ב. מיכאל || ערב קסום, מקסים, מוקסם


ב. מיכאל

|| ערב קסום, מקסים, מוקסם ||


לעולם לא אשכח את הערב הקסום ההוא, עת אירחתי לארוחה ערב צנועה את כבוד הרב מ. כהנא ואת אשתו המהממת.

זה היה ליל קיץ מקסים. הכוכבים נצנצו ברקיע והילכו על כולנו קסם מקסימלי. לרגע חששתי שכבוד הרב ואשתו המסחררת נאלצו לבטל, ולכן כה עזה היתה התרגשותי כאשר ראיתי את הזוג האצילי חוצה את מפתן ביתי ונושק ברכּוּת אנושית כל כך למזוזה.

האנטישמיות היא נגד ערבים


סלמאן מצאלחה || 

האנטישמיות היא נגד ערבים



בעיני הימין הישראלי, כל העולם הוא אנטישמי. בכך אין כל חדש. רק שבפועל "האנטישמיות״ של העולם לא מופנית כלל כלפי ישראל והיהודים, אלא דווקא כלפי הערבים. העולם אנטישמי עד כדי כך, שאינו מתייחס לעולם הערבי כפי שהוא מתייחס למדינת ישראל וליהודים. שכן בעיני העולם ה״אנטישמי״ הזה, הן ישראל והן היהודים נתפשים כחלק מהמשפחה, כחלק מהתרבות ״שלו״. לעומת זאת, העולם הערבי והאיסלאמי הוא ה"אחר". וזה כבר סיפור אחר.

דור ערבי מזוין

סלמאן מצאלחה || 

דור ערבי מזוין


מי שחושב שנושאים כמו הגרעין האיראני או הסכסוך הישראלי־פלסטיני מדירים שינה מעיני הצעירים הערבים, צריך לחשב את מסלול מחשבתו מחדש. סקר שנערך השנה ב–16 מדינות ערביות, כולל פלסטין, מגלה ממצאים מפתיעים על הלכי הרוח בקרב הצעירים הערבים. הסקר, שנערך על ידי מכון ברסון מרסטלר, ביקש לבדוק את עמדותיהם של צעירים בגילאים 18-24 במגוון נושאים, שעומדים במוקד התעניינותם.

הדור הצעיר הזה — המונה כ–200 מיליון בני אדם — מהווה את חלק הארי מהאוכלוסייה בעולם הערבי, המונה כ–350 מיליון נפש. זה הדור שעתיד להיות עמוד השדרה של החברות הערביות בעשורים הבאים.

בסקר קודם, שנערך ב–2012, בעקבות מהפכות ״האביב הערבי״, נשבה רוח אופטימית בקרב הדור הערבי הצעיר. הסיכויים לשינויים מרחיקי לכת, שבסופם ייהפכו החברות הערביות לדמוקרטיות, נראו אז, בתחילת הדרך, בהישג יד. 40% מהנסקרים חשבו ב–2012, שהעדר דמוקרטיה הוא המכשול העיקרי העוצר את התפתחותן של החברות הערביות. בסקר החדש צנח שיעור הסבורים כך ל–15%. משמעות הדבר היא, שהדור הצעיר איבד את אמונו הן בחברות הערביות והן במשטרים הערביים.

האיום הגרעיני האיראני אינו נתפש בעיני הצעירים הערבים כאחד המחסומים העיקריים הבולמים את התפתחות החברות המזרח תיכוניות. רק 8% סבורים שהוא מהווה מחסום מרכזי. בצמוד אליו, בתחתית מדרג הדאגות של הדור הערבי הצעיר, נמצא גם שוויון זכויות לנשים. ואילו הסכסוך הישראלי־פלסטיני, שנהוג היה לחשוב כי הוא עומד בראש מעייניהם של הצעירים, תופס רק את המקום הרביעי בדירוג המכשולים החוסמים את התפתחותן של החברות הערביות. בראש הדאגות נמצאות סוגיות אחרות, כמו דאעש, הטרור והאבטלה בקרב הצעירים.

