אין זכות קיום לרשימה המשותפת


יש הטוענים, כי הרשימה המשותפת היא כלי ליצירת גוש חוסם שימנע הקמת ממשלת ימין לאחר הבחירות. אין טעות גדולה מזו.


סלמאן מצאלחה ||

אין זכות קיום לרשימה המשותפת


נזכיר לרגע את הרקע להקמתה של הרשימה המשותפת: החשש מאיבוד קולות בעקבות העלאת אחוז החסימה דחף ראשי מפלגות ערביות מזרמים שונים, איסלאמיסטים, לאומנים וקומוניסטים, לרוץ יחדיו. אך הריצה ברשימה אחת לא הגדילה את מספר הח"כים. גם לפניה מספר הנציגים הערבים היה כמעט זהה; 12–13 ח"כים, זו התקרה שהרשימות האלה יכולות להשיג בבחירות. הסקרים מאז הקמת המשותפת לא הראו כל סיכוי לחצות את התקרה הזו, ובסקרים רבים המספר אף יורד.

יש הטוענים, כי הרשימה המשותפת היא כלי ליצירת גוש חוסם שימנע הקמת ממשלת ימין לאחר הבחירות. אין טעות גדולה מזו. עצם כינוס כל הנציגים הערבים בסל אחד משמש חסם לא מפני ממשלת ימין, אלא מפני האפשרות ליצירת שיח אזרחי ישראלי, החוצה גבולות עדתיים ואתניים.

אם כל הערבים נאספים לסל אחד, ברור מאליו שכל היהודים ייאספו לסל אחר. כך לעולם לא תהיה כל השפעה לנציגים הערבים בכנסת, ולעולם לא יהיה כל משקל להצבעתם. הם ינאמו (מול כנסת ריקה), ואף ירימו קול זעקה, אבל בשביל נאומים והרמת קול זעקה אין צורך לשבת בכנסת. הדבר יכול להיעשות גם מחוץ למשכן.

לכן, במתכונתה הנוכחית אין לרשימה המשותפת זכות קיום. היא רק משחקת לידי התעמולה הבינלאומית של ישראל, המתהדרת בהיותה הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון, גם לאזרחיה הערבים. חמור מכך, עצם השיוך המפלגתי על בסיס אתני רק מנציח את ההפרדה הגזעית בחברה הישראלית (עיין ערך "יישובים נפרדים"), ונותן להפרדה גושפנקה פרלמנטרית.

במצב העניינים השורר בארץ, החברה הערבית בישראל, חמישית מכלל האוכלוסייה, תהיה תלויה תמיד ברצונם הטוב ובתמיכתם של כוחות מקרב הרוב היהודי. התמיכה של הרוב היהודי בדרישות הצודקות של האזרחים הערבים חייבת להיות אינטרס משותף, הן של היהודים והן של הערבים. אולם לשם כך חייבים היהודים והערבים להציב מסילות המחברות בין האינטרסים המשותפים.

לצורך זאת ישראל זקוקה למהפכה תודעתית. מהפכה כזו יכולה לבוא רק מן הצד השמאלי של המפה הפוליטית. למען עתידם של החיים המשותפים בארץ הזאת, אזרחי ישראל, יהודים וערבים, זקוקים לתשתית חברתית ופוליטית המגשרת בין כל גוני החברה, ללא הבדל דת, עדה או מגדר. לא קל לחולל מהפכה תודעתית שכזאת. הדבר נראה קשה שבעתיים על רקע הסכסוך הלאומי הלא נגמר, שרק מחזק את הלפיתה השבטית בתודעתם של האזרחים. כדי להתיר את הלפיתה הזאת יש לפעול במרץ לפתרון על בסיס שתי מדינות לשני עמים.

את כל אלה שהתייאשו מן הפתרון הזה ופנו לחפש פתרונות קסם של מדינה אחת דו־לאומית, יש לשאול כיצד זה אינם מצליחים, זה 70 שנה, להניח בישראל תשתית מפלגתית דו־לאומית. כל עוד אין מצליחים להקים בישראל מפלגה "ישראלית" יהודית־ערבית אמיתית, כל דיבור על מדינה אחת הוא חלום באספמיה.

וכל זמן שמפלגה כזאת לא קמה בישראל, אין למי להצביע.

הארץ, 12.2.2019

For English, press here

שיתופים:

תגובות בפייסבוק:



תגובות באתר:
ניתן להשאיר תגובה כאן.

0 comments:

הוסף רשומת תגובה

במרחב
  • בימים ההם בזמן הזה

    בטרם מעלים האיסלאמיסטים את תפארת העבר על ראש שמחתם, יש אם כן להזכיר להם שהשגשוג המדעי והתרבותי אז התרחש דווקא בזכות הקפיצה מעל משוכת האיסלאם האורתודוקסי השמרני…


    המאפיה השבטית

    כך היה עם הקצב מבגדד, שהתחבא במרחב השבטי שלו, וכך הדבר עם הקצב מדמשק. מאות אלפי הרוגים ופצועים סורים, מיליוני פליטים והרס טוטלי של ערים לא מזיז לו כהוא זה…

    כל הפרטים

  • האור מגיע ממערב

    ”אינטלקטואלים” מוסלמים משננים במשך דורות שכל האמת והידע מצויים בקוראן. מי שמחזיק בתפישה כזאת, כמו חמור, מובטח לו שיישאר לעד מאחור…


    על האורה בקצה הג׳ורה

    אפשר להירגע. מה שאירע בתוניסיה לא עתיד לחזור על עצמו במדינות ערב האחרות. אמנם, הפלת דיקטטור על ידי התקוממות עממית מפיחה רוח חדשה, ואולי אף שביב של תקווה, בקרב רבים באזור, אבל מכאן ועד לחגיגות...

