ישראליזציה בקרב הציבור הערבי



בניגוד לתפישה הרווחת, מתברר שהציבור הערבי משתוקק להיות שותף בקביעת סדר היום הפוליטי והחברתי במדינה.

שלט בחירות של בל״ד ורע״ם בכפר ריינה

סלמאן מצאלחה


ישראליזציה בקרב הציבור הערבי


שיעור ההצבעה הנמוך בקרב הערבים אינו תופעה חדשה. הוא פשוט בלט בבחירות האחרונות על רקע הסיכוי ליצירת גוש שיחסום את הימין. לא פיצול הרשימה המשותפת הוא הגורם לשיעור ההצבעה הנמוך אלא משהו אחר, עמוק יותר. הדבר קשור למידת ההשפעה של הקול הערבי על מהלך חיי האזרחים הערבים במדינה.

ומה אומרים הערבים עצמם בעניין זה? עד כמה יש התאמה בין עמדותיהם לעמדות נציגיהם בכנסת? תשובות מעניינות לשאלות אלה אפשר למצוא בסקר שהזמין האתר "שיחה מקומית" לפני הבחירות האחרונות ונערך בקרב אזרחים ערבים ויהודים. משום מה, אף שתוצאות הסקר שופכות אור על תהליכים מעניינים העוברים על החברה הערבית — הוא עבר מתחת לרדאר.

כדי להבין את המצב לאשורו יש לבחון את ההבדל בין התנהגות הבוחר הערבי בבחירות המקומיות לבין התנהגותו בבחירות לכנסת. בבחירות המקומיות האחרונות היה שיעור ההצבעה הכללי 60%, אבל 44 היישובים שבהם הוא היה הגבוה ביותר היו יישובים ערביים. שיעור ההצבעה בהם חצה את ה–80% והיו אף כאלה שבהם הצביעו יותר מ–90%.

בניגוד לתפישה הרווחת, מתברר שהציבור הערבי משתוקק להיות שותף בקביעת סדר היום הפוליטי והחברתי במדינה

כיצד ניתן להסביר את הפער העצום הזה בין הבחירות המקומיות לארציות?

התשובה נעוצה במידת ההשפעה שנודעת לקולו של הבוחר הערבי. ברשויות המקומיות יש לקול השבטי והעדתי השפעה רבה, ולעתים אף מכרעת, בכל התחומים הקשורים לאיוש תפקידים, לזכייה במכרזים ולכל מיני הטבות אחרות שהשלטון המקומי יכול לספק. לעומת זאת, בבחירות לכנסת ולשלטון המרכזי לקולו של הבוחר הערבי אין כל השפעה. שכן, כאשר ראשי המפלגות הערביות מודיעים מראש שהם לא יהיו חלק מאף קואליציה עתידית, הרי שבכך הם כורתים את הענף הפרלמנטרי שהם מבקשים לטפח ולשבת עליו.

בהעדר סיכוי לכך שקולו ישפיע על התנהלות השלטון המרכזי, הבוחר הערבי לא מוצא כל טעם בהשתתפות בבחירות. לכך יש להוסיף את העובדה שגם המפלגות הציוניות באופוזיציה פוסלות מראש השתתפות של המפלגות הערביות בקואליציה עתידית. כך מוצא עצמו הבוחר הערבי נבגד פעמיים על ידי המערכת הפוליטית, הן על ידי נציגיו הערבים והן על ידי מפלגות האופוזיציה.

בעניין זה חושף הסקר שהוזכר לעיל — שאי אפשר להתעלם מהרוח הכללית המנשבת ממנו, עם כל הזהירות שיש לנקוט ביחס לסקרים — פער עצום בין עמדות הציבור הערבי לעמדות המוצגות על ידי הח"כים הערבים. הסקר, שבחן, בין השאר, את עמדות הציבור הערבי בשאלות כמו יחסי יהודים־ערבים, שותפות אזרחית ופוליטית והכרה הדדית, מראה כי כמחצית מהאזרחים הערבים, 47%, ישקלו להצביע למפלגה יהודית אם זו תייצג את עמדותיהם. ואולם, הנתון הדרמטי ביותר קשור לשאלת ההגדרה העצמית של אזרחי ישראל הערבים. מתברר, כי בניגוד לעמדות המוצגות על ידי הח"כים הערבים, מתרחש בקרב הציבור הערבי תהליך עמוק של ישראליזציה. 46% מגדירים את עצמם כערבים ישראלים, 22% כערבים, 19% כפלסטינים ישראלים ורק 14% כפלסטינים נטו. כלומר, 65% מהנסקרים מוסיפים את המונח ישראלי להגדרתם העצמית.

זאת ועוד. בניגוד לעמדות ראשי המפלגות הערביות, מתברר שרוב גורף מקרב הציבור הערבי, 87%, מעוניין להיות מעורב במערכת הפוליטית וברשות המבצעת ותומך מאוד בהצטרפות הנציגים הערבים לממשלה.