תוצאות הסקר מראות מעל לכל, כי הדור הערבי הזה איבד את הביטחון ביכולתו לחולל שינוי כלשהו בחברה שלו. חוסר הביטחון הזה משתקף גם בפן אחר ולא פחות חשוב — יחסם של הצעירים לשפה הערבית. אף שהם רואים בשפה מרכיב חשוב בזהות הלאומית, בפועל, מעמדה בקרב צעירים רבים הולך ונחלש, כאשר הם מעדיפים להשתמש באנגלית בחיי היום־יום. התופעה בולטת במיוחד במדינות המפרץ, שמעל 50% מהנסקרים בהן אמרו שהם משתמשים באנגלית בחיי היום־יום. כנראה שהסיבה העיקרית לכך היא האחוז הגבוה של העובדים הזרים במדינות אלה. שני שלישים מההנסקרים לא סומכים על השלטונות בארצותיהם, ואינם בטוחים שממשלותיהם יכולות לשמור על מעמדה של השפה הערבית.

דומה, כי תחושות חוסר האונים פושות בקרב הדור הערבי הצעיר. לכן, אין זה פלא שרוב הנסקרים מעדיפים לחיות מחוץ לארצותיהם, כשמדינות המערב בקדימות ראשונה מבחינתם.

הממצאים הללו הם נורות אדומות המהבהבות בשמי המזרח התיכון. צפירת האזעקה שצריכה להעיר לא רק את החברות והמשטרים הערביים, אלא גם את שאר העולם. שכן ללא תוכניות לטווח ארוך, השקעה נרחבת בחינוך מודרני, ויצירת מאות אלפי מקומות עבודה בשביל הדור הערבי הצעיר המזוין ואובד העצות הזה, לא תהיה תקומה לאזור, השקוע במלחמות שבטיות ודתיות. ואם לא תהיה תקומה לדור הזה באזור הזה הוא עתיד לייצר דורות של מזוינים ולייצא לעולם רק טרור.
*
הארץ, 20.05.2015
*




על אותו נושאת מאמר בערבית שפורסם ב״אל-חיאת״.

שיר ערבי | למא בדא יתת׳נא


שיר ערבי קלאסי


לַמָּא בָּדָא יָתָתַ׳נָּא



כְּשֶׁהוֹפִיעָה מִתְהַלֶּכֶת לָהּ נָעָה מוּל עֵינַי
אמאן אמאן אמאן אמאן .....
כָּךְ, יְפִי-אֲהוּבָתִי הֵטִּיל אֶת הַקֶּסֶם עָלַי
אמאן אמאן אמאן אמאן .....

הִיא סִמְּנָה בְּמַבָּטָהּ וְאוֹתִי הִיא שָׁבְתָה
אמאן אמאן אמאן אמאן .....
הֵן לְעָנָף שֶׁבְּלִבִּי שִׁטָּה אֲהוּבָתִי דָּמְתָּה
אמאן אמאן אמאן אמאן .....


הוֹ גוֹרָלִי וְהוֹי מְבוּכָתִי
מִי יְרַחֵם עָלַי וְעַל תְּלוּנָתִי
עַל אַהֲבָתִי וְעַל תַּלְאוּבַתִי
זוּלַת אוֹתָהּ כְּלִילַת הַחֵן.
אמאן אמאן אמאן אמאן .....
* תרגם: סלמאן מצאלחה


***
הלחן והשיר בערבית


אותו הלחן - פיוט עברי | קונצרט במוסקווה




*
הטקסט בערבית

لما بدا يتثنى

لَمَّا بَدَا يَتَثنَّى
آمان آمان آمان آمان...
حِبِّي جَمَالُهْ فَتَنّا
آمان آمان آمان آمان...

