25 בדצמבר 2015

בימים ההם בזמן הזה

מנהרת החושך של החברות הערביות


בטרם מעלים האיסלאמיסטים את תפארת העבר על ראש שמחתם, יש אם כן להזכיר להם שהשגשוג המדעי והתרבותי אז התרחש דווקא בזכות הקפיצה מעל משוכת האיסלאם האורתודוקסי השמרני…


סלמאן מצאלחה || 

בימים ההם בזמן הזה


בשנים האחרונות, לנוכח התהפוכות העוברות על העולם הערבי, מרבים לדון בסיבות למצבן העגום של החברות הערביות בעידן המודרני. בדרך כלל מלווים הדיונים הללו בהשוואה בין ההווה העלוב לעבר ה״מפואר״ שידע האזור. ואולם דומה שאיש אינו מסוגל באמת לשים את האצבע על שורשי הבעיה.

אכן, בין המאה השמינית ל–13, ובמאה ה–16, ידע העולם המוסלמי פריחה גדולה בתחומי האמנויות, המתמטיקה והמדעים, הפילוסופיה, האדריכלות והרפואה. אינטלקטואלים ערבים רבים מתרפקים על תפארת העבר הזה ושוקעים בנוסטלגיה משתקת. ואולם, כולם נוטים להתעלם מהנסיבות שהיוו את הבסיס לקידמה בימים ההם.

המגוחכים מכל מהללי תפארת העבר הם אלה המשתייכים לזרמים איסלאמיסטים. הם נוטים לשכוח מי דחף את העולם הערבי קדימה. הפטרונים של המדע בתקופתו של הארון א־רשיד (786–809) היו הווזירים הברמכים, משפחה ממוצא בודהיסטי. הברמכים תמכו במלומדים והקימו את מפעל הנייר הראשון בבגדאד. בכך הם סללו את הדרך להקמת ״בית אל־חיכמה״ (בית החוכמה) בתקופת בנו של א־רשיד, החליף אל־מאמון. זו היתה מעין אקדמיה שבה שקדו על תרגום וחיבור ספרות מדעית ופילוסופית.

אל־מאמון (786–833) הפך את התורה השכלתנית — זרם המוּעתזלה — לדת מדינה. זרם זה הושפע מהפילוסופיה היוונית ומהמחשבה הרציונליסטית. בתקופתו, מועמדים למשרה שלטונית היו צריכים להוכיח את מחויבותם לחשיבה רציונליסטית. עיון ברשימת המדענים ואנשי הרוח בתקופה הנחשבת לשיא הפריחה של הציוויליזציה הערבית והמוסלמית מגלה, כי רובם אינם ממוצא ערבי, וכי רוב המוסלמים שביניהם נתפשו ככופרים על ידי האורתודוקסיה המוסלמית ואף נרדפו.

בטרם מעלים האיסלאמיסטים את תפארת העבר על ראש שמחתם, יש אם כן להזכיר להם שהשגשוג המדעי והתרבותי אז התרחש דווקא בזכות הקפיצה מעל משוכת האיסלאם האורתודוקסי השמרני. לא הסטגנציה הדתית היא שדחפה את החברה הערבית לקידמה, אלא אימוץ הרציונליזם. העולם הערבי של היום נמצא בשלב מתקדם של אותה סטגנציה דתית, שהביאה לשקיעת התרבות הערבית והמוסלמית אז.


סיבה חשובה נוספת לחוסר יכולתו של העולם הערבי להשתחרר מכבליו היא העדר מנגנון של תיקון עצמי, של חשבון נפש, בחברה הערבית השבטית מחד והמוסלמית מאידך. בכל המסורות הקאנוניות המיוחסות לנביא מוחמד אין ולו אחת הדורשת מן הפרט לערוך חשבון נפש אישי.

בהעדר מנגנון לחשבון נפש בתרבות הערבית השבטית ניצב הפרט בפני שוקת שבורה. כך קורה, שראש שבט או מנהיג מדינה, גם אחרי שטבח כ–300 אלף אזרחים וגרם להרס טוטאלי של המדינה שהוא מתיימר לייצג, ממשיך לישון בשקט ולטעון לכתר.

אין מי שיאזור אומץ ויצביע על שורשי הרע במקומותינו. בחזרה אל הדת אין שום בשורה לעתיד האזור ולעתיד תושביו. נהפוך הוא, היא מהווה צעידה לאחור בתוך מנהרת החושך. האור נמצא בכיוון ההפוך והוא הולך ומתרחק. המציאות העגומה הזאת ניבטת אלינו מסביבתנו במלוא כיעורה בשנים האחרונות.
*
הארץ, 25 בדצמבר 2015





שיתופים:



תגובות בפייסבוק:

0 תגובות::

הוסף רשומת תגובה

  • מזרח-תיכון

    המאפיה השבטית

    כך היה עם הקצב מבגדד, שהתחבא במרחב השבטי שלו, וכך הדבר עם הקצב מדמשק. מאות אלפי הרוגים ופצועים סורים, מיליוני פליטים והרס טוטלי של ערים לא מזיז לו כהוא זה…

    כל הפרטים

    למה אמריקה אוהבת מלחמות

    התנהלות המעצמות, ובראשן ארה״ב, מול איראן איננה מפתיעה; השלום במזרח התיכון הוא האויב מספר אחת של יצרניות הנשק הגדולות...

