הערבים צריכים לעבור למקינטוש

לו הייתי חסיד של תיאוריות קונספירציה הייתי מאשים את ביל גייטס בהכשלת התלמידים הערבים.

סלמאן מצאלחה || 
הערבים צריכים לעבור למקינטוש


ממצאי המחקר החדש של ארגון המדינות המפותחות, OECD, חושפים שוב את ערוותה של מערכת החינוך. המחקר בדק את יכולתם של תלמידים להתמודד עם בעיות שאינן חלק מתוכנית הלימודים, וגם כאן, בדומה לממצאי המחקר הקודם, מזדחלת ישראל מאחור ונחשפים פערים עצומים בין ילדים מרקע סוציו־אקונומי שונה ומרקע לאומי שונה.

כאשר פורסם מחקר פיז"ה על אוריינות, התהדר משרד החינוך בשיפור שהשיגו, כביכול, תלמידי ישראל. אולם לא רק שהשיפור שהצביעו עליו היה שולי, אלא שהתוצאות מלמדות על התרחבות הפער, בכ–100 נקודות, בין דוברי עברית לדוברי ערבית.

במשרד החינוך וברשות הארצית למדידה והערכה בחינוך (ראמ"ה) ניסו להמתיק את הגלולה באמצעות תרגיל שמדיף ריח רע, ודיווחו כי ״לו היו מציינים היכן ממוקם כל מגזר שפה במדרג המדינות לפי הישגיהן, אזי הישגיהם של התלמידים דוברי העברית היו דומים להישגי מדינות המדורגות סביב המקום ה–15 (מתוך 64), ואילו ההישגים של התלמידים דוברי הערבית היו דומים להישגי מדינות המדורגות סביב המקום ה–56 (מתוך 64)". במלים אחרות, אפשר להרגיע את היהודים: אנחנו במקום טוב בהשוואה לשאר העולם.

הפער בין דוברי ערבית לדוברי עברית אף מחמיר בקריאה הדיגיטלית והוא עומד על 155 נקודות. מדוע קיים פער כה גדול דווקא בתחום זה? בנוסף להסברים הרגילים, הנכונים בחלקם, שמייחסים את הפער לרקע הסוציו־אקונומי, יש עוד הסבר שאיש אינו נותן את הדעת עליו. שכן, גם התלמידים ממדינות המפרץ העשירות לא השיגו תוצאות מרשימות והם בתחתית הרשימה, בדומה לתלמידים הערבים בארץ.

מבדיקה שערכתי אני יכול להצביע על בעיה קשה בתרגום הטקסטים לשפה הערבית. לא זו בלבד שיש טעויות בתרגום, אלא שהשפה בטקסטים בערבית מסורבלת, מפותלת ולא קולחת, תוך כדי שימוש לקוי בסימני הפיסוק שאמורים לארגן את הטקסט ולסייע בהבנתו.

לו הייתי חסיד של תיאוריות קונספירציה הייתי מאשים את ביל גייטס בהכשלת התלמידים הערבים. שכן, יש צרה צרורה נוספת, שקשורה למערכת "חלונות", שם משתמשים בגופן גרוע בשפה הערבית. זה בהחלט קשור לקריאה דיגיטלית, ויכול אולי להסביר את גודל הפער בין דוברי עברית לדוברי ערבית.

כדי להבין את חומרת הבעיה, שוו בנפשכם שכל הטקסטים באינטרנט בשפה העברית היו מופיעים על הצג בכתב רש״י. אז גם הקריאה הדיגיטלית בעברית היתה הופכת למשימה בלתי אפשרית.

אמנם אין כתב רש״י בערבית, אבל הגופן שמשתמשים בו ב"חלונות" גרוע וכמעט בלתי קריא. הבעיה מחמירה כשמוסיפים ניקוד, שאמור לסייע לקריאה, שכן הניקוד נופל על האות, משבש אותה ומוסיף עוד קושי לפענוח הכתוב. חלונות היא מערכת סגורה ולא ניתן להוסיף לה גופן ערבי תקין, אבל אפשר לדרוש ממיקרוסופט להחליף את הגופן בערבית בחלונות, ולאיים שאם לא תעשה כן, כל הערבים יעברו להשתמש במחשבי מקינטוש.
את המעבר הזה אני עשיתי מזמן.
*

פורסם: דעות-הארץ, 4.4.14

***
For English, press here

Print Friendly and PDF

שיתופים:

תגובות בפייסבוק:



תגובות באתר:
ניתן להשאיר תגובה כאן.

0 comments:

הוסף רשומת תגובה

במרחב
  • בימים ההם בזמן הזה

    בטרם מעלים האיסלאמיסטים את תפארת העבר על ראש שמחתם, יש אם כן להזכיר להם שהשגשוג המדעי והתרבותי אז התרחש דווקא בזכות הקפיצה מעל משוכת האיסלאם האורתודוקסי השמרני…


    המאפיה השבטית

    כך היה עם הקצב מבגדד, שהתחבא במרחב השבטי שלו, וכך הדבר עם הקצב מדמשק. מאות אלפי הרוגים ופצועים סורים, מיליוני פליטים והרס טוטלי של ערים לא מזיז לו כהוא זה…

    כל הפרטים

  • האור מגיע ממערב

    ”אינטלקטואלים” מוסלמים משננים במשך דורות שכל האמת והידע מצויים בקוראן. מי שמחזיק בתפישה כזאת, כמו חמור, מובטח לו שיישאר לעד מאחור…


    על האורה בקצה הג׳ורה

    אפשר להירגע. מה שאירע בתוניסיה לא עתיד לחזור על עצמו במדינות ערב האחרות. אמנם, הפלת דיקטטור על ידי התקוממות עממית מפיחה רוח חדשה, ואולי אף שביב של תקווה, בקרב רבים באזור, אבל מכאן ועד לחגיגות...

