24 בספטמבר 2013

החינוך מופקר לספסרי הדת

מתמטיקה לחסרי דת
כדי להיחלץ מן המדרון שאליו נקלעה המערכת, הגיע הזמן לאחד את כל תוכניות הלימודים בכל התחומים. צריך להגיע למצב שבו 80% מתוכניות הלימודים הם לימודי ליבה המחייבים את כלל התלמידים. ליבה כזאת צריכה להיות בגדר ”ייהרג וכן יעבור”…

סלמאן מצאלחה || החינוך מופקר לספסרי הדת


מדי פעם, באופן תקופתי, שבות ועולות אצלנו זעקות שבר על ההידרדרות הנמשכת בהישגים של התלמידים בארץ בהשוואה לשאר העולם. ההידרדרות הזאת ניכרת בכל התחומים, החל במדעים ובאנגלית וכלה בהבנת הנקרא בשפת האם. הסיבה המרכזית להידרדרות נעוצה בהפרטה המתרחבת של תוכניות הלימודים, כמו גם בהפרדה המבנית למגזרים במערכת החינוך. אין עוד בנמצא תוכנית לימודים משותפת לכלל תלמידי ישראל. ההפרדה למגזרים והפרטת תוכניות הלימודים הן שמובילות לבינוניות בחינוך ובהישגים של המערכת כולה.

מדיניות זו של משרד החינוך מתחילה להידמות ל”תוכנית חינוך כבקשתך”. הנה נודע לנו באחרונה, כי בספרי הלימוד שבהם משתמשים בזרם הממלכתי־הדתי מצנזר משרד החינוך פרקים העוסקים ברביית האדם. זאת, מתוך היענות לבקשות מצד מערכת החינוך הממלכתית־הדתית. ולא רק המדע עובר התאמה לחינוך מגזרי, אלא גם ההיסטוריה, הספרות ולימודי השפה.

מלוח מועדי בחינות הבגרות לשנת תשע”ג של משרד החינוך אנו למדים על מידת הגרוטסקה השורה על המשרד הזה ותוכניותיו. למשל, ב-12 ביוני נערכה בחינת בגרות בשפה הערבית. מתברר שהיא סובלת מפיצול אישיות. לוח מועדי הבחינה מלמד על שתי שפות ערביות: ערבית אחת לדרוזים וערבית אחרת לערבים. גם העברית סובלת מהפיצול הזה. ב-25 ביוני, בעוד היהודים שרויים בעיצומו של צום י”ז בתמוז, נערכו שתי בחינות בשתי שפות עבריות שלא ידענו על קיומן - עברית לערבים ועברית לדרוזים, כהגדרת משרד החינוך. כך, לבטח, יש שפה אנגלית שונה לכל מגזר, שלא לדבר על מתמטיקה לדרוזים, לערבים, ליהודים ואולי גם לחסרי דת.

כל זאת, בלי להביא בחשבון את שכבת הגיל של התלמידים המשתייכים לזרם החרדי. שר החינוך והממונים על המערכת מכנסים מדי שנה מסיבות עיתונאים ומצביעים על הישגים, כביכול, במשמרת שלהם. ואולם, כדי לעמוד על חומרת המצב במערכת החינוך צריך לחשב את ההישגים ואת הזכאות לבגרות מתוך כלל שכבת גיל הבגרות של כלל האזרחים, ללא הבדל דת או כת.

כדי להיחלץ מן המדרון שאליו נקלעה המערכת, הגיע הזמן לאחד את כל תוכניות הלימודים בכל התחומים. צריך להגיע למצב שבו 80% מתוכניות הלימודים הם לימודי ליבה המחייבים את כלל התלמידים. ליבה כזאת צריכה להיות בגדר ”ייהרג וכן יעבור”. באחוזים הנותרים אפשר לערוך התאמות למגזרים השונים בהתאם לרבגוניות החברתית, הדתית והתרבותית.

זאת ועוד. אסור בתכלית לקצץ במדעי הרוח. נהפוך הוא, על תוכנית הליבה שתלמידי ישראל יהיו מחויבים בה לכלול, מלבד מדעים ואנגלית, גם לימודי דת השוואתית ולימודי פילוסופיה, שיעניקו לתלמידים כלים לחשיבה ביקורתית ביחס למכלול השאלות שעוסקות בקיום האנושי עלי אדמות. תחומים אלה חשובים מאין כמותם ליצירת אדם ערכי בחברה רבגונית. קל וחומר כאשר מדובר בחברה עם כל כך הרבה שסעים לאומיים, דתיים, עדתיים וחברתיים. כל המבקש לקצץ במדעי הרוח, דומה למי שכורת את הענף שעליו הוא יושב. הפקרת מדעי הרוח משמעה הפקדת העיסוק בעניינים אלה בידי מניפולטורים דתיים וכיתות למיניהם. לא צריך להזכיר שענייני הדת והרוח חשובים מכדי להפקידם בידי ספסרי הדת, על שלל עדותיהם וכיתותיהם.
*
פורסם: דעות-הארץ, 24.09.2013

שיתופים:



תגובות בפייסבוק:

0 תגובות::

הוסף רשומת תגובה

  • מזרח-תיכון

    המאפיה השבטית

    כך היה עם הקצב מבגדד, שהתחבא במרחב השבטי שלו, וכך הדבר עם הקצב מדמשק. מאות אלפי הרוגים ופצועים סורים, מיליוני פליטים והרס טוטלי של ערים לא מזיז לו כהוא זה…

    כל הפרטים

    למה אמריקה אוהבת מלחמות

    התנהלות המעצמות, ובראשן ארה״ב, מול איראן איננה מפתיעה; השלום במזרח התיכון הוא האויב מספר אחת של יצרניות הנשק הגדולות...

