בוז'י בעקבות גנדי

כל כלב בוז׳י יומו -

כנראה שם, בכפר ההוא המטרוּנספר, נולדה הסיסמה ״אנחנו כאן והם שם״, שלימים נעשתה זמריר ציוני קליט להפצת האידיאולוגיה הטרנספריסטית...

סלמאן מצאלחה || בוז'י בעקבות גנדי


את התשובה לשאלה מיהו ציוני נתן מזמן הגנרל והפוליטיקאי רחבעם זאבי, שזכה לכינוי ״גנדי״ לא בשל משנתו הפציפיסטית. ״כל הציונות היא טרנספר״, כתב זאבי בבטאון מפלגת ״מולדת״ שאותה הקים. ״אם הטרנספר אינו מוסרי — כל הציונות אינה מוסרית״. וכל זאת מן הטעם הפשוט, שהציונות ״קמה וצמחה והיתה למדינה תוך שימוש מסיבי בדרך הטרנספר. כמעט כל יישובינו קמו ונוסדו במקומם של כפרים או ערים ערביות... קיבוץ מרחביה בא במקומו של הכפר פולה, כמו שרשפים נבנה על חורבות אשרפיה, ורוחמה במקום ג‘ממה, ומגידו במקום לג׳ון, וגם רחובות במקום חרבת דורן, ובית שאן במקום ביסאן, וכך כל היישובים שלנו״ (״רק הטרנספר יביא שלום״, מולדת, 44, אייר תשנ"ב).

במאמר אחר, שפירסם באוגוסט 1987 ב״עיתון של המדינה״ היהודית־דמוקרטית, הוא חושף את השתלשלות ה״טרנספר בהסכמה״, שנעשה ב–1950 לתושבי מג׳דל, כפר ערבי ששכן על גבול הרצועה, ומנה כ-2,700 נפש. זאבי מספר שם, כי לאחר שמונה לקצין המודיעין בפיקוד דרום היתה לו שיחה עם אלוף הפיקוד, משה דיין. האחרון דיבר על הצורך בפינוי התושבים הערבים ממג׳דל, כדי לא להשאיר על גבול הרצועה יישוב ערבי שיהווה בעיה ביטחונית. לדברי זאבי ניסה להניא את דיין מביצוע התוכנית, אך דיין היה נחוש בדעתו. לאחר עיכוב בביצוע פנה דיין ישירות לראש הממשלה ושר הביטחון, דוד בן גוריון, ש״הסכים לטרנספר הזה ללא היסוס והורה על פינוי התושבים לרצועה. במחצית אוקטובר 1950 נעשה הדבר בהסכמתם של המצרים ושל תושבי מגדל־גד (מג׳דל) עצמם״ (״טרנספר בהסכמה״, "ידיעות אחרונות", 10.8.1987).

כנראה שם, בכפר ההוא המטרוּנספר, נולדה הסיסמה ״אנחנו כאן והם שם״, שלימים נעשתה זמריר ציוני קליט להפצת האידיאולוגיה הטרנספריסטית של זאבי. לא אחת הוא חזר ואמר שאת התורה הזאת ינק מפי מנהיגיו הפוליטיים ומפקדיו הצבאיים, מפי אלה המכונים בעגה הישראלית העכשווית ״שמאל״.

״מי שנתחנך על דבר מה בנערותו, יישאר לו הדבר גם בשיבתו״, אומרים הערבים, שיודעים לנסח בפתגמיהם תובנות לשימוש שאר בני התמותה. והנה הגענו עד הלום כדי לחזות באיש העומד בראש מה שמכונה ״אופוזיציה לוחמת״, שוטח את משנתו החדשה־ישנה בכנס של המכון למחקרי ביטחון לאומי: "אני רוצה להיפרד מכמה שיותר פלסטינים כמה שיותר מהר", אמר יצחק הרצוג לבאי הכנס (״התוכנית המדינית של הרצוג״, "הארץ" 20.1), ללמדנו, שגם אם התמהמה, כעת הוריד מעליו את כל המסיכות.


