19 בנובמבר 2015

אותה הגברת בשינוי אדרת

אכן, הדברים קשים לשמיעה לאוזן ישראלית, יהודית ודמוקרטית, ונקל להבין את ההכרזה על תנועה שאלה עקרונותיה ושאיפותיה כעל התאחדות בלתי מותרת.

סלמאן מצאלחה
|| אותה הגברת בשינוי אדרת ||


נראה שהמנדט הבריטי חוזר. הנה שר הביטחון, משה יעלון, נזקק לתקנות הגנה (שעת חירום) 1945 כדי להכריז על התנועה האיסלאמית כ״התאחדות בלתי מותרת״. ההכרזה אינה מבחינה בין תנועה איסלאמית צפונית לדרומית, אלא מתייחסת לכל ״חבר בני אדם המכונה ׳התנועה האיסלאמית׳, או ׳Islamic movement׳..., ולרבות מועצת השורא, ההנהלה הביצועית של התנועה וכן כל גוף, משרד... אגודה או מרכז, המשתייכים לתנועה זו — בכל שם שייקראו — הוא התאחדות בלתי מותרת״. בצו התפיסה שנלווה להכרזה מפורטים מוסדות ורכוש ש״ייתפסו לזכות ממשלת ישראל״. בין היתר עמותה לקידום החינוך במגזר הערבי, עמותת יפו לפעילות צדקה ועמותת אל־נור ללימודים איסלאמיים.

אך יעלון לא סיפק שום טיעון משכנע לצעד הדרסטי שנקט. בהעדר טיעונים משכנעים, ייתכן שמשהו באידיאולוגיה שלה מדליק נורות אדומות. לכן יש לבחון את העקרונות שעליהם מושתת הפעילות הענפה של תנועה חזקה ועשירה זו ברחבי הארץ. על פי פרסומי התנועה, היא נוסדה ״על בסיס נאמנות משולשת המתלכדת לאחדות אחת בלתי נפרדת: הנאמנות ל׳דת האיסלאם׳, הנאמנות ל׳אומה המוסלמית׳ ול׳דאר אל־איסלאם׳ (שטחי השלטון האיסלאמי)״. התנועה רואה ״בעצם ׳שחרור פלסטין׳ גילוי של אמונה וקדושה: הן בשל היותו שלב מכריע בתהליך ׳ניצחון האיסלאם׳ והן בשל היותו כלי מחזיק ברכה לקיבוץ גלויות ׳הפליטים הפלסטינים׳, לבניין הארץ, ולייסוד חיים ממלכתיים לאור ׳מצוות הקוראן׳. התנועה רואה במרכזיות של פלסטין את הבטחת האחדות והשלמות של האומה הערבית והאיסלאמית, בפלסטין וברחבי תבל״.

״התנועה תיאבק על זהותה האיסלאמית של פלסטין בכל המישורים: בחינוך, בתרבות, בצביון הממלכתי, במעמד האישי, בחברה ובחקיקה, כמדינה ערבית־מוסלמית.

״התנועה דוגלת באחדות האומה האיסלאמית ומאמינה שאחדות זו היא ערך עליון״. לכן היא ״תומכת בשיתוף פעולה עם כל חלקי האומה הערבית והאיסלאמית... בתחום המעשה הדתי האיסלאמי״. התנועה ״מעודדת הקמת מסגרות להפצת דת האיסלאם וללימודה בפלסטין, לפיתוח מדרסות ומכוני לימוד, לעידוד פעילות איסלאמית תרבותית בחוגים, בסמינריונים ובמפגשים פתוחים. לקירוב לבבות בין כל חלקי העם הפלסטיני, בארץ ובתפוצות הפליטים. ״התנועה שואפת לעצב את פלסטין ברוח הקוראן ורואה בכך המשך טבעי למפעל הדתי־האיסלאמי, כעולה מחזון הנביא מוחמד״.

