על שדים ובני דודים


אהה, סוף סוף נפל האסימון. איך אומרים בעברית? אין שמחה כשמחה לאיד. שכן, כל אזרח ערבי שטס לחו"ל חווה על בשרו, תרתי משמע, את נחת זרועה של הציונית הלבנה, שמעדיפה שמות עם סיומות כמו "סקי" ו"צקי", או "באום" ו"בלום".

סלמאן מצאלחה ||

על שדים ובני דודים



מאז ומעולם השדים מהתלים בבני האדם. שכן, תכונה מופלאה יש לשדים - חמקמקות. הם לובשים צורה ופושטים צורה, רואים ואינם נראים, במיוחד לעיוורי צבעים. ואולם, השפעתם הרעה בולטת לעיני כל, חרף מאמציהם של אלה המעדיפים לטמון את ראשם בחול. כזה הוא, לעניות דעתי, גם השד העדתי.

כל הטוענים שהשד אינו קיים או שאינו נורא כל כך, צריכים לתת הסברים משכנעים לאותו חייל מצטיין, אסף עבודי שמו, שנפגש עם השד הזה בבריסל. החייל דיווח על ההשפלות שעבר בבידוק הביטחוני של אל על בדרכו מתחרות שבה ייצג את ישראל. אביו יודע לשים את האצבע על סיבת ההשפלה - שם המשפחה "עבודי".

אהה, סוף סוף נפל האסימון. איך אומרים בעברית? אין שמחה כשמחה לאיד. שכן, כל אזרח ערבי שטס לחו"ל חווה על בשרו, תרתי משמע, את נחת זרועה של הציונית הלבנה, שמעדיפה שמות עם סיומות כמו "סקי" ו"צקי", או "באום" ו"בלום".

לאחרונה, מיהרה התקשורת להטיח באריה דרעי, שהדביק לליכוד-ביתנו את התווית "רוסים ולבנים", שהוא מוציא את השד העדתי מהבקבוק. שכחו כולם, כי השד החמקמק תמיד היה קיים, וכי יש לו משכן קבוע בשטח ההפקר החברתי, התרבותי והלאומי, שמפריד בין מזרח למערב.

הנה ההתאחדות העולמית של היהודים הספרדים מפרסמת בשנת 1928 קול קורא לבני עדות המזרח בארץ, שבו היא מדגישה "כמה גדול הצורך של קיום מוסד שיארגן את הספרדים בתור חטיבה לאומית אחת..." ("דואר היום", 25.11.1928).

היחס המתנשא של הציונות הלבנה לעדות המזרח מקבל ביטוי בתזכיר שהוגש לצירי הקונגרס הציוני הי"ז: "כמובן שלפעמים הובעו טענות בלתי מבוססות מצד מנהיגי ביתנו הלאומי. הם אמרו שיהודי המזרח אינם מסוגלים לנהל עבודות משרדיות במוסדותינו". א.ח. בן-נחום מדגיש בתזכיר, כי "היהדות הספרדית תוכל לשמש גורם רצוי כדי להגיע לאיחוד הדעות בין היהודים והערביאים, הקרובים להם קרבת גזע ולשון" ("הצפירה", 12.7.1931).

ובכן, כאשר דרעי אומר: "בואו אחי הספרדים, ניקח את גורלנו בידינו" (מול "הרוסים והלבנים"), הוא אינו ממציא את הגלגל העדתי מחדש. שכן השדים של היום הם צאצאי השדים של אתמול.

עוד ב-1951 קמה רשימה ספרדית עם אותם מסרים. מודעת הבחירות שפירסמה חושפת את אותם שדים: "ב'דבר' מיום 14.6.51 נתפרסמו הדברים הבאים: באסיפת מחנכים אקדמאים הפליט לפני ימים אחדים אחד הנואמים, התופס עמדה ציבורית חשובה, את המלים: 'הערבים שלנו - בני עדות המזרח'". עוד נכתב במודעה כי "באסיפת רופאות הזכירה אחת הנואמות בנוכחות נציגת עם זר: 'עלינו לירוא מפני השחורים', עוד מעט ו'נשחיר' כולנו". המודעה פונה לבוחרים: "בני עדות המזרח - 'השחורים'... בחרו בנציגים 'שחורים' שיגנו עליכם מפני המשמיצים והמקפחים, בחרו ברשימת בני עדות המזרח ס"צ" ("הד המזרח", 20.7.1951).

אם כן, עוד מימים ימימה השדים העדתיים משתוללים בשטח ההפקר המפריד בין ה"הבה נגילה" לבין ה"הבו נרגילה". ואם זהו מחול השדים המתחולל אצל בני הדודים, שוו בנפשכם את מחול הדבקה של השדים המתרוצצים בין יהודים לערבים.
*

פרסם: דעות-הארץ, 8 בינואר 2013

***
For English, press here


שיתופים



תגובות בפייסבוק:


תגובות באתר:

0 comments:

הוסף רשומת תגובה

בארץ
  • המין האנושי

    השיח האלים חשף לא רק את עומק ההתכחשות בחברה הערבית לעצם קיומה של קהילת להט"ב בתוכה, אלא גם את עומק הפער, שאינו אפשרי לגישור…
    כל הפרטים
  • אשכנזים-ספרדים

    במפגש בין ״המנטליות הספרדית המובהקת״, ובמלים אחרות: השייכות לתרבות אתנית אחרת, נקרא לה - ערבית, לבין ״המנטליות האשכנזית המובהקת״...
    כל הפרטים
  • מלאך המוות

    שנים רבות חלפו ומלאך המוות הגיע לבסוף ליטול את נשמתו של יעקב. פנה אליו יעקב בטרוניה: הלא ביקשתי ממך לשלוח לי שליח לפני המוות ואתה הבטחת לקיים... כל הפרטים
במרחב
  • חמאס בשירות ישראל

    לו ניחנו הפלסטינים בדמיון פוליטי ומדיני פורה, הם היו בוחרים במרוואן ברגותי כיורש לנשיאות פלסטין, ובסלאם פיאד לראשות הממשלה.
  • ישראל כמדינה ערבית

    ישראל הערבית", זו שגיליתי בימי התיכון, אינה שונה בהרבה מישראל היום, תרתי משמע.
    כל הפרטים
 
קוראים ותגובות