משטרת כל אזרחיה


השוויון האזרחי מחייב, בין היתר, קבלת אחריות אזרחית לכלל הציבור, ללא הבדל דת, גזע ומין.



סלמאן מצאלחה ||

משטרת כל אזרחיה


יש להעלות על סדר היום הציבורי את סוגיית היחסים בין המשטרה לאזרחים הערבים. רצף של מקרי רצח היה באחרונה ביישובים הערביים, ובאין שומרי חוק וסדר, חמולות הפשע משתוללות לאור היום. רוב הציבור הערבי שומר חוק, ונקעה נפשו מהאנרכיה. זכותו לחיים שלווים אינה מוטלת בספק. יש לתבוע מהשלטון, ובראש ובראשונה מהמשרד לביטחון פנים, לשים קץ לפשיעה ולהעניק ביטחון מלא לאזרחים הערבים.

יש דחיפות לבחינה מחודשת של מערכת היחסים הקלוקלת בין המשטרה לראשי הרשויות וההנהגה הערבית בכללה. דומה כי קיים ניכור בין הציבור הערבי למשטרה. יש לצעוד בדרך חדשה כדי להקטין את המתח המבני הקיים ביניהם. צודקים ראשי הרשויות המקומיות וההנהגה הערבית הארצית בקריאתם החוזרת ונשנית לאיסוף הנשק הלא חוקי ביישוביהם, אך אין די בכך. כדי שישרור חוק וסדר ביישובים הערביים על הציבור הערבי והנהגתו לראות את המשטרה כמשטרה שלהם, ולעודד צעירים לשרת בה, אך גם לדרוש ממנה להקים ביישובים תחנות קבועות.

התנגדות מנהיגי ציבור ערבים לגיוס צעירים למשטרה, או להקמת תחנות ביישובים, תמוהה, בלשון המעטה. משמעות התנגדותם היא, שהם רוצים שמשטרה "זרה" ושוטרים "זרים" ייכנסו ליישוביהם כדי להשליט חוק וסדר לשעה קלה, ולעזוב. זאת התנהלות אנטי־אזרחית, והיא מצביעה על כך שהם בעצם מוותרים על הדרישה המוצדקת לשוויון אזרחי מלא. השוויון האזרחי מחייב, בין היתר, קבלת אחריות אזרחית לכלל הציבור, ללא הבדל דת, גזע ומין. שוויון אזרחי משמעו גם התגייסות אזרחים ערבים לשירות במשטרה, ומתן ביטחון לכלל האזרחים.

גם המדינה נדרשת לשנות את הליכותיה הרעות ביחסה כלפי האזרחים הערבים, המשוועים לחיים נורמטיביים ושלווים, בלא פשיעה. כל ממשלות ישראל לדורותיהן נכשלו כישלון חרוץ במבחן האזרחי הזה.

לא אחת ציינתי בעבר כי מן הראוי הוא, שבכל ניידת משטרה יהיו שוטר או שוטרת ערבים. הדבר יהיה בבחינת צעד גדול קדימה, שכן תחושת האזרח הערבי במפגש עם המשטרה תהיה שונה בתכלית. תחושת הניכור תלך ותיעלם, ועם הזמן יפנים האזרח הערבי, שהמשטרה היא גם המשטרה שלו.

בעבר העליתי עוד הצעה, המשלימה את האמור לעיל ויש בה משום הפגת המתח המבני ביחסים עם המשטרה. יש להציב על ניידות משטרת ישראל את הכיתוב "משטרה" בשפה הערבית. בלא כיתוב בערבית תיראה תמיד משטרת ישראל כמשטרה זרה בעיני האזרח הערבי. זרות זו, הקיימת במשך שנים, קיבלה באחרונה משנה תוקף עם קבלת חוק הלאום הידוע לשמצה. חוק זה הוסיף שמן למדורת הניכור והזרות בכך שהוריד את המעמד הרשמי של השפה הערבית.

הגיעה העת לערוך דיון מעמיק בנושא כאוב זה. על ראשי הציבור הערבי לפתוח בדין ודברים עם השלטון המרכזי, ולהציע פתרונות. לא די בהפרחת סיסמאות לאוויר. בסופו של יום, משטרת ישראל מוכרחה להיות משטרת כל האזרחים. על עיקרון זה להתקבל הן על הנהגת המדינה והן על הנהגת הציבור הערבי. זו הדרך ואין בלתה. שאם לא כן, הניכור רק ילך ויחמיר.

הארץ, 16.5.2019

***
For English, press here
 

שיתופים:

תגובות בפייסבוק:



תגובות באתר:
ניתן להשאיר תגובה כאן.

0 comments:

הוסף רשומת תגובה

במרחב
  • בימים ההם בזמן הזה

    בטרם מעלים האיסלאמיסטים את תפארת העבר על ראש שמחתם, יש אם כן להזכיר להם שהשגשוג המדעי והתרבותי אז התרחש דווקא בזכות הקפיצה מעל משוכת האיסלאם האורתודוקסי השמרני…


    המאפיה השבטית

    כך היה עם הקצב מבגדד, שהתחבא במרחב השבטי שלו, וכך הדבר עם הקצב מדמשק. מאות אלפי הרוגים ופצועים סורים, מיליוני פליטים והרס טוטלי של ערים לא מזיז לו כהוא זה…

    כל הפרטים

  • האור מגיע ממערב

    ”אינטלקטואלים” מוסלמים משננים במשך דורות שכל האמת והידע מצויים בקוראן. מי שמחזיק בתפישה כזאת, כמו חמור, מובטח לו שיישאר לעד מאחור…


    על האורה בקצה הג׳ורה

    אפשר להירגע. מה שאירע בתוניסיה לא עתיד לחזור על עצמו במדינות ערב האחרות. אמנם, הפלת דיקטטור על ידי התקוממות עממית מפיחה רוח חדשה, ואולי אף שביב של תקווה, בקרב רבים באזור, אבל מכאן ועד לחגיגות...

