רגל פה רגל שם

כל מי שדורש שוויון אזרחי מלא ונושא את הסיסמה ״מדינת כל אזרחיה״ חייב לעמוד מאחורי צירוף המלים שהוא זורק לחלל האוויר. הוא חייב למלא את הסיסמה הזו בתוכן ולעמוד על העקרון האזרחי הזה עד תום. 
 

סלמאן מצאלחה ||


רגל פה רגל שם



בשנים האחרונות, וכחלק מן האג׳נדה האזרחית הישראלית הראויה לכל שבח, פתח העיתון החשוב הזה את שעריו לכותבים ערבים בעלי דעות מגוונות. בכך הוא ממלא תפקיד רב חשיבות בשיח התרבותי והפוליטי הישראלי. שכן, עם ״האנשים החושבים״ שהעיתון פונה אליהם הוא החליט לכלול, ובצדק כמובן, את הערבים אזרחי המדינה.

אולם לעתים, כנראה בצורה לא מודעת, חוטא ״הארץ״ לאג׳נדה הישראלית האזרחית שלשמחתנו הוא נושא את דגלה באדיקות רבה.

הנה לכם דוגמה לכשל מן הסוג הזה. מאמר המערכת, ״פוליטיזציה בקולנוע״, שהתפרסם ביום ששי האחרון התיימר לצאת נגד הפוליטיזציה בקולנוע ונגד התערבות משרד התרבות בנושא הצגת סרטה של סוהא עראף בפסטיבל בינלאומי.

ובכן, בסוגיה הנ״ל אין מדובר כלל בפוליטיזציה או בהתערבות כלשהי בתכנים של הסרט. הבמאית, אזרחית ערביה ישראלית, הגישה לקרן לעידוד הקולנוע הישראלי בקשה למימון סרט ישראלי. היא קיבלה את המימון על סמך הקריטריונים האלה. איש לא ביקש לכבול את ידיה, להטיל צנזורה או להתערב בתכנים של הסרט ״הישראלי״ שלה. איש גם לא מנע ממנה להציג את עצמה בזהותה כערביה או כפלסטינית.

הבעיה נמצאת במקום אחר לגמרי. אנשי תרבות בקרב אזרחי ישראל הערבים כורתים לא אחת ובמו ידיהם את הענף עליו הם יושבים. מצד אחד הם דורשים ובצדק שוויון בהקצאת תקציבים לפעילות וליצירה התרבותית, אך בהמשך הדרך הם מרוקנים במו ידיהם את ישראל מן הפן הערבי שהוא חלק בלתי נפרד ממנה.

חובתה של המדינה לעודד ולממן את היצירה התרבותית, גם זו של הערבים הפלסטינים אזרחי המדינה. יחד עם זאת, לא יכולים היוצרים שקיבלו מימון ממשלמי המיסים הישראלים, יהודים וערבים כאחד, להתנער מהמחוייבות שלהם כלפי משלמי המיסים ולהציג את יצירתם בעולם תחת שמה של מדינה אחרת.

אנשי תרבות ערבים היושבים על הגדר, רגל פה רגל שם, כורתים את הגדר עליה הם יושבים. שכן, כאשר הם מתנערים מן ההשתייכות למדינת ישראל, הרי שהם מרוקנים במו ידיהם את ישראל מן הנוכחות הערבית, מנוכחותם שלהם בה. בכך, הם מחזקים את היותה של ישראל ״יהודית״ טהורה, נטולת ערבים ונטולת תרבות ערבית ופלסטינית.

לכן, הגישה צריכה להיות הפוכה. יש להדגיש מעל כל במה, כאן ובעולם הרחב, שהערבים כאן הם חלק בלתי נפרד מישראל. לא זו אף זו: כל היצירה התרבותית הערבית והפלסטינית שלהם היא חלק בלתי נפרד מהיצירה הישראלית שראויה לקבל מימון ממלכתי. הרי, זוהי גם הסיבה לכך שהם דורשים, ובצדק רב, את השוויון בתקציבים בכל תחומי החיים.

