חוק הלאום יגיע היישר לפח הזבל של ההיסטוריה


החוק שמביא את הסעיף -


סלמאן מצאלחה ||

חוק הלאום יגיע היישר לפח הזבל של ההיסטוריה


על רקע השיח הציוני המתנהל סביב הצעת חוק הלאום, הגיעה העת לשים את הדברים על השולחן ולומר דברים שאינם משתמעים לשתי פנים.

ראשית, הצעת חוק הלאום, שאותה העבירו מחוקקים מן הזן הסמוטריצ'י והדיכטרי, מביאה לכל בר דעת לא סעיף אחד אלא סעיפים רבים. גם כל אלה אשר הרימו קול נגד הניסוח של שני סעיפים בלבד בהצעת החוק הם שותפים מלאים לתרמית, הכביכול ישראלית, הומנית וליברלית.


כבר במבט ראשון על ניסוח הסעיף הראשון בהצעה רואים שהיא משוללת יסוד. ובכן, "ישראל" זו המופיעה בסעיף אינה יכולה להיות "מולדת היסטורית של העם היהודי" כל עוד לא שורטטו גבולותיה של "מדינת ישראל" על ידי אותם מחוקקים שדוחפים את ההצעה וכל עוד לא קיבלו גבולות אלה הכרה וגושפנקה בינלאומית. על החלק השני בסעיף זה ידובר בהמשך.

דומה שגם הסעיף השלישי, המדבר על "ירושלים השלמה והמאוחדת" כבירת ישראל, צועד עקב בצד אגודל אחרי המושג "ישראל". גם זה סעיף חסר שחר, כי "ירושלים" הזאת מאוד נזילה. איש אינו יודע היכן מתחילים גבולותיה והיכן הם מסתיימים.

סעיף 7, שעורר הרבה רעש בשל הבוטות הגזענית בניסוחו, הוחלף בניסוח כללי: "המדינה רואה בפיתוח התיישבות יהודית ערך לאומי". ניסוח זה הוא שינון מחדש של עיקרון ציוני מאז שתנועה זו באה לעולם. אין חדש תחת השמש. כך נהגו כל המוסדות הציוניים של טרום מדינה וכך הם נוהגים מאז הקמתה. סמלי המדינה — הדגל, המנורה וההימנון — הם הביטוי הבוטה ביותר המשקף הדרה של חמישית מאזרחיה.

באשר לסעיף הקובע כי העברית היא השפה "הרשמית" של המדינה ובו שונה גם מעמדה של השפה הערבית ממעמד "רשמי" למעמד "מיוחד" — הרי שהמחוקקים הערבים בכנסת ישראל שיתפו פעולה כל השנים עם התהליך הזה. לו היה לח"כים הערבים שמץ של כבוד לשפתם הם היו צריכים לשאת את כל נאומיהם מעל דוכן הכנסת בערבית. שכן נאה דורש כבוד לשפה הערבית נאה מקיים זאת בעצמו. הח"כים הערבים לא עשו זאת ובהתנהלותם זו הם דחקו במו פיהם את מעמד הערבית והוציאו אותה מן המרחב הציבורי.

זאת ועוד, די בביקור ביישובים הערביים כדי ללמוד שהערבים עצמם דחקו את מעמד השפה הערבית, והשילוט בעברית שולט ברחובות ובבתי העסק. איש לא מנע מבעלי העסקים להציב שילוט בערבית. הערבים עצמם דחקו את מעמד הערבית והורידו את קרנה.

לא חשוב הנוסח הסופי של חוק הלאום שהכנסת אישרה בהצבעה מרתונית בטרם יציאה לפגרה. יש לומר לכל המחוקקים את הדברים הבאים:

יידעו כל סמוטריץ', דיכטר, סלומינסקי, אוחנה ודומיהם שדי בצליל של שם משפחתם כדי להעיד כאלף עדים על מקורם ומוצאם הזר למקום הזה.

גם זאת יש להדגיש. אני החתום מעלה מודיע בזה קבל עם ובאי עולם: הארץ הזאת היא ארצי ומולדתי וכל מי שמעלה על דל מוחו כל פקפוק בעובדת חיים זו צריך להיות מושלך לפח הזבל של ההיסטוריה. ויפה שעה אחת קודם.
*
הארץ, 20 ביולי 2018

For English, press here

 

שיתופים:

תגובות בפייסבוק:



תגובות באתר:
ניתן להשאיר תגובה כאן.

0 תגובות:

הוסף רשומת תגובה

במרחב
  • בימים ההם בזמן הזה

    בטרם מעלים האיסלאמיסטים את תפארת העבר על ראש שמחתם, יש אם כן להזכיר להם שהשגשוג המדעי והתרבותי אז התרחש דווקא בזכות הקפיצה מעל משוכת האיסלאם האורתודוקסי השמרני…


    המאפיה השבטית

    כך היה עם הקצב מבגדד, שהתחבא במרחב השבטי שלו, וכך הדבר עם הקצב מדמשק. מאות אלפי הרוגים ופצועים סורים, מיליוני פליטים והרס טוטלי של ערים לא מזיז לו כהוא זה…

    כל הפרטים

  • האור מגיע ממערב

    ”אינטלקטואלים” מוסלמים משננים במשך דורות שכל האמת והידע מצויים בקוראן. מי שמחזיק בתפישה כזאת, כמו חמור, מובטח לו שיישאר לעד מאחור…


    על האורה בקצה הג׳ורה

    אפשר להירגע. מה שאירע בתוניסיה לא עתיד לחזור על עצמו במדינות ערב האחרות. אמנם, הפלת דיקטטור על ידי התקוממות עממית מפיחה רוח חדשה, ואולי אף שביב של תקווה, בקרב רבים באזור, אבל מכאן ועד לחגיגות...

