עסקת הביש

 אבו מאזן כבר איים בעבר שזה מה שיעשה. הנה נקראת לפניו הזדמנות לנקוט מהלך דרמטי שישנה את התמונה מן היסוד.


סלמאן מצאלחה ||


עסקת הביש


כל העיניים יהיו נשואות בתקופה הקרובה להצגה הטובה במזרח התיכון. לא, לא להצגת ממשלת ישראל החדשה — אלא לתוכנית השלום של אבו איוונקה, סוחר הנדל"ן העומד בראש המעצמה הגדולה בעולם ומתיימר להיות מתווך הוגן ולהציג את הדיל האולטימטיבי לפתרון הסכסוך הישראלי־פלסטיני.

ביקור קצר בוושינגטון חושף תמונה עגומה מבחינת הפלסטינים. מישהו שכח להוריד את הדגלים מהבניין שבו שכנה השגרירות הפלסטינית. לוח הנחושת נעקר מקיר הבניין. השער נראה מוזנח ומלוכלך ורק שני הדגלים הדהויים עדיין מתנוססים על הבניין שבשכונת ג'ורג'טאון. העזובה במקום מלמדת יותר מכל על יחסו של ממשל טראמפ לפלסטינים, ועל מה שעתיד להתרחש בזמן הקרוב.

ומיהם האנשים שבהם בחר דונלד טראמפ כדי שיעבדו חודשים רבים על עיבוד תוכנית השלום? חתנו ג'ארד קושנר, ג'ייסון גרינבלט ודייוויד פרידמן, חסיד המתנחלים שיושב בישראל על תקן שגריר ארה"ב. עם כאלה חברים לעסקת המאה, הפלסטינים לא צריכים אויבים.

"צריך לשמור על ראש פתוח", ביקש באחרונה ג'ארד קושנר משגרירים זרים בוושינגטון בהתייחסו לתוכנית, האמורה להתפרסם לאחר הרכבת ממשלת ישראל וסיום צום הרמדאן. "כולנו נצטרך לחפש פשרות כדי להפוך את השלום לבר השגה", הוסיף.

יפה שהממשל האמריקאי מחכה ברגישותו לסיום חודש הרמדאן. מכיוון שמקורות שנחשפו לתוכנית סיפרו ל"וושינגטון פוסט" שהיא מציעה דרכים מעשיות לשיפור חיי הפלסטינים, אך אין בה שום קריאה להקמת מדינה פלסטינית — קיים חשש סביר ביותר, שעם תום הרמדאן הפלסטינים לא יקבלו ארוחת גורמה אלא ישברו את צומם בארוחת בצל, כמאמר הפתגם.

ככל שמדובר בנתניהו ובחזונו המזרח־תיכוני — אין כל חדש. בראיונות לפני הבחירות הוא חזר והצהיר, כי בשום הסדר לא יסכים לפנות יישובים. ישראל תמשיך לשלוט בכל המרחב שממערב לירדן, וירושלים תישאר לא־מחולקת ותחת ריבונותה. את הדברים האלה הוא גם הבהיר לשליחים האמריקאים העמלים על התוכנית.

ואם אלה הם הפרמטרים שאותם העמיד נתניהו בבסיס התוכנית האמריקאית, הרי שכל ההצגה הזאת של עסקת המאה שאליה נשואות העיניים, עתידה להתברר כעוד פארסה טראגית בשרשרת הניסיונות לפתור את הסכסוך הישראלי־פלסטיני.

הפלסטינים שבים ומצהירים, שלא יקבלו שום תוכנית שאיננה כוללת מדינה פלסטינית על בסיס גבולות 67', שבירתה במזרח ירושלים. הצהרה זו היא ברירת המחדל, ואין בה כל חדש. לו היו הפלסטינים זוכים בהנהגה בעלת חזון, הם היו יכולים לטרוף את הקלפים. במקרה שיתברר שהתוכנית אינה עונה על ציפיות הפלסטינים, הנהגה כזאת היתה יכולה להודיע על פירוק הרשות הפלסטינית והחזרת המפתחות לממשלת ישראל.

אבו מאזן כבר איים בעבר שזה מה שיעשה. הנה נקרית לפניו הזדמנות לנקוט מהלך דרמטי שישנה את התמונה מן היסוד. בהמשך גם הנהגת חמאס בעזה תדחוף את ישראל לכיבוש הרצועה מחדש.

כך תוקם ישראל־פלסטין הגדולה, וכל הסכסוך הפלסטיני־הישראלי יחזור לנקודת ההתחלה.
*
הארץ, 3.5.2019


For-English, press here
שיתופים



תגובות בפייסבוק:


תגובות באתר:

0 comments:

הוסף רשומת תגובה

בארץ
  • המין האנושי

    השיח האלים חשף לא רק את עומק ההתכחשות בחברה הערבית לעצם קיומה של קהילת להט"ב בתוכה, אלא גם את עומק הפער, שאינו אפשרי לגישור…
    כל הפרטים
  • אשכנזים-ספרדים

    במפגש בין ״המנטליות הספרדית המובהקת״, ובמלים אחרות: השייכות לתרבות אתנית אחרת, נקרא לה - ערבית, לבין ״המנטליות האשכנזית המובהקת״...
    כל הפרטים
  • מלאך המוות

    שנים רבות חלפו ומלאך המוות הגיע לבסוף ליטול את נשמתו של יעקב. פנה אליו יעקב בטרוניה: הלא ביקשתי ממך לשלוח לי שליח לפני המוות ואתה הבטחת לקיים... כל הפרטים
במרחב
  • חמאס בשירות ישראל

    לו ניחנו הפלסטינים בדמיון פוליטי ומדיני פורה, הם היו בוחרים במרוואן ברגותי כיורש לנשיאות פלסטין, ובסלאם פיאד לראשות הממשלה.
  • ישראל כמדינה ערבית

    ישראל הערבית", זו שגיליתי בימי התיכון, אינה שונה בהרבה מישראל היום, תרתי משמע.
    כל הפרטים
 
קוראים ותגובות