שיעור מורשת

סלמאן מצאלחה

שיעור מורשת

הנה שיעור באזרחות על מורשת ציונית שזכתה לעדנה באמצעות החלטת ממשלה.

"מיטב השיר כזבו", נאמר על אמנות השיר, וכוחה של אימרה זו יפה גם לנאמר במסמך המכונן של מדינת ישראל, הוא מגילת העצמאות. תשקוד, היא אמרה לי, תשקוד: "על פיתוח הארץ לטובת כל תושביה... תקיים שוויון זכויות חברתי ומדיני גמור לכל אזרחיה". המגילה אף קוראת "לבני העם הערבי תושבי מדינת ישראל", לא ל"בני המיעוטים" החביבים על התקשורת הציונית, "ליטול חלקם בבניין המדינה על יסוד אזרחות מלאה ושווה ועל יסוד נציגות מתאימה בכל מוסדותיה, הזמניים והקבועים".

ואולם, מאז קמה לא קיימה המדינה את ההבטחה. היא המשיכה להתנהל כשלטון כיבוש ציוני על כל צעד ושעל. אמנם נכון, הממשל הצבאי הוסר ו"בני העם הערבי" נעים בדרך כלל בחופשיות במולדתם, ואף שולחים לכנסת נציגים, אך בזה מסתכם כל השוויון שנוסח והובטח.

הניכור בין ערבים ליהודים ניבט מכל עבר. הוא לא צמח אך ורק על רקע העימות הלאומי, אלא הוא תוצאה של מדיניות ממסדית, שהפקיעה את אדמות הערבים, הקימה יישובים ל"יהודים בלבד" ודחקה את האזרח הערבי אל יישובים הנתונים ב"מצור אתנו-ציוני" מכל עבר. משטרת ישראל, הזרוע האמונה על החוק והסדר הציבורי, היא הדוגמה הבולטת ביותר לכך שהשלטון מתנהג כשלטון זר. היא מפקירה את היישובים הערביים לשלטונן של כנופיות פשע ומתערבת רק כשיש חשש לזליגת הפשע ליישובים יהודיים. הניכור הזה בולט לעין, בין השאר, בהיעדרותו של כיתוב בערבית על ניידות המשטרה. מהי תחושת האזרח הערבי כלפי משטרה שמופיעה ביישוב שלו בלי כיתוב בשפתו? האין זה מסמל יותר מכל את היותה מייצגת שלטון כיבוש, שלטון זר? שוו בנפשכם מה תהיה תחושת אזרח ביישוב יהודי, לו על ניידות המשטרה היה מופיע כיתוב רק בשפה זרה.

הניכור בולט גם בכל הקשור לשלטון המרכזי, שכן זוהי המדינה הדמוקרטית היחידה בעולם שחמישית מתושביה - המוכרזים, על הנייר לפחות, כשווי זכויות - לא זוכים לייצוג לא בממשלותיה ולא "במוסדותיה הזמניים והקבועים". וזאת עוד לפני שמתחילים לדבר על הקצאות תקציבים, תוכניות מתאר, בניין ערים ויישובים, חינוך, תרבות, תיעוש ועוד.

הניכור הלאומי מתבטא באפרטהייד המשתקף בכל המרחב התקשורתי. כל הצופה בתוכניות השיח בערוצי הטלוויזיה יבחין מיד באיזון הציוני הקדוש. האורחים באולפן תמיד מאוזנים; יש דתי ויש חילוני, יש מתנחל ויש איש שלום עכשיו. רק האזרח הערבי נעדר מכל שיח.

לו ניחנו חברי הכנסת הערבים בדמיון מפותח היו שולפים ממגילת העצמאות את המלים "על יסוד אזרחות מלאה ושווה ועל יסוד נציגות מתאימה בכל מוסדותיה, הזמניים והקבועים", ומנסחים אותן כהצעת חוק. שכן, מה מותר פופוליסט ורשע יהודי מפופוליסט ורשע ערבי? הרי לא חסרים פופוליסטים ערבים, שיכולים להרגיש בבית עם פופוליסטים יהודים היושבים באולפנים או בוועדות שרים. אם ההצעה תתקבל, הרי שמקדמים בכך את עקרון השוויון. אם תידחה, הדבר יחשוף את השקר והכזב של נושאי שם המגילה לשווא.

