כשמלאך המוות מגיע לביקור

אל דאגה, יהיה בסגר


כאשר המלאך היה בא לבקר היה יעקב מפנה אליו שאלה: האם באת לבקר כאורח או במשימת נטילת הנשמה? מלאך המוות היה עונה: באתי לביקור ידידותי.



סלמאן מצאלחה ||


כשמלאך המוות מגיע לביקור


כיוון שאנו לקראת ימים טובים של חגי המאמינים המונותאיסטים למיניהם - פסחא, פסח ורמדאן - מן הראוי לחזור אל המקורות ולהביא אנקדוטות לכל המסובים בלילות הסגר שנפל עליהם.

הספרות המוסלמית יודעת לספר שיעקב, הנחשב לנביא במסורת המוסלמית, היה ביחסי חברות קרובה והדוקה עם מלאך המוות - כאחים היו שניהם, מספרת המסורת. כאשר המלאך היה בא לבקר היה יעקב מפנה אליו שאלה: האם באת לבקר כאורח או במשימת נטילת הנשמה? מלאך המוות היה עונה: באתי לביקור ידידותי. באחד הביקורים פנה יעקב אל מלאך המוות ואמר: יש לי בקשה אחת ממך. "מהי בקשתך?", שאל מלאך המוות, ויעקב ענה - "אני מבקש שלפני מותי תשלח לי שליח אחד או שניים כדי להתכונן". בקשתך התקבלה, ענה לו מלאך המוות במקום.

שנים רבות חלפו ומלאך המוות הגיע לבסוף ליטול את נשמתו של יעקב. פנה אליו יעקב בטרוניה: הלא ביקשתי ממך לשלוח לי שליח לפני המוות ואתה הבטחת לקיים. שלחתי לך שלושה שליחים, אמר מלאך המוות. מתי? שאל יעקב. ענה לו מלאך המוות: השיבה שזרקה בשערך, החולשה בגופך והכיפוך בגבך.

הספרות המוסלמית יודעת לספר גם על כוחו העצום של מלאך המוות - על השאלה כיצד יכול מלאך המוות ליטול בהרף עין שתי נשמות, אחת במזרח ואחת בקצה מערב. הספרות מדווחת שבכוחו של מלאך המוות לכווץ את העולם לכדי שולחן מטבח שאליו הוא מסב. הוא מושיט את ידו ונוטל ככל חפצו מהתקרובת האנושית המונחת על השולחן לפניו.

התקשורת דיווחה לנו על הישיבות הליליות בצל איום הקורונה המתרגש על הארץ. שר הבריאות, יעקב ליצמן, החרד לצאן מרעיתו, דאג זה כבר להחריג מסיבות פורים מהסגר. כעת הוא דרש גם להחריג בתי כנסת, מקוואות ואף לאפשר כניסת טיסות ממקומות שיש בהם חרדים המבקשים להגיע לארץ לרגל חג הפסח. ודאי חרדים אלה מיהרו לברוח ממקומות מוכי קורונה בתקווה לשבת בריכוזי החרדים בארץ המאובטחת.

המסורת המוסלמית לא פסחה גם על חרדים כגון אלה. מסורת אחת מספרת על כך שמלאך המוות היה נוהג לבקר מדי פעם בפעם בארמונו של שלמה המלך. יום אחד נכנס מלאך המוות אל שלמה בזמן שישב בחברתו איש ירא שמיים. הוא הביט ארוכות באיש וחיוך של תמיהה שטף את פניו. כאשר יצא מלאך המוות, שאל האיש את שלמה המלך: מי זה האיש שבא לבקר? מלאך המוות, ענה שלמה. אמר האיש, ראיתי שהוא נועץ בי מבט בתמיהה, מאד פחדתי וחשתי שהוא רוצה לקחת אותי, אבקש ממך לצוות על הרוח שתשא אותי הרחק הרחק מכאן. שלמה המלך נענה לבקשתו וציווה על הרוח שתשא אותו ותטיל אותו בקצה ארץ הודו. כאשר מלאך המוות בא למחרת לבקר אצל שלמה, פנה אליו שלמה המלך ושאל: אתמול כשהיית אצלי הסתכלת על האיש שישב אצלי וחייכת בתמיהה, מה פשר הדבר? ענה לו מלאך המוות: מאוד התפלאתי שהאיש הזה יושב אצלך. שכן, נצטוויתי לקחת את נשמתו במקום מרוחק בקצה הודו, והתפלאתי שהוא יושב אצלך. פגשתי אותו הבוקר בהודו.

ובכן, הסטטיסטיקה העולמית חושפת בפנינו שהרוב המוחלט של הנפטרים מהנגיף שפשט על העולם מקצה מזרח עד קצה מערב הם באים בימים ששבעו חיים. האם הטבע, או ליתר דיוק מלאך המוות, רומז לנו בכך שאין דרך מילוט מפניו וכי אין תוחלת למאמץ המדעי השוקד על חיפוש דרכים להארכת תוחלת חיי בני האדם עלי אדמות? ואולי צריכים המדענים להפנות את המאמצים והמשאבים לשיפור איכות החיים הקצרים עלי אדמות במקום הארכה ללא תוחלת.
*
הארץ, 7.4.2020


שיתופים



תגובות בפייסבוק:


תגובות באתר:

0 comments:

הוסף רשומת תגובה

בארץ
  • המין האנושי

    השיח האלים חשף לא רק את עומק ההתכחשות בחברה הערבית לעצם קיומה של קהילת להט"ב בתוכה, אלא גם את עומק הפער, שאינו אפשרי לגישור…
    כל הפרטים
  • אשכנזים-ספרדים

    במפגש בין ״המנטליות הספרדית המובהקת״, ובמלים אחרות: השייכות לתרבות אתנית אחרת, נקרא לה - ערבית, לבין ״המנטליות האשכנזית המובהקת״...
    כל הפרטים
  • מלאך המוות

    שנים רבות חלפו ומלאך המוות הגיע לבסוף ליטול את נשמתו של יעקב. פנה אליו יעקב בטרוניה: הלא ביקשתי ממך לשלוח לי שליח לפני המוות ואתה הבטחת לקיים... כל הפרטים
במרחב
  • חמאס בשירות ישראל

    לו ניחנו הפלסטינים בדמיון פוליטי ומדיני פורה, הם היו בוחרים במרוואן ברגותי כיורש לנשיאות פלסטין, ובסלאם פיאד לראשות הממשלה.
  • ישראל כמדינה ערבית

    ישראל הערבית", זו שגיליתי בימי התיכון, אינה שונה בהרבה מישראל היום, תרתי משמע.
    כל הפרטים
 
קוראים ותגובות