לא ידעו, ולא יבינו

משוררי הסיכול:
לא רק לערבית צריך לתרגם את המסמך אלא, חשוב יותר, יש לתרגמו גם לעברית עכשווית מובנת לקהל הרחב. שכן מוחותיהם הקודחים של המתכננים מגלים טפח ומכסים טפחיים. ברור שבחירת שם התוכנית אינה מקרית…

סלמאן מצאלחה || לא ידעו, ולא יבינו

לפתע נזדעקו כולם - אלה המתקראים שמאל כאן, ועוד כהנה וכהנה צבועים אחרים בשאר העולם - סביב תוכנית הבנייה באזור המתקרא E1 בלשון הסתרים הציונית. אני מודה, לא ירדתי לסוף דעתם של המזדעקים. שכן, מה מותר האתר הנ"ל שהעלה את חמתם משאר בישין כיבושין שהיינו עדים להם בעשורים האחרונים? מה מותר אתר זה ממעלה אדומים ומהר חומה, מה ההבדל בינו לפסגת זאב ועוד שעל פה או דונם שם שנגזלו?

כולם היו שותפים ליצירת העובדות האלו, הפצצות הלאומיות המתקתקות בשטח. החל מהממסד הציוני שתמיד לטש עיניו לנדל"ן הפלסטיני נטול הפלסטינים בשטחים הכבושים, וכלה באי אלה פלסטינים קטנים, המתקראים מנהיגים, שחיפשו למלא את כיסיהם בהון, ממון ומפתחות שלטון, וסיפקו לכל ההתנחלויות האלו את צורכי הבטון.

אל תאמרו לא ידעתם ולא הבנתם את פשר התוכנית המיועדת לאזור. שכן, דג הגזל מסריח מהראש היהודי, שחי לו רק בעבר. הנה, בהמולת מבצע "עמוד ענן", נשכח כלא היה תחקיר בנושא. יום לפני המבצע חשף ניר חסון את תוכנית רשות הטבע והגנים להכשרת גן לאומי במורדות הר הצופים המזרחיים. "לא ידעו ולא יבינו 2012" הוא השם שניתן לתוכנית הזאת. מטרתה, כפי שנכתב במסמך, היא: "מניעת סיכול ייעוד השטח לגן לאומי ושמירה על ערכי טבע ונוף" ("הארץ", 13.11).

המונח "סיכול" חביב מאוד על יוצאי זרועות הביטחון והנישול. נשאלת השאלה, למה התכוון משורר "הסיכול" בתוכניתו? על כך משיבה התוכנית: "הריסת מבנים של ערבים ופינוי פסולת בתחומי הגן הלאומי 'מורדות הר הצופים' שצפוי לקום במזרח ירושלים". התוכנית עוכבה לפני שנה בצו בית משפט מסיבה פרוזאית, בשל עתירה שהוגשה בשאלה אם יש לתרגם לערבית את מסמך "לא יִדעו ולא יבינו".

לא רק לערבית צריך לתרגם את המסמך אלא, חשוב יותר, יש לתרגמו גם לעברית עכשווית מובנת לקהל הרחב. שכן מוחותיהם הקודחים של המתכננים מגלים טפח ומכסים טפחיים. ברור שבחירת שם התוכנית אינה מקרית. הרוח החיה מאחוריה הוא מתנחל ובכיר לשעבר בעמותת אלע"ד, המכהן כמנהל מרחב ירושלים ברשות הטבע והגנים. הוא ודאי יודע דבר וחצי דבר על מהות השם.

לא רק הפלסטינים לא יודעים ולא מבינים, אלא גם היהודי המצוי אינו ער לכוונת משורר הסיכול. שכן, שם התוכנית מופנה גם נגד השופטים בישראל, שלפי תפישת המנהל-המתנחל מדקדקים מדי בכללי המשפט. כדי להבין את נסתרות השם צריך לחזור אל המקור בתהלים: "עד מתי תשפטו עוול ופני רשעים תשאו סלה... לא ידעו ולא יבינו, בחשכה יתהלכו; ימוטו כל מוסדי ארץ" (פב, ב-ה).

הרשעים, בעיני מחבר המסמך, הם הפלסטינים כמובן. אף שהם מקבלים סיוע מהשופטים רק לעתים נדירות, אין הדבר מוצא חן בעיני המתנחלים. בעיני הגזלנים האלה, שופטי בג"ץ צריכים לחרוג מדין תורה ולהפסיק לדון דין אמת בנסיבות הנ"ל. השופטים צריכים לנהוג במתנחלים לפי נסיבות הזמן והמקום. שכן, השופטים נתפשים בעיני מתנחלים אלה ודומיהם כמחריבי עולם, על סמך הנאמר: "לא חרבה ירושלים אלא מפני שדנו בה דין אמת".

הוא אשר אמרנו. לא רק לערבית צריך לתרגם את המסמך אלא גם לקוראי עברית, כדי שיידעו ויבינו. שכן, דג הסיכול מסריח מהראש היהודי.

פורסם: דעות-הארץ, 14 בדצמבר 2012

***
For English, press here


שיתופים



תגובות בפייסבוק:


תגובות באתר:

0 comments:

הוסף רשומת תגובה

בארץ
  • המין האנושי

    השיח האלים חשף לא רק את עומק ההתכחשות בחברה הערבית לעצם קיומה של קהילת להט"ב בתוכה, אלא גם את עומק הפער, שאינו אפשרי לגישור…
    כל הפרטים
  • אשכנזים-ספרדים

    במפגש בין ״המנטליות הספרדית המובהקת״, ובמלים אחרות: השייכות לתרבות אתנית אחרת, נקרא לה - ערבית, לבין ״המנטליות האשכנזית המובהקת״...
    כל הפרטים
  • מלאך המוות

    שנים רבות חלפו ומלאך המוות הגיע לבסוף ליטול את נשמתו של יעקב. פנה אליו יעקב בטרוניה: הלא ביקשתי ממך לשלוח לי שליח לפני המוות ואתה הבטחת לקיים... כל הפרטים
במרחב
  • חמאס בשירות ישראל

    לו ניחנו הפלסטינים בדמיון פוליטי ומדיני פורה, הם היו בוחרים במרוואן ברגותי כיורש לנשיאות פלסטין, ובסלאם פיאד לראשות הממשלה.
  • ישראל כמדינה ערבית

    ישראל הערבית", זו שגיליתי בימי התיכון, אינה שונה בהרבה מישראל היום, תרתי משמע.
    כל הפרטים
 
קוראים ותגובות