שלי יותר גדול




שוב ושוב צצים דמוגרפים, שסופרים וממיינים ועושים סלקציה בין יהודים, ערבים ושאר בני אדם.

סלמאן מצאלחה || שלי יותר גדול

מה עושים דמוגרפים למחייתם? סופרים בני אדם. לכאורה זה נשמע כמו פעולת חשבון מייגעת אך פשוטה, שכל אחד יכול לעשותה. אולם הדמוגרפיה, משום מה, נחשבת ל”מדע”. זה מדע מאוד חמקמק, לפחות בכל הקשור לכינוס המספרים בקטגוריות קשיחות על מנת לבדלן זו מזו.

העניינים מסתבכים, כשלספירת האנשים ומיונם ללאומים ולעמים מתחילים להתלוות ניחוחות גזעניים והתרברבות ב”שלי גדול יותר”. שכן, לא רק שהגודל לא קובע, אלא שגם אין הגדרה חד־משמעית של המושגים האלה. אבל גם אם מתעקשים לדון בשאלה, הרי על העוסקים בה להסכים על עיקרון אחד בסיסי: כל הגדרה של המושג חייבת להיות אוניוורסלית וכזאת שאפשר ליישמה על כולם ללא יוצא מן הכלל. שכן, אין מותר אדם מאדם ואין מותר עם מעם.

בשנים האחרונות, וככל שהכיבוש הישראלי בשטחים התמשך והתבסס והמאבק הלאומי הלך והסלים - כך השיח הדמוגרפי החריף ותפס תאוצה בעקבותיו. שוב ושוב צצים דמוגרפים, שסופרים וממיינים ועושים סלקציה בין יהודים, ערבים ושאר בני אדם.

כל נושאי דגל ספירת המלאי של היהודים לעומת ה”גויים” באקדמיה הישראלית לא יודעים לתת תשובה מוסכמת על השאלה הפשוטה ”מיהו יהודי”. הגדרה חד־משמעית בעניין זה נמצאת רק אצל האורתודוקסיה היהודית, כלומר אנשי הדת, שהם שומרי הסף המגינים על שער הכניסה ליהדות. מי שיודע לנסח את הדברים באופן ברור הוא מי שנמנה עם הזרם הזה: ”חייבים להזכיר, כי הגיור הוא אקט הלכתי מובהק. אין לאף בן אנוש סמכות לשנות קוצו של יו"ד מן ההלכה המסורה לנו. לכן יהודי הוא רק מי שנולד לאם יהודייה, או שעבר גיור כהלכה. שום פעלול לולייני לא יבוא במקום ההלכה הפסוקה”, קבע מאיר פרוש את סף ההשתייכות ליהדות (”איזו שנאה“, “הארץ”, 2008). לא רק כל המפלגות הדתיות מחזיקות בהגדרה החד־משמעית הזאת - גם מדינת ישראל הרשמית, על כל ממשלותיה, משמאל ומימין, מחזיקה בה מאז היווסדה.

בהקשר זה ראוי לחזור ולהזכיר את העתירה לבית המשפט שהגיש הסופר יורם קניוק ושבה ביקש להירשם במרשם האוכלוסין כ”חסר דת”, כמו נכדו, שמדינת ישראל רשמה אותו ככזה מכיוון שסבתו אינה יהודייה. בית המשפט, כזכור, קיבל את עתירתו של קניוק. פסיקתו לא הפריעה לאורתודוקסיה היהודית כהוא זה. הגדיל לעשות ח”כ ישראל אייכלר מיהודת התורה, כשסיכם את עמדת היהדות בנדון במלים: "מצדי שירשום את עצמו בתעודת הזהות כקוף או כחייזר שהגיע מהחלל החיצון" (“מעריב”, 2.10.2011).