    כל הפרטים

  • ישראל-פלסטין

    תש״ח בעיניים ערביות

    הרטוריקה היא סם ההזיות שהערבים הורגלו ליטול מימים ימימה. את הרטוריקה הזאת הם חובשים כמגבעות מליציות ושוכחים שהיא משמשת משתיק־שכל על ראשיהם.

    כל הפרטים

    ישראל כמדינה ערבית

    "ישראל הערבית", זו שגיליתי בימי התיכון, אינה שונה בהרבה מישראל היום, תרתי משמע. שכן, שנים הלעיטו אותנו בבית הספר בשירי עצמאות ישראל.

    כל הפרטים
  • another title

    المتابع من أبناء جلدتنا لما يجري في هذا العالم الواسع يجد نفسه أمام ظاهرة فريدة. فلو نظرنا إلى ما يحصل من أحداث نرى أنّ القاسم المشترك بينها هو أنّ غالبيّتها هو مواقع وقوعها الجغرافية. إذ نرى أنّها تحدث في الأصقاع التي توصف بانتمائها إلى العالمين العربي والإسلامي.

הקש על התמונה לשליחת דוא״ל

קלאסי

***
ג׳אז


ארכיון הצד הזה

מבחר נושאים

 
  • מסות

    עיר הפרח המהלך

    רק העיר ירושלים מסוגלת להלֵּך על החבל הנמתח בין שדים רדומים לבין פּרח שנשכח...

    כל הפרטים

    כל הצפורים מוליכות לרומא

    כשחלפה באופק עננה שחורה של צפורים ונחתה במטעים בשלהי הסתיו‮, ‬יצאו אנשי הכפר ובידיהם כל מיני רעשנים ואצו לגרש את הצפורים הפולשניות כדי להציל את יבולי הזיתים‮, ‬מקור מחייתם העיקרי בימים ההם‮.

    כל הפרטים



  • סיפור

    צפירת הרגעה

    כשנורית צור התקשרה לאמיר לשאול לשלומו "בימים טרופים אלה" כלשונה, נשמעה בקולה נימה קצת מבודחת, אם כי לא הצליחה להסתיר בה את החרדה הגדולה שלה...

    כל הפרטים


    מדרש

    על קופים וחזירים

    מדי פעם בפעם מובאים בתקשורת העברית דברי שטנה הנאמרים על-ידי מטיפים אסלאמיים או מובאים ציטוטים, מן העתונות או מכתובים ערביים אחרים, המדמים את היהודים לקופים וחזירים. בהתייחסות למובאות האלה תמיד נעלם מעיני הקורא העברי מקור הדימוי הזה והרקע עליו צמח.

    כל הפרטים
  • another title

    المتابع من أبناء جلدتنا لما يجري في هذا العالم الواسع يجد نفسه أمام ظاهرة فريدة. فلو نظرنا إلى ما يحصل من أحداث نرى أنّ القاسم المشترك بينها هو أنّ غالبيّتها هو مواقع وقوعها الجغرافية. إذ نرى أنّها تحدث في الأصقاع التي توصف بانتمائها إلى العالمين العربي والإسلامي.
  • שיר

    מאותו עפר

    וְשׁוּב דִּמְדּוּמִים וְשׁוּב רוּחַ יָם רְעוּדָה.
    וְלֹא הִבְהֵב בָּאֹפֶק סִימָן כָּלְשֶׁהוּ לְהֲקָלָה.
    וּכְבָר הָיָה יָדוּעַ שֶׁהָעִנְיָנִים יֵלְכוּ וְיִסְתַּבְּכוּ.
    וְהֵם אָכֵן הָלְכוּ וְהסְתַּבְּכוּ.

    כל הפרטים

  • שיר

    בחיפה, מול הים

    בְּחַיְפָה, מוּל הַיָּם, רֵיחוֹת הַמֶּלַח
    עוֹלִים מִתּוֹךְ הָאֲדָמָה. וְשֶׁמֶשׁ
    הַתּוֹלָה עַל עֵץ פּוֹרֶמֶת רוּחַ.
    בְּתוֹךְ שְׁוּרַת עֵצִים טוֹבֶלֶת אֶבֶן,
    נִטְּעוּ גְבָרִים, נָשִׁים וְאֵלֶם. דַּיָּרִים
    בְּבֵית דִּירוֹת וּשְׁמוֹ מוֹלֶדֶת.

    כל הפרטים

  • שיר

    על חופש היצירה בעידן הלאומי


    מִכֵּיוָן שֶׁאֵינֶנִּי מְדִינָה, לֹא גְבוּלוֹת
    בְּטוּחִים לִי, אוֹ צָבָא שֶׁשּׁוֹמֵר יוֹם
    וָלַיְלָה עַל חַיֵּי חַיָּלָיו. וְאֵין קַו
    צִבְעוֹנִי שֶׁמָּתַח גֶנֶרָל מְאֻבָּק בְּשׁוּלֵי
    נִצְחוֹנוֹתָיו.

    כל הפרטים