המילכוד-ביתנו

למרות ניסיונות ההיחלצות מהתסבוכת הלאומית הזאת באמצעות המשחקים המקדימים של אוסלו, הכיבוש הישראלי המשיך להתבסס עם עוד מאחז ועוד כביש עוקף, עוד עיבוי ועוד ריבוי, טבעי ומלאכותי.

סלמאן מצאלחה || המילכוד-ביתנו


שתי התנועות המכונות "לאומיות", הנאבקות עשרות שנים על הארץ הזאת, הגיעו לשלב קריטי במאבקן. כל הניסיונות לעסוק בחיפוש אחר אשמים, האחראים ליצירתו של הפלונטר, לא יועילו ולא יקדמו את הפתרון המיוחל. מיותר לציין שהאשמה מוטלת על ההנהגות קצרות הרואי של שני העמים. אלו הן אותן הנהגות שלא רצו - כל אחת מסיבותיה שלה - להכיר בקיומה של הזהות הלאומית האחרת שמתפתחת בארץ הזאת. שכן, כל הכרה כזאת היתה שומטת את הקרקע מתחת לתביעות הלאומיות של כל אחת.



אי-הכרה זו הותירה את גחלי הסכסוך הלאומי לוחשות מתחת לפני השטח, הרווי באדי זיכרונות מדממים. התבערה המתחדשת בשטחי האש היתה רק שאלה של זמן. מלחמת ששת הימים העמיקה את התסבוכת הלאומית, מכיוון שהיא איחדה את כל שטחי הזיכרונות ההיסטוריים, על כל הדמוגרפיה שלהם, תחת קורת כיבוש אחת. ההתנחלויות שנזרעו במרוצת השנים רק העמיקו את אחיזת הכיבוש הישראלי בשטחים, ויצרו סיטואציה שמקשה על מציאת נתיב היחלצות מן הפלונטר הלאומי שהתהווה בשטח.



כל עוד אש"ף פעל צבאית מעבר לגבול נגד ישראל, תושבי השטחים חיכו שהישועה תבוא מבחוץ, הן מהעולם הערבי והן מאש"ף עצמו. הסכם השלום עם מצרים הוציא את המדינה הערבית הגדולה ממעגל הסכסוך עם ישראל, ומלחמת לבנון הראשונה סילקה את כוחות אש"ף מלבנון. משנסגרו דרכי המאבק מבחוץ, נותרו הפלסטינים בשטחים לבד במערכה מול הכיבוש. זה הרקע לפריצתה של האינתיפאדה הראשונה.

למרות ניסיונות ההיחלצות מהתסבוכת הלאומית הזאת באמצעות המשחקים המקדימים של אוסלו, הכיבוש הישראלי המשיך להתבסס עם עוד מאחז ועוד כביש עוקף, עוד עיבוי ועוד ריבוי, טבעי ומלאכותי. שני העשורים שחלפו מאז הסכמי אוסלו לא יצרו שום תזוזה בכיוון הפתרון של חלוקת הארץ לשתי מדינות לאום.

הנסיגה הישראלית מעזה, שנעשתה באופן חד-צדדי, ללא תיאום עם ההנהגה הפלסטינית, לא באה מתוך כוונות טובות ולא נועדה לקדם את פתרון שתי המדינות. כל מטרתה היתה להיפטר מהעול הדמוגרפי העזתי מחד, וליצור חיץ בלתי עביר בין רצועת עזה לבין הגדה המערבית מאידך.

