לכל ח"כ יש שם


סלמאן מצאלחה || 

לכל ח"כ יש שם


בשעה טובה, נאחל מזל טוב לח"כ כרמל שאמה מסיעת הליכוד. מעתה ייקרא שמו בישראל כרמל שאמה-הכהן ואיש לא יטעה שוב ויחשוב, חלילה, שהוא דרוזי. נשמע לכם בדיחה? לא ולא. זו אמת לאמיתה.

המים הגיעו לח"כ שאמה עד נפש. לכן הוא החליט להתחבר שוב לשורשיו. הוא פנה למשרד הפנים וביקש להרחיב את שם משפחתו ל"שאמה-הכהן". סיבת ההתחברות לשורשים היא הבלבול באשר לזהותו. שכן, לא אחת טעו במוצאו וחשבו שהוא דרוזי. אפילו כאשר ביקר באושוויץ היו ח"כים ששיבחו אותו "על שח"כ דרוזי מזדהה עם העם היהודי", ולא מעט פעמים, כדבריו, הוא נשאל "בענייני ערבים כנציג המגזר". כנראה, שזה היה הקש ששבר את שם הח"כ שאמה.

המקרה של שאמה הוא דוגמה בולטת לדרך שבה עיוותה "הציונות האשכנזית" את נפשותיהם של אלה המכונים "בני עדות המזרח". יש לזכור, רישום הלאום האתנו-דתי בתעודת הזהות נועד, מלכתחילה, למטרה אחת ויחידה: הפרדה בין יהודים לערבים. הרישום השונה נבע מכך שרבים מן היהודים יוצאי ערב נשאו שמות ערביים. כדי שהמוסדות האשכנזיים יוכלו להבחין בין ערבי ליהודי, בתוך בליל השמות הערביים, הומצא רישום הלאום האתנו-דתי בתעודה: יהודי, ערבי, ובשלב מאוחר אף הומצא הרישום "דרוזי" כלאום נפרד.

בעקבות אי רצונו של שר הפנים אלי ישי לממש בתעודת הזהות את פסיקת בג"ץ, שהורתה לרשום כיהודים מי שעברו גיור רפורמי, הוחבא בשנים האחרונות רישום הלאום מאחורי כוכביות בתעודת הזהות. כוכביות אלה לא ביטלו את סימני הזיהוי האחרים המבדילים בין "יהודים" לערבים.

ניקח לדוגמה שם כמו "יוסף חדד". על פי השם, לא ניתן לדעת אם בעליו ערבי או יהודי. למרות זאת, חדי העין - כגון שוטרים מאולפים - יבחינו בקלות בזהותו. לשם השגת המטרה ה"נאצלת" הזאת - הפרדה אזרחית בין יהודים לערבים - היו מוכנים במשרד הפנים לוותר על "ישראל סבא". וכך, אם יוסף חדד הנ"ל הוא יהודי, הרי שבתעודה שלו לא יצוין שם הסבא. אך אם הוא ערבי - שם סבו יתנוסס בה בגאון. אפרטהייד רשמי מאוד אלגנטי, הלא כן?

המתחים הלאומיים דחפו, במרוצת השנים, את כל "היהודים הערבים" להתנכר לזהותם. אך כיצד יבדלו עצמם מן הערבים בשעה שחזותם, מבטאם, המוסיקה שלהם, האוכל ואורחות חייהם שייכים למרחב התרבותי שממנו באו הם או הוריהם? הדרך היחידה היתה אימוץ סממנים דתיים יהודיים בולטים.

כך הלך והתרחב בקרבם השימוש בתליוני "מגן דוד" ובכיפות. ניתן לומר, כי כגודל תליוני ה"מגן דוד" המשתלשלים על חזות חשופים וכגודל הכיפות הדבוקות לראשים, כך גודל ההכחשה של היותם ערבים בכל רמ"ח אבריהם. הביטוי הגרוטסקי ביותר להכחשה הזאת הוא התלבושות והמגבעות של אנשי ש"ס. לשון אחר, על ראש המתכחש בוער הכובע.

ההפרדה האתנית חיה בארץ ובועטת באזרחים מימים ימימה. לח"כ שאמה רק נאמר, תנוח דעתך. ובהזדמנות זו אפשר להעניק לו במתנה שני ח"כים דרוזים, ח"כ איוב קרא מהליכוד וח"כ חמד עמאר מישראל ביתנו שנשמעים יותר "קתולים" מליברמן והרב שך גם יחד. מן הראוי, אם כן, שגם הם יוסיפו רישום "הכהן" לשם משפחתם. בכך נתפוס שתי צפורים במכה אחת. מחד, הם יפסיקו לבייש את הדרוזים, ומאידך הם עשויים להוציא את ח"כ שאמה-הכהן מדעתו.
*
פורסם: הארץ, 14 בנובמבר 2010

***

For English, press here

For French, press here


שיתופים



תגובות בפייסבוק:


תגובות באתר:

0 comments:

הוסף רשומת תגובה

בארץ
  • המין האנושי

    השיח האלים חשף לא רק את עומק ההתכחשות בחברה הערבית לעצם קיומה של קהילת להט"ב בתוכה, אלא גם את עומק הפער, שאינו אפשרי לגישור…
    כל הפרטים
  • אשכנזים-ספרדים

    במפגש בין ״המנטליות הספרדית המובהקת״, ובמלים אחרות: השייכות לתרבות אתנית אחרת, נקרא לה - ערבית, לבין ״המנטליות האשכנזית המובהקת״...
    כל הפרטים
  • מלאך המוות

    שנים רבות חלפו ומלאך המוות הגיע לבסוף ליטול את נשמתו של יעקב. פנה אליו יעקב בטרוניה: הלא ביקשתי ממך לשלוח לי שליח לפני המוות ואתה הבטחת לקיים... כל הפרטים
במרחב
  • חמאס בשירות ישראל

    לו ניחנו הפלסטינים בדמיון פוליטי ומדיני פורה, הם היו בוחרים במרוואן ברגותי כיורש לנשיאות פלסטין, ובסלאם פיאד לראשות הממשלה.
  • ישראל כמדינה ערבית

    ישראל הערבית", זו שגיליתי בימי התיכון, אינה שונה בהרבה מישראל היום, תרתי משמע.
    כל הפרטים
 
קוראים ותגובות