עבד ל. עזב || אולי תסתכלו במראה?

אינני מתנצל על כך שאני אומר, וחוזר ואומר, שהכנסים שאתם מארגנים נגד האלימות נועדו בעיקר להוכיח לתורמים שעשיתם משהו עם הכסף שלהם...

עבד ל. עזב ||

אולי תסתכלו במראה?

אני הח"מ, ד"ר עבּד ל. עזבּ מכפר עארה, מודיע לך בזאת, סמאח סלאימה, כי מצבי הנפשי בכל הנוגע לחברה הערבית נע בין תסכול לדיכאון עמוק. לשיטתך, אין הרבה סיבות אובייקטיביות המצדיקות זאת: כנס נגד אלימות פה, כנס נגד אלימות שם, והשד יברח וייעלם. חיפשתי סיבה לענות למאמרך ("הארץ" 10.6), וגיליתי שאפשר לסכם אותה במשפט אחד: לשכנעך להביט במראָה. כי אם תעשי כן תגלי, שבנוסף ליחס הגזעני שנקטו ונוקטות כל ממשלות ישראל כלפינו, והתעלמות המשטרה מהנעשה ביישובים הערביים, יש עוד כמה גורמים למצב החברה הערבית.

להלן רשימת מכולת, ללא הסברים:
א. במהפכה במצרים התרחשו מאות מקרים של אונס והטרדה מינית בכיכר תחריר וסביבתה.
ב. דאעש הוקם על ידי מדינות מוסלמיות — סעודיה, קטאר וטורקיה — והן מממנות אותו עד היום, בסיוע ארה"ב וגרורותיה.
ג. באביב הערבי, שעדיין לא הסתיים, נרצחו יותר ערבים — על ידי ערבים — מכפי שישראל הרגה בכל המלחמות.
ד. למרות המשאבים הכספיים העצומים של העולם הערבי, תקציבי המחקר מגיעים ל–0.5% מתקציבי המחקר של אירופה.
ה. העולם הערבי כולו איננו מייצר טכנולוגיה משמעותית אחת.
ו. הערבי היחיד שזכה בפרס נובל למדעים, פרופ' אחמד זוויל, עשה את מחקריו בארה"ב.
ז. ההוצאה הכספית הגדולה ביותר של העולם הערבי בעשור האחרון היא על רכישת נשק, ששימש ומשמש לרצח ערבים.
ח. הערבים בישראל מהווים כ–20% מהאוכלוסייה. חלקם בפשיעה הוא מעל 50%.
ט. בחלקים מסוימים של החברה הערבית נהוגה מגבית־קבע למען בני המשפחה שיבצעו רצח בעתיד (נקמת דם).
י. תרבות התרומה למוסדות צדקה וללימודים אקדמיים כמעט שלא קיימת בקרב ערביי ישראל.
יא. המדינה מפלה אותנו לרעה מבחינה תקציבית בכל תחום. אבל כשסוף סוף מגיעים תקציבים דלים, חלק לא מבוטל מועבר על ידי ראשי הרשויות המקומיות לקרוביהם, באמצעות מכרזים פיקטיביים.
יב. הפגיעה ברשות הרבים והוונדליזם בחברה שלנו גדולים לאין ערוך מאשר בחברה היהודית. מגרש כדורגל או כדורסל נשאר תקין כמה חודשים במקרה הטוב. השערים נעקרים, לוחות הסלים נקרעים והתאורה מנופצת.
יג. ברוב היישובים של החברה הערבית בישראל מתנהלות הבחירות לרשויות המקומיות על בסיס חמולתי נטו, ולעתים קרובות הן מלוות במעשי אלימות עד כדי רצח.
יד. ביישובים מסוימים אפילו המסגדים "שייכים" לחמולות, והשייח של המסגד חייב להיות מאותה חמולה.
טו. אנחנו מתלוננים כל הזמן על הגזענות של הממסד וחלקים מהחברה היהודית, ואכן גזענות זו קיימת. אבל בחלק מהיישובים שלנו כמעט כל התפקידים מאוישים על ידי החמולה השלטת, שלא מאפשרת לבני חמולות אחרות להחזיק בתפקידים משמעותיים כלשהם.
טז. אפילו בבחירות לכנסת, בחלק (לא גדול) מהיישובים שלנו ההצבעה היא חמולתית.

