30 ביולי 2013

שתי מדינות, או לא כלום


כדי לפתור את הסכסוך הישראלי פלסטיני יש לפנות לליבתו, כי שם, בליבה, הסכנה, ושם בליבה, גם הפתרון. דומה, כי ככל שהזמן חולף אנו חוזרים לנקודת האפס, לנקודה שבה הכל התחיל.

סלמאן מצאלחה || שתי מדינות, או לא כלום


שיחות השלום מתחדשות. אין דבר שלא נדוש שוב ושוב בדו־שיח של חירשים זה. צוותים מפה וצוותים משם יכתתו רגליהם עד אמריקה כדי לחזור ולעסוק באותה טחינת מים. אומרים לנו שיש קונסנזוס בינלאומי לפתרון של שתי מדינות. אומרים גם שלפתרון הזה יש רוב בקרב אזרחי ישראל ואזרחי פלסטין. אם כך הם פני הדברים, מדוע הפתרון הזה לא מתממש?

האמת היא שמדובר בחלומות באספמיה. בשני הצדדים אין רצון כן לפתור את הסכסוך, על כל מה שמתבקש מכך. המנהיגים, מפה ומשם, עסוקים במלאכת רמייה למען הישרדותם בשלטון. כדי להמשיך ולשלוט בהמונים הנבערים, ישראלים ופלסטינים כאחד, הם מוכנים למלא את גלי האתר בסיסמאות ערבות לאוזניים מערביות, ולחלוב מחמאות, ואכן הם זוכים בלא מעט מחמאות, מהדוד סם ובעלי בריתו. מתק סיסמאות השלום הוא מס שפתיים שנועד לרצות את דעת הקהל הבינלאומית. כך נהגו מנהיגי ישראל ופלסטין בעשורים האחרונים.

אך כדי לפתור את הסכסוך הישראלי פלסטיני יש לפנות לליבתו, כי שם, בליבה, הסכנה, ושם בליבה, גם הפתרון. דומה, כי ככל שהזמן חולף אנו חוזרים לנקודת האפס, לנקודה שבה הכל התחיל.

תוכנית חלוקת הארץ למדינה יהודית ומדינה ערבית, שנתקבלה באו”ם, לא הופנמה עד היום על ידי שני ה”עמים” המסוכסכים. כל צד ממשיך לטעון בתוקף לבעלות בלעדית עליה, ומתעלם מהמציאות שדורשת פתרון של שתי מדינות. הסירוב הזה מבטיח ליושבי הארץ עוד דם, עוד יזע ועוד דמעות.

מציאות זו היא אשר מנעה מדוד בן גוריון לכבוש את כל ארץ ישראל בתש”ח, אף שלגבי דידו קבלת תוכנית החלוקה היתה בגדר צעד טקטי בלבד. בשיחה עם חיים גורי באביב תש”ט הוא אמר לו, שכיבוש הארץ כולה היה מחייב ”או גירוש מאות אלפי ערבים, או קבלתם לתוכנו. הם היו הורסים את המדינה הצעירה מבפנים” (“מערכות”, גיליון 359).

הערבים לא קיבלו את תוכנית החלוקה, ואף שלחו צבאות כדי לטרפד את הקמתה של המדינה היהודית. הם הפסידו במלחמה ואיבדו עוד ועוד שטחים שהיו מיועדים למדינה הערבית לפי תוכנית החלוקה. הטיהור האתני שהתבצע במלחמה יצר את בעיית הפליטים.

בן גוריון לא רצה כאמור להמשיך בכיבוש כל חלקי ארץ ישראל. הוא השאיר את זה לעתיד לבוא: “כבשנו שטח גדול בהרבה מזה שנועד לנו לפי מפת החלוקה”, אמר לגורי, “יש לנו עבודה ענקית לשניים־שלושה דורות. אחר כך נראה. ההיסטוריה לא נגמרה עדיין”.