ההשתלטות וההתבססות של חמאס על עזה משרתת את האינטרס הישראלי. ישראל מעוניינת בחיזוק החמאס בעזה ובחיזוק הרשות בגדה המערבית ועל ידי כך בהעמקת הקרע בין שני האזורים, שהיו אמורים להיות יחידה פוליטית אחת. בשל הניתוק והעמקת הקרע בין עזה לגדה המערבית לא יוכלו הפלסטינים להופיע בפני העולם כגוף אחד, בעל הנהגה מקובלת אחת, שיכולה לקבל החלטות ולכפות את רצונה על העם הפלסטיני. לפיכך, הן הימין הישראלי והן הימין הפלסטיני זקוקים זה לזה כאוויר לנשימה. הם מזינים זה את זה ומעמיקים את התסבוכת הלאומית. באין אופק מדיני לפתרון המתבסס על עקרון החלוקה ההוגנת של המרחב הגיאוגרפי בין שני הלאומים - עולים קולות המנסים לחשוב מחוץ לקופסה ולחפש דרך אחרת שתסדיר את החיים המשותפים בחבלי הארץ השסועה.

ואולם, על אף הכוונות טובות, דומה כי קולות אלה משתעשעים בהזיות משיחיות-נאיביות על כיתות חרבות לאתים וחניתות למזמרות. ללא פתרון של חלוקה הוגנת לשתי מדינות לאום, על כל המשתמע מכך, דומה כי הדרך למצב בלקני של דם יזע ודמעות סלולה.
*
פורסם: דעות-הארץ, 26 בפברואר 2013

***
For English, press here

שיתופים:

תגובות בפייסבוק:



תגובות באתר:
ניתן להשאיר תגובה כאן.

0 תגובות:

הוסף רשומת תגובה

במרחב
  • בימים ההם בזמן הזה

    בטרם מעלים האיסלאמיסטים את תפארת העבר על ראש שמחתם, יש אם כן להזכיר להם שהשגשוג המדעי והתרבותי אז התרחש דווקא בזכות הקפיצה מעל משוכת האיסלאם האורתודוקסי השמרני…


    המאפיה השבטית

    כך היה עם הקצב מבגדד, שהתחבא במרחב השבטי שלו, וכך הדבר עם הקצב מדמשק. מאות אלפי הרוגים ופצועים סורים, מיליוני פליטים והרס טוטלי של ערים לא מזיז לו כהוא זה…

    כל הפרטים

  • האור מגיע ממערב

    ”אינטלקטואלים” מוסלמים משננים במשך דורות שכל האמת והידע מצויים בקוראן. מי שמחזיק בתפישה כזאת, כמו חמור, מובטח לו שיישאר לעד מאחור…


    על האורה בקצה הג׳ורה

    אפשר להירגע. מה שאירע בתוניסיה לא עתיד לחזור על עצמו במדינות ערב האחרות. אמנם, הפלת דיקטטור על ידי התקוממות עממית מפיחה רוח חדשה, ואולי אף שביב של תקווה, בקרב רבים באזור, אבל מכאן ועד לחגיגות...

    כל הפרטים

בארץ
  • ערבי בכל ניידת

    היחסים בין הציבור הערבי לשלטון המרכזי לא יכולים להמשיך להתנהל במתכונתם הנוכחית, המעוותת. השלטונות חייבים להפנים את העיקרון של אזרחות שווה לכלל האזרחים, על כל המשתמע מהדבר...

    ישראל כמדינה ערבית

    ישראל הערבית", זו שגיליתי בימי התיכון, אינה שונה בהרבה מישראל היום, תרתי משמע. שכן, שנים הלעיטו אותנו בבית הספר בשירי עצמאות ישראל.

    כל הפרטים
  • נחשפה ערוות השמאל

    השיח הפוליטי בקרב מה שמכונה בטעות "שמאל" בישראל הוא שיח עקר, שלא ישנה את המצב הקיים. מדברים שפורסמו לאחרונה ב"הארץ" על ידי כותבים הנמנים עם מחנה השמאל כביכול, מצטיירת תמונה עגומה. השיח תחום בגבולות אתניים יהודיים.

