שבט אחים

בעד השבט, נגד המדינה

כל עוד הסכסוך היהודי-ערבי לא בא על פתרונו, תמשיך השבטיות הדתית, הלאומית והעדתית לפורר את החברה הישראלית כולה, יהודית כערבית...

סלמאן מצאלחה || שבט אחים


תוצאות הבחירות חשפו אמת מרה שמנסים כל הזמן לטאטא אל מתחת לשטיח: מאה שנים של ציונות מחד ולאומיות פלסטינית מתפתחת במקביל מאידך, לא יכלו למחוק את קווי המתאר של הערב-רב של יושבי ומתיישבי הארץ.

פילוח המצביעים לפי רקע כלכלי, עדתי ודתי, הן בקרב היהודים והן בקרב הערבים, לא מותיר מקום לספק שההצבעה לא חורגת מגבולות השבטיות המושרשת בחברה הישראלית. לא צריך זכוכית מגדלת כדי לראות שהיהודים-הערבים, או מה שמכונה עדות המזרח, מצביעים למפלגות הימין ולמפלגות חרדיות כש"ס, כיוון שאין להם דרך אחרת לבדל את עצמם מהערביות שלהם. הן הימין והן הסממנים הדתיים ימשיכו לשלוט אצלם בכיפה כל עוד הסכסוך היהודי-ערבי לא בא על פתרונו.

גם ההצהרה של יאיר לפיד שלא יצטרף לגוש חוסם עם "זועביז" צמחה על רקע אותו סכסוך לאומי שבשיאו נרצח ראש ממשלה. הלאומנות היהודית רצחה ראש ממשלה בישראל על בסיס הטענה שאין לו רוב יהודי. אם כן, הרצח של יצחק רבין ממשיך לתת את אותותיו בחברה ה"ישראלית", שלפיד הוא הכוכב החדש שלה. מי שלא מביא בחשבון את המפלגות הערביות, אינו שונה מאוהדי בית"ר ירושלים נושאי דגל ה"טהורה לעד".

גם ההצבעה בצד הערבי אינה שונה, שכן במהותה זוהי הצבעה עדתית ושבטית. באום אל-פחם, העיר שבה "האופיום להמונים" מחולק בשפע, מתברר לפתע שהתושבים גילו את המרקסיזם - כמחצית מהמצביעים נתנו את קולם לחד"ש. לו השינוי הזה היה אמיתי, ודאי חד"ש היתה זוכה בראשות העיר, ולא התנועה האיסלאמית. ההסבר להצבעה לחד"ש הוא שבטי: הוציאו מהרשימה את עפו אגבאריה, המועמד של חד"ש, ולא יישאר זכר לתודעה המרקסיסטית המדומיינת בעיר האיסלאמיסטית.

משהו דומה התרחש בירכא, יישוב דרוזי גדול, שם קרוב ל-40% הצביעו בעבור חד"ש. אולם מבט על התפלגות ההצבעה חושף תמונה מעניינת: קרוב ל-50% מבעלי זכות ההצבעה בירכא נתנו את קולותיהם למפלגות כמו ש"ס, הליכוד-ביתנו והבית היהודי. חד"ש קיבלה הרבה קולות מכיוון שהציבה מועמד מהכפר במיקום גבוה.

בדלית אל-כרמל הדרוזית מתברר כי יותר מ-85% בחרו במפלגות ציוניות, בראשן קדימה, הליכוד-ביתנו, העבודה ואפילו ש"ס. שם כמעט בכלל לא נתנו קולות לחד"ש, ולא לשאר המפלגות הערביות. ההסבר לכך פשוט: על הקהילה הדרוזית עובר תהליך מתמשך של התבדלות מהערביות, בדומה לתהליך שאותו עוברים בני עדות המזרח.

לשם המחשת הקיטוב העדתי ניקח לדוגמה את קלנסואה, יישוב ערבי גדול במשולש. היישוב הצביע ברובו למפלגות ערביות, אולם התפלגות הקולות חושפת כי מעל 50% הצביעו בעבור רע"מ, כלומר הצבעה למפלגה האיסלאמיסטית הבדלנית. כך קרה ברוב היישובים המוסלמיים.