אינני מתנצל, גם אם הדבר ייחשב לרובד נוסף בתסכול שלי, על כך שאני אוהב לפתור תשחצים בעברית. אגב, אני גם לא יכול לחיות בלי מוזיקה, בעיקר של סת אל־כּול. אינני מתנצל על כך שאני מטיח בפנייך את העובדה שאתם מקימים קול זעקה אחרי כל רצח בחברה שלנו, רק כדי להטיח האשמות, מוצדקות חלקית, במשטרה, בממשלה, בקולוניאליזם ובחייזרים שמגיעים מקצה הגלקסיה, אבל מתעלמים מהאצבע שלוחצת על ההדק.

אינני מתנצל על כך שאני אומר, וחוזר ואומר, שהכנסים שאתם מארגנים נגד האלימות נועדו בעיקר להוכיח לתורמים שעשיתם משהו עם הכסף שלהם, ושמטרתם העיקרית היא צילומים (עשרות אחרי כל אירוע) באתרי החדשות בערבית ובפייסבוק. כן, הכנסים שלכם הם, כפי שאמרה מרגלית צנעני, "מלים מלים מלים, על הלשון מגלגלים", כי בשעה שהטבעות ברסן הסוס נמתחות, כפי שסבי ז"ל היה אומר, משל לשעת דחק, יודע הצעיר הערבי שכל מה ששמע מכם, בבית הספר ואפילו במסגד, הוא בגדר אוטופיה. הנאמנות המוחלטת שלו היא לחמולה.

מספרים על צבוׂע שהפחיד תושבי כפר ערבי קטנטן אצלנו במשולש בראשית המאה שעברה. צעיר אחד התנדב להרוג את חיית הפרא, וביקש רק שיראו לו את המאורה שלה. לקחו את הבחור לפנות ערב לאזור תל מגידו, והנה הם רואים את הצבוע יושב לו ומלקק את פרוותו לקראת היציאה למסע הלילי של חיפוש מזון. הנה הוא, צעקו לגיבור שלנו. כן, אמר, אבל איפה המאורה שלו, אני רוצה להיכנס פנימה וללכוד אותו חי. וכך חזרו כלעומת שבאו. רואה את הצבוׂע, ומגשש אחר מאורתו. זה בדיוק מה שאתם עושים. ובעוד יובל שנים יתגוששו כאן שני משכילים ערבים (תודה על המחמאה, סלאימה!) האחת תגיד לשני שהוא מתוסכל, והוא יתחנן לפניה שתביט במראה. וכל הזמן הזה דמנו ימשיך להישפך, וכנסינו ייערכו לתפארה.

הכותב הוא כימאי

___
הארץ, 14.06.2016


שיתופים:

תגובות בפייסבוק:



תגובות באתר:
ניתן להשאיר תגובה כאן.

0 comments:

הוסף רשומת תגובה

במרחב
  • בימים ההם בזמן הזה

    בטרם מעלים האיסלאמיסטים את תפארת העבר על ראש שמחתם, יש אם כן להזכיר להם שהשגשוג המדעי והתרבותי אז התרחש דווקא בזכות הקפיצה מעל משוכת האיסלאם האורתודוקסי השמרני…


    המאפיה השבטית

    כך היה עם הקצב מבגדד, שהתחבא במרחב השבטי שלו, וכך הדבר עם הקצב מדמשק. מאות אלפי הרוגים ופצועים סורים, מיליוני פליטים והרס טוטלי של ערים לא מזיז לו כהוא זה…

    כל הפרטים

  • האור מגיע ממערב

    ”אינטלקטואלים” מוסלמים משננים במשך דורות שכל האמת והידע מצויים בקוראן. מי שמחזיק בתפישה כזאת, כמו חמור, מובטח לו שיישאר לעד מאחור…


    על האורה בקצה הג׳ורה

    אפשר להירגע. מה שאירע בתוניסיה לא עתיד לחזור על עצמו במדינות ערב האחרות. אמנם, הפלת דיקטטור על ידי התקוממות עממית מפיחה רוח חדשה, ואולי אף שביב של תקווה, בקרב רבים באזור, אבל מכאן ועד לחגיגות...

    כל הפרטים

בארץ
  • ערבי בכל ניידת

    היחסים בין הציבור הערבי לשלטון המרכזי לא יכולים להמשיך להתנהל במתכונתם הנוכחית, המעוותת. השלטונות חייבים להפנים את העיקרון של אזרחות שווה לכלל האזרחים, על כל המשתמע מהדבר...

    ישראל כמדינה ערבית

    ישראל הערבית", זו שגיליתי בימי התיכון, אינה שונה בהרבה מישראל היום, תרתי משמע. שכן, שנים הלעיטו אותנו בבית הספר בשירי עצמאות ישראל.

