ישראל נוחרת


 50 גוונים של ימין מתחרים בבחירות הללו — מהעבודה ועד הליכוד, שכן, בנושאים המהותיים קשה להצביע על משהו שמבדיל בין כל מרכיבי הימין הזה.



סלמאן מצאלחה ||

ישראל נוחרת


זהו זה. פצה האיש את פיהו. כל הציפיות להצגת דרך חדשה נמוגו, ונבלעו בתוך הקריאות הקצובות "הו הא מי זה בא". על הצגה כזאת אפשר לומר, יחיל ההר ויוליד עכבר.

"לא ימין ולא שמאל", מבשרת לנו סיסמתו של הגנרל המתיימר להחליף את שלטון הימין. סיסמה זו חושפת את פניה החיוורים של החברה הישראלית. זוהי חברה חלולה, השרויה בעצירות כרונית של כיבוש זה עשרות שנים. "ישראל לפני הכל", ממשיכה הסיסמה לפרוט על מיתר הדגדוג הלאומני, בידיעה שהבוחר הישראלי האוויל לא רק שנוהג לטמון את ראשו בחול ולהתכחש למציאות הכיבוש המבחיל, אלא גם מעדיף להתכרבל בעור של פיל.

הנה נחת בזירה מושיע חדש ופצה את פיו. עוד גנרל שנטל עשרה קבין של מלל לעוס ויצא לכיכר העיר, נושא על כתפיו את "חוקן לישראל", שבאמצעותו הוא מבקש לשחרר את העצירות הישראלית.

במשטרים דמוקרטיים אמורה האופוזיציה להציב אלטרנטיבה לשלטון הקיים. אלטרנטיבה כזאת צריכה להציג דרך אחרת — מבחינה רעיונית, חברתית ופוליטית. בהנחה שלאופוזיציה יש דרך כלשהי, היא אמורה להיאבק עליה ולא לפזול להצטרפות לשלטון שהיא מתיימרת להחליף.

לכל מערכות הבחירות בשנים האחרונות הודבק התואר "גורליות". מפלגות צצו ונעלמו. גנרלים באו והלכו. ח"כים מדושני עונג תקשורתי קיפצו מרשימה לרשימה והפריחו סיסמאות פופוליסטיות במסווה של דאגה לאזרח, אך זה האחרון תמיד נפל בפח.

גם מערכת הבחירות הנוכחית מוגדרת כגורלית. מרוב "גורליות" אנו צופים שוב ושוב במבצע נטיעות של חוטרי מפלגות הנישאות על כתפי איש או אשה ללא כל תוכן המצביע על אלטרנטיבה אמיתית. כל הרעש והצלצולים המלווים את מערכת הבחירות לא יכולים לכסות על העובדה, שמדובר בסך הכל בקולות של נחירות. ישראל שקועה בתרדמה עמוקה, ורק נחירותיה הגורליות נשמעות למרחקים.

50 גוונים של ימין מתחרים בבחירות הללו — מהעבודה ועד הליכוד, שכן, בנושאים המהותיים קשה להצביע על משהו שמבדיל בין כל מרכיבי הימין הזה. כיוון שכך, אולי הגיעה העת להציג אלטרנטיבה של שמאל אמיתי הסולל באמת ובתמים דרך חדשה. דרכו של השמאל החדש חייבת להיות מושתתת על היסודות הבאים:

חתירה בלתי נלאית לסיום הכיבוש וחלוקת הארץ לשתי מדינות לשני עמים. ללא חלוקה כזאת לא תהיה כאן שום מדינה, אלא הידרדרות למצב בלקני; הפרדת הדת מהמדינה, על כל המשתמע מעיקרון זה; שוויון אזרחי מוחלט בפני החוק; חלוקה שוויונית של כל משאבי המדינה למען רווחתם של כלל האזרחים; חלוקה שוויונית של הנטל על כלל האזרחים, ללא הבדל דת, גזע או מגדר; איסור על שימוש ברקע אתני או דתי כמצע פוליטי. במלים אחרות, ייאסר השימוש בתואר "יהודי", "מוסלמי", "נוצרי" ,"דרוזי" וכו' כשם של מפלגה פוליטית. שכן, רבים מהנמנים עם הקטגוריות הללו לא רואים את עצמם חלק ממפלגות שניכסו לעצמם את השם.

שמאל אמיתי במצבה של ישראל אינו יכול להיות "יהודי" ואינו יכול להיות "ערבי". שמאל אמיתי הוא מי שמחבר בין אזרחים על בסיס אידיאולוגיה חברתית ופוליטית. השמאל החדש חייב להציג את האלטרנטיבה היחידה לשלטון הימין על כל גוניו, והמפלגה המייצגת אותו מוכרחה לחבר בין חד"ש למרצ. ללא חיבור כזה הלאומנות תמשיך לחגוג על חורבות הארץ המאובטחת.

הארץ, 3.2.2019


For English, press here

שיתופים



תגובות בפייסבוק:


תגובות באתר:

0 comments:

הוסף רשומת תגובה

בארץ
  • המין האנושי

    השיח האלים חשף לא רק את עומק ההתכחשות בחברה הערבית לעצם קיומה של קהילת להט"ב בתוכה, אלא גם את עומק הפער, שאינו אפשרי לגישור…
    כל הפרטים
  • אשכנזים-ספרדים

    במפגש בין ״המנטליות הספרדית המובהקת״, ובמלים אחרות: השייכות לתרבות אתנית אחרת, נקרא לה - ערבית, לבין ״המנטליות האשכנזית המובהקת״...
    כל הפרטים
  • מלאך המוות

    שנים רבות חלפו ומלאך המוות הגיע לבסוף ליטול את נשמתו של יעקב. פנה אליו יעקב בטרוניה: הלא ביקשתי ממך לשלוח לי שליח לפני המוות ואתה הבטחת לקיים... כל הפרטים
במרחב
  • חמאס בשירות ישראל

    לו ניחנו הפלסטינים בדמיון פוליטי ומדיני פורה, הם היו בוחרים במרוואן ברגותי כיורש לנשיאות פלסטין, ובסלאם פיאד לראשות הממשלה.
  • ישראל כמדינה ערבית

    ישראל הערבית", זו שגיליתי בימי התיכון, אינה שונה בהרבה מישראל היום, תרתי משמע.
    כל הפרטים
 
קוראים ותגובות