״התנועה תחתור להשתית את המשפט של פלסטין על עקרונות ההלכה האיסלאמית ותפעל להפצה, לימוד ושילוב המשפט האיסלאמי המקורי בכל מערכות החקיקה והמשפט במדינת פלסטין העתידית".

אכן, הדברים קשים לשמיעה לאוזן ישראלית, יהודית ודמוקרטית, ונקל להבין את ההכרזה על תנועה שאלה עקרונותיה ושאיפותיה כעל התאחדות בלתי מותרת.

יש מי שמתפלא, כיצד איפשרו ממשלות ישראל, מימין ומשמאל, לתנועה כזאת להתקיים ולפעול במשך שנים, בלא שיינקטו נגדה צעדים כלשהם. לכל מרימי הגבות הללו נציין, שאין מדובר כאן בעקרונות התנועה האיסלאמית, אלא בעקרונות התנועה היהודית דווקא. שכן כל הציטוטים לקוחים מילולית, בשינויים המתבקשים, ממצע התנועה המתקראת "הבית היהודי״. הדברים מתאימים ככפפה ליד גם לתנועה האיסלאמית.

האין זאת אותה הגברת, רק בשינוי אדרת?
*
הארץ, 19.11.2015




שיתופים:



תגובות בפייסבוק:

0 תגובות::

הוסף רשומת תגובה

במרחב

  • האור מגיע ממערב

    ”אינטלקטואלים” מוסלמים משננים במשך דורות שכל האמת והידע מצויים בקוראן. מי שמחזיק בתפישה כזאת, כמו חמור, מובטח לו שיישאר לעד מאחור…


    המאפיה השבטית

    כך היה עם הקצב מבגדד, שהתחבא במרחב השבטי שלו, וכך הדבר עם הקצב מדמשק. מאות אלפי הרוגים ופצועים סורים, מיליוני פליטים והרס טוטלי של ערים לא מזיז לו כהוא זה…

    כל הפרטים

    אמריקה אוהבת מלחמות

    התנהלות המעצמות, ובראשן ארה״ב, מול איראן איננה מפתיעה; השלום במזרח התיכון הוא האויב מספר אחת של יצרניות הנשק הגדולות...

    כל הפרטים

  • על האורה בקצה הג׳ורה

    אפשר להירגע. מה שאירע בתוניסיה לא עתיד לחזור על עצמו במדינות ערב האחרות. אמנם, הפלת דיקטטור על ידי התקוממות עממית מפיחה רוח חדשה, ואולי אף שביב של תקווה, בקרב רבים באזור, אבל מכאן ועד לחגיגות דמוקרטיה הדרך עוד ארוכה...

    כל הפרטים

    בימים ההם בזמן הזה

    בטרם מעלים האיסלאמיסטים את תפארת העבר על ראש שמחתם, יש אם כן להזכיר להם שהשגשוג המדעי והתרבותי אז התרחש דווקא בזכות הקפיצה מעל משוכת האיסלאם האורתודוקסי השמרני…


    ישראל כמדינה ערבית

    ישראל הערבית", זו שגיליתי בימי התיכון, אינה שונה בהרבה מישראל היום, תרתי משמע. שכן, שנים הלעיטו אותנו בבית הספר בשירי עצמאות ישראל.

    כל הפרטים
  • another title

    المتابع من أبناء جلدتنا لما يجري في هذا العالم الواسع يجد نفسه أمام ظاهرة فريدة. فلو نظرنا إلى ما يحصل من أحداث نرى أنّ القاسم المشترك بينها هو أنّ غالبيّتها هو مواقع وقوعها الجغرافية. إذ نرى أنّها تحدث في الأصقاع التي توصف بانتمائها إلى العالمين العربي والإسلامي.