כל מי שדורש שוויון אזרחי מלא ונושא את הסיסמה ״מדינת כל אזרחיה״ חייב לעמוד מאחורי צירוף המלים שהוא זורק לחלל האוויר. הוא חייב למלא את הסיסמה הזו בתוכן ולעמוד על העקרון האזרחי הזה עד תום.

זאת ועוד. כל הפתרונות הפוליטיים של הסיכסוך הישראלי-פלסטיני כפי שהם מוצגים על-ידי כל הנציגים הערבים, על שלל תנועותיהם, בכנסת ישראל מדגישים את שייכות אזרחי ישראל הערבים למדינת ישראל. לכן, מאבקם לשוויון מלא הוא מאבק אזרחי כלל ישראלי. ההתנהגות הבדלנית נוגדת באופן יסודי את המאבק לשוויון אזרחי. רק בהצגת המאבק העקרוני בצורה הזו יוכלו אזרחי ישראל הערבים לזכות באהדתן ובתמיכתן של שכבות רבות בקרב האזרחים היהודים.

למה הדבר דומה? ובכן, שוו בנפשכם את הסיטואציה הבאה: לו חברי-כנסת ערבים היו מוזמנים להשתתף בכנס פרלמטרים בינלאומי הם לבטח היו מופיעים תחת שמה של ישראל ולא היו מופיעים בזירה בינלאומית תחת שם פלסטין. שכן, דבר כזה היה נראה מאוד מגוחך. לו היו מתנערים מהשתייכותם לישראל בכנס בינלאומי, הם לבטח לא היו זוכים למאמר מערכת אוהד בעיתון החשוב הזה. הלא כן?
*

גירסה של המאמר התפרסמה ב- ״הארץ״, 17 באוגוסט 2014


Print Friendly and PDF

שיתופים:

תגובות בפייסבוק:



תגובות באתר:
ניתן להשאיר תגובה כאן.

0 comments:

הוסף רשומת תגובה

במרחב
  • בימים ההם בזמן הזה

    בטרם מעלים האיסלאמיסטים את תפארת העבר על ראש שמחתם, יש אם כן להזכיר להם שהשגשוג המדעי והתרבותי אז התרחש דווקא בזכות הקפיצה מעל משוכת האיסלאם האורתודוקסי השמרני…


    המאפיה השבטית

    כך היה עם הקצב מבגדד, שהתחבא במרחב השבטי שלו, וכך הדבר עם הקצב מדמשק. מאות אלפי הרוגים ופצועים סורים, מיליוני פליטים והרס טוטלי של ערים לא מזיז לו כהוא זה…

    כל הפרטים

  • האור מגיע ממערב

    ”אינטלקטואלים” מוסלמים משננים במשך דורות שכל האמת והידע מצויים בקוראן. מי שמחזיק בתפישה כזאת, כמו חמור, מובטח לו שיישאר לעד מאחור…


    על האורה בקצה הג׳ורה

    אפשר להירגע. מה שאירע בתוניסיה לא עתיד לחזור על עצמו במדינות ערב האחרות. אמנם, הפלת דיקטטור על ידי התקוממות עממית מפיחה רוח חדשה, ואולי אף שביב של תקווה, בקרב רבים באזור, אבל מכאן ועד לחגיגות...

    כל הפרטים

בארץ
  • ערבי בכל ניידת

    היחסים בין הציבור הערבי לשלטון המרכזי לא יכולים להמשיך להתנהל במתכונתם הנוכחית, המעוותת. השלטונות חייבים להפנים את העיקרון של אזרחות שווה לכלל האזרחים, על כל המשתמע מהדבר...

    ישראל כמדינה ערבית

    ישראל הערבית", זו שגיליתי בימי התיכון, אינה שונה בהרבה מישראל היום, תרתי משמע. שכן, שנים הלעיטו אותנו בבית הספר בשירי עצמאות ישראל.

    כל הפרטים
  • נחשפה ערוות השמאל

    השיח הפוליטי בקרב מה שמכונה בטעות "שמאל" בישראל הוא שיח עקר, שלא ישנה את המצב הקיים. מדברים שפורסמו לאחרונה ב"הארץ" על ידי כותבים הנמנים עם מחנה השמאל כביכול, מצטיירת תמונה עגומה. השיח תחום בגבולות אתניים יהודיים.

