לא ידעו, ולא יבינו

משוררי הסיכול:
לא רק לערבית צריך לתרגם את המסמך אלא, חשוב יותר, יש לתרגמו גם לעברית עכשווית מובנת לקהל הרחב. שכן מוחותיהם הקודחים של המתכננים מגלים טפח ומכסים טפחיים. ברור שבחירת שם התוכנית אינה מקרית…

סלמאן מצאלחה || לא ידעו, ולא יבינו

לפתע נזדעקו כולם - אלה המתקראים שמאל כאן, ועוד כהנה וכהנה צבועים אחרים בשאר העולם - סביב תוכנית הבנייה באזור המתקרא E1 בלשון הסתרים הציונית. אני מודה, לא ירדתי לסוף דעתם של המזדעקים. שכן, מה מותר האתר הנ"ל שהעלה את חמתם משאר בישין כיבושין שהיינו עדים להם בעשורים האחרונים? מה מותר אתר זה ממעלה אדומים ומהר חומה, מה ההבדל בינו לפסגת זאב ועוד שעל פה או דונם שם שנגזלו?

כולם היו שותפים ליצירת העובדות האלו, הפצצות הלאומיות המתקתקות בשטח. החל מהממסד הציוני שתמיד לטש עיניו לנדל"ן הפלסטיני נטול הפלסטינים בשטחים הכבושים, וכלה באי אלה פלסטינים קטנים, המתקראים מנהיגים, שחיפשו למלא את כיסיהם בהון, ממון ומפתחות שלטון, וסיפקו לכל ההתנחלויות האלו את צורכי הבטון.

אל תאמרו לא ידעתם ולא הבנתם את פשר התוכנית המיועדת לאזור. שכן, דג הגזל מסריח מהראש היהודי, שחי לו רק בעבר. הנה, בהמולת מבצע "עמוד ענן", נשכח כלא היה תחקיר בנושא. יום לפני המבצע חשף ניר חסון את תוכנית רשות הטבע והגנים להכשרת גן לאומי במורדות הר הצופים המזרחיים. "לא ידעו ולא יבינו 2012" הוא השם שניתן לתוכנית הזאת. מטרתה, כפי שנכתב במסמך, היא: "מניעת סיכול ייעוד השטח לגן לאומי ושמירה על ערכי טבע ונוף" ("הארץ", 13.11).

המונח "סיכול" חביב מאוד על יוצאי זרועות הביטחון והנישול. נשאלת השאלה, למה התכוון משורר "הסיכול" בתוכניתו? על כך משיבה התוכנית: "הריסת מבנים של ערבים ופינוי פסולת בתחומי הגן הלאומי 'מורדות הר הצופים' שצפוי לקום במזרח ירושלים". התוכנית עוכבה לפני שנה בצו בית משפט מסיבה פרוזאית, בשל עתירה שהוגשה בשאלה אם יש לתרגם לערבית את מסמך "לא יִדעו ולא יבינו".

לא רק לערבית צריך לתרגם את המסמך אלא, חשוב יותר, יש לתרגמו גם לעברית עכשווית מובנת לקהל הרחב. שכן מוחותיהם הקודחים של המתכננים מגלים טפח ומכסים טפחיים. ברור שבחירת שם התוכנית אינה מקרית. הרוח החיה מאחוריה הוא מתנחל ובכיר לשעבר בעמותת אלע"ד, המכהן כמנהל מרחב ירושלים ברשות הטבע והגנים. הוא ודאי יודע דבר וחצי דבר על מהות השם.

לא רק הפלסטינים לא יודעים ולא מבינים, אלא גם היהודי המצוי אינו ער לכוונת משורר הסיכול. שכן, שם התוכנית מופנה גם נגד השופטים בישראל, שלפי תפישת המנהל-המתנחל מדקדקים מדי בכללי המשפט. כדי להבין את נסתרות השם צריך לחזור אל המקור בתהלים: "עד מתי תשפטו עוול ופני רשעים תשאו סלה... לא ידעו ולא יבינו, בחשכה יתהלכו; ימוטו כל מוסדי ארץ" (פב, ב-ה).

הרשעים, בעיני מחבר המסמך, הם הפלסטינים כמובן. אף שהם מקבלים סיוע מהשופטים רק לעתים נדירות, אין הדבר מוצא חן בעיני המתנחלים. בעיני הגזלנים האלה, שופטי בג"ץ צריכים לחרוג מדין תורה ולהפסיק לדון דין אמת בנסיבות הנ"ל. השופטים צריכים לנהוג במתנחלים לפי נסיבות הזמן והמקום. שכן, השופטים נתפשים בעיני מתנחלים אלה ודומיהם כמחריבי עולם, על סמך הנאמר: "לא חרבה ירושלים אלא מפני שדנו בה דין אמת".