וכדי שהדברים יהיו נהירים לכל שומעיו, הסיסמה שאותה טבע זאבי מתגלגלת לה בניגון ציוני עכשווי על לשונו של האיש שתובע לעצמו מלכות בכנסת ישראל: "הם שם ואנחנו כאן. נקים חומה גדולה בינינו. זה הדו־קיום שאפשרי עכשיו — אתם קיימים שם ואנחנו קיימים כאן״, פסק בנחרצות ציונית הטוען לכתר ראש ממשלת ישראל.

הרצוג, שחוזר ומדגיש שבענייני ביטחון הוא קיצוני יותר מבנימין נתניהו, רואה בעיני רוחו את העיר ירושלים בלי פלסטינים, וקורא להפריד את השכונות־הכפרים הפלסטיניים ממנה, "ואז נאחד מחדש את ירושלים האמיתית, בלי מאות אלפי פלסטינים, שיהיו בצד השני של החומה", מסכם איש החזון.

ובכן, לידיעת האופוזיציונר הרצוג. אין ירושלים אמיתית בלי מאות אלפי פלסטינים, כפי שאין ירושלים אמיתית בלי מאות אלפי יהודים, שלא לדבר על שאר הכיתות, העדות והדתות. ירושלים האמיתית היא גם ארץ ישראל וגם ארץ פלסטין האמיתיות. וכפי שאין ישראל בלי ירושלים, אין גם פלסטין בלי ירושלים.

למשמע הדברים האלה של הרצוג, האין זה פלא שישנם עדיין במקומותינו אנשים הקוראים לחיה הזאת ״שמאל״.

נתניהו יכול להמשיך לנחור בשקט בראשות הממשלה.

הארץ, 28.01.2016



For English, press here

Print Friendly and PDF

שיתופים:

תגובות בפייסבוק:



תגובות באתר:
ניתן להשאיר תגובה כאן.

0 comments:

הוסף רשומת תגובה

במרחב
  • בימים ההם בזמן הזה

    בטרם מעלים האיסלאמיסטים את תפארת העבר על ראש שמחתם, יש אם כן להזכיר להם שהשגשוג המדעי והתרבותי אז התרחש דווקא בזכות הקפיצה מעל משוכת האיסלאם האורתודוקסי השמרני…


    המאפיה השבטית

    כך היה עם הקצב מבגדד, שהתחבא במרחב השבטי שלו, וכך הדבר עם הקצב מדמשק. מאות אלפי הרוגים ופצועים סורים, מיליוני פליטים והרס טוטלי של ערים לא מזיז לו כהוא זה…

    כל הפרטים

  • האור מגיע ממערב

    ”אינטלקטואלים” מוסלמים משננים במשך דורות שכל האמת והידע מצויים בקוראן. מי שמחזיק בתפישה כזאת, כמו חמור, מובטח לו שיישאר לעד מאחור…


    על האורה בקצה הג׳ורה

    אפשר להירגע. מה שאירע בתוניסיה לא עתיד לחזור על עצמו במדינות ערב האחרות. אמנם, הפלת דיקטטור על ידי התקוממות עממית מפיחה רוח חדשה, ואולי אף שביב של תקווה, בקרב רבים באזור, אבל מכאן ועד לחגיגות...

    כל הפרטים

בארץ
  • ערבי בכל ניידת

    היחסים בין הציבור הערבי לשלטון המרכזי לא יכולים להמשיך להתנהל במתכונתם הנוכחית, המעוותת. השלטונות חייבים להפנים את העיקרון של אזרחות שווה לכלל האזרחים, על כל המשתמע מהדבר...

    ישראל כמדינה ערבית

    ישראל הערבית", זו שגיליתי בימי התיכון, אינה שונה בהרבה מישראל היום, תרתי משמע. שכן, שנים הלעיטו אותנו בבית הספר בשירי עצמאות ישראל.

    כל הפרטים
  • נחשפה ערוות השמאל

    השיח הפוליטי בקרב מה שמכונה בטעות "שמאל" בישראל הוא שיח עקר, שלא ישנה את המצב הקיים. מדברים שפורסמו לאחרונה ב"הארץ" על ידי כותבים הנמנים עם מחנה השמאל כביכול, מצטיירת תמונה עגומה. השיח תחום בגבולות אתניים יהודיים.