أوْمَا بِلَحْظُهْ أسَرْنَا
آمان آمان آمان آمان...
غُصْنٌ سَبَا حِينَ مَالْ
آمان آمان آمان آمان...

وَعْدِي وَيَا حِيرَتِي
مَنْ لِي رَحِيمْ شَكْوَتِي
فِي الحُبِّ مِنْ لَوْعَتِي
إلاّ مَلِيكُ الجَمَالْ
آمان آمان آمان آمان...
*

יוסף עוזר || לאיש הסמוי מבגדד


יוסף עוזר || 

לאיש הסמוי מבגדד


אַתָּה בְּבַּגְדָּד אֵלֶיהָ צָעֲדוּ
אֲבוֹת אֲבוֹתַי
שָׁם נָטְעוּ וְיָלְדוּ
שָׁתוּ מֵי פְּרָת וְחִדֶּקֶל
הֵנִיקוּ תִּינוֹק
רָאוּ אִימְפֶּרְיוֹת עוֹלוֹת לַשָּׁמַיִם
וְנוֹפְלוֹת לַתְּהוֹם

אַבָּא שֶׁלִּי הֵכִין כּוֹס תֵּה מֵאוֹתוֹ הַנָּהָר
מִמֶּנּוּ אַתָּה כָּעֵת שׁוֹתֶה
וְאֵלָיו אַתָּה מוֹסִיף סֻכָּר
וְשׁוֹתֶה מָתוֹק וְגַם מַר

אַתָּה כּוֹתֵב לִי כִּמְעַט בַּסֵּתֶר
אֲנִי שׁוֹלֵחַ לְךָ מִתְּמוּנוֹת הוֹרַי הַמֵּתִים
הַטְּמוּנִים בְּאַדְמַת הַמְּרִיבָה שֶׁשְּׁמָהּ יִשְׂרָאֵל
שֶׁשְּׁמָהּ כְּנַעַן
שֶׁשְּׁמָהּ אֶרֶץ הַקֹּדֶשׁ
שֶׁשְּׁמָהּ הָאָרֶץ הַמֻּבְטַחַת
שֶׁשְּׁמָהּ פָלַשְׂתִין
שֶׁשְּׁמָהּ נֶאֱכַל לַאֲרוּחַת הַצָּהֳרַיִם שֶׁל הָרוֹבִים.

יַחַד אֲנִי מִתְבּוֹנֵן אִתְּךָ
בַּגְּוִיָּה הַמֵּתָה שֶׁל מַה שֶׁהָיָה וְאֵינוֹ
וְאֵינֶנִּי קָרוֹב
עַד כְּדֵי שֶׁאוּכַל לִלְחֹץ אֶת יָדְךָ
לָחוּשׁ אֶת חֹם הַיָּד
כִּי גַּם בָּהּ זוֹרֵם בְּשֶׁקֶט דַּם גַּעְגּוּעֵינוּ
כְּמוֹ יִרְמְיָהוּ הַנָּבִיא
כָּבוּל בְּשַׁלְשְׁלָאוֹת הַזְּמַן
וְכוֹתֵב שִׁיר עַל נַהֲרוֹת הָעֶצֶב הַנִּשְׁקָף בֵּינֵינוּ

וְעַל מְעַט הַשִּׂמְחָה.
ـــ
מקור: גייסות הרוח

For Arabic, press here

בלקרישנה סאמא || האדם הוא האל


שיר אחד מנפאל

בלקרישנה סאמא ||

האדם הוא האל


מִי שֶׁאוֹהֵב פְּרָחִים, יֵשׁ לוֹ לֵב כֹּה רָגִישׁ.
מִי שֶׁלֹּא יָכֹל לִתְלֹשׁ אֶת כּוֹתַרְתָּם,
לוֹ וַדַּאי לֵב אָצִיל.

