אם לא יהיו שתי מדינות, לא תהיה אף מדינה


בארץ המאובטחת הזאת אין מדובר על אומה מסוכסכת בינה לבין עצמה, אלא על שני עמים

סלמאן מצאלחה ||

אם לא יהיו שתי מדינות, לא תהיה אף מדינה

הציונות, בעיני חסידיה, היא תנועת השחרור הלאומית של העם היהודי, הטוענת לבעלות בלעדית על ארץ ישראל. אש"ף, בעיני חסידיו, הוא תנועת השחרור הלאומית של העם הפלסטיני, הטוענת לבעלות בלעדית על פלסטין.
בתחילת הדרך, בראשית המאה שעברה, לא היו שני עמים בארץ הזאת, אלא ערב רב של קהילות אתניות, עדתיות ודתיות. ככל שהמאבק על המרחב תפס תאוצה, החלו הקהילות השונות לעבור תהליך מואץ של גיבוש. סכסוכים ועימותים הם אלה שמרחיבים את תחושות הסולידריות הפנימית בקרב הקהילות השונות. ככל שהסכסוך מחריף, הן עוברות תהליך עמוק של גיבוש כשבט נרחב יותר שנקרא עם.

כך, מקץ שנים רבות של מאבק על הארץ הגענו למצב שבו נוצרו שני עמים קשי עורף, יהודי־ישראלי מחד גיסא וערבי־פלסטיני מאידך גיסא. הם נלחמים זה בזה ומקיזים זה את דמו של זה ללא הפסק. בפני שני העמים האלה עומדות עכשיו כמה אופציות.

אופציה אחת היא המשך המצב הקיים. במלים אחרות, העמקת הכיבוש, האצה של חקיקה פרלמנטרית ושל יצירת מנגנונים שלטוניים המקבעים שלטון של אפרטהייד. תהליך כזה לא יבטיח שקט ולא יביא שלום על הארץ ועל יושביה. נהפוך הוא, המשך המצב הקיים והאצת צעדים כגון אלה יובילו לבלקאניזציה של המצב בארץ. מצב בלקאני כזה עתיד להביא לשפיכות דמים חסרת מעצורים, כזאת שתושבי הארץ לא הכירו עד עכשיו.

מיותר לציין שמלחמה אתנית־דתית כזאת לא תפתור את הבעיות שעומדות בפני שני העמים. מלחמה כזאת רק תקפח את חייהם של חפים מפשע, ובסופו של תהליך יצטרכו ההנהגות של שני העמים להתכנס יחד ולחפש דרכים איך לצאת ממעגל הדמים.

אופציה שנייה שייכת לעולם הפנטזיה. היא מבצבצת מדי פעם במוחותיהם הקודחים של הוזים משמאל ומימין. אלה חולמים שלא ירחק היום שבו שני העמים יזכו לפתע להארה, יפלו האחד בזרועות רעהו, יכו על חטא שחטאו כל שנות הסכסוך וישנסו מתניהם כדי ליצור מדינה אחת שוויונית, שבה איש יחיה תחת גפנו ותחת תאנתו. חלק מההוזים מן הסוג הזה מביאים את הדוגמה של דרום אפריקה וועדות האמת והפיוס, וחלקם נתלים בדברי נביאים כאלה ואחרים.
גם בקשר לכך מיותר לציין, שאין הרי המצב בדרום אפריקה כהרי המצב בארץ. די אם נזכיר את דבריו של דזמונד טוטו בפתח הישיבה הראשונה של ועדות האמת והפיוס בדצמבר 1995: "אנחנו אמורים להיות חלק מתהליך הריפוי של האומה שלנו, של העם שלנו, של כולנו. שכן, כל דרום־אפריקאי עבר טראומה במידה כזו או אחרת. אנחנו עם פצוע... כולנו זקוקים לריפוי". בארץ־ישראל־פלסטין אין ולו מנהיג אחד שיכול לאמץ אל לבו את תוכן הדברים הנ"ל. אף אחד כאן, בשונה מדרום אפריקה, לא שואף להתיך את תושבי הארץ וליצור עם אחד. איש כאן, יהודי כערבי, לא יכול להצהיר באמת ובתמים: "אנחנו חלק מתהליך הריפוי של האומה שלנו". אין ולו מנהיג אחד כאן שרואה ביהודים הישראלים ובערבים הפלסטינים "אומה אחת".

