יום חמישי, 31 ביולי 2014

שתי ציפורים במלחמה אחת


חזית הסירוב

״מה שאני בעצם סיכמתי עם האמריקאים הוא, שעם חלק מההתנחלויות לא מתעסקים בכלל, ועם חלק אחר של ההתנחלויות לא מתעסקים עד שהפלסטינים ייהפכו לפינלנדים…״

סלמאן מצאלחה ||

שתי ציפורים במלחמה אחת



כל עוד החמאס שולט בעזה, מובטח הניתוק בין הרצועה לגדה. הניתוק משרת את תפישת ה״אין פרטנר פלסטיני״ של חזית הסירוב הישראלית, ולכן האסטרטגיה שלה היא לחזק את חזית הסירוב הפלסטינית, בדמות שלטון החמאס.

ניתוק הרצועה מהגדה עמד בבסיס תוכנית ההתנתקות. ״משמעות תוכנית ההתנתקות היא הקפאת התהליך המדיני... באופן לגיטימי", אמר דב וייסגלס, שהיה היועץ הבכיר של אריאל שרון, בראיון לארי שביט באוקטובר 2004. ״כאשר אתה מקפיא תהליך מדיני, אתה מונע הקמת מדינה פלסטינית ואתה מונע דיון בנושאי הפליטים, הגבולות וירושלים... בעצם כל החבילה הזו שנקראת המדינה הפלסטינית ירדה מעל סדר יומנו לתקופה בלתי מוגבלת בזמן. התוכנית מספקת את כמות הפורמלין הנדרשת כדי שלא יהיה תהליך מדיני עם הפלסטינים״.

לא במקרה נעשתה ההתנתקות בהחלטה חד־צדדית ובלא תיאום עם הרשות הפלסטינית. התיאום היחיד היה עם ארצות הברית. ״מה שאני בעצם סיכמתי עם האמריקאים הוא, שעם חלק מההתנחלויות לא מתעסקים בכלל, ועם חלק אחר של ההתנחלויות לא מתעסקים עד שהפלסטינים ייהפכו לפינלנדים — זו המשמעות של מה שעשינו", סיכם וייסגלס. אמנם הפלסטינים טרם נהפכו לפינלנדים, אך דברי וייסגלס מעידים, שגם הישראלים לא היו מעולם נורווגים באמת. עניינם היה להיפטר מהעול של עזה, להקפיא את התהליך המדיני כדי לבלוע את הנדל״ן הפלסטיני בגדה ולהוריד מעל סדר היום את ״החבילה״ של המדינה הפלסטינית. וייסגלס אף הודה, שהתוכנית נהגתה, בין היתר, ״בגלל התמיכה הרחבה ביוזמת ז׳נבה״.

כאז כך היום. התמיכה ביוזמת ז׳נבה אז משולה לתמיכה שזכתה לה ממשלת הפיוס הפלסטינית החדשה. ממשלה זו הכירה בתנאי הקוורטט והתקבלה באהדה במדינות רבות. הפיוס הפלסטיני שמט באחת את השטיח מתחת לטענת ישראל, שאין פרטנר בצד הפלסטיני. אך בנקודה זו הגיעה ה״ישועה״ לחזית הסירוב הישראלית, בדמות החטיפה והרצח בדם קר של שלושת הנערים. ממשלת הסירוב הישראלית ניצלה את פעולת הטרור הזאת כדי לטרוף את הקלפים המדיניים ״הפינלנדיים״, שהחלו לבצבץ בצד הפלסטיני. אף שהיה ידוע שהנערים נרצחו סמוך לחטיפה, המידע הוסתר מהציבור כדי לצאת למבצע ״שובו אחים״, שמטרתו היתה מלחמה טוטלית במוקדי החמאס — מה שגרם לחמאס בעזה לתקוף והביא למבצע ״צוק איתן״.

שלטון החמאס בעזה הוא המשרת הטוב ביותר של חזית הסירוב הישראלית. הימין מכאן מחפש ימין משם כדי לומר לעולם שאין פרטנר. לא מפתיע, שישראל ממשיכה לדבוק בהמשך שלטון החמאס ברצועה. יעידו דברי שר הביטחון בוועדת חוץ וביטחון: "לא נסכים להכיר בממשלת הפיוס, אבל סידורים שונים כמו שליטה במעברים זה דבר שאנחנו יכולים לקבל. עבאס אמנם ישלוט במעברים, אבל לא ישלוט ברצועת עזה עצמה" ("הארץ", 22.7).

ובכן, מבצע ״צוק איתן״ נועד לתפוס שתי ציפורים במלחמה אחת. האחת, סיפוק יצר הנקם על רצח הנערים, על ידי מתן מכה נמרצת לחמאס והחזרת משוחררי עסקת שליט לכלא. השנייה, הנצחת הפירוד בין הרצועה לגדה, ומתן עוד "מנת פורמלין" להמשך הקיפאון המדיני, במטרה להרחיב את מפעל ההתנחלות בגדה, שלא יותיר מקום למדינה פלסטינית.
*
פורסם: הארץ, 31.07.2014



***
Arabic article on the same topic published in Al-Hayat, July 18, 2014



שיתופים:



תגובות בפייסבוק:

תגובה 1:

  1. אבל מותר לשאול את המשורר האהוב עלי מה דעתו על החמאס? האם לגיטימי לירות טילים, להתבאס כשהם מחחטיאים ולצהול כשהם פוגעים. קשה לא להסכים לניתוח הפוליטי, אבל המחמאס מזין את הליכוד והליכוד את החמאס, וכל אחד מאתנו מעדיף לחיות תחת ליכוד ולא תחת חמאס

    השבמחק

  • מזרח-תיכון

    המאפיה השבטית

    כך היה עם הקצב מבגדד, שהתחבא במרחב השבטי שלו, וכך הדבר עם הקצב מדמשק. מאות אלפי הרוגים ופצועים סורים, מיליוני פליטים והרס טוטלי של ערים לא מזיז לו כהוא זה…

    כל הפרטים

    למה אמריקה אוהבת מלחמות

    התנהלות המעצמות, ובראשן ארה״ב, מול איראן איננה מפתיעה; השלום במזרח התיכון הוא האויב מספר אחת של יצרניות הנשק הגדולות...