    כל הפרטים
  • נחשפה ערוות השמאל

    השיח הפוליטי בקרב מה שמכונה בטעות "שמאל" בישראל הוא שיח עקר, שלא ישנה את המצב הקיים. מדברים שפורסמו לאחרונה ב"הארץ" על ידי כותבים הנמנים עם מחנה השמאל כביכול, מצטיירת תמונה עגומה. השיח תחום בגבולות אתניים יהודיים.

    ספסרי הדת

    הנה נודע לנו באחרונה, כי בספרי הלימוד שבהם משתמשים בזרם הממלכתי־הדתי מצנזר משרד החינוך פרקים העוסקים ברביית האדם. זאת, מתוך היענות לבקשות מצד מערכת החינוך הממלכתית־הדתית.
  • ערבי, דבר ערבית

    גם הערבים מזלזלים בשפת אמם ונותנים יד לדחיקתה מהמרחב הציבורי. עדות לכך ניבטת מכל פינה ביישובים הערביים. השלטים והמודעות המתנוססים על בתי עסק ומשתלטים על הנוף העירוני הם כמעט על טהרת השפה העברית.

    יהודית ודגנרטית

    אפשר להירגע. לא תקום כאן מדינה דו־לאומית. הטעם לכך פשוט: בשטח שמשתרע בין הים לירדן אין שני לאומים מגובשים לצורך ריקוד הטנגו הזה.
ישראל-פלסטין
  • תש״ח בערבית

    הרטוריקה היא סם ההזיות שהערבים הורגלו ליטול מימים ימימה. את הרטוריקה הזאת הם חובשים כמגבעות מליציות ושוכחים שהיא משמשת משתיק־שכל על ראשיהם.

    כל הפרטים

  • בעקבות המופתי

    מכיוון ששמו של המופתי, חאג׳ אמין אל־חוסייני, התגלגל באחרונה על לשונו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, החלטתי לנצל את השהות בברלין כדי להתחקות אחר עקבותיו של ״הצורר״ הפלסטיני...

    כל הפרטים

מגרות
  • על קופים וחזירים

    ויהי כאשר ישבו בני ישראל במדין ויאסור עליהם אללה ביום השבת את הדגים: הן דיג והן אכילה. ויהי כאשר באה השבת ויבואו הדגים על כל סוגיהם, ובא מקרל, ובאה דניס, ובא לברק, ובאו אלתית ואספמיא אל חוף ימם. ויהי בצאת השבת וישובו כל הדגים כולם אל לב ים, ולא שזפו עיני בני ישראל עוד דג, קטן כגדול, עד לבוא השבת הבאה. והיה כדבר הזה ימים רבים.
  • רצח לשם כבוד

    אין ישוב ערבי, בארץ או בחוץ לארץ, שלא ידע רציחות על רקע מה שמכונה "כבוד המשפחה". אינטלקטואלים ערבים רפי שכל מנסים להמעיט מחומרת המעשים האלה בטיעונים שונים, לרבות השוואת רצח על "כבוד המשפחה" ל"רצח על רקע רומנטי"...

ארכיון

 
תרגומים
  • מרטין נימלר

    בַּהַתְחָלָה בָּאוּ אֶל הַקּוֹמוּנִיסְטִים
    וְלֹא הֵרַמְתִּי אֶת קוֹלִי,
    כִּי לֹא הָיִּיתִי קוֹמוּנִיסְט;

    כל הפרטים

  • בלקרישנא סאמא

    מִי שֶׁאוֹהֵב פְּרָחִים, יֵשׁ לוֹ לֵב כֹּה רָגִישׁ.
    מִי שֶׁלֹּא יָכֹל לִתְלֹשׁ אֶת כּוֹתַרְתָּם,
    לוֹ וַדַּאי לֵב אָצִיל.

  • שרון אולדס

    אֵיךְ הֵם עוֹשִֹים אֶת זֶה, אֵלֶּה הָעוֹשִֹים אַהֲבָה
    לְלֹא אַהֲבָה? יָפִים כְּמוֹ רַקְדָּנִים
    מַחֲלִיקִים אֶחָד עַל גַּבֵּי הַשֵּׁנִי כְּגוֹלְשִׁים
    עַל קֶרַח, אֶצְבְּעוֹתֵיהֶם נְעוּצוֹת זֶה
    בְּגוּפוֹ שֶׁל זֶה, פְּנֵיהֶם
קולות באפלה
  • תגובות אחרונות

  • מבחר נושאים