהן מתחילות לרחף באוויר. לא רק פריימריס, סקרים ומפלגות חדשות צצות כפטריות חברתיות אחרי המחאה, אלא שאנו עדים גם לקידום חקיקה הקשורה לזכאות בהשתתפות בהצבעה.

באחרונה צצה יוזמה חדשה-ישנה שנויה במחלוקת. צבי האוזר, מזכיר הממשלה, פועל לקידום החוק המרחיב את זכות ההצבעה לישראלים השוהים בחו"ל. מספרם של אזרחים אלה מוערך בחצי מליון, ובמונחים אלקטורליים, כשני מנדטים מן הזן של זאב אלקין ויריב לוין (שניהם מהליכוד).

כצפוי, היוזמה מעוררת התנגדות משום שהיא מעלה חשד שיוזמיה מבקשים לקושש קולות בחו"ל בכדי לחסום כל אפשרות לשינוי השלטון. יוזמה זו דחפה קבוצה של אנשי רוח וקצינים לקרוא להפסיק את קידום החוק. בדבריהם הם מציינים כי החוק נועד לסייע למפלגות לגייס מצביעים בחו"ל, באמצעות שימוש בחוק השבות באופן שיאפשר מתן אזרחות מיידית ליהודים. "ההצבעה מחו"ל תעודד התאזרחות לצורך הצבעה", הם כתבו והוסיפו: "קבוצות יהודים מאורגנות מהגולה יקבעו משם את חיי הישראלים" (יהונתן ליס, "הארץ" 1.4).

המניפולציה הפוליטית בולטת בהצעת החוק הזאת, ועל כן קמה לה התנגדות מצד מה שמכונה כאן "השמאל". ככלל, הדיבורים על שמאל וימין בארץ הם אחיזת עיניים, שכן לא קיים בארץ שמאל, לא יהודי ולא ערבי. בצד היהודי, קשה להצביע על הבדל כלשהו בין בנימין נתניהו (ליכוד), שאול מופז (קדימה) ושלי יחימוביץ' (עבודה), בכל מה שקשור לפתרון הסכסוך הישראלי-הפלסטיני. גם בצד הערבי קשה להצביע על הבדלים בין הח"כים הערבים מוחמד ברכה (חד"ש), ג'מאל זחאלקה (בל"ד) ואחמד טיבי (תע"ל).

ייתכן כי בקרב המפלגות הציוניות ישנם אנשים שמתנגדים להתאזרחות לצורך הצבעה, אך כולם ממשיכים לדבוק בהתאזרחות לצורך הפקעה, בייחוד הפקעה של אדמות של אלה המכונים במילון הציוני, "לא-יהודים". כל ההבחנה בין שלל המפלגות הציוניות מצטמצמת, אם כן, להימצאותם של קומץ אנשי ימין שהם מעט ליברליים בעניינים אזרחיים זניחים, לבין רוב מוחלט של אנשי ימין לאומנים ופונדמטליסטים. לכן יש להודות ששמאל אמיתי - מדיני, חברתי ותרבותי - קיים רק בתיאוריה. על רקע המאבק הלאומי המתמשך בארץ לא יכול להתקיים שמאל אמיתי.

צריך דמיון פורה במיוחד כדי להיאבק בהזיות של הימין. אבל אם פטריוטיות היא מפלטו האחרון של הנבל, צריך לספק לנבלים פטריוטיות צרופה ולערער את עולמם הרוחני. ספר החוקים הישראלי משווע לחוק חשוב אחר שעוד לא חוקק. אם בבחירות עסקינן, הרי שחוק הבחירות צריך לכלול סעיף מאוד "פטריוטי": לא תהיה זכות בחירה למי שנושא דרכון זר. זאת ועוד: כל מי שנושא דרכון זר לא יהיה רשאי לבחור ולהיבחר לרשויות המקומיות ולא יוכל לשרת בשום תפקיד בשירות המדינה.

על ידי קידום חוק כזה, אפשר לתפוס שתי ציפורים במכה אחת: מחד, בוחרים אנשים שנאמנותם המוחלטת היא אך ורק לאזרחים כאן. ומאידך, חושפים לעיני כל את ערוותם של כל ה"פטריוטים", המפוקפקים והמנוולים גם יחד.
*
פורסם: דעות-הארץ, 9 באפריל 2012

***
For English, press here

------

 

האתר הושק באוקטובר 2008