מדינה יהודית קמה, ועבודת ענק נעשתה בה. מדינה ערבית לא קמה, כי שום מנהיג ערבי לא רצה בה בימים ההם. השטחים נשארו בחסות ירדן ומצרים עד לפרוץ מלחמת ששת הימים, שבה נכבשו כל חלקי ארץ ישראל.

היום חזרנו לנקודת ההתחלה. הסכסוך מוצג כמאבק על הארץ בין שתי תנועות לאומיות. אך, הצגה זו רחוקה מאוד מן המציאות. הפונדמנטליסטים, הן בישראל והן בפלסטין, קפצו מעל המשוכה הלאומית ושקעו בתוך הביצה הדתית, השורצת אגדות ומיתוסים א־היסטוריים. וככל שישראלים ופלסטינים נשבו על ידי העבר הדתי המדומיין, כן איבדו כל קשר עם ההיסטוריה וסיבכו את הארץ על יושביה.

ובכן, במקום לחפש נקודות זכות בדעת הקהל הבינלאומית, על מנהיגי שני העמים לומר אמת לעמיהם שלהם, ובשפתם. והאמת המרה היא, שאם לא יהיו כאן שתי מדינות לאום, על כל המשתמע מכך, לא תהיה כאן אף מדינה ולא יישאר שום לאום.
*
פורסם: דעות-הארץ, 30.07.2013

*
For English, press here




שיתופים:



תגובות בפייסבוק:

0 תגובות::

הוסף רשומת תגובה

במרחב

  • האור מגיע ממערב

    ”אינטלקטואלים” מוסלמים משננים במשך דורות שכל האמת והידע מצויים בקוראן. מי שמחזיק בתפישה כזאת, כמו חמור, מובטח לו שיישאר לעד מאחור…


    המאפיה השבטית

    כך היה עם הקצב מבגדד, שהתחבא במרחב השבטי שלו, וכך הדבר עם הקצב מדמשק. מאות אלפי הרוגים ופצועים סורים, מיליוני פליטים והרס טוטלי של ערים לא מזיז לו כהוא זה…

    כל הפרטים

    אמריקה אוהבת מלחמות

    התנהלות המעצמות, ובראשן ארה״ב, מול איראן איננה מפתיעה; השלום במזרח התיכון הוא האויב מספר אחת של יצרניות הנשק הגדולות...

    כל הפרטים

  • על האורה בקצה הג׳ורה

    אפשר להירגע. מה שאירע בתוניסיה לא עתיד לחזור על עצמו במדינות ערב האחרות. אמנם, הפלת דיקטטור על ידי התקוממות עממית מפיחה רוח חדשה, ואולי אף שביב של תקווה, בקרב רבים באזור, אבל מכאן ועד לחגיגות דמוקרטיה הדרך עוד ארוכה...

    כל הפרטים

    בימים ההם בזמן הזה

    בטרם מעלים האיסלאמיסטים את תפארת העבר על ראש שמחתם, יש אם כן להזכיר להם שהשגשוג המדעי והתרבותי אז התרחש דווקא בזכות הקפיצה מעל משוכת האיסלאם האורתודוקסי השמרני…


    ישראל כמדינה ערבית

    ישראל הערבית", זו שגיליתי בימי התיכון, אינה שונה בהרבה מישראל היום, תרתי משמע. שכן, שנים הלעיטו אותנו בבית הספר בשירי עצמאות ישראל.

    כל הפרטים
  • another title

    المتابع من أبناء جلدتنا لما يجري في هذا العالم الواسع يجد نفسه أمام ظاهرة فريدة. فلو نظرنا إلى ما يحصل من أحداث نرى أنّ القاسم المشترك بينها هو أنّ غالبيّتها هو مواقع وقوعها الجغرافية. إذ نرى أنّها تحدث في الأصقاع التي توصف بانتمائها إلى العالمين العربي والإسلامي.