דבריהם של פרוש ואייכלר מעידים כאלף עדים על המהות הדתית שבשורש היהדות, שאינה שונה ממהותן של דתות אחרות. מהות זו מנתצת לרסיסים כל טיעון ציוני הקשור למדינת ישראל ומדינת הלאום היהודי. אין בדברים האלה כדי לשלול את קיומו של עם יהודי היסטורי השייך לאזור הזה, אך יש להבדיל בין העם היהודי ההיסטורי הזה לבין היהדות כדת, שאליה יכולים להסתפח בני עמים אחרים, כפי שקרה במרוצת ההיסטוריה.

כדי להדגים את המורכבות הזאת אציג את ההנחה הבאה: אם מחר בבוקר יחליטו מיליון סינים או יפנים להתגייר על־פי ההלכה האורתודוקסית המחמירה ויתחילו לקיים את מצוות היהדות, הרי שבעיני שומרי הסף של היהדות הם ייחשבו יהודים לכל דבר מבחינה דתית. אולם בהסתפחותם ליהדות מתגיירים אלה לא יפסיקו להיות יפנים או סינים מבחינה לאומית וגזעית. זאת ועוד, התגיירותם לא תשייך אותם בשום צורה שהיא לעם היהודי ההיסטורי השייך למקום הזה, קל וחומר שלא תיתן להם עילה לתבוע זכויות היסטוריות כאן.

מסוג שיח כזה איש לא יוצא נקי, כמובן. ולכן, מן הראוי לשים לו קץ.
*
פורסם: הארץ,   29.05.2013





שיתופים:

תגובות בפייסבוק:



תגובות באתר:
ניתן להשאיר תגובה כאן.

0 comments:

הוסף רשומת תגובה

במרחב
  • בימים ההם בזמן הזה

    בטרם מעלים האיסלאמיסטים את תפארת העבר על ראש שמחתם, יש אם כן להזכיר להם שהשגשוג המדעי והתרבותי אז התרחש דווקא בזכות הקפיצה מעל משוכת האיסלאם האורתודוקסי השמרני…


    המאפיה השבטית

    כך היה עם הקצב מבגדד, שהתחבא במרחב השבטי שלו, וכך הדבר עם הקצב מדמשק. מאות אלפי הרוגים ופצועים סורים, מיליוני פליטים והרס טוטלי של ערים לא מזיז לו כהוא זה…

    כל הפרטים

  • האור מגיע ממערב

    ”אינטלקטואלים” מוסלמים משננים במשך דורות שכל האמת והידע מצויים בקוראן. מי שמחזיק בתפישה כזאת, כמו חמור, מובטח לו שיישאר לעד מאחור…


    על האורה בקצה הג׳ורה

    אפשר להירגע. מה שאירע בתוניסיה לא עתיד לחזור על עצמו במדינות ערב האחרות. אמנם, הפלת דיקטטור על ידי התקוממות עממית מפיחה רוח חדשה, ואולי אף שביב של תקווה, בקרב רבים באזור, אבל מכאן ועד לחגיגות...

    כל הפרטים

בארץ
  • ערבי בכל ניידת

    היחסים בין הציבור הערבי לשלטון המרכזי לא יכולים להמשיך להתנהל במתכונתם הנוכחית, המעוותת. השלטונות חייבים להפנים את העיקרון של אזרחות שווה לכלל האזרחים, על כל המשתמע מהדבר...

    ישראל כמדינה ערבית

    ישראל הערבית", זו שגיליתי בימי התיכון, אינה שונה בהרבה מישראל היום, תרתי משמע. שכן, שנים הלעיטו אותנו בבית הספר בשירי עצמאות ישראל.

    כל הפרטים
  • נחשפה ערוות השמאל

    השיח הפוליטי בקרב מה שמכונה בטעות "שמאל" בישראל הוא שיח עקר, שלא ישנה את המצב הקיים. מדברים שפורסמו לאחרונה ב"הארץ" על ידי כותבים הנמנים עם מחנה השמאל כביכול, מצטיירת תמונה עגומה. השיח תחום בגבולות אתניים יהודיים.

