חוק הלאום יגיע היישר לפח הזבל של ההיסטוריה


החוק שמביא את הסעיף -


סלמאן מצאלחה ||

חוק הלאום יגיע היישר לפח הזבל של ההיסטוריה


על רקע השיח הציוני המתנהל סביב הצעת חוק הלאום, הגיעה העת לשים את הדברים על השולחן ולומר דברים שאינם משתמעים לשתי פנים.

ראשית, הצעת חוק הלאום, שאותה העבירו מחוקקים מן הזן הסמוטריצ'י והדיכטרי, מביאה לכל בר דעת לא סעיף אחד אלא סעיפים רבים. גם כל אלה אשר הרימו קול נגד הניסוח של שני סעיפים בלבד בהצעת החוק הם שותפים מלאים לתרמית, הכביכול ישראלית, הומנית וליברלית.


כבר במבט ראשון על ניסוח הסעיף הראשון בהצעה רואים שהיא משוללת יסוד. ובכן, "ישראל" זו המופיעה בסעיף אינה יכולה להיות "מולדת היסטורית של העם היהודי" כל עוד לא שורטטו גבולותיה של "מדינת ישראל" על ידי אותם מחוקקים שדוחפים את ההצעה וכל עוד לא קיבלו גבולות אלה הכרה וגושפנקה בינלאומית. על החלק השני בסעיף זה ידובר בהמשך.

דומה שגם הסעיף השלישי, המדבר על "ירושלים השלמה והמאוחדת" כבירת ישראל, צועד עקב בצד אגודל אחרי המושג "ישראל". גם זה סעיף חסר שחר, כי "ירושלים" הזאת מאוד נזילה. איש אינו יודע היכן מתחילים גבולותיה והיכן הם מסתיימים.

סעיף 7, שעורר הרבה רעש בשל הבוטות הגזענית בניסוחו, הוחלף בניסוח כללי: "המדינה רואה בפיתוח התיישבות יהודית ערך לאומי". ניסוח זה הוא שינון מחדש של עיקרון ציוני מאז שתנועה זו באה לעולם. אין חדש תחת השמש. כך נהגו כל המוסדות הציוניים של טרום מדינה וכך הם נוהגים מאז הקמתה. סמלי המדינה — הדגל, המנורה וההימנון — הם הביטוי הבוטה ביותר המשקף הדרה של חמישית מאזרחיה.

באשר לסעיף הקובע כי העברית היא השפה "הרשמית" של המדינה ובו שונה גם מעמדה של השפה הערבית ממעמד "רשמי" למעמד "מיוחד" — הרי שהמחוקקים הערבים בכנסת ישראל שיתפו פעולה כל השנים עם התהליך הזה. לו היה לח"כים הערבים שמץ של כבוד לשפתם הם היו צריכים לשאת את כל נאומיהם מעל דוכן הכנסת בערבית. שכן נאה דורש כבוד לשפה הערבית נאה מקיים זאת בעצמו. הח"כים הערבים לא עשו זאת ובהתנהלותם זו הם דחקו במו פיהם את מעמד הערבית והוציאו אותה מן המרחב הציבורי.

זאת ועוד, די בביקור ביישובים הערביים כדי ללמוד שהערבים עצמם דחקו את מעמד השפה הערבית, והשילוט בעברית שולט ברחובות ובבתי העסק. איש לא מנע מבעלי העסקים להציב שילוט בערבית. הערבים עצמם דחקו את מעמד הערבית והורידו את קרנה.

לא חשוב הנוסח הסופי של חוק הלאום שהכנסת אישרה בהצבעה מרתונית בטרם יציאה לפגרה. יש לומר לכל המחוקקים את הדברים הבאים:

יידעו כל סמוטריץ', דיכטר, סלומינסקי, אוחנה ודומיהם שדי בצליל של שם משפחתם כדי להעיד כאלף עדים על מקורם ומוצאם הזר למקום הזה.

גם זאת יש להדגיש. אני החתום מעלה מודיע בזה קבל עם ובאי עולם: הארץ הזאת היא ארצי ומולדתי וכל מי שמעלה על דל מוחו כל פקפוק בעובדת חיים זו צריך להיות מושלך לפח הזבל של ההיסטוריה. ויפה שעה אחת קודם.
*
הארץ, 20 ביולי 2018

For English, press here

 

חמאס בשירות ישראל


תנועת חמאס, השולטת היום ברצועת עזה, באה לעולם בעידוד ממשלות ישראל כדי שתהיה משקל־נגד איסלאמי לתנועה הלאומית בהנהגת אש"ף...

סלמאן מצאלחה ||

חמאס בשירות ישראל


פרשנים מסבירים, כי בכל הקשור לרצועת עזה אין לממשלה מדיניות ברורה. הם טועים. אמנם בנימין נתניהו בהיותו באופוזיציה הצהיר כראש הליכוד, שאם יעלה לשלטון הוא ימוטט את שלטון החמאס, אביגדור ליברמן, יו"ר ישראל ביתנו, אמר שבתוך 48 שעות יפגיש את איסמעיל הנייה בשמים עם 72 בתולות, ויו"ר הבית היהודי, נפתלי בנט, הפריח סיסמאות ריקות. אך כל זה היה מהפה ולחוץ, ונועד למטרה אחת ויחידה: פריטה על מיתרי המצ'ואיזם הצה"לי, שעתיד לגרום להמון הישראלי הנבער לנוע בכמויות לקלפיות ולשלשל את הפתק הנכון.

