15 ביוני 2016

עבד ל. עזב || אולי תסתכלו במראה?

אינני מתנצל על כך שאני אומר, וחוזר ואומר, שהכנסים שאתם מארגנים נגד האלימות נועדו בעיקר להוכיח לתורמים שעשיתם משהו עם הכסף שלהם...

עבד ל. עזב ||

אולי תסתכלו במראה?

אני הח"מ, ד"ר עבּד ל. עזבּ מכפר עארה, מודיע לך בזאת, סמאח סלאימה, כי מצבי הנפשי בכל הנוגע לחברה הערבית נע בין תסכול לדיכאון עמוק. לשיטתך, אין הרבה סיבות אובייקטיביות המצדיקות זאת: כנס נגד אלימות פה, כנס נגד אלימות שם, והשד יברח וייעלם. חיפשתי סיבה לענות למאמרך ("הארץ" 10.6), וגיליתי שאפשר לסכם אותה במשפט אחד: לשכנעך להביט במראָה. כי אם תעשי כן תגלי, שבנוסף ליחס הגזעני שנקטו ונוקטות כל ממשלות ישראל כלפינו, והתעלמות המשטרה מהנעשה ביישובים הערביים, יש עוד כמה גורמים למצב החברה הערבית.

להלן רשימת מכולת, ללא הסברים:
א. במהפכה במצרים התרחשו מאות מקרים של אונס והטרדה מינית בכיכר תחריר וסביבתה.
ב. דאעש הוקם על ידי מדינות מוסלמיות — סעודיה, קטאר וטורקיה — והן מממנות אותו עד היום, בסיוע ארה"ב וגרורותיה.
ג. באביב הערבי, שעדיין לא הסתיים, נרצחו יותר ערבים — על ידי ערבים — מכפי שישראל הרגה בכל המלחמות.
ד. למרות המשאבים הכספיים העצומים של העולם הערבי, תקציבי המחקר מגיעים ל–0.5% מתקציבי המחקר של אירופה.
ה. העולם הערבי כולו איננו מייצר טכנולוגיה משמעותית אחת.
ו. הערבי היחיד שזכה בפרס נובל למדעים, פרופ' אחמד זוויל, עשה את מחקריו בארה"ב.
ז. ההוצאה הכספית הגדולה ביותר של העולם הערבי בעשור האחרון היא על רכישת נשק, ששימש ומשמש לרצח ערבים.
ח. הערבים בישראל מהווים כ–20% מהאוכלוסייה. חלקם בפשיעה הוא מעל 50%.
ט. בחלקים מסוימים של החברה הערבית נהוגה מגבית־קבע למען בני המשפחה שיבצעו רצח בעתיד (נקמת דם).
י. תרבות התרומה למוסדות צדקה וללימודים אקדמיים כמעט שלא קיימת בקרב ערביי ישראל.
יא. המדינה מפלה אותנו לרעה מבחינה תקציבית בכל תחום. אבל כשסוף סוף מגיעים תקציבים דלים, חלק לא מבוטל מועבר על ידי ראשי הרשויות המקומיות לקרוביהם, באמצעות מכרזים פיקטיביים.
יב. הפגיעה ברשות הרבים והוונדליזם בחברה שלנו גדולים לאין ערוך מאשר בחברה היהודית. מגרש כדורגל או כדורסל נשאר תקין כמה חודשים במקרה הטוב. השערים נעקרים, לוחות הסלים נקרעים והתאורה מנופצת.
יג. ברוב היישובים של החברה הערבית בישראל מתנהלות הבחירות לרשויות המקומיות על בסיס חמולתי נטו, ולעתים קרובות הן מלוות במעשי אלימות עד כדי רצח.
יד. ביישובים מסוימים אפילו המסגדים "שייכים" לחמולות, והשייח של המסגד חייב להיות מאותה חמולה.
טו. אנחנו מתלוננים כל הזמן על הגזענות של הממסד וחלקים מהחברה היהודית, ואכן גזענות זו קיימת. אבל בחלק מהיישובים שלנו כמעט כל התפקידים מאוישים על ידי החמולה השלטת, שלא מאפשרת לבני חמולות אחרות להחזיק בתפקידים משמעותיים כלשהם.
טז. אפילו בבחירות לכנסת, בחלק (לא גדול) מהיישובים שלנו ההצבעה היא חמולתית.