    ספסרי הדת

    הנה נודע לנו באחרונה, כי בספרי הלימוד שבהם משתמשים בזרם הממלכתי־הדתי מצנזר משרד החינוך פרקים העוסקים ברביית האדם. זאת, מתוך היענות לבקשות מצד מערכת החינוך הממלכתית־הדתית.
  • ערבי, דבר ערבית

    גם הערבים מזלזלים בשפת אמם ונותנים יד לדחיקתה מהמרחב הציבורי. עדות לכך ניבטת מכל פינה ביישובים הערביים. השלטים והמודעות המתנוססים על בתי עסק ומשתלטים על הנוף העירוני הם כמעט על טהרת השפה העברית.

    יהודית ודגנרטית

    אפשר להירגע. לא תקום כאן מדינה דו־לאומית. הטעם לכך פשוט: בשטח שמשתרע בין הים לירדן אין שני לאומים מגובשים לצורך ריקוד הטנגו הזה.
ישראל-פלסטין
  • תש״ח בערבית

    הרטוריקה היא סם ההזיות שהערבים הורגלו ליטול מימים ימימה. את הרטוריקה הזאת הם חובשים כמגבעות מליציות ושוכחים שהיא משמשת משתיק־שכל על ראשיהם.

    כל הפרטים

  • בעקבות המופתי

    מכיוון ששמו של המופתי, חאג׳ אמין אל־חוסייני, התגלגל באחרונה על לשונו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, החלטתי לנצל את השהות בברלין כדי להתחקות אחר עקבותיו של ״הצורר״ הפלסטיני...

    כל הפרטים

מגרות
  • על קופים וחזירים

    ויהי כאשר ישבו בני ישראל במדין ויאסור עליהם אללה ביום השבת את הדגים: הן דיג והן אכילה. ויהי כאשר באה השבת ויבואו הדגים על כל סוגיהם, ובא מקרל, ובאה דניס, ובא לברק, ובאו אלתית ואספמיא אל חוף ימם. ויהי בצאת השבת וישובו כל הדגים כולם אל לב ים, ולא שזפו עיני בני ישראל עוד דג, קטן כגדול, עד לבוא השבת הבאה. והיה כדבר הזה ימים רבים.
  • רצח לשם כבוד

    אין ישוב ערבי, בארץ או בחוץ לארץ, שלא ידע רציחות על רקע מה שמכונה "כבוד המשפחה". אינטלקטואלים ערבים רפי שכל מנסים להמעיט מחומרת המעשים האלה בטיעונים שונים, לרבות השוואת רצח על "כבוד המשפחה" ל"רצח על רקע רומנטי"...

ארכיון

 
תרגומים
  • מרטין נימלר

    בַּהַתְחָלָה בָּאוּ אֶל הַקּוֹמוּנִיסְטִים
    וְלֹא הֵרַמְתִּי אֶת קוֹלִי,
    כִּי לֹא הָיִּיתִי קוֹמוּנִיסְט;

    כל הפרטים

  • בלקרישנא סאמא

    מִי שֶׁאוֹהֵב פְּרָחִים, יֵשׁ לוֹ לֵב כֹּה רָגִישׁ.
    מִי שֶׁלֹּא יָכֹל לִתְלֹשׁ אֶת כּוֹתַרְתָּם,
    לוֹ וַדַּאי לֵב אָצִיל.

  • שרון אולדס

    אֵיךְ הֵם עוֹשִֹים אֶת זֶה, אֵלֶּה הָעוֹשִֹים אַהֲבָה
    לְלֹא אַהֲבָה? יָפִים כְּמוֹ רַקְדָּנִים
    מַחֲלִיקִים אֶחָד עַל גַּבֵּי הַשֵּׁנִי כְּגוֹלְשִׁים
    עַל קֶרַח, אֶצְבְּעוֹתֵיהֶם נְעוּצוֹת זֶה
    בְּגוּפוֹ שֶׁל זֶה, פְּנֵיהֶם
קולות באפלה
  • תגובות אחרונות

  • מבחר נושאים