האזרחים הערבים רוצים שרים ערבים



אם האזרחים הערבים שואפים להשתלב בכל מוסדות המדינה וגם דורשים, בצדק, שוויון מוחלט במדינה, מן הראוי שנציגיהם בכנסת יתנהגו בהתאם לשאיפות ולדרישות אלו.

 

סלמאן מצאלחה ||

האזרחים הערבים רוצים שרים ערבים


לאחר שנודעו תוצאות הבחירות לכנסת היוצאת, התברר שהרשימה המשותפת, שהכניסה 13 ח"כים, היתה השלישית בגודלה. על פי הנוהל הנוהג בחלוקת הוועדות בכנסת, התברר שהרשימה המשותפת זכאית להכניס שני חברים לוועדת החוץ והביטחון. ואולם, הפלא ופלא, נציגי הרשימה המשותפת אצו־רצו להודיע שהם מוותרים על חברות בוועדה החשובה, ומבקשים להחליף את החברות בוועדה אחרת.

התנהלות זו של חברי הרשימה המשותפת חשפה באחת את הכשלים המבניים בתפישת האזרחות של נציגי המפלגות שהרכיבו את הרשימה. כנסת ישראל היא הזירה הפוליטית המרכזית, ובה נחקקים חוקים שקובעים את גורל האזרחים בכל תחומי החיים. כל מי שמקבל על עצמו את כללי המשחק הדמוקרטי, מקבץ אנשים במפלגות ורץ בבחירות כדי להימנות עם חבר המחוקקים בפרלמנט, חייב לעמוד על כל הזכויות הדמוקרטיות המוענקות לו.

זכויות אלו לא יכולות להיות מצומצמות לאפשרות של השמעת קול זעקה מעל דוכן הכנסת. לעתים אף ייתכן, שקול הזעקה מחוץ למשכן יישמע חזק יותר ומהדהד יותר מאשר זה הכלוא בין קירות הכנסת. מי ששולח נציגים מורשים מטעמו לכנסת, מצפה שנציגיו ישתתפו בכל הפורומים הפרלמנטריים שעתידים לקבוע את גורלו כאזרח במדינה. בין שאר הפורומים שהאזרח הערבי מצפה מנציגיו להימנות עמם נמצאות כל ועדות הכנסת, ללא יוצא מהכלל.

אפשר לומר, שהאזרח הערבי מצפה אף ליותר מכך; הוא רוצה שנציגיו לא יסתפקו במעמד של גוש חוסם, אלא ישתתפו בקואליציה ממשלתית, אם זו תהיה תלויה בהם, יכהנו כשרים על כל המשתמע מכך, וידאגו לכלל האזרחים במידה שווה.

המשמעות של השתתפות הערבים בבחירות לכנסת היא קבלה של מעמד האזרחות במדינת ישראל, ומתן לגיטימציה למשטר הנוהג בה. הח"כים הערבים, הנשבעים אמונים למדינה מעל דוכן הכנסת, חייבים לדרוש, וגם לקבל, את כל הזכויות המוקנות לחברי הכנסת, ללא שום חריגים. לזה מצפים מהם המצביעים, אשר שלחו אותם להיות להם לפה.

אם האזרחים הערבים שואפים להשתלב בכל מוסדות המדינה וגם דורשים, בצדק, שוויון מוחלט במדינה, מן הראוי שנציגיהם בכנסת יתנהגו בהתאם לשאיפות ולדרישות אלו. שאם לא כן, מה הטעם בכל ההשתתפות הזאת במשחק הדמוקרטי?

ייתכן שהדרך הזאת אינה סוגה בשושנים אלא סוגה בגזענים ציונים, שיציבו בפני הח"כים הללו חומה בצורה עם חיישנים אלקטו־אתניים, במטרה להשאיר את נציגי האזרחים הערבים מחוץ לגדר. ואולם, אם הנציגים הערבים מודיעים מראש שהם לעולם יישבו על ספסלי האופוזיציה, אין טעם לישיבתם בכנסת. שכן, בהתנהלות כזאת הם רק משחקים לידיה של התעמולה הציונית ותו לא. הם משמשים עלה תאנה, המכסה על ערוות "הדמוקרטיה היחידה" במזרח התיכון.

חייבים לשבור את כלוב הזכוכית, החוסם את יציאתם של הנציגים הערבים אל האוויר האזרחי הצח. האזרחים הערבים ראויים לנציגים שמבינים לעומק את מעמדם האזרחי במדינת ישראל. את המעמד האזרחי הזה חייבים למלא בתוכן. התוכן הזה חייב להיות השתתפות בכל מוסדות השלטון של המדינה, ודאגה כנה לכלל האזרחים ללא הבדל דת, גזע או מגדר.

ישנם כאלה, המעדיפים להמשיך להיות אסורים בכבלי העבר. הגיעה העת שכולנו, יהודים וערבים, נחשוב על המחר.

הארץ, 22.1.2019

For English, press here

For Arabic, press here

שיתופים



תגובות בפייסבוק:


תגובות באתר:

0 comments:

הוסף רשומת תגובה

בארץ
  • המין האנושי

    השיח האלים חשף לא רק את עומק ההתכחשות בחברה הערבית לעצם קיומה של קהילת להט"ב בתוכה, אלא גם את עומק הפער, שאינו אפשרי לגישור…
    כל הפרטים
  • אשכנזים-ספרדים

    במפגש בין ״המנטליות הספרדית המובהקת״, ובמלים אחרות: השייכות לתרבות אתנית אחרת, נקרא לה - ערבית, לבין ״המנטליות האשכנזית המובהקת״...
    כל הפרטים
  • מלאך המוות

    שנים רבות חלפו ומלאך המוות הגיע לבסוף ליטול את נשמתו של יעקב. פנה אליו יעקב בטרוניה: הלא ביקשתי ממך לשלוח לי שליח לפני המוות ואתה הבטחת לקיים... כל הפרטים
במרחב
  • חמאס בשירות ישראל

    לו ניחנו הפלסטינים בדמיון פוליטי ומדיני פורה, הם היו בוחרים במרוואן ברגותי כיורש לנשיאות פלסטין, ובסלאם פיאד לראשות הממשלה.
  • ישראל כמדינה ערבית

    ישראל הערבית", זו שגיליתי בימי התיכון, אינה שונה בהרבה מישראל היום, תרתי משמע.
    כל הפרטים
 
קוראים ותגובות