אינני מתנצל, גם אם הדבר ייחשב לרובד נוסף בתסכול שלי, על כך שאני אוהב לפתור תשחצים בעברית. אגב, אני גם לא יכול לחיות בלי מוזיקה, בעיקר של סת אל־כּול. אינני מתנצל על כך שאני מטיח בפנייך את העובדה שאתם מקימים קול זעקה אחרי כל רצח בחברה שלנו, רק כדי להטיח האשמות, מוצדקות חלקית, במשטרה, בממשלה, בקולוניאליזם ובחייזרים שמגיעים מקצה הגלקסיה, אבל מתעלמים מהאצבע שלוחצת על ההדק.

אינני מתנצל על כך שאני אומר, וחוזר ואומר, שהכנסים שאתם מארגנים נגד האלימות נועדו בעיקר להוכיח לתורמים שעשיתם משהו עם הכסף שלהם, ושמטרתם העיקרית היא צילומים (עשרות אחרי כל אירוע) באתרי החדשות בערבית ובפייסבוק. כן, הכנסים שלכם הם, כפי שאמרה מרגלית צנעני, "מלים מלים מלים, על הלשון מגלגלים", כי בשעה שהטבעות ברסן הסוס נמתחות, כפי שסבי ז"ל היה אומר, משל לשעת דחק, יודע הצעיר הערבי שכל מה ששמע מכם, בבית הספר ואפילו במסגד, הוא בגדר אוטופיה. הנאמנות המוחלטת שלו היא לחמולה.

מספרים על צבוׂע שהפחיד תושבי כפר ערבי קטנטן אצלנו במשולש בראשית המאה שעברה. צעיר אחד התנדב להרוג את חיית הפרא, וביקש רק שיראו לו את המאורה שלה. לקחו את הבחור לפנות ערב לאזור תל מגידו, והנה הם רואים את הצבוע יושב לו ומלקק את פרוותו לקראת היציאה למסע הלילי של חיפוש מזון. הנה הוא, צעקו לגיבור שלנו. כן, אמר, אבל איפה המאורה שלו, אני רוצה להיכנס פנימה וללכוד אותו חי. וכך חזרו כלעומת שבאו. רואה את הצבוׂע, ומגשש אחר מאורתו. זה בדיוק מה שאתם עושים. ובעוד יובל שנים יתגוששו כאן שני משכילים ערבים (תודה על המחמאה, סלאימה!) האחת תגיד לשני שהוא מתוסכל, והוא יתחנן לפניה שתביט במראה. וכל הזמן הזה דמנו ימשיך להישפך, וכנסינו ייערכו לתפארה.

הכותב הוא כימאי

___
הארץ, 14.06.2016



שיתופים:



תגובות בפייסבוק:

0 תגובות::

הוסף רשומת תגובה

  • מזרח-תיכון

    המאפיה השבטית

    כך היה עם הקצב מבגדד, שהתחבא במרחב השבטי שלו, וכך הדבר עם הקצב מדמשק. מאות אלפי הרוגים ופצועים סורים, מיליוני פליטים והרס טוטלי של ערים לא מזיז לו כהוא זה…

    כל הפרטים

    למה אמריקה אוהבת מלחמות

    התנהלות המעצמות, ובראשן ארה״ב, מול איראן איננה מפתיעה; השלום במזרח התיכון הוא האויב מספר אחת של יצרניות הנשק הגדולות...

    כל הפרטים

  • ישראל-פלסטין

    תש״ח בעיניים ערביות

    הרטוריקה היא סם ההזיות שהערבים הורגלו ליטול מימים ימימה. את הרטוריקה הזאת הם חובשים כמגבעות מליציות ושוכחים שהיא משמשת משתיק־שכל על ראשיהם.

    כל הפרטים

    ישראל כמדינה ערבית

    "ישראל הערבית", זו שגיליתי בימי התיכון, אינה שונה בהרבה מישראל היום, תרתי משמע. שכן, שנים הלעיטו אותנו בבית הספר בשירי עצמאות ישראל.

