מאותו עפר

לא רק נימוקים הקשורים לאופי האישי של ספרו האחרון היו בפיו. גם אחרים...

סלמאן מצאלחה ||

מאותו עפר

אם לא היתה כבר קטגוריה כזאת — "פרס היצירה הציונית" — היה צריך להמציא אותה למען תגובתו של חיים גורי. שכן אם ישנה ״יצירה״ ציונית מובהקת, הרי היא מגולמת בדמותו של האיש שבע הימים הזה.

ממרום שנותיו הוא ידע לדחות את ידו המושטת של הממסד, שבה מלוא החופן מעות שהופרשו מאוצר הממלכה המתהווה כאן. לא רק נימוקים הקשורים לאופי האישי של ספרו האחרון היו בפיו. גם אחרים.

בראיון ששודר בטלוויזיה הוא אמר, שקיימת בעיה עם פרס שנושא שם כזה, כיוון שהוא מדיר 20% מאזרחי המדינה הערבים. דבריו אלה של גורי עולים בקנה אחד עם תהליך ארוך של חשבון נפש, הן אישי והן לאומי, שהוא עורך בשנים האחרונות; חשבון נפש שבא לידי ביטוי לא אחת ביצירתו המאוחרת.

בהזדמנות זו, ולכבוד סירובו האצילי לקבל את פרס היצירה המדירה, הנה דברים שהקדשתי לו במלאות לו תשעים.
*

מאותו עפר


                        לקרוא את גורי במלים של חיים
 
וְשׁוּב דִּמְדּוּמִים וְשׁוּב רוּחַ יָם רְעוּדָה.
וְלֹא הִבְהֵב בָּאֹפֶק סִימָן כָּלְשֶׁהוּ לְהֲקָלָה.
וּכְבָר הָיָה יָדוּעַ שֶׁהָעִנְיָנִים יֵלְכוּ וְיִסְתַּבְּכוּ.
וְהֵם אָכֵן הָלְכוּ וְהסְתַּבְּכוּ.
 
בְּסֵתֶר הַדְּבָרִים, אַתָּה הֲרֵי מִלְחֶמֶת אֶזְרָחִים.
זְמַנְךָ עוֹבֵר, אַתָּה אוֹמֵר, נוֹטֵל מִמְּךָ, מוֹסֵר לַאֲחֵרִים.
אַךְ לֹא בָּרוּר עֲדַיִן מַהוּ סֵדֶר הַדְּבָרִים.
 
אֲנִי מַכִּיר אוֹתְךָ. חַכֵּה. אַל תֵּלֵךְ מִמְּךָ.
לְאָן אַתָּה רוֹצֶה לָלֶכֶת. הֲרֵי הָיִיתָ שָׁם,
הֲרֵי כְּבָר הָיִיתָ שָׁם. אַתָּה תֵּלֵךְ,
וְלֹא תַּגִּיעַ. לְעוֹלָם.
 
אַתָּה כְּבָר אִישׁ זָקֵן וּבַעַל נִסָּיוֹן עָשִׁיר.
וְלֹא מְעַט מֵהַמִּלִּים שֶׁאָבְדוּ בְּךָ,
הֵן בְּדִיּוּק הַמִּלִּים שֶׁאוֹתָן אֲנִי מַכִּיר.
הֵן נֶחְבָּאוֹת בְּסֵדֶר הַדְּבָרִים.
 
אַתָּה שְׁתִיקָה הוֹלֶכֶת וְנִמְשֶׁכֶת
אֶל הַיָּם. שְׁתִיקַת הַיָּם. שְׁתִיקַת הָרֶוַח
שֶׁנִּפְעַר בֵּין מִלּוֹת הַשִּׁיר. הָרֶוַח שֶׁנִּשְׁאַר.
חַכֵּה. אַל תֵּלֵךְ מִמְּךָ. אוּלַי תִּזְכֶּה בָּאֲבֵדָה
מוּשֶׁבֶת — הַתִּקְוָה הַהִיא.
 
וּלְךָ אֲנִי רוֹצֶה לוֹמַר עוֹד דָּבָר:
אִם נִפָּגֵשׁ הַיּוֹם, אָז לָבֶטַח
גַּם נִפָּגֵשׁ מָחָר.
כִּי הֲרֵי אֲנַחְנוּ שְׁנֵינוּ
מֵאוֹתוֹ עָפָר.

***

הערה: שיר זה הוא סוג של קריאה במכלול שירתו של גורי. כל הבתים לבד מהאחרון הם ציטטות משירים שונים שלו. אני רק סידרתי השורות מחדש, כסוג של קריאה פואטית אישית שלי בשירתו. הבית האחרון הוא מלותי שלי.
*
הארץ, 09.01.2016

שיתופים:

תגובות בפייסבוק:



תגובות באתר:
ניתן להשאיר תגובה כאן.

0 תגובות:

הוסף רשומת תגובה

במרחב
  • בימים ההם בזמן הזה

    בטרם מעלים האיסלאמיסטים את תפארת העבר על ראש שמחתם, יש אם כן להזכיר להם שהשגשוג המדעי והתרבותי אז התרחש דווקא בזכות הקפיצה מעל משוכת האיסלאם האורתודוקסי השמרני…


    המאפיה השבטית

    כך היה עם הקצב מבגדד, שהתחבא במרחב השבטי שלו, וכך הדבר עם הקצב מדמשק. מאות אלפי הרוגים ופצועים סורים, מיליוני פליטים והרס טוטלי של ערים לא מזיז לו כהוא זה…

    כל הפרטים

  • האור מגיע ממערב

    ”אינטלקטואלים” מוסלמים משננים במשך דורות שכל האמת והידע מצויים בקוראן. מי שמחזיק בתפישה כזאת, כמו חמור, מובטח לו שיישאר לעד מאחור…


    על האורה בקצה הג׳ורה

    אפשר להירגע. מה שאירע בתוניסיה לא עתיד לחזור על עצמו במדינות ערב האחרות. אמנם, הפלת דיקטטור על ידי התקוממות עממית מפיחה רוח חדשה, ואולי אף שביב של תקווה, בקרב רבים באזור, אבל מכאן ועד לחגיגות...