    כל הפרטים

בארץ
  • ערבי בכל ניידת

    היחסים בין הציבור הערבי לשלטון המרכזי לא יכולים להמשיך להתנהל במתכונתם הנוכחית, המעוותת. השלטונות חייבים להפנים את העיקרון של אזרחות שווה לכלל האזרחים, על כל המשתמע מהדבר...

    ישראל כמדינה ערבית

    ישראל הערבית", זו שגיליתי בימי התיכון, אינה שונה בהרבה מישראל היום, תרתי משמע. שכן, שנים הלעיטו אותנו בבית הספר בשירי עצמאות ישראל.

    כל הפרטים
  • נחשפה ערוות השמאל

    השיח הפוליטי בקרב מה שמכונה בטעות "שמאל" בישראל הוא שיח עקר, שלא ישנה את המצב הקיים. מדברים שפורסמו לאחרונה ב"הארץ" על ידי כותבים הנמנים עם מחנה השמאל כביכול, מצטיירת תמונה עגומה. השיח תחום בגבולות אתניים יהודיים.

    ספסרי הדת

    הנה נודע לנו באחרונה, כי בספרי הלימוד שבהם משתמשים בזרם הממלכתי־הדתי מצנזר משרד החינוך פרקים העוסקים ברביית האדם. זאת, מתוך היענות לבקשות מצד מערכת החינוך הממלכתית־הדתית.
  • ערבי, דבר ערבית

    גם הערבים מזלזלים בשפת אמם ונותנים יד לדחיקתה מהמרחב הציבורי. עדות לכך ניבטת מכל פינה ביישובים הערביים. השלטים והמודעות המתנוססים על בתי עסק ומשתלטים על הנוף העירוני הם כמעט על טהרת השפה העברית.

    יהודית ודגנרטית

    אפשר להירגע. לא תקום כאן מדינה דו־לאומית. הטעם לכך פשוט: בשטח שמשתרע בין הים לירדן אין שני לאומים מגובשים לצורך ריקוד הטנגו הזה.
ישראל-פלסטין
  • תש״ח בערבית

    הרטוריקה היא סם ההזיות שהערבים הורגלו ליטול מימים ימימה. את הרטוריקה הזאת הם חובשים כמגבעות מליציות ושוכחים שהיא משמשת משתיק־שכל על ראשיהם.

    כל הפרטים

  • בעקבות המופתי

    מכיוון ששמו של המופתי, חאג׳ אמין אל־חוסייני, התגלגל באחרונה על לשונו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, החלטתי לנצל את השהות בברלין כדי להתחקות אחר עקבותיו של ״הצורר״ הפלסטיני...

    כל הפרטים

מגרות
  • על קופים וחזירים

    ויהי כאשר ישבו בני ישראל במדין ויאסור עליהם אללה ביום השבת את הדגים: הן דיג והן אכילה. ויהי כאשר באה השבת ויבואו הדגים על כל סוגיהם, ובא מקרל, ובאה דניס, ובא לברק, ובאו אלתית ואספמיא אל חוף ימם. ויהי בצאת השבת וישובו כל הדגים כולם אל לב ים, ולא שזפו עיני בני ישראל עוד דג, קטן כגדול, עד לבוא השבת הבאה. והיה כדבר הזה ימים רבים.
  • רצח לשם כבוד

    אין ישוב ערבי, בארץ או בחוץ לארץ, שלא ידע רציחות על רקע מה שמכונה "כבוד המשפחה". אינטלקטואלים ערבים רפי שכל מנסים להמעיט מחומרת המעשים האלה בטיעונים שונים, לרבות השוואת רצח על "כבוד המשפחה" ל"רצח על רקע רומנטי"...

ארכיון

 
תרגומים
  • מרטין נימלר

    בַּהַתְחָלָה בָּאוּ אֶל הַקּוֹמוּנִיסְטִים
    וְלֹא הֵרַמְתִּי אֶת קוֹלִי,
    כִּי לֹא הָיִּיתִי קוֹמוּנִיסְט;

    כל הפרטים

  • בלקרישנא סאמא

    מִי שֶׁאוֹהֵב פְּרָחִים, יֵשׁ לוֹ לֵב כֹּה רָגִישׁ.
    מִי שֶׁלֹּא יָכֹל לִתְלֹשׁ אֶת כּוֹתַרְתָּם,
    לוֹ וַדַּאי לֵב אָצִיל.

  • שרון אולדס

    אֵיךְ הֵם עוֹשִֹים אֶת זֶה, אֵלֶּה הָעוֹשִֹים אַהֲבָה
    לְלֹא אַהֲבָה? יָפִים כְּמוֹ רַקְדָּנִים
    מַחֲלִיקִים אֶחָד עַל גַּבֵּי הַשֵּׁנִי כְּגוֹלְשִׁים
    עַל קֶרַח, אֶצְבְּעוֹתֵיהֶם נְעוּצוֹת זֶה
    בְּגוּפוֹ שֶׁל זֶה, פְּנֵיהֶם
קולות באפלה
  • תגובות אחרונות

  • מבחר נושאים