בארץ המאובטחת הזאת אין מדובר על אומה מסוכסכת בינה לבין עצמה, אלא על שני עמים הנאבקים ביניהם ושואפים, לפחות ברמה ההצהרתית, לשמר את תרבותם ומורשתם הלאומית במדינתם הריבונית הנפרדת. אשר על כן, נותרה בפניהם אופציה אחת ללכת בה. אך החסידים של שתי התנועות ה"לאומיות", הן בצד היהודי והן בצד הערבי, הם אוסף של שקרנים ומאחזי עיניים.

צריך לשוב ולהזכיר לכולם את האמת הבסיסית. אם הסכסוך הישראלי־פלסטיני הוא סכסוך "לאומי", הרי שהפתרון המתבקש חייב להיות גם הוא "לאומי". שתי מדינות לאום לשני עמים־לאומים, עם גבול ברור ביניהן. בלי יישום פתרון כזה לא תהיה כאן אף מדינה.
וזו כל התורה על רגל אחת.
*
הארץ, 19 במאי 2017

שיתופים:

תגובות בפייסבוק:



תגובות באתר:
ניתן להשאיר תגובה כאן.

0 comments:

הוסף רשומת תגובה

במרחב
  • בימים ההם בזמן הזה

    בטרם מעלים האיסלאמיסטים את תפארת העבר על ראש שמחתם, יש אם כן להזכיר להם שהשגשוג המדעי והתרבותי אז התרחש דווקא בזכות הקפיצה מעל משוכת האיסלאם האורתודוקסי השמרני…


    המאפיה השבטית

    כך היה עם הקצב מבגדד, שהתחבא במרחב השבטי שלו, וכך הדבר עם הקצב מדמשק. מאות אלפי הרוגים ופצועים סורים, מיליוני פליטים והרס טוטלי של ערים לא מזיז לו כהוא זה…

    כל הפרטים

  • האור מגיע ממערב

    ”אינטלקטואלים” מוסלמים משננים במשך דורות שכל האמת והידע מצויים בקוראן. מי שמחזיק בתפישה כזאת, כמו חמור, מובטח לו שיישאר לעד מאחור…


    על האורה בקצה הג׳ורה

    אפשר להירגע. מה שאירע בתוניסיה לא עתיד לחזור על עצמו במדינות ערב האחרות. אמנם, הפלת דיקטטור על ידי התקוממות עממית מפיחה רוח חדשה, ואולי אף שביב של תקווה, בקרב רבים באזור, אבל מכאן ועד לחגיגות...

    כל הפרטים

בארץ
  • ערבי בכל ניידת

    היחסים בין הציבור הערבי לשלטון המרכזי לא יכולים להמשיך להתנהל במתכונתם הנוכחית, המעוותת. השלטונות חייבים להפנים את העיקרון של אזרחות שווה לכלל האזרחים, על כל המשתמע מהדבר...

    ישראל כמדינה ערבית

    ישראל הערבית", זו שגיליתי בימי התיכון, אינה שונה בהרבה מישראל היום, תרתי משמע. שכן, שנים הלעיטו אותנו בבית הספר בשירי עצמאות ישראל.

    כל הפרטים
  • נחשפה ערוות השמאל

    השיח הפוליטי בקרב מה שמכונה בטעות "שמאל" בישראל הוא שיח עקר, שלא ישנה את המצב הקיים. מדברים שפורסמו לאחרונה ב"הארץ" על ידי כותבים הנמנים עם מחנה השמאל כביכול, מצטיירת תמונה עגומה. השיח תחום בגבולות אתניים יהודיים.