יש להזכיר נשכחות. שלטון החמאס בעזה איננו אויב הימין הישראלי, להיפך: הוא המשרת הנאמן של כל ממשלות הימין. מאז כיבוש הגדה המערבית ורצועת עזה במלחמת ששת הימים, עשו כל ממשלות ישראל לילות כימים כדי להילחם בתנועה הלאומית הפלסטינית, שהחלה לתפוס תאוצה בעקבות הכיבוש. בהקשר זה ראוי להזכיר, שכבר בסוף שנות ה–70, ובעצת ערביסטים למיניהם, נעשו ניסיונות חוזרים ונשנים, וכושלים, ליצור הנהגה חלופית מקומית לאש"ף, בדמות "אגודות הכפרים".


תנועת חמאס, השולטת היום ברצועת עזה, באה לעולם בעידוד ממשלות ישראל כדי שתהיה משקל־נגד איסלאמי לתנועה הלאומית בהנהגת אש"ף, שהיה מוקצה מחמת מיאוס. הגולם האיסלאמי שקם על יוצרו במשך השנים — זה כבר סיפור אחר.

הואיל וזה מצב העניינים כעת, הרי שמבחינת הימין הישראלי מן הראוי להוציא איזשהו מתוק מהעז של עזה. הדבר פשוט בתכלית. שלטון החמאס מקבע את ההפרדה בין הרצועה לגדה, האמורות, על פי הסכמי אוסלו, להיות ישות פוליטית אחת. כל עוד חמאס שולט בעזה, אין שום גוף פוליטי פלסטיני היכול לנהל משא ומתן מדיני, לקבל החלטות מחייבות ולכפות אותן על הפלסטינים החיים בגבולות הישות הזאת. וכך הימין הישראלי יכול לטעון, שאין פרטנר פלסטיני לניהול מו"מ לסיום הסכסוך.

באופן כזה שיחקו הפלסטינים במו ידיהם לידי הימין הישראלי, והולידו יצור דו־ראשי, ההולך ומתקבע, בלי שיהיה לו אופק של חיים נורמליים.

באחרונה, בעקבות האשפוז של מחמוד עבאס והדיבורים על יורש אפשרי, החלו להופיע סימנים לחלוקת סמכויות לכמה אנשים ברשות הפלסטינית. אם אכן כך יקרה, הרי שגם החלק הזה של הגוף הפלסטיני, הגדה המערבית, ילך ויצמיח הרבה ראשים. הפלסטינים ימצאו את עצמם במצב בלתי אפשרי, שכן מרבה ראשים לא רק מרבה דאגות, אלא גם מרבה סכסוכים פנימיים חסרי תוחלת ליצור הפלסטיני המשוסע.

במצב כזה הימין הישראלי ילך מחיל אל חיל. הוא ימשיך לצעוד בדרך שנסללה מימים ימימה, ימשיך לגזול נדל"ן פלסטיני לטובת ההתנחלויות, לסלול כבישים עוקפים, עד לסתימת דרכי הנשימה וגוויעה מוחלטת של היצור הפלסטיני המוזר.

אם הפלסטינים חפצי חיים, עליהם לבצע ניתוח מהיר ולהותיר ראש אחד לגוף הפלסטיני, שגם כך סובל ממחלות כרוניות. ראש אחד, שיקבל החלטות, ייתן הוראות ויצעיד את הגוף הפלסטיני על רגליו בבטחה.

לו ניחנו הפלסטינים בדמיון פוליטי ומדיני פורה, הם היו בוחרים במרוואן ברגותי כיורש לנשיאות פלסטין, ובסלאם פיאד לראשות הממשלה. אם יעשו כך, כל העולם יעמוד לצדם. אם לא, הם ילכו מדחי אל דחי.
*
הארץ, 4 ביוני 2018


***
For English, press here
בארץ
  • המין האנושי

    השיח האלים חשף לא רק את עומק ההתכחשות בחברה הערבית לעצם קיומה של קהילת להט"ב בתוכה, אלא גם את עומק הפער, שאינו אפשרי לגישור…
    כל הפרטים
  • אשכנזים-ספרדים

    במפגש בין ״המנטליות הספרדית המובהקת״, ובמלים אחרות: השייכות לתרבות אתנית אחרת, נקרא לה - ערבית, לבין ״המנטליות האשכנזית המובהקת״...
    כל הפרטים
  • מלאך המוות

    שנים רבות חלפו ומלאך המוות הגיע לבסוף ליטול את נשמתו של יעקב. פנה אליו יעקב בטרוניה: הלא ביקשתי ממך לשלוח לי שליח לפני המוות ואתה הבטחת לקיים... כל הפרטים
במרחב
  • חמאס בשירות ישראל

    לו ניחנו הפלסטינים בדמיון פוליטי ומדיני פורה, הם היו בוחרים במרוואן ברגותי כיורש לנשיאות פלסטין, ובסלאם פיאד לראשות הממשלה.
  • ישראל כמדינה ערבית

    ישראל הערבית", זו שגיליתי בימי התיכון, אינה שונה בהרבה מישראל היום, תרתי משמע.
    כל הפרטים
 
קוראים ותגובות