יום שישי, 14 ביוני 2013

לאסור הקמת מפלגות דתיות

יש לומר בפה מלא, כי לימודי הדת בכלל, והדתות המונותאיסטיות בפרט, שבהם מעורבים אנשי דת, הם בעצם שם קוד מכובס ל”לימודי שנאה מתקדמים”.

סלמאן מצאלחה ||
לאסור הקמת מפלגות דתיות

קנאות מכל סוג, קל וחומר זו היונקת מאמונות וממיתוסים דתיים, היא סכנה האורבת לכל חברה החפצה לחיות בעולם מתוקן. החברה היהודית מתמודדת מאז מלחמת ששת הימים עם השפעתו ההרסנית של הפונדמנטליזם היהודי על חיי הפרט החברתיים, הכלכליים והפוליטיים.

גם החברה הערבית בארץ מנסה להתמודד, ולא בהצלחה, עם ההשפעה ההרסנית של הדת. אפשר לקבוע, שרמת ההרס של הפונדמנטליזם הדתי בחברה הערבית, המוסלמית ברובה, גדולה בהרבה. הוא הורס את המרקם החברתי השביר ממילא בגלל המבנה השבטי והעדתי המושרש בה, ומפורר את הסולידריות בין מרכיבי הפסיפס הערבי במאבקו על זכויותיו מול שלטון הרוב.

הפונדמנטליזם האיסלאמי, בדמות התנועה האיסלאמית, הוא כלי שרת בידי השלטון היהודי. מצד אחד, התנועה האיסלאמית מגביהה, במודע, את מכשול ההפרדה האזרחית בין יהודים לערבים, ומצד אחר היא מפוררת את החברה הערבית לעדות, כתות ושבטים, המסוכסכים ביניהם. התנועה מתדלקת את הגישה של ”הפרד ומשול“, ששימשה תמיד נשק אפקטיבי בידי שלטון קולוניאלי.

לפני שנים פרצה אל התודעה הציבורית פרשת המסגד שהתנועה האיסלאמית רצתה להקים בנצרת, ליד כנסיית הבשורה דווקא. הממשלה בראשות ”מגן האיסלאם” בנימין נתניהו, היא שאישרה את הקמת המסגד. בעקבות כך קמה סערה בעולם הנוצרי, התוכנית לא מומשה, ומאז השטח הוא מוקד מתיחות בעיר. עדות למתיחות היא שלט גדול התלוי באתר המריבה, ועליו פסוק מהקוראן: ”כל המבקש לו דת אחרת מלבד האיסלאם, לא יקבלוה ממנו, ובעולם הבא ילך לאבדון“ (בית עמרם: 85, תרגום: אורי רובין). וכדי שתיירים המגיעים לכנסייה לא יחמיצו חלילה את המסר, נוסף גם תרגום של הפסוק לאנגלית.

סערה נוספת התחוללה באחרונה ברחוב הערבי, אך חמקה מהרדאר של התקשורת העברית, שלא טרחה להתייחס אליה. נראה שכל עוד הדברים מתרחשים בתוך הקהילה הערבית ואין להם השלכות חריגות או הדים בינלאומיים, איש בתקשורת העברית אינו מתעניין בהם. גם הפעם התנועה האיסלאמית במוקד העניין. אלא שהפעם חציה הרעילים לא כוונו אל יהודים או נוצרים, אלא אל דרוזים.

באחרונה עורר סערה סרטון שצולם במכללה ללימודים איסלאמיים באום אל־פחם והועלה ליו־טיוב, ובו מופיע בפני התלמידים המרצה ד”ר ראיד פתחי ומרביץ בהם תורה איסלאמית בזו הלשון: ”הדרוזים הם כופרים שיש להחרים אותם ולהילחם בהם”.

הרחוב הדרוזי סער, הוגשו תלונות במשטרה נגד האיש, והתנהלו חילופי דברים קשים בין דרוזים למוסלמים באינטרנט. הסערה לא שככה, עד אשר המרצה התייצב עם משלחת והתנצל בפני הדרוזים בביתו של המהיג הרוחני בכפר ג‘וליס שבגליל. הפרשה כולה חמקה מעיני התקשורת העברית. שהערבים יתקוטטו ביניהם. זה טוב ליהודים.

דומה, שהתנועה האיסלאמית היא אחת התופעות החמורות ביותר המתרחשות בחברה הערבית בארץ. בדומה למה שקרה בחברה היהודית, הפונדמנטליזם האיסלאמי נושא את דגל הדת ומסכל כל ניסיון ליצור זהות לאומית אזרחית חוצה עדות ודתות.

יש לומר בפה מלא, כי לימודי הדת בכלל, והדתות המונותאיסטיות בפרט, שבהם מעורבים אנשי דת, הם בעצם שם קוד מכובס ל”לימודי שנאה מתקדמים”. הפתרון האופטימלי בהקשר של הערב־רב הישראלי הוא בחקיקה שתאסור הקמת מפלגות דתיות. החוק לא ישלול את זכותו של אדם להיות דתי ולקיים את פולחניו על פי אמונתו, אלא ימנע הסתה דתית מכל סוג שהוא, והפקעה של ההשתייכות הדתית על ידי מניפולציות זדוניות של סוכני דת גזענים, תהיה דתם אשר תהיה.