    ספסרי הדת

    הנה נודע לנו באחרונה, כי בספרי הלימוד שבהם משתמשים בזרם הממלכתי־הדתי מצנזר משרד החינוך פרקים העוסקים ברביית האדם. זאת, מתוך היענות לבקשות מצד מערכת החינוך הממלכתית־הדתית.
  • ערבי, דבר ערבית

    גם הערבים מזלזלים בשפת אמם ונותנים יד לדחיקתה מהמרחב הציבורי. עדות לכך ניבטת מכל פינה ביישובים הערביים. השלטים והמודעות המתנוססים על בתי עסק ומשתלטים על הנוף העירוני הם כמעט על טהרת השפה העברית.

    יהודית ודגנרטית

    אפשר להירגע. לא תקום כאן מדינה דו־לאומית. הטעם לכך פשוט: בשטח שמשתרע בין הים לירדן אין שני לאומים מגובשים לצורך ריקוד הטנגו הזה.
ישראל-פלסטין
  • תש״ח בערבית

    הרטוריקה היא סם ההזיות שהערבים הורגלו ליטול מימים ימימה. את הרטוריקה הזאת הם חובשים כמגבעות מליציות ושוכחים שהיא משמשת משתיק־שכל על ראשיהם.

    כל הפרטים

  • בעקבות המופתי

    מכיוון ששמו של המופתי, חאג׳ אמין אל־חוסייני, התגלגל באחרונה על לשונו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, החלטתי לנצל את השהות בברלין כדי להתחקות אחר עקבותיו של ״הצורר״ הפלסטיני...

    כל הפרטים

מגרות
  • על קופים וחזירים

    ויהי כאשר ישבו בני ישראל במדין ויאסור עליהם אללה ביום השבת את הדגים: הן דיג והן אכילה. ויהי כאשר באה השבת ויבואו הדגים על כל סוגיהם, ובא מקרל, ובאה דניס, ובא לברק, ובאו אלתית ואספמיא אל חוף ימם. ויהי בצאת השבת וישובו כל הדגים כולם אל לב ים, ולא שזפו עיני בני ישראל עוד דג, קטן כגדול, עד לבוא השבת הבאה. והיה כדבר הזה ימים רבים.
  • רצח לשם כבוד

    אין ישוב ערבי, בארץ או בחוץ לארץ, שלא ידע רציחות על רקע מה שמכונה "כבוד המשפחה". אינטלקטואלים ערבים רפי שכל מנסים להמעיט מחומרת המעשים האלה בטיעונים שונים, לרבות השוואת רצח על "כבוד המשפחה" ל"רצח על רקע רומנטי"...

ארכיון

 
תרגומים
  • מרטין נימלר

    בַּהַתְחָלָה בָּאוּ אֶל הַקּוֹמוּנִיסְטִים
    וְלֹא הֵרַמְתִּי אֶת קוֹלִי,
    כִּי לֹא הָיִּיתִי קוֹמוּנִיסְט;

    כל הפרטים

  • בלקרישנא סאמא

    מִי שֶׁאוֹהֵב פְּרָחִים, יֵשׁ לוֹ לֵב כֹּה רָגִישׁ.
    מִי שֶׁלֹּא יָכֹל לִתְלֹשׁ אֶת כּוֹתַרְתָּם,
    לוֹ וַדַּאי לֵב אָצִיל.

  • שרון אולדס

    אֵיךְ הֵם עוֹשִֹים אֶת זֶה, אֵלֶּה הָעוֹשִֹים אַהֲבָה
    לְלֹא אַהֲבָה? יָפִים כְּמוֹ רַקְדָּנִים
    מַחֲלִיקִים אֶחָד עַל גַּבֵּי הַשֵּׁנִי כְּגוֹלְשִׁים
    עַל קֶרַח, אֶצְבְּעוֹתֵיהֶם נְעוּצוֹת זֶה
    בְּגוּפוֹ שֶׁל זֶה, פְּנֵיהֶם
קולות באפלה
  • תגובות אחרונות

  • קרא מבחר נושאים בערבית