    ספסרי הדת

    הנה נודע לנו באחרונה, כי בספרי הלימוד שבהם משתמשים בזרם הממלכתי־הדתי מצנזר משרד החינוך פרקים העוסקים ברביית האדם. זאת, מתוך היענות לבקשות מצד מערכת החינוך הממלכתית־הדתית.
  • ערבי, דבר ערבית

    גם הערבים מזלזלים בשפת אמם ונותנים יד לדחיקתה מהמרחב הציבורי. עדות לכך ניבטת מכל פינה ביישובים הערביים. השלטים והמודעות המתנוססים על בתי עסק ומשתלטים על הנוף העירוני הם כמעט על טהרת השפה העברית.

    יהודית ודגנרטית

    אפשר להירגע. לא תקום כאן מדינה דו־לאומית. הטעם לכך פשוט: בשטח שמשתרע בין הים לירדן אין שני לאומים מגובשים לצורך ריקוד הטנגו הזה.
ישראל-פלסטין
  • תש״ח בערבית

    הרטוריקה היא סם ההזיות שהערבים הורגלו ליטול מימים ימימה. את הרטוריקה הזאת הם חובשים כמגבעות מליציות ושוכחים שהיא משמשת משתיק־שכל על ראשיהם.

    כל הפרטים

  • בעקבות המופתי

    מכיוון ששמו של המופתי, חאג׳ אמין אל־חוסייני, התגלגל באחרונה על לשונו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, החלטתי לנצל את השהות בברלין כדי להתחקות אחר עקבותיו של ״הצורר״ הפלסטיני...

    כל הפרטים

מגרות
  • על קופים וחזירים

    ויהי כאשר ישבו בני ישראל במדין ויאסור עליהם אללה ביום השבת את הדגים: הן דיג והן אכילה. ויהי כאשר באה השבת ויבואו הדגים על כל סוגיהם, ובא מקרל, ובאה דניס, ובא לברק, ובאו אלתית ואספמיא אל חוף ימם. ויהי בצאת השבת וישובו כל הדגים כולם אל לב ים, ולא שזפו עיני בני ישראל עוד דג, קטן כגדול, עד לבוא השבת הבאה. והיה כדבר הזה ימים רבים.
  • רצח לשם כבוד

    אין ישוב ערבי, בארץ או בחוץ לארץ, שלא ידע רציחות על רקע מה שמכונה "כבוד המשפחה". אינטלקטואלים ערבים רפי שכל מנסים להמעיט מחומרת המעשים האלה בטיעונים שונים, לרבות השוואת רצח על "כבוד המשפחה" ל"רצח על רקע רומנטי"...

ארכיון

 
תרגומים
  • מרטין נימלר

    בַּהַתְחָלָה בָּאוּ אֶל הַקּוֹמוּנִיסְטִים
    וְלֹא הֵרַמְתִּי אֶת קוֹלִי,
    כִּי לֹא הָיִּיתִי קוֹמוּנִיסְט;

    כל הפרטים

  • בלקרישנא סאמא

    מִי שֶׁאוֹהֵב פְּרָחִים, יֵשׁ לוֹ לֵב כֹּה רָגִישׁ.
    מִי שֶׁלֹּא יָכֹל לִתְלֹשׁ אֶת כּוֹתַרְתָּם,
    לוֹ וַדַּאי לֵב אָצִיל.

  • שרון אולדס

    אֵיךְ הֵם עוֹשִֹים אֶת זֶה, אֵלֶּה הָעוֹשִֹים אַהֲבָה
    לְלֹא אַהֲבָה? יָפִים כְּמוֹ רַקְדָּנִים
    מַחֲלִיקִים אֶחָד עַל גַּבֵּי הַשֵּׁנִי כְּגוֹלְשִׁים
    עַל קֶרַח, אֶצְבְּעוֹתֵיהֶם נְעוּצוֹת זֶה
    בְּגוּפוֹ שֶׁל זֶה, פְּנֵיהֶם
קולות באפלה
  • תגובות אחרונות

  • מבחר נושאים