    כל הפרטים

בארץ
  • ערבי בכל ניידת

    היחסים בין הציבור הערבי לשלטון המרכזי לא יכולים להמשיך להתנהל במתכונתם הנוכחית, המעוותת. השלטונות חייבים להפנים את העיקרון של אזרחות שווה לכלל האזרחים, על כל המשתמע מהדבר...

    ישראל כמדינה ערבית

    ישראל הערבית", זו שגיליתי בימי התיכון, אינה שונה בהרבה מישראל היום, תרתי משמע. שכן, שנים הלעיטו אותנו בבית הספר בשירי עצמאות ישראל.

    כל הפרטים
  • נחשפה ערוות השמאל

    השיח הפוליטי בקרב מה שמכונה בטעות "שמאל" בישראל הוא שיח עקר, שלא ישנה את המצב הקיים. מדברים שפורסמו לאחרונה ב"הארץ" על ידי כותבים הנמנים עם מחנה השמאל כביכול, מצטיירת תמונה עגומה. השיח תחום בגבולות אתניים יהודיים.

    ספסרי הדת

    הנה נודע לנו באחרונה, כי בספרי הלימוד שבהם משתמשים בזרם הממלכתי־הדתי מצנזר משרד החינוך פרקים העוסקים ברביית האדם. זאת, מתוך היענות לבקשות מצד מערכת החינוך הממלכתית־הדתית.
  • ערבי, דבר ערבית

    גם הערבים מזלזלים בשפת אמם ונותנים יד לדחיקתה מהמרחב הציבורי. עדות לכך ניבטת מכל פינה ביישובים הערביים. השלטים והמודעות המתנוססים על בתי עסק ומשתלטים על הנוף העירוני הם כמעט על טהרת השפה העברית.

    יהודית ודגנרטית

    אפשר להירגע. לא תקום כאן מדינה דו־לאומית. הטעם לכך פשוט: בשטח שמשתרע בין הים לירדן אין שני לאומים מגובשים לצורך ריקוד הטנגו הזה.
ישראל-פלסטין
  • תש״ח בערבית

    הרטוריקה היא סם ההזיות שהערבים הורגלו ליטול מימים ימימה. את הרטוריקה הזאת הם חובשים כמגבעות מליציות ושוכחים שהיא משמשת משתיק־שכל על ראשיהם.

    כל הפרטים

  • בעקבות המופתי

    מכיוון ששמו של המופתי, חאג׳ אמין אל־חוסייני, התגלגל באחרונה על לשונו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, החלטתי לנצל את השהות בברלין כדי להתחקות אחר עקבותיו של ״הצורר״ הפלסטיני...

    כל הפרטים

מגרות
  • על קופים וחזירים

    ויהי כאשר ישבו בני ישראל במדין ויאסור עליהם אללה ביום השבת את הדגים: הן דיג והן אכילה. ויהי כאשר באה השבת ויבואו הדגים על כל סוגיהם, ובא מקרל, ובאה דניס, ובא לברק, ובאו אלתית ואספמיא אל חוף ימם. ויהי בצאת השבת וישובו כל הדגים כולם אל לב ים, ולא שזפו עיני בני ישראל עוד דג, קטן כגדול, עד לבוא השבת הבאה. והיה כדבר הזה ימים רבים.
  • רצח לשם כבוד

    אין ישוב ערבי, בארץ או בחוץ לארץ, שלא ידע רציחות על רקע מה שמכונה "כבוד המשפחה". אינטלקטואלים ערבים רפי שכל מנסים להמעיט מחומרת המעשים האלה בטיעונים שונים, לרבות השוואת רצח על "כבוד המשפחה" ל"רצח על רקע רומנטי"...

ארכיון

 
תרגומים
  • מרטין נימלר

    בַּהַתְחָלָה בָּאוּ אֶל הַקּוֹמוּנִיסְטִים
    וְלֹא הֵרַמְתִּי אֶת קוֹלִי,
    כִּי לֹא הָיִּיתִי קוֹמוּנִיסְט;

    כל הפרטים

  • בלקרישנא סאמא

    מִי שֶׁאוֹהֵב פְּרָחִים, יֵשׁ לוֹ לֵב כֹּה רָגִישׁ.
    מִי שֶׁלֹּא יָכֹל לִתְלֹשׁ אֶת כּוֹתַרְתָּם,
    לוֹ וַדַּאי לֵב אָצִיל.

  • שרון אולדס

    אֵיךְ הֵם עוֹשִֹים אֶת זֶה, אֵלֶּה הָעוֹשִֹים אַהֲבָה
    לְלֹא אַהֲבָה? יָפִים כְּמוֹ רַקְדָּנִים
    מַחֲלִיקִים אֶחָד עַל גַּבֵּי הַשֵּׁנִי כְּגוֹלְשִׁים
    עַל קֶרַח, אֶצְבְּעוֹתֵיהֶם נְעוּצוֹת זֶה
    בְּגוּפוֹ שֶׁל זֶה, פְּנֵיהֶם
קולות באפלה
  • תגובות אחרונות

  • מבחר נושאים