לקראת סוף יום הבחירות, כשהתברר כי אחוז ההצבעה בקרב הערבים נמוך מאוד, נכנסו המפלגות "הערביות" לפאניקה ואף הקימו מטה מיוחד ויצאו להאיץ באזרחים לצאת ולהצביע. הם אף דאגו להפיץ קריאה מגוחכת מהליגה הערבית, שקראה לערבים בישראל להצביע בהמוניהם.

הגדיל לעשות ח"כ אחמד טיבי (רע"ם-תע"ל), שמתח ביקורת על ערביי ישראל שלא הצביעו. הוא האשים אותם שבגללם "אבד המנדט של טלב א-סאנע לטובת מתנחלת מהבית היהודי". טיבי שכח שהוא עצמו נמנה עם רשימה שאינה שונה מהבית היהודי. הוא חבר ברשימה משותפת עם הבית-המוסלמי, "הטהור גם הוא לעד", כמאמר סיסמת בית"ר.

ובכן, כל עוד הסכסוך היהודי-ערבי לא בא על פתרונו, תמשיך השבטיות הדתית, הלאומית והעדתית לפורר את החברה הישראלית כולה, יהודית כערבית.

פורסם: דעות-הארץ, 5 בפברואר 2013

***

שיתופים:

תגובות בפייסבוק:



תגובות באתר:
ניתן להשאיר תגובה כאן.

0 תגובות:

הוסף רשומת תגובה

במרחב
  • בימים ההם בזמן הזה

    בטרם מעלים האיסלאמיסטים את תפארת העבר על ראש שמחתם, יש אם כן להזכיר להם שהשגשוג המדעי והתרבותי אז התרחש דווקא בזכות הקפיצה מעל משוכת האיסלאם האורתודוקסי השמרני…


    המאפיה השבטית

    כך היה עם הקצב מבגדד, שהתחבא במרחב השבטי שלו, וכך הדבר עם הקצב מדמשק. מאות אלפי הרוגים ופצועים סורים, מיליוני פליטים והרס טוטלי של ערים לא מזיז לו כהוא זה…

    כל הפרטים

  • האור מגיע ממערב

    ”אינטלקטואלים” מוסלמים משננים במשך דורות שכל האמת והידע מצויים בקוראן. מי שמחזיק בתפישה כזאת, כמו חמור, מובטח לו שיישאר לעד מאחור…


    על האורה בקצה הג׳ורה

    אפשר להירגע. מה שאירע בתוניסיה לא עתיד לחזור על עצמו במדינות ערב האחרות. אמנם, הפלת דיקטטור על ידי התקוממות עממית מפיחה רוח חדשה, ואולי אף שביב של תקווה, בקרב רבים באזור, אבל מכאן ועד לחגיגות...

    כל הפרטים

בארץ
  • ערבי בכל ניידת

    היחסים בין הציבור הערבי לשלטון המרכזי לא יכולים להמשיך להתנהל במתכונתם הנוכחית, המעוותת. השלטונות חייבים להפנים את העיקרון של אזרחות שווה לכלל האזרחים, על כל המשתמע מהדבר...

    ישראל כמדינה ערבית

    ישראל הערבית", זו שגיליתי בימי התיכון, אינה שונה בהרבה מישראל היום, תרתי משמע. שכן, שנים הלעיטו אותנו בבית הספר בשירי עצמאות ישראל.

    כל הפרטים
  • נחשפה ערוות השמאל

    השיח הפוליטי בקרב מה שמכונה בטעות "שמאל" בישראל הוא שיח עקר, שלא ישנה את המצב הקיים. מדברים שפורסמו לאחרונה ב"הארץ" על ידי כותבים הנמנים עם מחנה השמאל כביכול, מצטיירת תמונה עגומה. השיח תחום בגבולות אתניים יהודיים.