שום דבר טוב לא יצמח מן הדתות האלה.
*
פורסם: דעות-הארץ, 13.06.2013
 ***
For English, press here



שיתופים:



תגובות בפייסבוק:

0 תגובות::

הוסף רשומת תגובה

  • מזרח-תיכון

    המאפיה השבטית

    כך היה עם הקצב מבגדד, שהתחבא במרחב השבטי שלו, וכך הדבר עם הקצב מדמשק. מאות אלפי הרוגים ופצועים סורים, מיליוני פליטים והרס טוטלי של ערים לא מזיז לו כהוא זה…

    כל הפרטים

    למה אמריקה אוהבת מלחמות

    התנהלות המעצמות, ובראשן ארה״ב, מול איראן איננה מפתיעה; השלום במזרח התיכון הוא האויב מספר אחת של יצרניות הנשק הגדולות...

    כל הפרטים

  • ישראל-פלסטין

    תש״ח בעיניים ערביות

    הרטוריקה היא סם ההזיות שהערבים הורגלו ליטול מימים ימימה. את הרטוריקה הזאת הם חובשים כמגבעות מליציות ושוכחים שהיא משמשת משתיק־שכל על ראשיהם.

    כל הפרטים

    ישראל כמדינה ערבית

    "ישראל הערבית", זו שגיליתי בימי התיכון, אינה שונה בהרבה מישראל היום, תרתי משמע. שכן, שנים הלעיטו אותנו בבית הספר בשירי עצמאות ישראל.

    כל הפרטים
  • another title

    المتابع من أبناء جلدتنا لما يجري في هذا العالم الواسع يجد نفسه أمام ظاهرة فريدة. فلو نظرنا إلى ما يحصل من أحداث نرى أنّ القاسم المشترك بينها هو أنّ غالبيّتها هو مواقع وقوعها الجغرافية. إذ نرى أنّها تحدث في الأصقاع التي توصف بانتمائها إلى العالمين العربي والإسلامي.

קלאסי

***
ג׳אז


ארכיון הצד הזה

מבחר נושאים

 
  • מסות

    עיר הפרח המהלך

    רק העיר ירושלים מסוגלת להלֵּך על החבל הנמתח בין שדים רדומים לבין פּרח שנשכח...

    כל הפרטים

    כל הצפורים מוליכות לרומא

    כשחלפה באופק עננה שחורה של צפורים ונחתה במטעים בשלהי הסתיו‮, ‬יצאו אנשי הכפר ובידיהם כל מיני רעשנים ואצו לגרש את הצפורים הפולשניות כדי להציל את יבולי הזיתים‮, ‬מקור מחייתם העיקרי בימים ההם‮.

    כל הפרטים



  • סיפור

    צפירת הרגעה

    כשנורית צור התקשרה לאמיר לשאול לשלומו "בימים טרופים אלה" כלשונה, נשמעה בקולה נימה קצת מבודחת, אם כי לא הצליחה להסתיר בה את החרדה הגדולה שלה...

    כל הפרטים


    מדרש

    על קופים וחזירים

    מדי פעם בפעם מובאים בתקשורת העברית דברי שטנה הנאמרים על-ידי מטיפים אסלאמיים או מובאים ציטוטים, מן העתונות או מכתובים ערביים אחרים, המדמים את היהודים לקופים וחזירים. בהתייחסות למובאות האלה תמיד נעלם מעיני הקורא העברי מקור הדימוי הזה והרקע עליו צמח.

    כל הפרטים
  • another title

    المتابع من أبناء جلدتنا لما يجري في هذا العالم الواسع يجد نفسه أمام ظاهرة فريدة. فلو نظرنا إلى ما يحصل من أحداث نرى أنّ القاسم المشترك بينها هو أنّ غالبيّتها هو مواقع وقوعها الجغرافية. إذ نرى أنّها تحدث في الأصقاع التي توصف بانتمائها إلى العالمين العربي والإسلامي.
  • שיר

    מאותו עפר

    וְשׁוּב דִּמְדּוּמִים וְשׁוּב רוּחַ יָם רְעוּדָה.
    וְלֹא הִבְהֵב בָּאֹפֶק סִימָן כָּלְשֶׁהוּ לְהֲקָלָה.
    וּכְבָר הָיָה יָדוּעַ שֶׁהָעִנְיָנִים יֵלְכוּ וְיִסְתַּבְּכוּ.
    וְהֵם אָכֵן הָלְכוּ וְהסְתַּבְּכוּ.

    כל הפרטים

  • שיר

    בחיפה, מול הים

    בְּחַיְפָה, מוּל הַיָּם, רֵיחוֹת הַמֶּלַח
    עוֹלִים מִתּוֹךְ הָאֲדָמָה. וְשֶׁמֶשׁ
    הַתּוֹלָה עַל עֵץ פּוֹרֶמֶת רוּחַ.
    בְּתוֹךְ שְׁוּרַת עֵצִים טוֹבֶלֶת אֶבֶן,
    נִטְּעוּ גְבָרִים, נָשִׁים וְאֵלֶם. דַּיָּרִים
    בְּבֵית דִּירוֹת וּשְׁמוֹ מוֹלֶדֶת.

    כל הפרטים

  • שיר

    על חופש היצירה בעידן הלאומי


    מִכֵּיוָן שֶׁאֵינֶנִּי מְדִינָה, לֹא גְבוּלוֹת
    בְּטוּחִים לִי, אוֹ צָבָא שֶׁשּׁוֹמֵר יוֹם
    וָלַיְלָה עַל חַיֵּי חַיָּלָיו. וְאֵין קַו
    צִבְעוֹנִי שֶׁמָּתַח גֶנֶרָל מְאֻבָּק בְּשׁוּלֵי
    נִצְחוֹנוֹתָיו.

    כל הפרטים