צעירים חסרי מעש?

 


כך יוצרים מעש ובונים שייכות בקרב הדור הצעיר, וכך נותנים להם חכות לדייג בהמשך החיים.

סלמאן מצאלחה


צעירים חסרי מעש?



הרבה מלל נשפך חדשות לבקרים על אוזלת ידה של ממשלת הזדון, הרשע, המרמה והפרת האמונים נוכח האנרכיה והפשע המשתוללים בישובים הערביים. עד לכתיבת שורות אלו נמנו 160 קורבנות והספירה עוד נמשכת. קיים חשש לא בלתי סביר כי המונה עתיד לפעול במלוא המרץ לקראת הבחירות לרשויות המקומיות.

אכן, כל הנדרשים לדון בסוגיה כאובה זו יודעים לתאר לפרטי פרטים את המצב העגום שאליו נקלעה החברה הערבית בארץ. אולם איש מכל אלה לא יודע לשים את האצבע על הצעדים שיש לנקוט כדי למגר מן השורש את התופעה הזו.

דוח מבקר המדינה לשנת 2021 מלמד ששליש מהצעירים הערבים, בני 18-24, המונים כ־60 אלף היו ״חסרי מעש - כלומר לא עבדו ולא למדו״. מצב זה חמור אף יותר בקרב צעירים בדווים. חוסר מעש ואבטלה בגיל צעיר, מציין המבקר, משפיע על המשך החיים וגורם לאבטלה בגיל מבוגר, פוגע בתחושת המסוגלות האישית, גורם לדלדול הקשרים החברתיים ולדכאון ומעמיס נטל כלכלי על המשפחות.

אמנם הנטל הכלכלי, העוני, הצפיפות והעדר התשתיות מכבידים מאוד על התושבים, שבין כה חיים כולם בישובים הנמצאים באשכולות הנמוכים מבחינה סוציו-אקונומית, אך אין בכך כדי להסביר את התפשטות הפשע הממאיר בחברה הערבית. לא צריך ללכת כל כך רחוק כדי לבטל את התיזה הזו. שכן, לו צפיפות ועוני היו הגורמים הבלעדיים לפשע היינו אמורים לפגוש את הפשע והרציחות בעיר בני-ברק, העיר הכי צפופה והכי ענייה בארץ. למשל, השוואה בין מצב הפשע בעיר בני-ברק לבין העיר אום-אלפחם יכולה להוביל לתובנות אחרות שאינן תקינות פוליטית.

בעקבות מעשי הרצח שארעו השבוע כותבת שירין פלאח סעב: ״המחסור במסגרות מותאמות לדור הצעיר חסר המעש... והקושי להשתלב בחברה הישראלית — כל אלה רק מעצימים את המשבר שפוקד את החברה הערבית.״ (הארץ) הכותבת הנכבדה שידעה להשתלב יפה מאוד בחברה הישראלית, בין השאר בעיתון לאנשים חושבים, שכחה לציין מי הם אלה הנלחמים כל הזמן בהשתלבות, קרי ישראליזציה, של הצעירים הערבים בחברה הישראלית. די אם נזכיר לגברת סעב שאלה היו אנשי בל״ד וחד״ש שצלבו את מנצור עבאס על המהלך האזרחי האמיץ שנטל על עצמו בהשתתפות בממשלה הקודמת.

אכן, אם מדברים על מחסור במסגרות מותאמות לדור הצעיר חסר־המעש, הרי בשונה ממצבם של הצעירים היהודים, ועל רקע של חבורה סגורה במבנה חמולתי-שבטי קל להבין כיצד נסללת הדרך בפני הצעירים הערבים לפנות לבקו״ם של משפחות הפשע.

אשר על כן, צריך לאזור אומץ ולהציע מסגרות ממלכתיות לצעירים חסרי המעש. מסגרות כאלה יכולות להיות אך ורק ממלכתיות בדמות של חוק שירות לאומי - אזרחי חובה. אלפי צעירים יכולים לשרת במשטרת התנועה ולהלחם בתאונות הדרכים שאחוז הערבים המעורבים בהן גבוה במיוחד, יכולים לעשות שירות לאומי במכבי-אש, יכולים לעשות שירות לאומי בבתי-חולים, בתי-ספר ועוד אלף ואחד דברים מועילים לחברה.

כך יוצרים מעש ובונים שייכות בקרב הדור הצעיר, וכך נותנים להם חכות לדייג בהמשך החיים. שאם לא כן, החברה הערבית תמשיך לבוסס במנהרה חשוכה של בוץ שבטי-עדתי-חמולתי ללא זיק של אור בקצה המנהרה.

*

ראה גם: הארץ

 

שיתופים



תגובות בפייסבוק:


תגובות באתר:

0 comments:

הוסף רשומת תגובה

בארץ
  • המין האנושי

    השיח האלים חשף לא רק את עומק ההתכחשות בחברה הערבית לעצם קיומה של קהילת להט"ב בתוכה, אלא גם את עומק הפער, שאינו אפשרי לגישור…
    כל הפרטים
  • אשכנזים-ספרדים

    במפגש בין ״המנטליות הספרדית המובהקת״, ובמלים אחרות: השייכות לתרבות אתנית אחרת, נקרא לה - ערבית, לבין ״המנטליות האשכנזית המובהקת״...
    כל הפרטים
  • מלאך המוות

    שנים רבות חלפו ומלאך המוות הגיע לבסוף ליטול את נשמתו של יעקב. פנה אליו יעקב בטרוניה: הלא ביקשתי ממך לשלוח לי שליח לפני המוות ואתה הבטחת לקיים... כל הפרטים
במרחב
  • חמאס בשירות ישראל

    לו ניחנו הפלסטינים בדמיון פוליטי ומדיני פורה, הם היו בוחרים במרוואן ברגותי כיורש לנשיאות פלסטין, ובסלאם פיאד לראשות הממשלה.
  • ישראל כמדינה ערבית

    ישראל הערבית", זו שגיליתי בימי התיכון, אינה שונה בהרבה מישראל היום, תרתי משמע.
    כל הפרטים
 
קוראים ותגובות