14 בנובמבר 2010

לכל ח"כ יש שם


סלמאן מצאלחה || לכל ח"כ יש שם

בשעה טובה, נאחל מזל טוב לח"כ כרמל שאמה מסיעת הליכוד. מעתה ייקרא שמו בישראל כרמל שאמה-הכהן ואיש לא יטעה שוב ויחשוב, חלילה, שהוא דרוזי. נשמע לכם בדיחה? לא ולא. זו אמת לאמיתה.

המים הגיעו לח"כ שאמה עד נפש. לכן הוא החליט להתחבר שוב לשורשיו. הוא פנה למשרד הפנים וביקש להרחיב את שם משפחתו ל"שאמה-הכהן". סיבת ההתחברות לשורשים היא הבלבול באשר לזהותו. שכן, לא אחת טעו במוצאו וחשבו שהוא דרוזי. אפילו כאשר ביקר באושוויץ היו ח"כים ששיבחו אותו "על שח"כ דרוזי מזדהה עם העם היהודי", ולא מעט פעמים, כדבריו, הוא נשאל "בענייני ערבים כנציג המגזר". כנראה, שזה היה הקש ששבר את שם הח"כ שאמה.

המקרה של שאמה הוא דוגמה בולטת לדרך שבה עיוותה "הציונות האשכנזית" את נפשותיהם של אלה המכונים "בני עדות המזרח". יש לזכור, רישום הלאום האתנו-דתי בתעודת הזהות נועד, מלכתחילה, למטרה אחת ויחידה: הפרדה בין יהודים לערבים. הרישום השונה נבע מכך שרבים מן היהודים יוצאי ערב נשאו שמות ערביים. כדי שהמוסדות האשכנזיים יוכלו להבחין בין ערבי ליהודי, בתוך בליל השמות הערביים, הומצא רישום הלאום האתנו-דתי בתעודה: יהודי, ערבי, ובשלב מאוחר אף הומצא הרישום "דרוזי" כלאום נפרד.

בעקבות אי רצונו של שר הפנים אלי ישי לממש בתעודת הזהות את פסיקת בג"ץ, שהורתה לרשום כיהודים מי שעברו גיור רפורמי, הוחבא בשנים האחרונות רישום הלאום מאחורי כוכביות בתעודת הזהות. כוכביות אלה לא ביטלו את סימני הזיהוי האחרים המבדילים בין "יהודים" לערבים.

ניקח לדוגמה שם כמו "יוסף חדד". על פי השם, לא ניתן לדעת אם בעליו ערבי או יהודי. למרות זאת, חדי העין - כגון שוטרים מאולפים - יבחינו בקלות בזהותו. לשם השגת המטרה ה"נאצלת" הזאת - הפרדה אזרחית בין יהודים לערבים - היו מוכנים במשרד הפנים לוותר על "ישראל סבא". וכך, אם יוסף חדד הנ"ל הוא יהודי, הרי שבתעודה שלו לא יצוין שם הסבא. אך אם הוא ערבי - שם סבו יתנוסס בה בגאון. אפרטהייד רשמי מאוד אלגנטי, הלא כן?

המתחים הלאומיים דחפו, במרוצת השנים, את כל "היהודים הערבים" להתנכר לזהותם. אך כיצד יבדלו עצמם מן הערבים בשעה שחזותם, מבטאם, המוסיקה שלהם, האוכל ואורחות חייהם שייכים למרחב התרבותי שממנו באו הם או הוריהם? הדרך היחידה היתה אימוץ סממנים דתיים יהודיים בולטים.

כך הלך והתרחב בקרבם השימוש בתליוני "מגן דוד" ובכיפות. ניתן לומר, כי כגודל תליוני ה"מגן דוד" המשתלשלים על חזות חשופים וכגודל הכיפות הדבוקות לראשים, כך גודל ההכחשה של היותם ערבים בכל רמ"ח אבריהם. הביטוי הגרוטסקי ביותר להכחשה הזאת הוא התלבושות והמגבעות של אנשי ש"ס. לשון אחר, על ראש המתכחש בוער הכובע.