    כל הפרטים

בארץ
  • ערבי בכל ניידת

    היחסים בין הציבור הערבי לשלטון המרכזי לא יכולים להמשיך להתנהל במתכונתם הנוכחית, המעוותת. השלטונות חייבים להפנים את העיקרון של אזרחות שווה לכלל האזרחים, על כל המשתמע מהדבר...

    ישראל כמדינה ערבית

    ישראל הערבית", זו שגיליתי בימי התיכון, אינה שונה בהרבה מישראל היום, תרתי משמע. שכן, שנים הלעיטו אותנו בבית הספר בשירי עצמאות ישראל.

    כל הפרטים
  • נחשפה ערוות השמאל

    השיח הפוליטי בקרב מה שמכונה בטעות "שמאל" בישראל הוא שיח עקר, שלא ישנה את המצב הקיים. מדברים שפורסמו לאחרונה ב"הארץ" על ידי כותבים הנמנים עם מחנה השמאל כביכול, מצטיירת תמונה עגומה. השיח תחום בגבולות אתניים יהודיים.

    ספסרי הדת

    הנה נודע לנו באחרונה, כי בספרי הלימוד שבהם משתמשים בזרם הממלכתי־הדתי מצנזר משרד החינוך פרקים העוסקים ברביית האדם. זאת, מתוך היענות לבקשות מצד מערכת החינוך הממלכתית־הדתית.
  • ערבי, דבר ערבית

    גם הערבים מזלזלים בשפת אמם ונותנים יד לדחיקתה מהמרחב הציבורי. עדות לכך ניבטת מכל פינה ביישובים הערביים. השלטים והמודעות המתנוססים על בתי עסק ומשתלטים על הנוף העירוני הם כמעט על טהרת השפה העברית.

    יהודית ודגנרטית

    אפשר להירגע. לא תקום כאן מדינה דו־לאומית. הטעם לכך פשוט: בשטח שמשתרע בין הים לירדן אין שני לאומים מגובשים לצורך ריקוד הטנגו הזה.
ישראל-פלסטין
  • תש״ח בערבית

    הרטוריקה היא סם ההזיות שהערבים הורגלו ליטול מימים ימימה. את הרטוריקה הזאת הם חובשים כמגבעות מליציות ושוכחים שהיא משמשת משתיק־שכל על ראשיהם.

    כל הפרטים

  • בעקבות המופתי

    מכיוון ששמו של המופתי, חאג׳ אמין אל־חוסייני, התגלגל באחרונה על לשונו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, החלטתי לנצל את השהות בברלין כדי להתחקות אחר עקבותיו של ״הצורר״ הפלסטיני...

    כל הפרטים

מגרות
  • על קופים וחזירים

    ויהי כאשר ישבו בני ישראל במדין ויאסור עליהם אללה ביום השבת את הדגים: הן דיג והן אכילה. ויהי כאשר באה השבת ויבואו הדגים על כל סוגיהם, ובא מקרל, ובאה דניס, ובא לברק, ובאו אלתית ואספמיא אל חוף ימם. ויהי בצאת השבת וישובו כל הדגים כולם אל לב ים, ולא שזפו עיני בני ישראל עוד דג, קטן כגדול, עד לבוא השבת הבאה. והיה כדבר הזה ימים רבים.
  • רצח לשם כבוד

    אין ישוב ערבי, בארץ או בחוץ לארץ, שלא ידע רציחות על רקע מה שמכונה "כבוד המשפחה". אינטלקטואלים ערבים רפי שכל מנסים להמעיט מחומרת המעשים האלה בטיעונים שונים, לרבות השוואת רצח על "כבוד המשפחה" ל"רצח על רקע רומנטי"...

ארכיון

 
תרגומים
  • מרטין נימלר

    בַּהַתְחָלָה בָּאוּ אֶל הַקּוֹמוּנִיסְטִים
    וְלֹא הֵרַמְתִּי אֶת קוֹלִי,
    כִּי לֹא הָיִּיתִי קוֹמוּנִיסְט;

    כל הפרטים

  • בלקרישנא סאמא

    מִי שֶׁאוֹהֵב פְּרָחִים, יֵשׁ לוֹ לֵב כֹּה רָגִישׁ.
    מִי שֶׁלֹּא יָכֹל לִתְלֹשׁ אֶת כּוֹתַרְתָּם,
    לוֹ וַדַּאי לֵב אָצִיל.

  • שרון אולדס

    אֵיךְ הֵם עוֹשִֹים אֶת זֶה, אֵלֶּה הָעוֹשִֹים אַהֲבָה
    לְלֹא אַהֲבָה? יָפִים כְּמוֹ רַקְדָּנִים
    מַחֲלִיקִים אֶחָד עַל גַּבֵּי הַשֵּׁנִי כְּגוֹלְשִׁים
    עַל קֶרַח, אֶצְבְּעוֹתֵיהֶם נְעוּצוֹת זֶה
    בְּגוּפוֹ שֶׁל זֶה, פְּנֵיהֶם
קולות באפלה
  • תגובות אחרונות

  • מבחר נושאים