    ספסרי הדת

    הנה נודע לנו באחרונה, כי בספרי הלימוד שבהם משתמשים בזרם הממלכתי־הדתי מצנזר משרד החינוך פרקים העוסקים ברביית האדם. זאת, מתוך היענות לבקשות מצד מערכת החינוך הממלכתית־הדתית.
  • ערבי, דבר ערבית

    גם הערבים מזלזלים בשפת אמם ונותנים יד לדחיקתה מהמרחב הציבורי. עדות לכך ניבטת מכל פינה ביישובים הערביים. השלטים והמודעות המתנוססים על בתי עסק ומשתלטים על הנוף העירוני הם כמעט על טהרת השפה העברית.

    יהודית ודגנרטית

    אפשר להירגע. לא תקום כאן מדינה דו־לאומית. הטעם לכך פשוט: בשטח שמשתרע בין הים לירדן אין שני לאומים מגובשים לצורך ריקוד הטנגו הזה.
ישראל-פלסטין
  • תש״ח בערבית

    הרטוריקה היא סם ההזיות שהערבים הורגלו ליטול מימים ימימה. את הרטוריקה הזאת הם חובשים כמגבעות מליציות ושוכחים שהיא משמשת משתיק־שכל על ראשיהם.

    כל הפרטים

  • בעקבות המופתי

    מכיוון ששמו של המופתי, חאג׳ אמין אל־חוסייני, התגלגל באחרונה על לשונו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, החלטתי לנצל את השהות בברלין כדי להתחקות אחר עקבותיו של ״הצורר״ הפלסטיני...

    כל הפרטים

מגרות
  • על קופים וחזירים

    ויהי כאשר ישבו בני ישראל במדין ויאסור עליהם אללה ביום השבת את הדגים: הן דיג והן אכילה. ויהי כאשר באה השבת ויבואו הדגים על כל סוגיהם, ובא מקרל, ובאה דניס, ובא לברק, ובאו אלתית ואספמיא אל חוף ימם. ויהי בצאת השבת וישובו כל הדגים כולם אל לב ים, ולא שזפו עיני בני ישראל עוד דג, קטן כגדול, עד לבוא השבת הבאה. והיה כדבר הזה ימים רבים.
  • רצח לשם כבוד

    אין ישוב ערבי, בארץ או בחוץ לארץ, שלא ידע רציחות על רקע מה שמכונה "כבוד המשפחה". אינטלקטואלים ערבים רפי שכל מנסים להמעיט מחומרת המעשים האלה בטיעונים שונים, לרבות השוואת רצח על "כבוד המשפחה" ל"רצח על רקע רומנטי"...

ארכיון

 
תרגומים
  • מרטין נימלר

    בַּהַתְחָלָה בָּאוּ אֶל הַקּוֹמוּנִיסְטִים
    וְלֹא הֵרַמְתִּי אֶת קוֹלִי,
    כִּי לֹא הָיִּיתִי קוֹמוּנִיסְט;

    כל הפרטים

  • בלקרישנא סאמא

    מִי שֶׁאוֹהֵב פְּרָחִים, יֵשׁ לוֹ לֵב כֹּה רָגִישׁ.
    מִי שֶׁלֹּא יָכֹל לִתְלֹשׁ אֶת כּוֹתַרְתָּם,
    לוֹ וַדַּאי לֵב אָצִיל.

  • שרון אולדס

    אֵיךְ הֵם עוֹשִֹים אֶת זֶה, אֵלֶּה הָעוֹשִֹים אַהֲבָה
    לְלֹא אַהֲבָה? יָפִים כְּמוֹ רַקְדָּנִים
    מַחֲלִיקִים אֶחָד עַל גַּבֵּי הַשֵּׁנִי כְּגוֹלְשִׁים
    עַל קֶרַח, אֶצְבְּעוֹתֵיהֶם נְעוּצוֹת זֶה
    בְּגוּפוֹ שֶׁל זֶה, פְּנֵיהֶם
קולות באפלה
  • תגובות אחרונות

  • מבחר נושאים