    כל הפרטים

  • ישראל-פלסטין

    תש״ח בעיניים ערביות

    הרטוריקה היא סם ההזיות שהערבים הורגלו ליטול מימים ימימה. את הרטוריקה הזאת הם חובשים כמגבעות מליציות ושוכחים שהיא משמשת משתיק־שכל על ראשיהם.

    כל הפרטים

    ישראל כמדינה ערבית

    "ישראל הערבית", זו שגיליתי בימי התיכון, אינה שונה בהרבה מישראל היום, תרתי משמע. שכן, שנים הלעיטו אותנו בבית הספר בשירי עצמאות ישראל.

    כל הפרטים
  • another title

    المتابع من أبناء جلدتنا لما يجري في هذا العالم الواسع يجد نفسه أمام ظاهرة فريدة. فلو نظرنا إلى ما يحصل من أحداث نرى أنّ القاسم المشترك بينها هو أنّ غالبيّتها هو مواقع وقوعها الجغرافية. إذ نرى أنّها تحدث في الأصقاع التي توصف بانتمائها إلى العالمين العربي والإسلامي.

הקש על התמונה לשליחת דוא״ל

קלאסי

***
ג׳אז


ארכיון הצד הזה

מבחר נושאים

 
  • מסות

    עיר הפרח המהלך

    רק העיר ירושלים מסוגלת להלֵּך על החבל הנמתח בין שדים רדומים לבין פּרח שנשכח...

    כל הפרטים

    כל הצפורים מוליכות לרומא

    כשחלפה באופק עננה שחורה של צפורים ונחתה במטעים בשלהי הסתיו‮, ‬יצאו אנשי הכפר ובידיהם כל מיני רעשנים ואצו לגרש את הצפורים הפולשניות כדי להציל את יבולי הזיתים‮, ‬מקור מחייתם העיקרי בימים ההם‮.

    כל הפרטים



  • סיפור

    צפירת הרגעה

    כשנורית צור התקשרה לאמיר לשאול לשלומו "בימים טרופים אלה" כלשונה, נשמעה בקולה נימה קצת מבודחת, אם כי לא הצליחה להסתיר בה את החרדה הגדולה שלה...

    כל הפרטים


    מדרש

    על קופים וחזירים

    מדי פעם בפעם מובאים בתקשורת העברית דברי שטנה הנאמרים על-ידי מטיפים אסלאמיים או מובאים ציטוטים, מן העתונות או מכתובים ערביים אחרים, המדמים את היהודים לקופים וחזירים. בהתייחסות למובאות האלה תמיד נעלם מעיני הקורא העברי מקור הדימוי הזה והרקע עליו צמח.

    כל הפרטים
  • another title

    المتابع من أبناء جلدتنا لما يجري في هذا العالم الواسع يجد نفسه أمام ظاهرة فريدة. فلو نظرنا إلى ما يحصل من أحداث نرى أنّ القاسم المشترك بينها هو أنّ غالبيّتها هو مواقع وقوعها الجغرافية. إذ نرى أنّها تحدث في الأصقاع التي توصف بانتمائها إلى العالمين العربي والإسلامي.
  • שיר

    מאותו עפר

    וְשׁוּב דִּמְדּוּמִים וְשׁוּב רוּחַ יָם רְעוּדָה.
    וְלֹא הִבְהֵב בָּאֹפֶק סִימָן כָּלְשֶׁהוּ לְהֲקָלָה.
    וּכְבָר הָיָה יָדוּעַ שֶׁהָעִנְיָנִים יֵלְכוּ וְיִסְתַּבְּכוּ.
    וְהֵם אָכֵן הָלְכוּ וְהסְתַּבְּכוּ.

    כל הפרטים

  • שיר

    בחיפה, מול הים

    בְּחַיְפָה, מוּל הַיָּם, רֵיחוֹת הַמֶּלַח
    עוֹלִים מִתּוֹךְ הָאֲדָמָה. וְשֶׁמֶשׁ
    הַתּוֹלָה עַל עֵץ פּוֹרֶמֶת רוּחַ.
    בְּתוֹךְ שְׁוּרַת עֵצִים טוֹבֶלֶת אֶבֶן,
    נִטְּעוּ גְבָרִים, נָשִׁים וְאֵלֶם. דַּיָּרִים
    בְּבֵית דִּירוֹת וּשְׁמוֹ מוֹלֶדֶת.

    כל הפרטים

  • שיר

    על חופש היצירה בעידן הלאומי


    מִכֵּיוָן שֶׁאֵינֶנִּי מְדִינָה, לֹא גְבוּלוֹת
    בְּטוּחִים לִי, אוֹ צָבָא שֶׁשּׁוֹמֵר יוֹם
    וָלַיְלָה עַל חַיֵּי חַיָּלָיו. וְאֵין קַו
    צִבְעוֹנִי שֶׁמָּתַח גֶנֶרָל מְאֻבָּק בְּשׁוּלֵי
    נִצְחוֹנוֹתָיו.

    כל הפרטים