האזרחים הערבים רוצים שרים ערבים



אם האזרחים הערבים שואפים להשתלב בכל מוסדות המדינה וגם דורשים, בצדק, שוויון מוחלט במדינה, מן הראוי שנציגיהם בכנסת יתנהגו בהתאם לשאיפות ולדרישות אלו.

 

סלמאן מצאלחה ||

האזרחים הערבים רוצים שרים ערבים


לאחר שנודעו תוצאות הבחירות לכנסת היוצאת, התברר שהרשימה המשותפת, שהכניסה 13 ח"כים, היתה השלישית בגודלה. על פי הנוהל הנוהג בחלוקת הוועדות בכנסת, התברר שהרשימה המשותפת זכאית להכניס שני חברים לוועדת החוץ והביטחון. ואולם, הפלא ופלא, נציגי הרשימה המשותפת אצו־רצו להודיע שהם מוותרים על חברות בוועדה החשובה, ומבקשים להחליף את החברות בוועדה אחרת.

התנהלות זו של חברי הרשימה המשותפת חשפה באחת את הכשלים המבניים בתפישת האזרחות של נציגי המפלגות שהרכיבו את הרשימה. כנסת ישראל היא הזירה הפוליטית המרכזית, ובה נחקקים חוקים שקובעים את גורל האזרחים בכל תחומי החיים. כל מי שמקבל על עצמו את כללי המשחק הדמוקרטי, מקבץ אנשים במפלגות ורץ בבחירות כדי להימנות עם חבר המחוקקים בפרלמנט, חייב לעמוד על כל הזכויות הדמוקרטיות המוענקות לו.

זכויות אלו לא יכולות להיות מצומצמות לאפשרות של השמעת קול זעקה מעל דוכן הכנסת. לעתים אף ייתכן, שקול הזעקה מחוץ למשכן יישמע חזק יותר ומהדהד יותר מאשר זה הכלוא בין קירות הכנסת. מי ששולח נציגים מורשים מטעמו לכנסת, מצפה שנציגיו ישתתפו בכל הפורומים הפרלמנטריים שעתידים לקבוע את גורלו כאזרח במדינה. בין שאר הפורומים שהאזרח הערבי מצפה מנציגיו להימנות עמם נמצאות כל ועדות הכנסת, ללא יוצא מהכלל.

אפשר לומר, שהאזרח הערבי מצפה אף ליותר מכך; הוא רוצה שנציגיו לא יסתפקו במעמד של גוש חוסם, אלא ישתתפו בקואליציה ממשלתית, אם זו תהיה תלויה בהם, יכהנו כשרים על כל המשתמע מכך, וידאגו לכלל האזרחים במידה שווה.

המשמעות של השתתפות הערבים בבחירות לכנסת היא קבלה של מעמד האזרחות במדינת ישראל, ומתן לגיטימציה למשטר הנוהג בה. הח"כים הערבים, הנשבעים אמונים למדינה מעל דוכן הכנסת, חייבים לדרוש, וגם לקבל, את כל הזכויות המוקנות לחברי הכנסת, ללא שום חריגים. לזה מצפים מהם המצביעים, אשר שלחו אותם להיות להם לפה.

אם האזרחים הערבים שואפים להשתלב בכל מוסדות המדינה וגם דורשים, בצדק, שוויון מוחלט במדינה, מן הראוי שנציגיהם בכנסת יתנהגו בהתאם לשאיפות ולדרישות אלו. שאם לא כן, מה הטעם בכל ההשתתפות הזאת במשחק הדמוקרטי?

ייתכן שהדרך הזאת אינה סוגה בשושנים אלא סוגה בגזענים ציונים, שיציבו בפני הח"כים הללו חומה בצורה עם חיישנים אלקטו־אתניים, במטרה להשאיר את נציגי האזרחים הערבים מחוץ לגדר. ואולם, אם הנציגים הערבים מודיעים מראש שהם לעולם יישבו על ספסלי האופוזיציה, אין טעם לישיבתם בכנסת. שכן, בהתנהלות כזאת הם רק משחקים לידיה של התעמולה הציונית ותו לא. הם משמשים עלה תאנה, המכסה על ערוות "הדמוקרטיה היחידה" במזרח התיכון.

חייבים לשבור את כלוב הזכוכית, החוסם את יציאתם של הנציגים הערבים אל האוויר האזרחי הצח. האזרחים הערבים ראויים לנציגים שמבינים לעומק את מעמדם האזרחי במדינת ישראל. את המעמד האזרחי הזה חייבים למלא בתוכן. התוכן הזה חייב להיות השתתפות בכל מוסדות השלטון של המדינה, ודאגה כנה לכלל האזרחים ללא הבדל דת, גזע או מגדר.

ישנם כאלה, המעדיפים להמשיך להיות אסורים בכבלי העבר. הגיעה העת שכולנו, יהודים וערבים, נחשוב על המחר.

הארץ, 22.1.2019

For English, press here

For Arabic, press here

שיתופים:

תגובות בפייסבוק:



תגובות באתר:
ניתן להשאיר תגובה כאן.