***
המאמר התפרסם ב"הארץ", 3 במארס 2010

For English, press here



שיתופים



תגובות בפייסבוק:


תגובות באתר:

0 ת ג ו ב ו ת:

הוסף רשומת תגובה

קרא עוד:
  • בין הפטיש לשטן בהיותה בנו יחידו של "השטן הגדול" באזור הזה ובעל בריתו אשר אהב, ישראל משחקת במגרש של גדולים וממשיכה לבעוט בפלסטינים. סלמאן מצאלחה || בין הפטיש לשטן … כל הפרטים
  • יובל דרור | שימוש שגוי וחתרנייובל דרור | שימוש שגוי וחתרניבמאמרו "קשים גרים לישמעאל" ("הארץ", 28.12) ציטט סלמאן מצאלחה ממאמר שפירסמתי ב-1979 בכתב העת "קתדרה" על "הגרים הרוסיים בגל… כל הפרטים
  • אין למי להצביע התקשורת הציונית המגויסת יודעת לכרוך יחד את הח"כ היהודי, הכשר לכל הדעות, דב חנין ממק"י ואת הח"כ הערבי, אברהים צרצור שמו, איסלאמיסט מרע"ם, ולהכניסם ל… כל הפרטים
  • כביסה מלוכלכת והרב ליאורסלמאן מצאלחהכביסה מלוכלכת והרב ליאוראקדים ואומר: בהיותי מבני נח שעבר על כל מיני איסורים, אני צפוי לכל מיני מיתות שונות ומשונות. הבחירה המוצעת לאלה שכמ… כל הפרטים
  • שיעור באפרטהיידלא רק כבישי הפרדה אתנית בשטחים הכבושים סללה הציונות. ההפרדה האזרחית קיימת בכל פינה בארץ.סלמאן מצאלחה | שיעור באפרטהיידאנשי מדעי החברה יודעים ללמד סניג… כל הפרטים
בארץ
  • יהודים ואחרים

    האינטרסים הבלתי יהודיים משַמרים, האינטרסים היהודיים – מהפכניים. הראשונים מכוונים לשמירת הקיים, האחרונים – ליצירת החדש, לשינוי-ערכים, לתיקון ובנין. …
    כל הפרטים
  • העבר עוד לפנינו

    הטרגדיה הישראלית־הפלסטינית היא סימפוניה נדל"נית קקופונית בלתי גמורה, הנובעת בעיקר מתפישות מנוגדות של המושג "מולדת", החוסמות כל אפשרות להסדר מוסכם בעתיד הנראה לעין...
    כל הפרטים
 
במרחב
  • חמאס בשירות ישראל

    לו ניחנו הפלסטינים בדמיון פוליטי ומדיני פורה, הם היו בוחרים במרוואן ברגותי כיורש לנשיאות פלסטין, ובסלאם פיאד לראשות הממשלה.
  • בין טהראן לירושלים

    פלסטין וירושלים חשובות כקליפת השום מבחינה דתית בעיני הזרם השיעי באיסלאם. השיעים לא מייחסים שום משמעות דתית לירושלים, ולא למסגד אל־אקצא.
    כל הפרטים

כחרס הנשבר
תרגומים
  • הולי ניר | אנ׳לא פוחד

    אֲנִי לֹא פּוֹחֵד מִכְּנֵסִיּוֹתֶיךָ
    אֲנִי לֹא פּוֹחֵד מִמִּקְדָּשֶׁיךָ
    אֲנִי לֹא פּוֹחֵד מִתְּפִלּוֹתֶיךָ
    אֲנִי פּוֹחֵד מִמָּה שֶאַתָּה מְעוֹלֵל בְּשֵׁם הָאֵל.
  • רוברט פרוסט | אש וקרח

    יֵשׁ אוֹמְרִים כִּי בְּאֵשׁ הָעוֹלָם יִגָּמֵר,
    בְּקֶרַח - יֵשׁ מִי שֶׁאוֹמֵר.
    מִן הַתְּשׁוּקָה שֶׁזָּרְמָה לִי בַּחֵךְ
    בְּמַעְדִּיפֵי הָאֵשׁ אֲנִי תּוֹמֵךְ.
  • וו. ה. אודן | בלוז לפליטים

    נֹאמַר הַנְּשָׁמוֹת בָּעִיר הַזּוֹ מוֹנוֹת עֲשָׂרָה מִלְיוֹן,
    חֶלְקָן חַיּוֹת בָּאַרְמוֹנוֹת, חֶלְקָן בְּבָתֵּי אֶבְיוֹן:
    אַךְ לָנוּ אֵין בָּהּ מָקוֹם, יַקִּירִי, בָּהּ אֵין לָנוּ מָקוֹם.