גזענים, לימדו מהמרוקאים

שיעור במרוקאית:

סלמאן מצאלחה || גזענים, לימדו מהמרוקאים

מרוקו היא המדינה הרביעית בגודלה בעולם הערבי. מעל שלושים מיליון נפש חיים בה. אני לא יודע מהו מספרם המדויק של היהודים שעדיין מתגוררים במדינה, אולם ברור שמדובר באחוז זניח. למרות זאת לא נפקד מקומם מהחוקה המרוקאית.


רוב יהודי מרוקו עלו לארץ, ובמרוצת השנים אף תרמו לשפה העברית המדוברת שלל מלים וביטויים עממיים מהערבית המרוקאית. באחרונה למדתי, משיחה מקרית עם סופר ומשורר מרוקאי שפגשתי בפאריס, כי הביטוי ”שְלוֹך”, וברבים ”שְלוֹכים”, המשמש להבעת זלזול בבני אדם הנתפסים כפרימיטיבים, חסרי תרבות וכו‘, הוא אחד מהם. שכן, ה”שְלוֹכים” הם קבוצה אתנית ברברית המונה כשמונה מיליון תושבים שחיים בהרי האטלס. עם הקבוצה הזאת נמנים גם מעט יהודים.

אני נדרש לעניין הזה משום שבאחרונה פורסם, שד”ר אורנה שמחון, מנהלת מחוז צפון במשרד החינוך, אסרה על מורים בבתי ספר ערביים לנהל התכתבויות רשמיות בשפה הערבית. הוראתה זו של שמחון באה בתגובה למייל שנשלח על ידי רכז השפה הערבית ורכז המחשוב למורי השפה באגף החינוך הערבי במשרד, וכלל הנחיות ליום לימודים ממוחשב. העתק מהמכתב נשלח למפקחי השפה ומפקחי המחשוב, וכן לד”ר שמחון.

במייל צוין גם, כי הכותבים עובדים על העלאת אתר אינטרנט מיוחד בערבית, שיהיה, רחמנא ליצלן, ”גשר לקשר עם אחינו היהודים”, ואף הזמין את מורי השפה העברית בבתי הספר הערביים לבקר באתר הקיים בעברית, ”כדי להיחשף למורשת העם היהודי”.

ד”ר שמחון יודעת ערבית. כך, לפחות, היא מעידה על עצמה בקורות החיים שלה, המפורסמים באתר משרד החינוך; בנוסף על השליטה המלאה באנגלית, כך רשום בקורותיה, יש לה גם שליטה חלקית בצרפתית ובערבית. עם שליטה חלקית בשפה הערבית היא ודאי היתה יכולה להבין במה דברים אמורים. בנוסף, פקידה בכירה במשרד החינוך אמורה לדעת שלשפה הערבית מעמד רשמי במדינת ישראל. אך היא בחרה להפיץ הוראה לכלל המורים הערבים, האוסרת על התכתבויות רשמיות בערבית.

האגודה לזכויות האזרח פנתה בעניין למנכ”לית משרד החינוך, דלית שטאובר, והדגישה ש”תגובתה של שמחון מנוגדת להוראות הדין בדבר מעמדה של הערבית כשפה רשמית בישראל, ופוגעת בזכותם של העובדים הערבים במשרד החינוך לשמירה על זהותם הלאומית וייחודם התרבותי, כמו גם בזכותם לכבוד ולשוויון”.

על הידיעה ב”הארץ” הגיב משרד החינוך כצפוי באמירה השחוקה, ש"הציטוט כפי שהוא מופיע הוצא מהקשרו“. האמת כמובן הפוכה. הדברים לא הוצאו מהקשרם כלל ועיקר. שכן, ההקשר העגום הוא השיח המתפתח בשנים האחרונות, המבקש לשלול מהערבית את מעמדה הרשמי במדינה.

משרד החינוך אמור להציב במשרה הרמה במחוז הצפון שליחה מקצועית, שמבינה בתרבות ושהמושגים אזרחות ושוויון אזרחי נהירים לה. אולם דומה שתחת שליחה הדואגת לחינוך ולתרבות שוויונית, קיבלנו ”שלוחית” סרת חינוך ותרבות, שאדי השתן הגזעני עלו לה לראש. על שר החינוך להעביר את הממונה על מחוז צפון מתפקידה, ולהציב במקומה איש חינוך, או אשה, שלא רק מכירים לעומק את שתי השפות אלא גם מוקירים את שתי התרבויות, הערבית והעברית.

כדאי, בכל זאת, ללמוד ממרוקו הרחוקה. בהצעת החוקה החדשה של מרוקו נאמר, בין השאר, כי התרבות העברית היא אחד המרכיבים שמעשירים את הזהות הלאומית המרוקאית. ועל כך נאמר לגזען הישראלי המצוי: לך למרוקו גזען, ראה דרכיה וחכם.
*
פורסם: דעות-הארץ,   02.07.2013


Print Friendly and PDF

שיתופים:

תגובות בפייסבוק:



תגובות באתר:
ניתן להשאיר תגובה כאן.

0 comments:

הוסף רשומת תגובה

במרחב
  • בימים ההם בזמן הזה

    בטרם מעלים האיסלאמיסטים את תפארת העבר על ראש שמחתם, יש אם כן להזכיר להם שהשגשוג המדעי והתרבותי אז התרחש דווקא בזכות הקפיצה מעל משוכת האיסלאם האורתודוקסי השמרני…


    המאפיה השבטית

    כך היה עם הקצב מבגדד, שהתחבא במרחב השבטי שלו, וכך הדבר עם הקצב מדמשק. מאות אלפי הרוגים ופצועים סורים, מיליוני פליטים והרס טוטלי של ערים לא מזיז לו כהוא זה…

    כל הפרטים

  • האור מגיע ממערב

    ”אינטלקטואלים” מוסלמים משננים במשך דורות שכל האמת והידע מצויים בקוראן. מי שמחזיק בתפישה כזאת, כמו חמור, מובטח לו שיישאר לעד מאחור…


    על האורה בקצה הג׳ורה

    אפשר להירגע. מה שאירע בתוניסיה לא עתיד לחזור על עצמו במדינות ערב האחרות. אמנם, הפלת דיקטטור על ידי התקוממות עממית מפיחה רוח חדשה, ואולי אף שביב של תקווה, בקרב רבים באזור, אבל מכאן ועד לחגיגות...