0 comments:

הוסף רשומת תגובה

במרחב
  • בימים ההם בזמן הזה

    בטרם מעלים האיסלאמיסטים את תפארת העבר על ראש שמחתם, יש אם כן להזכיר להם שהשגשוג המדעי והתרבותי אז התרחש דווקא בזכות הקפיצה מעל משוכת האיסלאם האורתודוקסי השמרני…


    המאפיה השבטית

    כך היה עם הקצב מבגדד, שהתחבא במרחב השבטי שלו, וכך הדבר עם הקצב מדמשק. מאות אלפי הרוגים ופצועים סורים, מיליוני פליטים והרס טוטלי של ערים לא מזיז לו כהוא זה…

    כל הפרטים

  • האור מגיע ממערב

    ”אינטלקטואלים” מוסלמים משננים במשך דורות שכל האמת והידע מצויים בקוראן. מי שמחזיק בתפישה כזאת, כמו חמור, מובטח לו שיישאר לעד מאחור…


    על האורה בקצה הג׳ורה

    אפשר להירגע. מה שאירע בתוניסיה לא עתיד לחזור על עצמו במדינות ערב האחרות. אמנם, הפלת דיקטטור על ידי התקוממות עממית מפיחה רוח חדשה, ואולי אף שביב של תקווה, בקרב רבים באזור, אבל מכאן ועד לחגיגות...

    כל הפרטים

בארץ
  • ערבי בכל ניידת

    היחסים בין הציבור הערבי לשלטון המרכזי לא יכולים להמשיך להתנהל במתכונתם הנוכחית, המעוותת. השלטונות חייבים להפנים את העיקרון של אזרחות שווה לכלל האזרחים, על כל המשתמע מהדבר...

    ישראל כמדינה ערבית

    ישראל הערבית", זו שגיליתי בימי התיכון, אינה שונה בהרבה מישראל היום, תרתי משמע. שכן, שנים הלעיטו אותנו בבית הספר בשירי עצמאות ישראל.

    כל הפרטים
  • נחשפה ערוות השמאל

    השיח הפוליטי בקרב מה שמכונה בטעות "שמאל" בישראל הוא שיח עקר, שלא ישנה את המצב הקיים. מדברים שפורסמו לאחרונה ב"הארץ" על ידי כותבים הנמנים עם מחנה השמאל כביכול, מצטיירת תמונה עגומה. השיח תחום בגבולות אתניים יהודיים.

    ספסרי הדת

    הנה נודע לנו באחרונה, כי בספרי הלימוד שבהם משתמשים בזרם הממלכתי־הדתי מצנזר משרד החינוך פרקים העוסקים ברביית האדם. זאת, מתוך היענות לבקשות מצד מערכת החינוך הממלכתית־הדתית.
  • ערבי, דבר ערבית

    גם הערבים מזלזלים בשפת אמם ונותנים יד לדחיקתה מהמרחב הציבורי. עדות לכך ניבטת מכל פינה ביישובים הערביים. השלטים והמודעות המתנוססים על בתי עסק ומשתלטים על הנוף העירוני הם כמעט על טהרת השפה העברית.

    יהודית ודגנרטית

    אפשר להירגע. לא תקום כאן מדינה דו־לאומית. הטעם לכך פשוט: בשטח שמשתרע בין הים לירדן אין שני לאומים מגובשים לצורך ריקוד הטנגו הזה.
ישראל-פלסטין
  • תש״ח בערבית

    הרטוריקה היא סם ההזיות שהערבים הורגלו ליטול מימים ימימה. את הרטוריקה הזאת הם חובשים כמגבעות מליציות ושוכחים שהיא משמשת משתיק־שכל על ראשיהם.

    כל הפרטים

  • בעקבות המופתי

    מכיוון ששמו של המופתי, חאג׳ אמין אל־חוסייני, התגלגל באחרונה על לשונו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, החלטתי לנצל את השהות בברלין כדי להתחקות אחר עקבותיו של ״הצורר״ הפלסטיני...

    כל הפרטים

מגרות
  • על קופים וחזירים

    ויהי כאשר ישבו בני ישראל במדין ויאסור עליהם אללה ביום השבת את הדגים: הן דיג והן אכילה. ויהי כאשר באה השבת ויבואו הדגים על כל סוגיהם, ובא מקרל, ובאה דניס, ובא לברק, ובאו אלתית ואספמיא אל חוף ימם. ויהי בצאת השבת וישובו כל הדגים כולם אל לב ים, ולא שזפו עיני בני ישראל עוד דג, קטן כגדול, עד לבוא השבת הבאה. והיה כדבר הזה ימים רבים.
  • רצח לשם כבוד

    אין ישוב ערבי, בארץ או בחוץ לארץ, שלא ידע רציחות על רקע מה שמכונה "כבוד המשפחה". אינטלקטואלים ערבים רפי שכל מנסים להמעיט מחומרת המעשים האלה בטיעונים שונים, לרבות השוואת רצח על "כבוד המשפחה" ל"רצח על רקע רומנטי"...

ארכיון

 
תרגומים
  • מרטין נימלר

    בַּהַתְחָלָה בָּאוּ אֶל הַקּוֹמוּנִיסְטִים
    וְלֹא הֵרַמְתִּי אֶת קוֹלִי,
    כִּי לֹא הָיִּיתִי קוֹמוּנִיסְט;

    כל הפרטים

  • בלקרישנא סאמא

    מִי שֶׁאוֹהֵב פְּרָחִים, יֵשׁ לוֹ לֵב כֹּה רָגִישׁ.
    מִי שֶׁלֹּא יָכֹל לִתְלֹשׁ אֶת כּוֹתַרְתָּם,
    לוֹ וַדַּאי לֵב אָצִיל.

  • שרון אולדס

    אֵיךְ הֵם עוֹשִֹים אֶת זֶה, אֵלֶּה הָעוֹשִֹים אַהֲבָה
    לְלֹא אַהֲבָה? יָפִים כְּמוֹ רַקְדָּנִים
    מַחֲלִיקִים אֶחָד עַל גַּבֵּי הַשֵּׁנִי כְּגוֹלְשִׁים
    עַל קֶרַח, אֶצְבְּעוֹתֵיהֶם נְעוּצוֹת זֶה
    בְּגוּפוֹ שֶׁל זֶה, פְּנֵיהֶם
קולות באפלה
  • תגובות אחרונות

  • מבחר נושאים