בוז'י בעקבות גנדי

כל כלב בוז׳י יומו -

כנראה שם, בכפר ההוא המטרוּנספר, נולדה הסיסמה ״אנחנו כאן והם שם״, שלימים נעשתה זמריר ציוני קליט להפצת האידיאולוגיה הטרנספריסטית...

סלמאן מצאלחה ||


בוז'י בעקבות גנדי


את התשובה לשאלה מיהו ציוני נתן מזמן הגנרל והפוליטיקאי רחבעם זאבי, שזכה לכינוי ״גנדי״ לא בשל משנתו הפציפיסטית. ״כל הציונות היא טרנספר״, כתב זאבי בבטאון מפלגת ״מולדת״ שאותה הקים. ״אם הטרנספר אינו מוסרי — כל הציונות אינה מוסרית״. וכל זאת מן הטעם הפשוט, שהציונות ״קמה וצמחה והיתה למדינה תוך שימוש מסיבי בדרך הטרנספר. כמעט כל יישובינו קמו ונוסדו במקומם של כפרים או ערים ערביות... קיבוץ מרחביה בא במקומו של הכפר פולה, כמו שרשפים נבנה על חורבות אשרפיה, ורוחמה במקום ג‘ממה, ומגידו במקום לג׳ון, וגם רחובות במקום חרבת דורן, ובית שאן במקום ביסאן, וכך כל היישובים שלנו״ (״רק הטרנספר יביא שלום״, מולדת, 44, אייר תשנ"ב).

במאמר אחר, שפירסם באוגוסט 1987 ב״עיתון של המדינה״ היהודית־דמוקרטית, הוא חושף את השתלשלות ה״טרנספר בהסכמה״, שנעשה ב–1950 לתושבי מג׳דל, כפר ערבי ששכן על גבול הרצועה, ומנה כ-2,700 נפש. זאבי מספר שם, כי לאחר שמונה לקצין המודיעין בפיקוד דרום היתה לו שיחה עם אלוף הפיקוד, משה דיין. האחרון דיבר על הצורך בפינוי התושבים הערבים ממג׳דל, כדי לא להשאיר על גבול הרצועה יישוב ערבי שיהווה בעיה ביטחונית. לדברי זאבי ניסה להניא את דיין מביצוע התוכנית, אך דיין היה נחוש בדעתו. לאחר עיכוב בביצוע פנה דיין ישירות לראש הממשלה ושר הביטחון, דוד בן גוריון, ש״הסכים לטרנספר הזה ללא היסוס והורה על פינוי התושבים לרצועה. במחצית אוקטובר 1950 נעשה הדבר בהסכמתם של המצרים ושל תושבי מגדל־גד (מג׳דל) עצמם״ (״טרנספר בהסכמה״, "ידיעות אחרונות", 10.8.1987).

כנראה שם, בכפר ההוא המטרוּנספר, נולדה הסיסמה ״אנחנו כאן והם שם״, שלימים נעשתה זמריר ציוני קליט להפצת האידיאולוגיה הטרנספריסטית של זאבי. לא אחת הוא חזר ואמר שאת התורה הזאת ינק מפי מנהיגיו הפוליטיים ומפקדיו הצבאיים, מפי אלה המכונים בעגה הישראלית העכשווית ״שמאל״.

״מי שנתחנך על דבר מה בנערותו, יישאר לו הדבר גם בשיבתו״, אומרים הערבים, שיודעים לנסח בפתגמיהם תובנות לשימוש שאר בני התמותה. והנה הגענו עד הלום כדי לחזות באיש העומד בראש מה שמכונה ״אופוזיציה לוחמת״, שוטח את משנתו החדשה־ישנה בכנס של המכון למחקרי ביטחון לאומי: "אני רוצה להיפרד מכמה שיותר פלסטינים כמה שיותר מהר", אמר יצחק הרצוג לבאי הכנס (״התוכנית המדינית של הרצוג״, "הארץ" 20.1), ללמדנו, שגם אם התמהמה, כעת הוריד מעליו את כל המסיכות.


וכדי שהדברים יהיו נהירים לכל שומעיו, הסיסמה שאותה טבע זאבי מתגלגלת לה בניגון ציוני עכשווי על לשונו של האיש שתובע לעצמו מלכות בכנסת ישראל: "הם שם ואנחנו כאן. נקים חומה גדולה בינינו. זה הדו־קיום שאפשרי עכשיו — אתם קיימים שם ואנחנו קיימים כאן״, פסק בנחרצות ציונית הטוען לכתר ראש ממשלת ישראל.

הרצוג, שחוזר ומדגיש שבענייני ביטחון הוא קיצוני יותר מבנימין נתניהו, רואה בעיני רוחו את העיר ירושלים בלי פלסטינים, וקורא להפריד את השכונות־הכפרים הפלסטיניים ממנה, "ואז נאחד מחדש את ירושלים האמיתית, בלי מאות אלפי פלסטינים, שיהיו בצד השני של החומה", מסכם איש החזון.

ובכן, לידיעת האופוזיציונר הרצוג. אין ירושלים אמיתית בלי מאות אלפי פלסטינים, כפי שאין ירושלים אמיתית בלי מאות אלפי יהודים, שלא לדבר על שאר הכיתות, העדות והדתות. ירושלים האמיתית היא גם ארץ ישראל וגם ארץ פלסטין האמיתיות. וכפי שאין ישראל בלי ירושלים, אין גם פלסטין בלי ירושלים.

למשמע הדברים האלה של הרצוג, האין זה פלא שישנם עדיין במקומותינו אנשים הקוראים לחיה הזאת ״שמאל״.

נתניהו יכול להמשיך לנחור בשקט בראשות הממשלה.

הארץ, 28.01.2016



For English, press here

שיתופים



תגובות בפייסבוק:


תגובות באתר:

0 comments:

הוסף רשומת תגובה

בארץ
  • המין האנושי

    השיח האלים חשף לא רק את עומק ההתכחשות בחברה הערבית לעצם קיומה של קהילת להט"ב בתוכה, אלא גם את עומק הפער, שאינו אפשרי לגישור…
    כל הפרטים
  • אשכנזים-ספרדים

    במפגש בין ״המנטליות הספרדית המובהקת״, ובמלים אחרות: השייכות לתרבות אתנית אחרת, נקרא לה - ערבית, לבין ״המנטליות האשכנזית המובהקת״...
    כל הפרטים
  • מלאך המוות

    שנים רבות חלפו ומלאך המוות הגיע לבסוף ליטול את נשמתו של יעקב. פנה אליו יעקב בטרוניה: הלא ביקשתי ממך לשלוח לי שליח לפני המוות ואתה הבטחת לקיים... כל הפרטים
במרחב
  • חמאס בשירות ישראל

    לו ניחנו הפלסטינים בדמיון פוליטי ומדיני פורה, הם היו בוחרים במרוואן ברגותי כיורש לנשיאות פלסטין, ובסלאם פיאד לראשות הממשלה.
  • ישראל כמדינה ערבית

    ישראל הערבית", זו שגיליתי בימי התיכון, אינה שונה בהרבה מישראל היום, תרתי משמע.
    כל הפרטים
 
קוראים ותגובות