ההפרדה האתנית חיה בארץ ובועטת באזרחים מימים ימימה. לח"כ שאמה רק נאמר, תנוח דעתך. ובהזדמנות זו אפשר להעניק לו במתנה שני ח"כים דרוזים, ח"כ איוב קרא מהליכוד וח"כ חמד עמאר מישראל ביתנו שנשמעים יותר "קתולים" מליברמן והרב שך גם יחד. מן הראוי, אם כן, שגם הם יוסיפו רישום "הכהן" לשם משפחתם. בכך נתפוס שתי צפורים במכה אחת. מחד, הם יפסיקו לבייש את הדרוזים, ומאידך הם עשויים להוציא את ח"כ שאמה-הכהן מדעתו.
*
פורסם: מאמרים ודעות - הארץ, 14 בנובמבר 2010
***
For English, press here
For French, press here

___________________

שיתופים:



תגובות בפייסבוק:

0 תגובות::

הוסף רשומת תגובה

במרחב
  • האור מגיע ממערב

    ”אינטלקטואלים” מוסלמים משננים במשך דורות שכל האמת והידע מצויים בקוראן. מי שמחזיק בתפישה כזאת, כמו חמור, מובטח לו שיישאר לעד מאחור…


    המאפיה השבטית

    כך היה עם הקצב מבגדד, שהתחבא במרחב השבטי שלו, וכך הדבר עם הקצב מדמשק. מאות אלפי הרוגים ופצועים סורים, מיליוני פליטים והרס טוטלי של ערים לא מזיז לו כהוא זה…

    כל הפרטים

    אמריקה אוהבת מלחמות

    התנהלות המעצמות, ובראשן ארה״ב, מול איראן איננה מפתיעה; השלום במזרח התיכון הוא האויב מספר אחת של יצרניות הנשק הגדולות...

    כל הפרטים

  • על האורה בקצה הג׳ורה

    אפשר להירגע. מה שאירע בתוניסיה לא עתיד לחזור על עצמו במדינות ערב האחרות. אמנם, הפלת דיקטטור על ידי התקוממות עממית מפיחה רוח חדשה, ואולי אף שביב של תקווה, בקרב רבים באזור, אבל מכאן ועד לחגיגות דמוקרטיה הדרך עוד ארוכה...

    כל הפרטים

    בימים ההם בזמן הזה

    בטרם מעלים האיסלאמיסטים את תפארת העבר על ראש שמחתם, יש אם כן להזכיר להם שהשגשוג המדעי והתרבותי אז התרחש דווקא בזכות הקפיצה מעל משוכת האיסלאם האורתודוקסי השמרני…


    ישראל כמדינה ערבית

    ישראל הערבית", זו שגיליתי בימי התיכון, אינה שונה בהרבה מישראל היום, תרתי משמע. שכן, שנים הלעיטו אותנו בבית הספר בשירי עצמאות ישראל.

    כל הפרטים
  • another title

    المتابع من أبناء جلدتنا لما يجري في هذا العالم الواسع يجد نفسه أمام ظاهرة فريدة. فلو نظرنا إلى ما يحصل من أحداث نرى أنّ القاسم المشترك بينها هو أنّ غالبيّتها هو مواقع وقوعها الجغرافية. إذ نرى أنّها تحدث في الأصقاع التي توصف بانتمائها إلى العالمين العربي والإسلامي.
ישראל - פלסטין
  • תש״ח בעיניים ערביות

    הרטוריקה היא סם ההזיות שהערבים הורגלו ליטול מימים ימימה. את הרטוריקה הזאת הם חובשים כמגבעות מליציות ושוכחים שהיא משמשת משתיק־שכל על ראשיהם.

    כל הפרטים

  • בעקבות המופתי

    מכיוון ששמו של המופתי, חאג׳ אמין אל־חוסייני, התגלגל באחרונה על לשונו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, החלטתי לנצל את השהות בברלין כדי להתחקות אחר עקבותיו של ״הצורר״ הפלסטיני...

