יום חמישי, 8 בדצמבר 2016

הערבים נוהרים למבחנים


אפשר להגחיך את המתנחמים מן הסוג הנבזה הזה בהוספת כי בניכוי התלמידים מרקע סוציו־אקונומי נמוך, מצבה של ישראל הוא לעילא ולעילא.

סלמאן מצאלחה ||

הערבים נוהרים למבחנים

בהשוואה לשאר העולם, מצבה של ישראל במדדי האוריינות בכי רע, כך עולה מדו"חות בשנים האחרונות. כל שר חדש במשרד תולה את הכישלונות בקודמיו, מפריח סיסמאות נדושות ומבטיח מהפכה במערכת החינוך. אולם תוצאות המהפכות אינן מאחרות לבוא. הן ניבטות מהדו"חות הבינלאומיים ולא ניתן להסתירן. שר הולך ושר בא, וכישלון החינוך לעולם עומד.

בתוצאות של מבחן פיז"ה לשנת 2015 אין כל חדש. פערי הציונים בישראל הם הגדולים במדינות ה־OECD. הפערים הם על רקע סוציו־אקונומי ועל רקע אתני־לאומי, בין ערבים ליהודים.

יש לציין כי המגזר החרדי, שאינו לומד לימודי ליבה ואינו משתתף במדדי האוריינות הנבדקים, לא הובא בחשבון במיצוב ישראל בהשוואות הבינלאומיות. לכן ברור שהמצב האמיתי של ישראל חמור אף יותר ממה שמתפרסם.

יש כאלה שיתנחמו בעובדה, שבניכוי הערבים והחרדים מצב תלמידי ישראל הדוברים עברית אינו רע בהשוואה למדינות אחרות. אפשר להגחיך את המתנחמים מן הסוג הנבזה הזה בהוספת כי בניכוי התלמידים מרקע סוציו־אקונומי נמוך, מצבה של ישראל הוא לעילא ולעילא.

בין דוברי עברית לדוברי ערבית קיים פער קבוע של כ–100 נקודות. אמנם האוכלוסייה הערבית ברובה המכריע נמצאת בתחתית הסולם החברתי הכלכלי, אך את הפער האורייני בין יהודים לערבים לא ניתן לייחס רק לפערים הכלכליים. הרי מדינות ערביות עשירות, בעלות השקעות גדולות בחינוך, כמו איחוד האמירויות וקטאר, אינן מצליחות להתרומם והן נמצאות בתחתית המידרוג הבינלאומי, עם מדינות ערביות אחרות כמו לבנון, תוניסיה וירדן.

הדבר מלמד על כך, ששורש הבעיה נמצא במקום אחר לגמרי.

אכן, חשוב להשקיע רבות בחינוך במגזרים החלשים מבחינה סוציו־אקונומית, ובמיוחד במגזר הערבי, שהוא חמישית מאוכלוסייתה של מדינת ישראל. אולם אין בכך די. לצד הפניית משאבים למטרה זו יש לבחון נקיטת צעדים נוספים, שאינם פופולריים, אך שבכוחם לשנות את המצב העגום. הנה כמה הצעות לקברניטי המדינה, לשרים ולחברי הכנסת, יהודים וערבים כאחד.

ראשית, יש לבטל את כל מערכות החינוך המגזריות. המדינה תתקצב אך ורק את מערכת החינוך הממלכתית. זו תהיה מערכת חינוך אחידה לכל תלמידי ישראל, ללא הבדל דת, רקע אתני וכו', שתהיה מבוססת ברובה המוחלט על לימודי ליבה מתקדמים בתחומי המדעים, המתמטיקה והאנגלית, ובתחומים נוספים של מדעי הרוח. כל תלמידי ישראל יהיו מחויבים ללמוד בתוכנית כזאת. דגשים חינוכיים מגזריים יתאפשרו בהתאמה למגזרים השונים, אולם אלה יהיו מחוץ ללימודי הליבה.

שנית, תוכנית הלימודים האחידה לבתי הספר הממלכתיים ברחבי המדינה תיושם בשפה העברית בקרב כל תלמידי ישראל, יהודים וערבים כאחד. ושלישית, כל תלמידי ישראל, החל בכיתות הנמוכות וללא הבדל, יחויבו ללמוד את השפה הערבית.

זוהי המהפכה החינוכית הדרושה במדינה, ורק היא תביא לשינוי המיוחל. שאם לא כן — כל הפופוליסטים ימשיכו לטחון מים.
*
הארץ, 8 בדצמבר 2016



שיתופים:



תגובות בפייסבוק:

0 תגובות::

הוסף רשומת תגובה

  • מזרח-תיכון

    המאפיה השבטית

    כך היה עם הקצב מבגדד, שהתחבא במרחב השבטי שלו, וכך הדבר עם הקצב מדמשק. מאות אלפי הרוגים ופצועים סורים, מיליוני פליטים והרס טוטלי של ערים לא מזיז לו כהוא זה…

    כל הפרטים

    למה אמריקה אוהבת מלחמות

    התנהלות המעצמות, ובראשן ארה״ב, מול איראן איננה מפתיעה; השלום במזרח התיכון הוא האויב מספר אחת של יצרניות הנשק הגדולות...