    כל הפרטים

בארץ
  • ערבי בכל ניידת

    היחסים בין הציבור הערבי לשלטון המרכזי לא יכולים להמשיך להתנהל במתכונתם הנוכחית, המעוותת. השלטונות חייבים להפנים את העיקרון של אזרחות שווה לכלל האזרחים, על כל המשתמע מהדבר...

    ישראל כמדינה ערבית

    ישראל הערבית", זו שגיליתי בימי התיכון, אינה שונה בהרבה מישראל היום, תרתי משמע. שכן, שנים הלעיטו אותנו בבית הספר בשירי עצמאות ישראל.

    כל הפרטים
  • נחשפה ערוות השמאל

    השיח הפוליטי בקרב מה שמכונה בטעות "שמאל" בישראל הוא שיח עקר, שלא ישנה את המצב הקיים. מדברים שפורסמו לאחרונה ב"הארץ" על ידי כותבים הנמנים עם מחנה השמאל כביכול, מצטיירת תמונה עגומה. השיח תחום בגבולות אתניים יהודיים.

    ספסרי הדת

    הנה נודע לנו באחרונה, כי בספרי הלימוד שבהם משתמשים בזרם הממלכתי־הדתי מצנזר משרד החינוך פרקים העוסקים ברביית האדם. זאת, מתוך היענות לבקשות מצד מערכת החינוך הממלכתית־הדתית.
  • ערבי, דבר ערבית

    גם הערבים מזלזלים בשפת אמם ונותנים יד לדחיקתה מהמרחב הציבורי. עדות לכך ניבטת מכל פינה ביישובים הערביים. השלטים והמודעות המתנוססים על בתי עסק ומשתלטים על הנוף העירוני הם כמעט על טהרת השפה העברית.

    יהודית ודגנרטית

    אפשר להירגע. לא תקום כאן מדינה דו־לאומית. הטעם לכך פשוט: בשטח שמשתרע בין הים לירדן אין שני לאומים מגובשים לצורך ריקוד הטנגו הזה.
ישראל-פלסטין
  • תש״ח בערבית

    הרטוריקה היא סם ההזיות שהערבים הורגלו ליטול מימים ימימה. את הרטוריקה הזאת הם חובשים כמגבעות מליציות ושוכחים שהיא משמשת משתיק־שכל על ראשיהם.

    כל הפרטים

  • בעקבות המופתי

    מכיוון ששמו של המופתי, חאג׳ אמין אל־חוסייני, התגלגל באחרונה על לשונו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, החלטתי לנצל את השהות בברלין כדי להתחקות אחר עקבותיו של ״הצורר״ הפלסטיני...

    כל הפרטים

מגרות
  • על קופים וחזירים

    ויהי כאשר ישבו בני ישראל במדין ויאסור עליהם אללה ביום השבת את הדגים: הן דיג והן אכילה. ויהי כאשר באה השבת ויבואו הדגים על כל סוגיהם, ובא מקרל, ובאה דניס, ובא לברק, ובאו אלתית ואספמיא אל חוף ימם. ויהי בצאת השבת וישובו כל הדגים כולם אל לב ים, ולא שזפו עיני בני ישראל עוד דג, קטן כגדול, עד לבוא השבת הבאה. והיה כדבר הזה ימים רבים.
  • רצח לשם כבוד

    אין ישוב ערבי, בארץ או בחוץ לארץ, שלא ידע רציחות על רקע מה שמכונה "כבוד המשפחה". אינטלקטואלים ערבים רפי שכל מנסים להמעיט מחומרת המעשים האלה בטיעונים שונים, לרבות השוואת רצח על "כבוד המשפחה" ל"רצח על רקע רומנטי"...

ארכיון

 
תרגומים
  • מרטין נימלר

    בַּהַתְחָלָה בָּאוּ אֶל הַקּוֹמוּנִיסְטִים
    וְלֹא הֵרַמְתִּי אֶת קוֹלִי,
    כִּי לֹא הָיִּיתִי קוֹמוּנִיסְט;

    כל הפרטים

  • בלקרישנא סאמא

    מִי שֶׁאוֹהֵב פְּרָחִים, יֵשׁ לוֹ לֵב כֹּה רָגִישׁ.
    מִי שֶׁלֹּא יָכֹל לִתְלֹשׁ אֶת כּוֹתַרְתָּם,
    לוֹ וַדַּאי לֵב אָצִיל.

  • שרון אולדס

    אֵיךְ הֵם עוֹשִֹים אֶת זֶה, אֵלֶּה הָעוֹשִֹים אַהֲבָה
    לְלֹא אַהֲבָה? יָפִים כְּמוֹ רַקְדָּנִים
    מַחֲלִיקִים אֶחָד עַל גַּבֵּי הַשֵּׁנִי כְּגוֹלְשִׁים
    עַל קֶרַח, אֶצְבְּעוֹתֵיהֶם נְעוּצוֹת זֶה
    בְּגוּפוֹ שֶׁל זֶה, פְּנֵיהֶם
קולות באפלה
  • תגובות אחרונות

  • קרא מבחר נושאים בערבית