    כל הפרטים
  • another title

    المتابع من أبناء جلدتنا لما يجري في هذا العالم الواسع يجد نفسه أمام ظاهرة فريدة. فلو نظرنا إلى ما يحصل من أحداث نرى أنّ القاسم المشترك بينها هو أنّ غالبيّتها هو مواقع وقوعها الجغرافية. إذ نرى أنّها تحدث في الأصقاع التي توصف بانتمائها إلى العالمين العربي والإسلامي.

הקש על התמונה לשליחת דוא״ל

קלאסי

***
ג׳אז


ארכיון הצד הזה

מבחר נושאים

 
  • מסות

    עיר הפרח המהלך

    רק העיר ירושלים מסוגלת להלֵּך על החבל הנמתח בין שדים רדומים לבין פּרח שנשכח...

    כל הפרטים

    כל הצפורים מוליכות לרומא

    כשחלפה באופק עננה שחורה של צפורים ונחתה במטעים בשלהי הסתיו‮, ‬יצאו אנשי הכפר ובידיהם כל מיני רעשנים ואצו לגרש את הצפורים הפולשניות כדי להציל את יבולי הזיתים‮, ‬מקור מחייתם העיקרי בימים ההם‮.

    כל הפרטים



  • סיפור

    צפירת הרגעה

    כשנורית צור התקשרה לאמיר לשאול לשלומו "בימים טרופים אלה" כלשונה, נשמעה בקולה נימה קצת מבודחת, אם כי לא הצליחה להסתיר בה את החרדה הגדולה שלה...

    כל הפרטים


    מדרש

    על קופים וחזירים

    מדי פעם בפעם מובאים בתקשורת העברית דברי שטנה הנאמרים על-ידי מטיפים אסלאמיים או מובאים ציטוטים, מן העתונות או מכתובים ערביים אחרים, המדמים את היהודים לקופים וחזירים. בהתייחסות למובאות האלה תמיד נעלם מעיני הקורא העברי מקור הדימוי הזה והרקע עליו צמח.

    כל הפרטים
  • another title

    المتابع من أبناء جلدتنا لما يجري في هذا العالم الواسع يجد نفسه أمام ظاهرة فريدة. فلو نظرنا إلى ما يحصل من أحداث نرى أنّ القاسم المشترك بينها هو أنّ غالبيّتها هو مواقع وقوعها الجغرافية. إذ نرى أنّها تحدث في الأصقاع التي توصف بانتمائها إلى العالمين العربي والإسلامي.
  • שיר

    מאותו עפר

    וְשׁוּב דִּמְדּוּמִים וְשׁוּב רוּחַ יָם רְעוּדָה.
    וְלֹא הִבְהֵב בָּאֹפֶק סִימָן כָּלְשֶׁהוּ לְהֲקָלָה.
    וּכְבָר הָיָה יָדוּעַ שֶׁהָעִנְיָנִים יֵלְכוּ וְיִסְתַּבְּכוּ.
    וְהֵם אָכֵן הָלְכוּ וְהסְתַּבְּכוּ.

    כל הפרטים

  • שיר

    בחיפה, מול הים

    בְּחַיְפָה, מוּל הַיָּם, רֵיחוֹת הַמֶּלַח
    עוֹלִים מִתּוֹךְ הָאֲדָמָה. וְשֶׁמֶשׁ
    הַתּוֹלָה עַל עֵץ פּוֹרֶמֶת רוּחַ.
    בְּתוֹךְ שְׁוּרַת עֵצִים טוֹבֶלֶת אֶבֶן,
    נִטְּעוּ גְבָרִים, נָשִׁים וְאֵלֶם. דַּיָּרִים
    בְּבֵית דִּירוֹת וּשְׁמוֹ מוֹלֶדֶת.

    כל הפרטים

  • שיר

    על חופש היצירה בעידן הלאומי


    מִכֵּיוָן שֶׁאֵינֶנִּי מְדִינָה, לֹא גְבוּלוֹת
    בְּטוּחִים לִי, אוֹ צָבָא שֶׁשּׁוֹמֵר יוֹם
    וָלַיְלָה עַל חַיֵּי חַיָּלָיו. וְאֵין קַו
    צִבְעוֹנִי שֶׁמָּתַח גֶנֶרָל מְאֻבָּק בְּשׁוּלֵי
    נִצְחוֹנוֹתָיו.

    כל הפרטים