    כל הפרטים

  • ישראל-פלסטין

    תש״ח בעיניים ערביות

    הרטוריקה היא סם ההזיות שהערבים הורגלו ליטול מימים ימימה. את הרטוריקה הזאת הם חובשים כמגבעות מליציות ושוכחים שהיא משמשת משתיק־שכל על ראשיהם.

    כל הפרטים

    ישראל כמדינה ערבית

    "ישראל הערבית", זו שגיליתי בימי התיכון, אינה שונה בהרבה מישראל היום, תרתי משמע. שכן, שנים הלעיטו אותנו בבית הספר בשירי עצמאות ישראל.

    כל הפרטים
  • another title

    المتابع من أبناء جلدتنا لما يجري في هذا العالم الواسع يجد نفسه أمام ظاهرة فريدة. فلو نظرنا إلى ما يحصل من أحداث نرى أنّ القاسم المشترك بينها هو أنّ غالبيّتها هو مواقع وقوعها الجغرافية. إذ نرى أنّها تحدث في الأصقاع التي توصف بانتمائها إلى العالمين العربي والإسلامي.

קלאסי

***
ג׳אז


ארכיון הצד הזה

מבחר נושאים

 
  • מסות

    עיר הפרח המהלך

    רק העיר ירושלים מסוגלת להלֵּך על החבל הנמתח בין שדים רדומים לבין פּרח שנשכח...

    כל הפרטים

    כל הצפורים מוליכות לרומא

    כשחלפה באופק עננה שחורה של צפורים ונחתה במטעים בשלהי הסתיו‮, ‬יצאו אנשי הכפר ובידיהם כל מיני רעשנים ואצו לגרש את הצפורים הפולשניות כדי להציל את יבולי הזיתים‮, ‬מקור מחייתם העיקרי בימים ההם‮.

    כל הפרטים



  • סיפור

    צפירת הרגעה

    כשנורית צור התקשרה לאמיר לשאול לשלומו "בימים טרופים אלה" כלשונה, נשמעה בקולה נימה קצת מבודחת, אם כי לא הצליחה להסתיר בה את החרדה הגדולה שלה...

    כל הפרטים


    מדרש

    על קופים וחזירים

    מדי פעם בפעם מובאים בתקשורת העברית דברי שטנה הנאמרים על-ידי מטיפים אסלאמיים או מובאים ציטוטים, מן העתונות או מכתובים ערביים אחרים, המדמים את היהודים לקופים וחזירים. בהתייחסות למובאות האלה תמיד נעלם מעיני הקורא העברי מקור הדימוי הזה והרקע עליו צמח.

    כל הפרטים
  • another title

    المتابع من أبناء جلدتنا لما يجري في هذا العالم الواسع يجد نفسه أمام ظاهرة فريدة. فلو نظرنا إلى ما يحصل من أحداث نرى أنّ القاسم المشترك بينها هو أنّ غالبيّتها هو مواقع وقوعها الجغرافية. إذ نرى أنّها تحدث في الأصقاع التي توصف بانتمائها إلى العالمين العربي والإسلامي.
  • שיר

    מאותו עפר

    וְשׁוּב דִּמְדּוּמִים וְשׁוּב רוּחַ יָם רְעוּדָה.
    וְלֹא הִבְהֵב בָּאֹפֶק סִימָן כָּלְשֶׁהוּ לְהֲקָלָה.
    וּכְבָר הָיָה יָדוּעַ שֶׁהָעִנְיָנִים יֵלְכוּ וְיִסְתַּבְּכוּ.
    וְהֵם אָכֵן הָלְכוּ וְהסְתַּבְּכוּ.

    כל הפרטים

  • שיר

    בחיפה, מול הים

    בְּחַיְפָה, מוּל הַיָּם, רֵיחוֹת הַמֶּלַח
    עוֹלִים מִתּוֹךְ הָאֲדָמָה. וְשֶׁמֶשׁ
    הַתּוֹלָה עַל עֵץ פּוֹרֶמֶת רוּחַ.
    בְּתוֹךְ שְׁוּרַת עֵצִים טוֹבֶלֶת אֶבֶן,
    נִטְּעוּ גְבָרִים, נָשִׁים וְאֵלֶם. דַּיָּרִים
    בְּבֵית דִּירוֹת וּשְׁמוֹ מוֹלֶדֶת.

    כל הפרטים

  • שיר

    על חופש היצירה בעידן הלאומי


    מִכֵּיוָן שֶׁאֵינֶנִּי מְדִינָה, לֹא גְבוּלוֹת
    בְּטוּחִים לִי, אוֹ צָבָא שֶׁשּׁוֹמֵר יוֹם
    וָלַיְלָה עַל חַיֵּי חַיָּלָיו. וְאֵין קַו
    צִבְעוֹנִי שֶׁמָּתַח גֶנֶרָל מְאֻבָּק בְּשׁוּלֵי
    נִצְחוֹנוֹתָיו.

    כל הפרטים