לאסור הקמת מפלגות דתיות

יש לומר בפה מלא, כי לימודי הדת בכלל, והדתות המונותאיסטיות בפרט, שבהם מעורבים אנשי דת, הם בעצם שם קוד מכובס ל”לימודי שנאה מתקדמים”.

סלמאן מצאלחה ||
לאסור הקמת מפלגות דתיות

קנאות מכל סוג, קל וחומר זו היונקת מאמונות וממיתוסים דתיים, היא סכנה האורבת לכל חברה החפצה לחיות בעולם מתוקן. החברה היהודית מתמודדת מאז מלחמת ששת הימים עם השפעתו ההרסנית של הפונדמנטליזם היהודי על חיי הפרט החברתיים, הכלכליים והפוליטיים.

גם החברה הערבית בארץ מנסה להתמודד, ולא בהצלחה, עם ההשפעה ההרסנית של הדת. אפשר לקבוע, שרמת ההרס של הפונדמנטליזם הדתי בחברה הערבית, המוסלמית ברובה, גדולה בהרבה. הוא הורס את המרקם החברתי השביר ממילא בגלל המבנה השבטי והעדתי המושרש בה, ומפורר את הסולידריות בין מרכיבי הפסיפס הערבי במאבקו על זכויותיו מול שלטון הרוב.

הפונדמנטליזם האיסלאמי, בדמות התנועה האיסלאמית, הוא כלי שרת בידי השלטון היהודי. מצד אחד, התנועה האיסלאמית מגביהה, במודע, את מכשול ההפרדה האזרחית בין יהודים לערבים, ומצד אחר היא מפוררת את החברה הערבית לעדות, כתות ושבטים, המסוכסכים ביניהם. התנועה מתדלקת את הגישה של ”הפרד ומשול“, ששימשה תמיד נשק אפקטיבי בידי שלטון קולוניאלי.

לפני שנים פרצה אל התודעה הציבורית פרשת המסגד שהתנועה האיסלאמית רצתה להקים בנצרת, ליד כנסיית הבשורה דווקא. הממשלה בראשות ”מגן האיסלאם” בנימין נתניהו, היא שאישרה את הקמת המסגד. בעקבות כך קמה סערה בעולם הנוצרי, התוכנית לא מומשה, ומאז השטח הוא מוקד מתיחות בעיר. עדות למתיחות היא שלט גדול התלוי באתר המריבה, ועליו פסוק מהקוראן: ”כל המבקש לו דת אחרת מלבד האיסלאם, לא יקבלוה ממנו, ובעולם הבא ילך לאבדון“ (בית עמרם: 85, תרגום: אורי רובין). וכדי שתיירים המגיעים לכנסייה לא יחמיצו חלילה את המסר, נוסף גם תרגום של הפסוק לאנגלית.

סערה נוספת התחוללה באחרונה ברחוב הערבי, אך חמקה מהרדאר של התקשורת העברית, שלא טרחה להתייחס אליה. נראה שכל עוד הדברים מתרחשים בתוך הקהילה הערבית ואין להם השלכות חריגות או הדים בינלאומיים, איש בתקשורת העברית אינו מתעניין בהם. גם הפעם התנועה האיסלאמית במוקד העניין. אלא שהפעם חציה הרעילים לא כוונו אל יהודים או נוצרים, אלא אל דרוזים.

באחרונה עורר סערה סרטון שצולם במכללה ללימודים איסלאמיים באום אל־פחם והועלה ליו־טיוב, ובו מופיע בפני התלמידים המרצה ד”ר ראיד פתחי ומרביץ בהם תורה איסלאמית בזו הלשון: ”הדרוזים הם כופרים שיש להחרים אותם ולהילחם בהם”.

הרחוב הדרוזי סער, הוגשו תלונות במשטרה נגד האיש, והתנהלו חילופי דברים קשים בין דרוזים למוסלמים באינטרנט. הסערה לא שככה, עד אשר המרצה התייצב עם משלחת והתנצל בפני הדרוזים בביתו של המהיג הרוחני בכפר ג‘וליס שבגליל. הפרשה כולה חמקה מעיני התקשורת העברית. שהערבים יתקוטטו ביניהם. זה טוב ליהודים.

דומה, שהתנועה האיסלאמית היא אחת התופעות החמורות ביותר המתרחשות בחברה הערבית בארץ. בדומה למה שקרה בחברה היהודית, הפונדמנטליזם האיסלאמי נושא את דגל הדת ומסכל כל ניסיון ליצור זהות לאומית אזרחית חוצה עדות ודתות.

יש לומר בפה מלא, כי לימודי הדת בכלל, והדתות המונותאיסטיות בפרט, שבהם מעורבים אנשי דת, הם בעצם שם קוד מכובס ל”לימודי שנאה מתקדמים”. הפתרון האופטימלי בהקשר של הערב־רב הישראלי הוא בחקיקה שתאסור הקמת מפלגות דתיות. החוק לא ישלול את זכותו של אדם להיות דתי ולקיים את פולחניו על פי אמונתו, אלא ימנע הסתה דתית מכל סוג שהוא, והפקעה של ההשתייכות הדתית על ידי מניפולציות זדוניות של סוכני דת גזענים, תהיה דתם אשר תהיה.

שום דבר טוב לא יצמח מן הדתות האלה.
*
פורסם: דעות-הארץ, 13.06.2013
 ***
For English, press here


שיתופים



תגובות בפייסבוק:


תגובות באתר:

0 comments:

הוסף רשומת תגובה

בארץ
  • המין האנושי

    השיח האלים חשף לא רק את עומק ההתכחשות בחברה הערבית לעצם קיומה של קהילת להט"ב בתוכה, אלא גם את עומק הפער, שאינו אפשרי לגישור…
    כל הפרטים
  • אשכנזים-ספרדים

    במפגש בין ״המנטליות הספרדית המובהקת״, ובמלים אחרות: השייכות לתרבות אתנית אחרת, נקרא לה - ערבית, לבין ״המנטליות האשכנזית המובהקת״...
    כל הפרטים
  • מלאך המוות

    שנים רבות חלפו ומלאך המוות הגיע לבסוף ליטול את נשמתו של יעקב. פנה אליו יעקב בטרוניה: הלא ביקשתי ממך לשלוח לי שליח לפני המוות ואתה הבטחת לקיים... כל הפרטים
במרחב
  • חמאס בשירות ישראל

    לו ניחנו הפלסטינים בדמיון פוליטי ומדיני פורה, הם היו בוחרים במרוואן ברגותי כיורש לנשיאות פלסטין, ובסלאם פיאד לראשות הממשלה.
  • ישראל כמדינה ערבית

    ישראל הערבית", זו שגיליתי בימי התיכון, אינה שונה בהרבה מישראל היום, תרתי משמע.
    כל הפרטים
 
קוראים ותגובות