    כל הפרטים

  • ישראל-פלסטין

    תש״ח בעיניים ערביות

    הרטוריקה היא סם ההזיות שהערבים הורגלו ליטול מימים ימימה. את הרטוריקה הזאת הם חובשים כמגבעות מליציות ושוכחים שהיא משמשת משתיק־שכל על ראשיהם.

    כל הפרטים

    ישראל כמדינה ערבית

    "ישראל הערבית", זו שגיליתי בימי התיכון, אינה שונה בהרבה מישראל היום, תרתי משמע. שכן, שנים הלעיטו אותנו בבית הספר בשירי עצמאות ישראל.

    כל הפרטים
  • another title

    المتابع من أبناء جلدتنا لما يجري في هذا العالم الواسع يجد نفسه أمام ظاهرة فريدة. فلو نظرنا إلى ما يحصل من أحداث نرى أنّ القاسم المشترك بينها هو أنّ غالبيّتها هو مواقع وقوعها الجغرافية. إذ نرى أنّها تحدث في الأصقاع التي توصف بانتمائها إلى العالمين العربي والإسلامي.

קלאסי

***
ג׳אז


ארכיון הצד הזה

מבחר נושאים

 
  • מסות

    עיר הפרח המהלך

    רק העיר ירושלים מסוגלת להלֵּך על החבל הנמתח בין שדים רדומים לבין פּרח שנשכח...

    כל הפרטים

    כל הצפורים מוליכות לרומא

    כשחלפה באופק עננה שחורה של צפורים ונחתה במטעים בשלהי הסתיו‮, ‬יצאו אנשי הכפר ובידיהם כל מיני רעשנים ואצו לגרש את הצפורים הפולשניות כדי להציל את יבולי הזיתים‮, ‬מקור מחייתם העיקרי בימים ההם‮.

    כל הפרטים



  • סיפור

    צפירת הרגעה

    כשנורית צור התקשרה לאמיר לשאול לשלומו "בימים טרופים אלה" כלשונה, נשמעה בקולה נימה קצת מבודחת, אם כי לא הצליחה להסתיר בה את החרדה הגדולה שלה...

    כל הפרטים


    מדרש

    על קופים וחזירים

    מדי פעם בפעם מובאים בתקשורת העברית דברי שטנה הנאמרים על-ידי מטיפים אסלאמיים או מובאים ציטוטים, מן העתונות או מכתובים ערביים אחרים, המדמים את היהודים לקופים וחזירים. בהתייחסות למובאות האלה תמיד נעלם מעיני הקורא העברי מקור הדימוי הזה והרקע עליו צמח.

    כל הפרטים
  • another title

    المتابع من أبناء جلدتنا لما يجري في هذا العالم الواسع يجد نفسه أمام ظاهرة فريدة. فلو نظرنا إلى ما يحصل من أحداث نرى أنّ القاسم المشترك بينها هو أنّ غالبيّتها هو مواقع وقوعها الجغرافية. إذ نرى أنّها تحدث في الأصقاع التي توصف بانتمائها إلى العالمين العربي والإسلامي.
  • שיר

    מאותו עפר

    וְשׁוּב דִּמְדּוּמִים וְשׁוּב רוּחַ יָם רְעוּדָה.
    וְלֹא הִבְהֵב בָּאֹפֶק סִימָן כָּלְשֶׁהוּ לְהֲקָלָה.
    וּכְבָר הָיָה יָדוּעַ שֶׁהָעִנְיָנִים יֵלְכוּ וְיִסְתַּבְּכוּ.
    וְהֵם אָכֵן הָלְכוּ וְהסְתַּבְּכוּ.

    כל הפרטים

  • שיר

    בחיפה, מול הים

    בְּחַיְפָה, מוּל הַיָּם, רֵיחוֹת הַמֶּלַח
    עוֹלִים מִתּוֹךְ הָאֲדָמָה. וְשֶׁמֶשׁ
    הַתּוֹלָה עַל עֵץ פּוֹרֶמֶת רוּחַ.
    בְּתוֹךְ שְׁוּרַת עֵצִים טוֹבֶלֶת אֶבֶן,
    נִטְּעוּ גְבָרִים, נָשִׁים וְאֵלֶם. דַּיָּרִים
    בְּבֵית דִּירוֹת וּשְׁמוֹ מוֹלֶדֶת.

    כל הפרטים

  • שיר

    על חופש היצירה בעידן הלאומי


    מִכֵּיוָן שֶׁאֵינֶנִּי מְדִינָה, לֹא גְבוּלוֹת
    בְּטוּחִים לִי, אוֹ צָבָא שֶׁשּׁוֹמֵר יוֹם
    וָלַיְלָה עַל חַיֵּי חַיָּלָיו. וְאֵין קַו
    צִבְעוֹנִי שֶׁמָּתַח גֶנֶרָל מְאֻבָּק בְּשׁוּלֵי
    נִצְחוֹנוֹתָיו.

    כל הפרטים