    כל הפרטים

בארץ
  • ערבי בכל ניידת

    היחסים בין הציבור הערבי לשלטון המרכזי לא יכולים להמשיך להתנהל במתכונתם הנוכחית, המעוותת. השלטונות חייבים להפנים את העיקרון של אזרחות שווה לכלל האזרחים, על כל המשתמע מהדבר...

    ישראל כמדינה ערבית

    ישראל הערבית", זו שגיליתי בימי התיכון, אינה שונה בהרבה מישראל היום, תרתי משמע. שכן, שנים הלעיטו אותנו בבית הספר בשירי עצמאות ישראל.

    כל הפרטים
  • נחשפה ערוות השמאל

    השיח הפוליטי בקרב מה שמכונה בטעות "שמאל" בישראל הוא שיח עקר, שלא ישנה את המצב הקיים. מדברים שפורסמו לאחרונה ב"הארץ" על ידי כותבים הנמנים עם מחנה השמאל כביכול, מצטיירת תמונה עגומה. השיח תחום בגבולות אתניים יהודיים.

    ספסרי הדת

    הנה נודע לנו באחרונה, כי בספרי הלימוד שבהם משתמשים בזרם הממלכתי־הדתי מצנזר משרד החינוך פרקים העוסקים ברביית האדם. זאת, מתוך היענות לבקשות מצד מערכת החינוך הממלכתית־הדתית.
  • ערבי, דבר ערבית

    גם הערבים מזלזלים בשפת אמם ונותנים יד לדחיקתה מהמרחב הציבורי. עדות לכך ניבטת מכל פינה ביישובים הערביים. השלטים והמודעות המתנוססים על בתי עסק ומשתלטים על הנוף העירוני הם כמעט על טהרת השפה העברית.

    יהודית ודגנרטית

    אפשר להירגע. לא תקום כאן מדינה דו־לאומית. הטעם לכך פשוט: בשטח שמשתרע בין הים לירדן אין שני לאומים מגובשים לצורך ריקוד הטנגו הזה.
ישראל-פלסטין
  • תש״ח בערבית

    הרטוריקה היא סם ההזיות שהערבים הורגלו ליטול מימים ימימה. את הרטוריקה הזאת הם חובשים כמגבעות מליציות ושוכחים שהיא משמשת משתיק־שכל על ראשיהם.

    כל הפרטים

  • בעקבות המופתי

    מכיוון ששמו של המופתי, חאג׳ אמין אל־חוסייני, התגלגל באחרונה על לשונו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, החלטתי לנצל את השהות בברלין כדי להתחקות אחר עקבותיו של ״הצורר״ הפלסטיני...

    כל הפרטים

מגרות
  • על קופים וחזירים

    ויהי כאשר ישבו בני ישראל במדין ויאסור עליהם אללה ביום השבת את הדגים: הן דיג והן אכילה. ויהי כאשר באה השבת ויבואו הדגים על כל סוגיהם, ובא מקרל, ובאה דניס, ובא לברק, ובאו אלתית ואספמיא אל חוף ימם. ויהי בצאת השבת וישובו כל הדגים כולם אל לב ים, ולא שזפו עיני בני ישראל עוד דג, קטן כגדול, עד לבוא השבת הבאה. והיה כדבר הזה ימים רבים.
  • רצח לשם כבוד

    אין ישוב ערבי, בארץ או בחוץ לארץ, שלא ידע רציחות על רקע מה שמכונה "כבוד המשפחה". אינטלקטואלים ערבים רפי שכל מנסים להמעיט מחומרת המעשים האלה בטיעונים שונים, לרבות השוואת רצח על "כבוד המשפחה" ל"רצח על רקע רומנטי"...

ארכיון

 
תרגומים
  • מרטין נימלר

    בַּהַתְחָלָה בָּאוּ אֶל הַקּוֹמוּנִיסְטִים
    וְלֹא הֵרַמְתִּי אֶת קוֹלִי,
    כִּי לֹא הָיִּיתִי קוֹמוּנִיסְט;

    כל הפרטים

  • בלקרישנא סאמא

    מִי שֶׁאוֹהֵב פְּרָחִים, יֵשׁ לוֹ לֵב כֹּה רָגִישׁ.
    מִי שֶׁלֹּא יָכֹל לִתְלֹשׁ אֶת כּוֹתַרְתָּם,
    לוֹ וַדַּאי לֵב אָצִיל.

  • שרון אולדס

    אֵיךְ הֵם עוֹשִֹים אֶת זֶה, אֵלֶּה הָעוֹשִֹים אַהֲבָה
    לְלֹא אַהֲבָה? יָפִים כְּמוֹ רַקְדָּנִים
    מַחֲלִיקִים אֶחָד עַל גַּבֵּי הַשֵּׁנִי כְּגוֹלְשִׁים
    עַל קֶרַח, אֶצְבְּעוֹתֵיהֶם נְעוּצוֹת זֶה
    בְּגוּפוֹ שֶׁל זֶה, פְּנֵיהֶם
קולות באפלה
  • תגובות אחרונות

  • קרא מבחר נושאים בערבית