    כל הפרטים

בארץ
  • ערבי בכל ניידת

    היחסים בין הציבור הערבי לשלטון המרכזי לא יכולים להמשיך להתנהל במתכונתם הנוכחית, המעוותת. השלטונות חייבים להפנים את העיקרון של אזרחות שווה לכלל האזרחים, על כל המשתמע מהדבר...

    ישראל כמדינה ערבית

    ישראל הערבית", זו שגיליתי בימי התיכון, אינה שונה בהרבה מישראל היום, תרתי משמע. שכן, שנים הלעיטו אותנו בבית הספר בשירי עצמאות ישראל.

    כל הפרטים
  • נחשפה ערוות השמאל

    השיח הפוליטי בקרב מה שמכונה בטעות "שמאל" בישראל הוא שיח עקר, שלא ישנה את המצב הקיים. מדברים שפורסמו לאחרונה ב"הארץ" על ידי כותבים הנמנים עם מחנה השמאל כביכול, מצטיירת תמונה עגומה. השיח תחום בגבולות אתניים יהודיים.

    ספסרי הדת

    הנה נודע לנו באחרונה, כי בספרי הלימוד שבהם משתמשים בזרם הממלכתי־הדתי מצנזר משרד החינוך פרקים העוסקים ברביית האדם. זאת, מתוך היענות לבקשות מצד מערכת החינוך הממלכתית־הדתית.
  • ערבי, דבר ערבית

    גם הערבים מזלזלים בשפת אמם ונותנים יד לדחיקתה מהמרחב הציבורי. עדות לכך ניבטת מכל פינה ביישובים הערביים. השלטים והמודעות המתנוססים על בתי עסק ומשתלטים על הנוף העירוני הם כמעט על טהרת השפה העברית.

    יהודית ודגנרטית

    אפשר להירגע. לא תקום כאן מדינה דו־לאומית. הטעם לכך פשוט: בשטח שמשתרע בין הים לירדן אין שני לאומים מגובשים לצורך ריקוד הטנגו הזה.
ישראל-פלסטין
  • תש״ח בערבית

    הרטוריקה היא סם ההזיות שהערבים הורגלו ליטול מימים ימימה. את הרטוריקה הזאת הם חובשים כמגבעות מליציות ושוכחים שהיא משמשת משתיק־שכל על ראשיהם.

    כל הפרטים

  • בעקבות המופתי

    מכיוון ששמו של המופתי, חאג׳ אמין אל־חוסייני, התגלגל באחרונה על לשונו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, החלטתי לנצל את השהות בברלין כדי להתחקות אחר עקבותיו של ״הצורר״ הפלסטיני...

    כל הפרטים

מגרות
  • על קופים וחזירים

    ויהי כאשר ישבו בני ישראל במדין ויאסור עליהם אללה ביום השבת את הדגים: הן דיג והן אכילה. ויהי כאשר באה השבת ויבואו הדגים על כל סוגיהם, ובא מקרל, ובאה דניס, ובא לברק, ובאו אלתית ואספמיא אל חוף ימם. ויהי בצאת השבת וישובו כל הדגים כולם אל לב ים, ולא שזפו עיני בני ישראל עוד דג, קטן כגדול, עד לבוא השבת הבאה. והיה כדבר הזה ימים רבים.
  • רצח לשם כבוד

    אין ישוב ערבי, בארץ או בחוץ לארץ, שלא ידע רציחות על רקע מה שמכונה "כבוד המשפחה". אינטלקטואלים ערבים רפי שכל מנסים להמעיט מחומרת המעשים האלה בטיעונים שונים, לרבות השוואת רצח על "כבוד המשפחה" ל"רצח על רקע רומנטי"...

ארכיון

 
תרגומים
  • מרטין נימלר

    בַּהַתְחָלָה בָּאוּ אֶל הַקּוֹמוּנִיסְטִים
    וְלֹא הֵרַמְתִּי אֶת קוֹלִי,
    כִּי לֹא הָיִּיתִי קוֹמוּנִיסְט;

    כל הפרטים

  • בלקרישנא סאמא

    מִי שֶׁאוֹהֵב פְּרָחִים, יֵשׁ לוֹ לֵב כֹּה רָגִישׁ.
    מִי שֶׁלֹּא יָכֹל לִתְלֹשׁ אֶת כּוֹתַרְתָּם,
    לוֹ וַדַּאי לֵב אָצִיל.

  • שרון אולדס

    אֵיךְ הֵם עוֹשִֹים אֶת זֶה, אֵלֶּה הָעוֹשִֹים אַהֲבָה
    לְלֹא אַהֲבָה? יָפִים כְּמוֹ רַקְדָּנִים
    מַחֲלִיקִים אֶחָד עַל גַּבֵּי הַשֵּׁנִי כְּגוֹלְשִׁים
    עַל קֶרַח, אֶצְבְּעוֹתֵיהֶם נְעוּצוֹת זֶה
    בְּגוּפוֹ שֶׁל זֶה, פְּנֵיהֶם
קולות באפלה
  • תגובות אחרונות

  • מבחר נושאים