    כל הפרטים

  • בטרגדיה הבלתי גמורה

    זה הזמן להודות, עם כל הצער בדבר, שידו של הימין בקרב הפלסטינים והישראלים גם יחד היא על העליונה. הימין הזה, הפלסטיני והישראלי, הנשען על מיתוסים דתיים, אין לו יכולת להתפשר...

    כל הפרטים


הקש על התמונה לשליחת דוא״ל


מוסיקה קלאסית

***
ג׳אז




ארכיון הצד הזה

מבחר נושאים

 
פרוזה
  • מסות

    עיר הפרח המהלך

    רק העיר ירושלים מסוגלת להלֵּך על החבל הנמתח בין שדים רדומים לבין פּרח שנשכח...

    כל הפרטים

    כל הצפורים מוליכות לרומא

    כשחלפה באופק עננה שחורה של צפורים ונחתה במטעים בשלהי הסתיו‮, ‬יצאו אנשי הכפר ובידיהם כל מיני רעשנים ואצו לגרש את הצפורים הפולשניות כדי להציל את יבולי הזיתים‮, ‬מקור מחייתם העיקרי בימים ההם‮.

    כל הפרטים



  • סיפור

    צפירת הרגעה

    כשנורית צור התקשרה לאמיר לשאול לשלומו "בימים טרופים אלה" כלשונה, נשמעה בקולה נימה קצת מבודחת, אם כי לא הצליחה להסתיר בה את החרדה הגדולה שלה...

    כל הפרטים


    מדרש

    על קופים וחזירים

    מדי פעם בפעם מובאים בתקשורת העברית דברי שטנה הנאמרים על-ידי מטיפים אסלאמיים או מובאים ציטוטים, מן העתונות או מכתובים ערביים אחרים, המדמים את היהודים לקופים וחזירים. בהתייחסות למובאות האלה תמיד נעלם מעיני הקורא העברי מקור הדימוי הזה והרקע עליו צמח.

    כל הפרטים
  • another title

    المتابع من أبناء جلدتنا لما يجري في هذا العالم الواسع يجد نفسه أمام ظاهرة فريدة. فلو نظرنا إلى ما يحصل من أحداث نرى أنّ القاسم المشترك بينها هو أنّ غالبيّتها هو مواقع وقوعها الجغرافية. إذ نرى أنّها تحدث في الأصقاع التي توصف بانتمائها إلى العالمين العربي والإسلامي.
שירה
  • מאותו עפר

    וְשׁוּב דִּמְדּוּמִים וְשׁוּב רוּחַ יָם רְעוּדָה.
    וְלֹא הִבְהֵב בָּאֹפֶק סִימָן כָּלְשֶׁהוּ לְהֲקָלָה.
    וּכְבָר הָיָה יָדוּעַ שֶׁהָעִנְיָנִים יֵלְכוּ וְיִסְתַּבְּכוּ.
    וְהֵם אָכֵן הָלְכוּ וְהסְתַּבְּכוּ.

    כל הפרטים

  • שיר ארץ

    בֵּין הַיָּם לְבֵין כִּנֶּרֶת
    אֲדָמָה שוֹתֶתֶת דָּם.

    וְשִׂנְאָה בָּהּ הַעוֹבֶרֶת
    מֵעָפָר לִבְנֵי אָדָם.

    כל הפרטים

  • על חופש היצירה בעידן הלאומי

    מִכֵּיוָן שֶׁאֵינֶנִּי מְדִינָה, לֹא גְבוּלוֹת
    בְּטוּחִים לִי, אוֹ צָבָא שֶׁשּׁוֹמֵר יוֹם
    וָלַיְלָה עַל חַיֵּי חַיָּלָיו. וְאֵין קַו
    צִבְעוֹנִי שֶׁמָּתַח גֶנֶרָל מְאֻבָּק בְּשׁוּלֵי
    נִצְחוֹנוֹתָיו.

    כל הפרטים