לבוחר המתלבט

ואם בכל זאת תרצה להביע מחאה מהדהדת, מכיוון שאתה יודע שהקול הערבי שלך אינו מועיל במדינת היהודים - תצביע ברגליים...

סלמאן מצאלחה || לבוחר המתלבט



שפע המפלגות הרצות לכנסת, מימין ומשמאל ומדת משה וישמעאל, מציע אינסוף אפשרויות. לכן, קשה להאמין שרבים עדיין מתבוססים בלבטיהם. בעבורם אני מציע את המדריך לבוחר הנבוך, שבאמצעותו הוא יוכל לפלס את דרכו בסבך המפלגתי, לשים קץ ללבטיו, להגיע לקלפי ולשלשל את הפתק הנכון.



ובכן, אם אתה נמנה עם זן המתלבטים, עליך קודם כל לבחון את עצמך כדי לצמצם את המבוכה ולמקד את הבחירה. כל אשר נדרש ממך הוא לענות בכנות לעצמך על השאלות שלהלן. כמו בכל מבחן, נציג את השאלות מן הקל אל הכבד.

ראשית, אם אתה מגדיר את עצמך כתומך בשלום, הרי שמצבך חסר תקנה ואתה נמצא בתסבוכת גדולה. שכן, לא סביר שכל אלה שמסביבך ששים אלי קרב. לכן, עזוב אותך מהשטויות האלה וחפש תשובות לשאלות קונקרטיות. דע לך, כי הכל בידיים שלך. לכן, גש מהר אל המראה וענה לעצמך בשיא הכנות.

אם אתה מזרחי אותנטי, רוצה להחזיר עטרה ליושנה, שונא הומואים, רוסים ולבנים אחרים - אתה יכול להצביע ש"ס ולבחור בחובשי המגבעות האשכנזיות. ש"ס היא גם הכתובת שלך אם אתה ערבי שומר מסורת שאינך יודע מה היא. אם אתה ערבי שומר מסורת ובנוסף אתה גם אוויל - אתה יכול ללכת למקור האשכנזי ולבחור ב"יהדות התורה".

אם אתה נמנה עם הכסילים של המעמדות הנמוכים, לא משנה מאיזו עדה, אתה יכול לבחור בביבי ובליכוד ביתנו, שכן אלה מבטיחים להשאיר אותך בתחתית הסולם החברתי לנצח נצחים. הם ימשיכו לדפוק אותך, אך יעשו זאת תוך כדי ליטופים שמעוררים בך את הגאווה היהודית.

אם אתה יהודי לבן וגאה - למשל, צאצא של שבט ציוני קדום, שאבותיו עסקו בייבוש ביצות תוך כדי מריטת הנוצות של הילידים כדי להקים מדינה ליהודים - אך ברבות הימים והגידול בדמוגרפיה הלוונטינית גילית שהמדינה ברחה לך מבין האצבעות המיובלות, אתה יכול להצביע למפלגת העבודה בעיניים.

אם אתה נמנה עם מעמד הביניים שלא יודע איפה הכסף, מכיוון שאתה הוא זה שדורך עליו מתחת לפנס, הרי שיש לך שפע היצע במרכז - מלבני עד לפיד ומופז. אם אתה גם יהודי, גם מתנחל וגם גזען מדופלם, הרי שיש לך "בית יהודי" חם. אם אתה גם גאוותן, הרי שהעוצמה לישראל סבא נמצאת לא רחוק.

אם אתה אזרח מוסלמי, בדלן וגזען שמחפש בית משלך, יש לך את "הבית המוסלמי" במפלגת רע"ם ושות'. אם אתה ערבי שטוען שהוא חילוני אך בפועל אתה מסורתי שמדבר בשתי שפות: אחת בפה מתקתק ושמאלן ליהודים ואחת בלב חלקלק ולאומן לערבים, אתה מוזמן לבחור במפא"י של הערבים - חד"ש. ואם אתה רוויזיוניסט ערבי ששר שתי גדות לפלסטין ומתגעגע לדיקטטור ערבי שחלף מהעולם, לך על הליכוד-ביתנו הערבית - בל"ד. אבל אם אתה סתם אזרח הגון, ללא הבדל דת, גזע ומין - אתה יכול לבחור ב"דעם" סתם.

ואם בכל זאת תרצה להביע מחאה מהדהדת, מכיוון שאתה יודע שהקול הערבי שלך אינו מועיל במדינת היהודים - תצביע ברגליים. שכן, בפרפראזה על דברים המיוחסים למארק טוויין: לו ההצבעה שלנו היתה משנה משהו במדינת היהודים, לבטח לא היו מאפשרים לנו לממש אותה.
*
פורסם: דעות-הארץ, 21 בינואר 2013

*
For English, press here

Print Friendly and PDF

שיתופים:

תגובות בפייסבוק:



תגובות באתר:
ניתן להשאיר תגובה כאן.

0 comments:

הוסף רשומת תגובה

במרחב
  • בימים ההם בזמן הזה

    בטרם מעלים האיסלאמיסטים את תפארת העבר על ראש שמחתם, יש אם כן להזכיר להם שהשגשוג המדעי והתרבותי אז התרחש דווקא בזכות הקפיצה מעל משוכת האיסלאם האורתודוקסי השמרני…


    המאפיה השבטית

    כך היה עם הקצב מבגדד, שהתחבא במרחב השבטי שלו, וכך הדבר עם הקצב מדמשק. מאות אלפי הרוגים ופצועים סורים, מיליוני פליטים והרס טוטלי של ערים לא מזיז לו כהוא זה…

    כל הפרטים

  • האור מגיע ממערב

    ”אינטלקטואלים” מוסלמים משננים במשך דורות שכל האמת והידע מצויים בקוראן. מי שמחזיק בתפישה כזאת, כמו חמור, מובטח לו שיישאר לעד מאחור…


    על האורה בקצה הג׳ורה

    אפשר להירגע. מה שאירע בתוניסיה לא עתיד לחזור על עצמו במדינות ערב האחרות. אמנם, הפלת דיקטטור על ידי התקוממות עממית מפיחה רוח חדשה, ואולי אף שביב של תקווה, בקרב רבים באזור, אבל מכאן ועד לחגיגות...