ישראל - פלסטין

  • תש״ח בעיניים ערביות

    הרטוריקה היא סם ההזיות שהערבים הורגלו ליטול מימים ימימה. את הרטוריקה הזאת הם חובשים כמגבעות מליציות ושוכחים שהיא משמשת משתיק־שכל על ראשיהם.

    כל הפרטים

  • בעקבות המופתי

    מכיוון ששמו של המופתי, חאג׳ אמין אל־חוסייני, התגלגל באחרונה על לשונו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, החלטתי לנצל את השהות בברלין כדי להתחקות אחר עקבותיו של ״הצורר״ הפלסטיני...

    כל הפרטים

  • בטרגדיה הבלתי גמורה

    זה הזמן להודות, עם כל הצער בדבר, שידו של הימין בקרב הפלסטינים והישראלים גם יחד היא על העליונה. הימין הזה, הפלסטיני והישראלי, הנשען על מיתוסים דתיים, אין לו יכולת להתפשר...

    כל הפרטים


הקש על התמונה לשליחת דוא״ל


מוסיקה קלאסית

***
ג׳אז


ארכיון הצד הזה

מבחר נושאים


 

פרוזה

  • כל הצפורים מוליכות לרומא

    כשחלפה באופק עננה שחורה של צפורים ונחתה במטעים בשלהי הסתיו‮, ‬יצאו אנשי הכפר ובידיהם כל מיני רעשנים ואצו לגרש את הצפורים הפולשניות כדי להציל את יבולי הזיתים‮, ‬מקור מחייתם העיקרי בימים ההם‮.

    כל הפרטים

  • על קופים וחזירים

    מדי פעם בפעם מובאים בתקשורת העברית דברי שטנה הנאמרים על-ידי מטיפים אסלאמיים או מובאים ציטוטים, מן העתונות או מכתובים ערביים אחרים, המדמים את היהודים לקופים וחזירים. בהתייחסות למובאות האלה תמיד נעלם מעיני הקורא העברי מקור הדימוי הזה והרקע עליו צמח.

    כל הפרטים
  • another title

    المتابع من أبناء جلدتنا لما يجري في هذا العالم الواسع يجد نفسه أمام ظاهرة فريدة. فلو نظرنا إلى ما يحصل من أحداث نرى أنّ القاسم المشترك بينها هو أنّ غالبيّتها هو مواقع وقوعها الجغرافية. إذ نرى أنّها تحدث في الأصقاع التي توصف بانتمائها إلى العالمين العربي والإسلامي.

שירה

  • מאותו עפר

    וְשׁוּב דִּמְדּוּמִים וְשׁוּב רוּחַ יָם רְעוּדָה.
    וְלֹא הִבְהֵב בָּאֹפֶק סִימָן כָּלְשֶׁהוּ לְהֲקָלָה.
    וּכְבָר הָיָה יָדוּעַ שֶׁהָעִנְיָנִים יֵלְכוּ וְיִסְתַּבְּכוּ.
    וְהֵם אָכֵן הָלְכוּ וְהסְתַּבְּכוּ.

    כל הפרטים

  • שיר ארץ

    בֵּין הַיָּם לְבֵין כִּנֶּרֶת
    אֲדָמָה שוֹתֶתֶת דָּם.

    וְשִׂנְאָה בָּהּ הַעוֹבֶרֶת
    מֵעָפָר לִבְנֵי אָדָם.

    כל הפרטים

  • בהתחלה באו

    בַּהַתְחָלָה בָּאוּ אֶל הַקּוֹמוּנִיסְטִים
    וְלֹא הֵרַמְתִּי אֶת קוֹלִי,
    כִּי לֹא הָיִּיתִי קוֹמוּנִיסְט;

    וְאָז הֵם בָּאוּ אֶל הַסּוֹצְיָאלִיסְטִים –
    וְלֹא הֵרַמְתִּי אֶת קוֹלִי,
    כִּי לֹא הָיִּיתִי סוֹצְיָאלִיסְט;

    כל הפרטים