ישראל - פלסטין

  • תש״ח בעיניים ערביות

    הרטוריקה היא סם ההזיות שהערבים הורגלו ליטול מימים ימימה. את הרטוריקה הזאת הם חובשים כמגבעות מליציות ושוכחים שהיא משמשת משתיק־שכל על ראשיהם.

    כל הפרטים

  • בעקבות המופתי

    מכיוון ששמו של המופתי, חאג׳ אמין אל־חוסייני, התגלגל באחרונה על לשונו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, החלטתי לנצל את השהות בברלין כדי להתחקות אחר עקבותיו של ״הצורר״ הפלסטיני...

    כל הפרטים

  • בטרגדיה הבלתי גמורה

    זה הזמן להודות, עם כל הצער בדבר, שידו של הימין בקרב הפלסטינים והישראלים גם יחד היא על העליונה. הימין הזה, הפלסטיני והישראלי, הנשען על מיתוסים דתיים, אין לו יכולת להתפשר...

    כל הפרטים


הקש על התמונה לשליחת דוא״ל


מוסיקה קלאסית

***
ג׳אז


ארכיון הצד הזה

מבחר נושאים


 

פרוזה

  • כל הצפורים מוליכות לרומא

    כשחלפה באופק עננה שחורה של צפורים ונחתה במטעים בשלהי הסתיו‮, ‬יצאו אנשי הכפר ובידיהם כל מיני רעשנים ואצו לגרש את הצפורים הפולשניות כדי להציל את יבולי הזיתים‮, ‬מקור מחייתם העיקרי בימים ההם‮.

    כל הפרטים

  • על קופים וחזירים

    מדי פעם בפעם מובאים בתקשורת העברית דברי שטנה הנאמרים על-ידי מטיפים אסלאמיים או מובאים ציטוטים, מן העתונות או מכתובים ערביים אחרים, המדמים את היהודים לקופים וחזירים. בהתייחסות למובאות האלה תמיד נעלם מעיני הקורא העברי מקור הדימוי הזה והרקע עליו צמח.

    כל הפרטים
  • another title

    المتابع من أبناء جلدتنا لما يجري في هذا العالم الواسع يجد نفسه أمام ظاهرة فريدة. فلو نظرنا إلى ما يحصل من أحداث نرى أنّ القاسم المشترك بينها هو أنّ غالبيّتها هو مواقع وقوعها الجغرافية. إذ نرى أنّها تحدث في الأصقاع التي توصف بانتمائها إلى العالمين العربي والإسلامي.

שירה

  • מאותו עפר

    וְשׁוּב דִּמְדּוּמִים וְשׁוּב רוּחַ יָם רְעוּדָה.
    וְלֹא הִבְהֵב בָּאֹפֶק סִימָן כָּלְשֶׁהוּ לְהֲקָלָה.
    וּכְבָר הָיָה יָדוּעַ שֶׁהָעִנְיָנִים יֵלְכוּ וְיִסְתַּבְּכוּ.
    וְהֵם אָכֵן הָלְכוּ וְהסְתַּבְּכוּ.

    כל הפרטים

  • שיר ארץ

    בֵּין הַיָּם לְבֵין כִּנֶּרֶת
    אֲדָמָה שוֹתֶתֶת דָּם.

    וְשִׂנְאָה בָּהּ הַעוֹבֶרֶת
    מֵעָפָר לִבְנֵי אָדָם.

    כל הפרטים

  • בהתחלה באו

    בַּהַתְחָלָה בָּאוּ אֶל הַקּוֹמוּנִיסְטִים
    וְלֹא הֵרַמְתִּי אֶת קוֹלִי,
    כִּי לֹא הָיִּיתִי קוֹמוּנִיסְט;

    וְאָז הֵם בָּאוּ אֶל הַסּוֹצְיָאלִיסְטִים –
    וְלֹא הֵרַמְתִּי אֶת קוֹלִי,
    כִּי לֹא הָיִּיתִי סוֹצְיָאלִיסְט;

    כל הפרטים