    כל הפרטים

בארץ
  • ערבי בכל ניידת

    היחסים בין הציבור הערבי לשלטון המרכזי לא יכולים להמשיך להתנהל במתכונתם הנוכחית, המעוותת. השלטונות חייבים להפנים את העיקרון של אזרחות שווה לכלל האזרחים, על כל המשתמע מהדבר...

    ישראל כמדינה ערבית

    ישראל הערבית", זו שגיליתי בימי התיכון, אינה שונה בהרבה מישראל היום, תרתי משמע. שכן, שנים הלעיטו אותנו בבית הספר בשירי עצמאות ישראל.

    כל הפרטים
  • נחשפה ערוות השמאל

    השיח הפוליטי בקרב מה שמכונה בטעות "שמאל" בישראל הוא שיח עקר, שלא ישנה את המצב הקיים. מדברים שפורסמו לאחרונה ב"הארץ" על ידי כותבים הנמנים עם מחנה השמאל כביכול, מצטיירת תמונה עגומה. השיח תחום בגבולות אתניים יהודיים.

    ספסרי הדת

    הנה נודע לנו באחרונה, כי בספרי הלימוד שבהם משתמשים בזרם הממלכתי־הדתי מצנזר משרד החינוך פרקים העוסקים ברביית האדם. זאת, מתוך היענות לבקשות מצד מערכת החינוך הממלכתית־הדתית.
  • ערבי, דבר ערבית

    גם הערבים מזלזלים בשפת אמם ונותנים יד לדחיקתה מהמרחב הציבורי. עדות לכך ניבטת מכל פינה ביישובים הערביים. השלטים והמודעות המתנוססים על בתי עסק ומשתלטים על הנוף העירוני הם כמעט על טהרת השפה העברית.

    יהודית ודגנרטית

    אפשר להירגע. לא תקום כאן מדינה דו־לאומית. הטעם לכך פשוט: בשטח שמשתרע בין הים לירדן אין שני לאומים מגובשים לצורך ריקוד הטנגו הזה.
ישראל-פלסטין
  • תש״ח בערבית

    הרטוריקה היא סם ההזיות שהערבים הורגלו ליטול מימים ימימה. את הרטוריקה הזאת הם חובשים כמגבעות מליציות ושוכחים שהיא משמשת משתיק־שכל על ראשיהם.

    כל הפרטים

  • בעקבות המופתי

    מכיוון ששמו של המופתי, חאג׳ אמין אל־חוסייני, התגלגל באחרונה על לשונו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, החלטתי לנצל את השהות בברלין כדי להתחקות אחר עקבותיו של ״הצורר״ הפלסטיני...

    כל הפרטים

מגרות
  • על קופים וחזירים

    ויהי כאשר ישבו בני ישראל במדין ויאסור עליהם אללה ביום השבת את הדגים: הן דיג והן אכילה. ויהי כאשר באה השבת ויבואו הדגים על כל סוגיהם, ובא מקרל, ובאה דניס, ובא לברק, ובאו אלתית ואספמיא אל חוף ימם. ויהי בצאת השבת וישובו כל הדגים כולם אל לב ים, ולא שזפו עיני בני ישראל עוד דג, קטן כגדול, עד לבוא השבת הבאה. והיה כדבר הזה ימים רבים.
  • רצח לשם כבוד

    אין ישוב ערבי, בארץ או בחוץ לארץ, שלא ידע רציחות על רקע מה שמכונה "כבוד המשפחה". אינטלקטואלים ערבים רפי שכל מנסים להמעיט מחומרת המעשים האלה בטיעונים שונים, לרבות השוואת רצח על "כבוד המשפחה" ל"רצח על רקע רומנטי"...

ארכיון

 
תרגומים
  • מרטין נימלר

    בַּהַתְחָלָה בָּאוּ אֶל הַקּוֹמוּנִיסְטִים
    וְלֹא הֵרַמְתִּי אֶת קוֹלִי,
    כִּי לֹא הָיִּיתִי קוֹמוּנִיסְט;

    כל הפרטים

  • בלקרישנא סאמא

    מִי שֶׁאוֹהֵב פְּרָחִים, יֵשׁ לוֹ לֵב כֹּה רָגִישׁ.
    מִי שֶׁלֹּא יָכֹל לִתְלֹשׁ אֶת כּוֹתַרְתָּם,
    לוֹ וַדַּאי לֵב אָצִיל.

  • שרון אולדס

    אֵיךְ הֵם עוֹשִֹים אֶת זֶה, אֵלֶּה הָעוֹשִֹים אַהֲבָה
    לְלֹא אַהֲבָה? יָפִים כְּמוֹ רַקְדָּנִים
    מַחֲלִיקִים אֶחָד עַל גַּבֵּי הַשֵּׁנִי כְּגוֹלְשִׁים
    עַל קֶרַח, אֶצְבְּעוֹתֵיהֶם נְעוּצוֹת זֶה
    בְּגוּפוֹ שֶׁל זֶה, פְּנֵיהֶם
קולות באפלה
  • תגובות אחרונות

  • מבחר נושאים