    ספסרי הדת

    הנה נודע לנו באחרונה, כי בספרי הלימוד שבהם משתמשים בזרם הממלכתי־הדתי מצנזר משרד החינוך פרקים העוסקים ברביית האדם. זאת, מתוך היענות לבקשות מצד מערכת החינוך הממלכתית־הדתית.
  • ערבי, דבר ערבית

    גם הערבים מזלזלים בשפת אמם ונותנים יד לדחיקתה מהמרחב הציבורי. עדות לכך ניבטת מכל פינה ביישובים הערביים. השלטים והמודעות המתנוססים על בתי עסק ומשתלטים על הנוף העירוני הם כמעט על טהרת השפה העברית.

    יהודית ודגנרטית

    אפשר להירגע. לא תקום כאן מדינה דו־לאומית. הטעם לכך פשוט: בשטח שמשתרע בין הים לירדן אין שני לאומים מגובשים לצורך ריקוד הטנגו הזה.
ישראל-פלסטין
  • תש״ח בערבית

    הרטוריקה היא סם ההזיות שהערבים הורגלו ליטול מימים ימימה. את הרטוריקה הזאת הם חובשים כמגבעות מליציות ושוכחים שהיא משמשת משתיק־שכל על ראשיהם.

    כל הפרטים

  • בעקבות המופתי

    מכיוון ששמו של המופתי, חאג׳ אמין אל־חוסייני, התגלגל באחרונה על לשונו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, החלטתי לנצל את השהות בברלין כדי להתחקות אחר עקבותיו של ״הצורר״ הפלסטיני...

    כל הפרטים

מגרות
  • על קופים וחזירים

    ויהי כאשר ישבו בני ישראל במדין ויאסור עליהם אללה ביום השבת את הדגים: הן דיג והן אכילה. ויהי כאשר באה השבת ויבואו הדגים על כל סוגיהם, ובא מקרל, ובאה דניס, ובא לברק, ובאו אלתית ואספמיא אל חוף ימם. ויהי בצאת השבת וישובו כל הדגים כולם אל לב ים, ולא שזפו עיני בני ישראל עוד דג, קטן כגדול, עד לבוא השבת הבאה. והיה כדבר הזה ימים רבים.
  • רצח לשם כבוד

    אין ישוב ערבי, בארץ או בחוץ לארץ, שלא ידע רציחות על רקע מה שמכונה "כבוד המשפחה". אינטלקטואלים ערבים רפי שכל מנסים להמעיט מחומרת המעשים האלה בטיעונים שונים, לרבות השוואת רצח על "כבוד המשפחה" ל"רצח על רקע רומנטי"...

ארכיון

 
תרגומים
  • מרטין נימלר

    בַּהַתְחָלָה בָּאוּ אֶל הַקּוֹמוּנִיסְטִים
    וְלֹא הֵרַמְתִּי אֶת קוֹלִי,
    כִּי לֹא הָיִּיתִי קוֹמוּנִיסְט;

    כל הפרטים

  • בלקרישנא סאמא

    מִי שֶׁאוֹהֵב פְּרָחִים, יֵשׁ לוֹ לֵב כֹּה רָגִישׁ.
    מִי שֶׁלֹּא יָכֹל לִתְלֹשׁ אֶת כּוֹתַרְתָּם,
    לוֹ וַדַּאי לֵב אָצִיל.

  • שרון אולדס

    אֵיךְ הֵם עוֹשִֹים אֶת זֶה, אֵלֶּה הָעוֹשִֹים אַהֲבָה
    לְלֹא אַהֲבָה? יָפִים כְּמוֹ רַקְדָּנִים
    מַחֲלִיקִים אֶחָד עַל גַּבֵּי הַשֵּׁנִי כְּגוֹלְשִׁים
    עַל קֶרַח, אֶצְבְּעוֹתֵיהֶם נְעוּצוֹת זֶה
    בְּגוּפוֹ שֶׁל זֶה, פְּנֵיהֶם
קולות באפלה
  • תגובות אחרונות

  • מבחר נושאים