שמאל שהוא ימין

ככה לא הורסים חומה - 


לא מפלגה ערבית ולא יהודית — מפלגת "הארץ המשותפת"



סלמאן מצאלחה

שמאל שהוא ימין


שוב ושוב חוזר הניגון. מדברים רבות על המכשולים הניצבים בדרכו של השמאל הישראלי. כל המקוננים על גורלו המר נופלים שוב ושוב למלכודת הקסם שטומן הימין, שמסתכמת במלה שבטית אחת — "יהודי", על כל נגזרותיה.

גם עיתון זה, שבין השאר משמש פלטפורמה להשמעת קולות המחנה המכונה שמאל, נופל לא אחת לאותה מלכודת. די בקריאת שניים ממאמרי המערכת שפורסמו לפני שבועיים כדי לעמוד על שורש הבעיה, שנתונים בה כל אלה שמכונים "שמאל" או כל המתיימרים להחליף את שלטון הימין בישראל.

"הגיעה העת לאיחוד השמאל", קראה כותרת המאמר ב–5 ביוני. אבל התעמקות בגוף המאמר מלמדת על הכשל המבני בתפישתו של הכותב, המבטא מחשבות רווחות בקרב הטוענים לכתר. מחבר המאמר רואה בכישלון שנחל בנימין נתניהו בהרכבת ממשלת ימין הזדמנות פז שנקרתה בדרכו של "המחנה הדמוקרטי" להביא לחילופי שלטון במדינה. הזדמנות זו, נכתב במאמר, מחייבת את "תומכי הדמוקרטיה והשלום ללכד כוחות לקראת הבחירות ב–17 בספטמבר".

יפה דורש הכותב שוחר הדמוקרטיה והשלום. אולם מתברר שהפנייה אל תומכי הדמוקרטיה והשלום מבוססת על הפרדה אתנית. "על הפרק", טוען מאמר המערכת, "עומד גורלן של שתי מפלגות השמאל — מרצ והעבודה... שתיהן חייבות להתאחד כדי למצות את כוחו של המחנה שדוגל בחלוקת הארץ ובחירויות אזרחיות".

מתברר, אפוא, שלדעתו של מחבר המאמר המפלגות הערביות (רע"ם, בל"ד ותע"ל) והמפלגה הערבית־היהודית חד"ש אינן נמנות עם המחנה הדמוקרטי, עם מחנה השמאל ועם תומכי השלום.

כיאה להפרדה האתנית השבטית הנוהגת בישראל, העיתון מייחד לכל המפלגות האלה מאמר מערכת נפרד. "לחזור לרשימה המשותפת", קרא "הארץ" ב–6 ביוני, בהזכירו את הכישלון הצורב של המפלגות "הערביות" בבחירות האחרונות. "טוב יעשו ארבע המפלגות אם יסכמו על הקמת הרשימה המשותפת מחדש", קבע כותב המאמר.

לא זו אף זו, הוא דרש מהרשימה המשותפת "להציג חזון גם בנוגע לסוגיות אזרחיות, ובראשן המאבק בפשיעה ולמען מתן היתרים לתכנון ובנייה", משל היו אלו סוגיות אתניות נפרדות.
מה חושפים שני מאמרי המערכת האלה? דומה שהעיתון, המתיימר להציג אלטרנטיבה שפויה לחיים בארץ הזאת, מתנהל גם הוא בשני יקומים מקבילים. הוא רואה לנגד עיניו שתי ארצות המופרדות זו מזו על בסיס אתני וגזעי. זוהי עוד הוכחה לכשל המבני בתפישת "השמאל", שנופל שוב ושוב לאותו בור שחפר הימין.

מי ששואף להנחת תשתית של שמאל אמיתי חייב להתנער מן הפירוד הזה. הוא חייב לשבור את המחיצות המפרידות בין אזרחי המדינה על בסיס דתי, עדתי ואתני. הקריאה לערבים להתאחד סביב רשימה ערבית משותפת משולה לקריאה ליהודים לרוץ ברשימה יהודית משותפת. ואם נשאל מלים מעולם הכדורגל, אפשר לסכם ולומר: ככה לא הורסים חומה.

רק מפלגה המתנערת מהלאומנות על כל גווניה, לאומנות ציונית ולאומנות ערבית כאחת, היא האלטרנטיבה הראויה בארצנו המסוכסכת. היא הראויה לקבל את קולותיהם של האזרחים השפויים. לא מפלגה ערבית ולא מפלגה יהודית, אלא מפלגת "הארץ המשותפת". זוהי התקווה, ואין בלתה.

הארץ, 16 ביוני 2019

*
For English, press here

שיתופים



תגובות בפייסבוק:


תגובות באתר:

0 comments:

הוסף רשומת תגובה

בארץ
  • המין האנושי

    השיח האלים חשף לא רק את עומק ההתכחשות בחברה הערבית לעצם קיומה של קהילת להט"ב בתוכה, אלא גם את עומק הפער, שאינו אפשרי לגישור…
    כל הפרטים
  • אשכנזים-ספרדים

    במפגש בין ״המנטליות הספרדית המובהקת״, ובמלים אחרות: השייכות לתרבות אתנית אחרת, נקרא לה - ערבית, לבין ״המנטליות האשכנזית המובהקת״...
    כל הפרטים
  • מלאך המוות

    שנים רבות חלפו ומלאך המוות הגיע לבסוף ליטול את נשמתו של יעקב. פנה אליו יעקב בטרוניה: הלא ביקשתי ממך לשלוח לי שליח לפני המוות ואתה הבטחת לקיים... כל הפרטים
במרחב
  • חמאס בשירות ישראל

    לו ניחנו הפלסטינים בדמיון פוליטי ומדיני פורה, הם היו בוחרים במרוואן ברגותי כיורש לנשיאות פלסטין, ובסלאם פיאד לראשות הממשלה.
  • ישראל כמדינה ערבית

    ישראל הערבית", זו שגיליתי בימי התיכון, אינה שונה בהרבה מישראל היום, תרתי משמע.
    כל הפרטים
 
קוראים ותגובות