מִי שֶׁאוֹהֵב צִפּוֹרִים, יֵשׁ לוֹ נֶפֶשׁ עֲדִינָה.
מִי שֶׁלֹּא יָכוֹל לֶאֱכֹל אֶת בְּשָׂרָן,
רִגְשׁוֹתָיו הֵם קְדוֹשִׁים.

מִי שֶׁאוֹהֵב מִשְׁפַּחְתּוֹ, נַעֲלוֹת שְׁאִיפוֹתָיו.
מִי שֶׁאוֹהֵב אֶת כָּל בְּנֵי הָאָדָם,
לוֹ הַשֵּכֶל הַנִּשְׂגָּב.

מִי שֶׁחַי כְּסַגְפָן, טְהוֹרִים הִרְהוּרָיו.
הַגּוֹרֵם לַחַיִּים לְהֵיטִיב אֶת חַיָּיו.
נִשְׁמָתוֹ הַגְּדוֹלָה מִכֻּלָּן.

מִי שֶׁרוֹאֶה שֶׁאָדָם הוּא אָדָם, הוּא הַטּוֹב בָּאָדָם.
מִי שֶׁרוֹאֶה בָּאָדָם אֶת הָאֵל,
הוּא הָאֵל בְּעַצְמוֹ.


*

מאנגלית: סלמאן מצאלחה

מקור:

למה אמריקה אוהבת מלחמות

עסק משתלם


מרבים כאן לדבר על הון ושלטון. במקרה של ארה״ב צריך לדבר על הקשר בין ההון שצוברות תעשיות הנשק הגדולות לבין הממשל....

בנג׳מין צפניה | שירים



בנג׳מין צפניה || שירים



Dis Poetry
The Death of Joy Gardner
Walking Black Home
Who’s Who

*

לך תסביר לאמריקאים מה זה המזה״ת

מה שרואים משם ומכאן:
אז לך תסביר לאמריקאי חסר היסטוריה מיתוסים מלפני אלפי שנים על פרעה ועל המן...



סלמאן מצאלחה || 
לך תסביר לאמריקאים מה זה המזה״ת

אוהבי תיאוריות קונספירציה בהקשר המזרח תיכוני יכולים למצוא במדיניות האמריקאית כר נרחב לאהבתם, שכן ההתנהלות האמריקאית בעשורים האחרונים, בלי קשר למפלגה של הנשיא, נראית בעיני אנשי האזור כמשונה, עד כדי חשד. אלא שאין מקום לתיאוריות כאלה: ההסבר טמון במקום אחר.

בארץ
  • המין האנושי

    השיח האלים חשף לא רק את עומק ההתכחשות בחברה הערבית לעצם קיומה של קהילת להט"ב בתוכה, אלא גם את עומק הפער, שאינו אפשרי לגישור…
    כל הפרטים
  • אשכנזים-ספרדים

    במפגש בין ״המנטליות הספרדית המובהקת״, ובמלים אחרות: השייכות לתרבות אתנית אחרת, נקרא לה - ערבית, לבין ״המנטליות האשכנזית המובהקת״...
    כל הפרטים
  • מלאך המוות

    שנים רבות חלפו ומלאך המוות הגיע לבסוף ליטול את נשמתו של יעקב. פנה אליו יעקב בטרוניה: הלא ביקשתי ממך לשלוח לי שליח לפני המוות ואתה הבטחת לקיים... כל הפרטים
במרחב
  • חמאס בשירות ישראל

    לו ניחנו הפלסטינים בדמיון פוליטי ומדיני פורה, הם היו בוחרים במרוואן ברגותי כיורש לנשיאות פלסטין, ובסלאם פיאד לראשות הממשלה.
  • ישראל כמדינה ערבית

    ישראל הערבית", זו שגיליתי בימי התיכון, אינה שונה בהרבה מישראל היום, תרתי משמע.
    כל הפרטים
 
קוראים ותגובות