אם כן, בניגוד לתפישה הרווחת, מתברר שהציבור הערבי משתוקק להיות שותף בקביעת סדר היום הפוליטי והחברתי במדינה. המכשול שעומד בדרכו הוא העדרן של הנהגות ומפלגות שעונות על שאיפותיו ונכונות להרים את הכפפה.
*
הארץ, 28.7.2019

***
For English, press here
For Arabic, press here

שיתופים:

תגובות בפייסבוק:


תגובות באתר -

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

בארץ
  • מדינה ערבית

    ״ישראל הערבית", זו שגיליתי בימי התיכון, אינה שונה בהרבה מישראל היום, תרתי משמע.
    כל הפרטים
  • יהודית ודגנרטית

    אפשר להירגע. לא תקום כאן מדינה דו־לאומית. הטעם לכך פשוט: בשטח שמשתרע בין הים לירדן אין שני לאומים מגובשים לצורך ריקוד הטנגו הזה.
  • ספסרי הדת

    בספרי הלימוד שבהם משתמשים בזרם הממלכתי־הדתי מצנזר משרד החינוך פרקים העוסקים ברביית האדם.
  • השמאל הישראלי

    השיח הפוליטי בקרב מה שמכונה בטעות "שמאל" בישראל הוא שיח עקר, שלא ישנה את המצב הקיים.
במרחב
  • בימים ההם בזמן הזה

    בטרם מעלים האיסלאמיסטים את תפארת העבר על ראש שמחתם, יש אם כן להזכיר להם שהשגשוג המדעי והתרבותי אז התרחש דווקא בזכות הקפיצה מעל משוכת האיסלאם האורתודוקסי השמרני…


  • על האורה בקצה הג׳ורה

    אפשר להירגע. מה שאירע בתוניסיה לא עתיד לחזור על עצמו במדינות ערב האחרות. אמנם, הפלת דיקטטור על ידי התקוממות עממית מפיחה רוח חדשה, ואולי אף שביב של תקווה, בקרב רבים באזור, אבל מכאן ועד לחגיגות...

    כל הפרטים

  • האור מגיע ממערב

    ”אינטלקטואלים” מוסלמים משננים במשך דורות שכל האמת והידע מצויים בקוראן. מי שמחזיק בתפישה כזאת, כמו חמור, מובטח לו שיישאר לעד מאחור…


מסות
  • עיר הפרח המהלך

    לא נולדתי בירושלים. הגעתי אליה בשנות השבעים, כדי להצטרף אל עדת הזרים, כי ירושלים היא בסופו של דבר עיר הזרים הנצחיים.
  • כל הצפורים מוליכות לרומא

    עונות רבות של מסיק נקפו ולהקות רבות של צפורים זרמו במטעים‮, ‬עד שבגרתי ושמתי את פעמי לירושלים לקנות בה דעת וחכמה‮. ‬אך‮, ‬בצד החכמה שהעניקה לי ירושלים פרחה התמימות אל

    כל הפרטים

ישראל - פלסטין
  • געגועים לירושלים

    כל אחד מחפש את ירושלים שלו. ברגע שהוא משיג אותה, הוא פונה לחפש אותה במקום אחר. משורר פלסטיני צעיר, שחזר גם הוא לפלסטין בעקבות הסכמי אוסלו, נדרש להרחיק את עצמו בחזרה אל גלותו בסופיה כדי לכתוב על ירושלים

    כל הפרטים
  • תש״ח בעיניים ערביות

    הרטוריקה היא סם ההזיות שהערבים הורגלו ליטול מימים ימימה. את הרטוריקה הזאת הם חובשים כמגבעות מליציות ושוכחים שהיא משמשת משתיק־שכל על ראשיהם.

    כל הפרטים

  • בעקבות המופתי

    מכיוון ששמו של המופתי, חאג׳ אמין אל־חוסייני, התגלגל באחרונה על לשונו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, החלטתי לנצל את השהות בברלין כדי להתחקות אחר עקבותיו של ״הצורר״ הפלסטיני...

    כל הפרטים


קלאסי

***
ג׳אז


הכי נקראים

ארכיון האתר

תרבות וספרות
  • בהתחלה באו

    בַּהַתְחָלָה בָּאוּ אֶל הַקּוֹמוּנִיסְטִים
    וְלֹא הֵרַמְתִּי אֶת קוֹלִי,
    כִּי לֹא הָיִּיתִי קוֹמוּנִיסְט;

    כל הפרטים

  • סקס ללא אהבה

    אֵיךְ הֵם עוֹשִֹים אֶת זֶה, אֵלֶּה הָעוֹשִֹים אַהֲבָה
    לְלֹא אַהֲבָה? יָפִים כְּמוֹ רַקְדָּנִים
    מַחֲלִיקִים אֶחָד עַל גַּבֵּי הַשֵּׁנִי כְּגוֹלְשִׁים
    עַל קֶרַח, אֶצְבְּעוֹתֵיהֶם נְעוּצוֹת זֶה
    בְּגוּפוֹ שֶׁל זֶה, פְּנֵיהֶם
  • האדם הוא האל

    מִי שֶׁאוֹהֵב פְּרָחִים, יֵשׁ לוֹ לֵב כֹּה רָגִישׁ.
    מִי שֶׁלֹּא יָכֹל לִתְלֹשׁ אֶת כּוֹתַרְתָּם,
    לוֹ וַדַּאי לֵב אָצִיל.