    ספסרי הדת

    הנה נודע לנו באחרונה, כי בספרי הלימוד שבהם משתמשים בזרם הממלכתי־הדתי מצנזר משרד החינוך פרקים העוסקים ברביית האדם. זאת, מתוך היענות לבקשות מצד מערכת החינוך הממלכתית־הדתית.
  • ערבי, דבר ערבית

    גם הערבים מזלזלים בשפת אמם ונותנים יד לדחיקתה מהמרחב הציבורי. עדות לכך ניבטת מכל פינה ביישובים הערביים. השלטים והמודעות המתנוססים על בתי עסק ומשתלטים על הנוף העירוני הם כמעט על טהרת השפה העברית.

    יהודית ודגנרטית

    אפשר להירגע. לא תקום כאן מדינה דו־לאומית. הטעם לכך פשוט: בשטח שמשתרע בין הים לירדן אין שני לאומים מגובשים לצורך ריקוד הטנגו הזה.
ישראל-פלסטין
  • תש״ח בערבית

    הרטוריקה היא סם ההזיות שהערבים הורגלו ליטול מימים ימימה. את הרטוריקה הזאת הם חובשים כמגבעות מליציות ושוכחים שהיא משמשת משתיק־שכל על ראשיהם.

    כל הפרטים

  • בעקבות המופתי

    מכיוון ששמו של המופתי, חאג׳ אמין אל־חוסייני, התגלגל באחרונה על לשונו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, החלטתי לנצל את השהות בברלין כדי להתחקות אחר עקבותיו של ״הצורר״ הפלסטיני...

    כל הפרטים

מגרות
  • על קופים וחזירים

    ויהי כאשר ישבו בני ישראל במדין ויאסור עליהם אללה ביום השבת את הדגים: הן דיג והן אכילה. ויהי כאשר באה השבת ויבואו הדגים על כל סוגיהם, ובא מקרל, ובאה דניס, ובא לברק, ובאו אלתית ואספמיא אל חוף ימם. ויהי בצאת השבת וישובו כל הדגים כולם אל לב ים, ולא שזפו עיני בני ישראל עוד דג, קטן כגדול, עד לבוא השבת הבאה. והיה כדבר הזה ימים רבים.
  • רצח לשם כבוד

    אין ישוב ערבי, בארץ או בחוץ לארץ, שלא ידע רציחות על רקע מה שמכונה "כבוד המשפחה". אינטלקטואלים ערבים רפי שכל מנסים להמעיט מחומרת המעשים האלה בטיעונים שונים, לרבות השוואת רצח על "כבוד המשפחה" ל"רצח על רקע רומנטי"...

ארכיון

 
תרגומים
  • מרטין נימלר

    בַּהַתְחָלָה בָּאוּ אֶל הַקּוֹמוּנִיסְטִים
    וְלֹא הֵרַמְתִּי אֶת קוֹלִי,
    כִּי לֹא הָיִּיתִי קוֹמוּנִיסְט;

    כל הפרטים

  • בלקרישנא סאמא

    מִי שֶׁאוֹהֵב פְּרָחִים, יֵשׁ לוֹ לֵב כֹּה רָגִישׁ.
    מִי שֶׁלֹּא יָכֹל לִתְלֹשׁ אֶת כּוֹתַרְתָּם,
    לוֹ וַדַּאי לֵב אָצִיל.

  • שרון אולדס

    אֵיךְ הֵם עוֹשִֹים אֶת זֶה, אֵלֶּה הָעוֹשִֹים אַהֲבָה
    לְלֹא אַהֲבָה? יָפִים כְּמוֹ רַקְדָּנִים
    מַחֲלִיקִים אֶחָד עַל גַּבֵּי הַשֵּׁנִי כְּגוֹלְשִׁים
    עַל קֶרַח, אֶצְבְּעוֹתֵיהֶם נְעוּצוֹת זֶה
    בְּגוּפוֹ שֶׁל זֶה, פְּנֵיהֶם
קולות באפלה
  • תגובות אחרונות

  • קרא מבחר נושאים בערבית