הוא אשר אמרנו. לא רק לערבית צריך לתרגם את המסמך אלא גם לקוראי עברית, כדי שיידעו ויבינו. שכן, דג הסיכול מסריח מהראש היהודי.

פורסם: דעות-הארץ, 14 בדצמבר 2012

***
For English, press here


שיתופים:

תגובות בפייסבוק:



תגובות באתר:
ניתן להשאיר תגובה כאן.

0 תגובות:

הוסף רשומת תגובה

במרחב
  • בימים ההם בזמן הזה

    בטרם מעלים האיסלאמיסטים את תפארת העבר על ראש שמחתם, יש אם כן להזכיר להם שהשגשוג המדעי והתרבותי אז התרחש דווקא בזכות הקפיצה מעל משוכת האיסלאם האורתודוקסי השמרני…


    המאפיה השבטית

    כך היה עם הקצב מבגדד, שהתחבא במרחב השבטי שלו, וכך הדבר עם הקצב מדמשק. מאות אלפי הרוגים ופצועים סורים, מיליוני פליטים והרס טוטלי של ערים לא מזיז לו כהוא זה…

    כל הפרטים

  • האור מגיע ממערב

    ”אינטלקטואלים” מוסלמים משננים במשך דורות שכל האמת והידע מצויים בקוראן. מי שמחזיק בתפישה כזאת, כמו חמור, מובטח לו שיישאר לעד מאחור…


    על האורה בקצה הג׳ורה

    אפשר להירגע. מה שאירע בתוניסיה לא עתיד לחזור על עצמו במדינות ערב האחרות. אמנם, הפלת דיקטטור על ידי התקוממות עממית מפיחה רוח חדשה, ואולי אף שביב של תקווה, בקרב רבים באזור, אבל מכאן ועד לחגיגות...

    כל הפרטים

בארץ
  • ערבי בכל ניידת

    היחסים בין הציבור הערבי לשלטון המרכזי לא יכולים להמשיך להתנהל במתכונתם הנוכחית, המעוותת. השלטונות חייבים להפנים את העיקרון של אזרחות שווה לכלל האזרחים, על כל המשתמע מהדבר...

    ישראל כמדינה ערבית

    ישראל הערבית", זו שגיליתי בימי התיכון, אינה שונה בהרבה מישראל היום, תרתי משמע. שכן, שנים הלעיטו אותנו בבית הספר בשירי עצמאות ישראל.

    כל הפרטים
  • נחשפה ערוות השמאל

    השיח הפוליטי בקרב מה שמכונה בטעות "שמאל" בישראל הוא שיח עקר, שלא ישנה את המצב הקיים. מדברים שפורסמו לאחרונה ב"הארץ" על ידי כותבים הנמנים עם מחנה השמאל כביכול, מצטיירת תמונה עגומה. השיח תחום בגבולות אתניים יהודיים.

    ספסרי הדת

    הנה נודע לנו באחרונה, כי בספרי הלימוד שבהם משתמשים בזרם הממלכתי־הדתי מצנזר משרד החינוך פרקים העוסקים ברביית האדם. זאת, מתוך היענות לבקשות מצד מערכת החינוך הממלכתית־הדתית.
  • ערבי, דבר ערבית

    גם הערבים מזלזלים בשפת אמם ונותנים יד לדחיקתה מהמרחב הציבורי. עדות לכך ניבטת מכל פינה ביישובים הערביים. השלטים והמודעות המתנוססים על בתי עסק ומשתלטים על הנוף העירוני הם כמעט על טהרת השפה העברית.

    יהודית ודגנרטית

    אפשר להירגע. לא תקום כאן מדינה דו־לאומית. הטעם לכך פשוט: בשטח שמשתרע בין הים לירדן אין שני לאומים מגובשים לצורך ריקוד הטנגו הזה.
ישראל-פלסטין
  • תש״ח בערבית

    הרטוריקה היא סם ההזיות שהערבים הורגלו ליטול מימים ימימה. את הרטוריקה הזאת הם חובשים כמגבעות מליציות ושוכחים שהיא משמשת משתיק־שכל על ראשיהם.

    כל הפרטים

  • בעקבות המופתי

    מכיוון ששמו של המופתי, חאג׳ אמין אל־חוסייני, התגלגל באחרונה על לשונו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, החלטתי לנצל את השהות בברלין כדי להתחקות אחר עקבותיו של ״הצורר״ הפלסטיני...

    כל הפרטים

מגרות
  • על קופים וחזירים

    ויהי כאשר ישבו בני ישראל במדין ויאסור עליהם אללה ביום השבת את הדגים: הן דיג והן אכילה. ויהי כאשר באה השבת ויבואו הדגים על כל סוגיהם, ובא מקרל, ובאה דניס, ובא לברק, ובאו אלתית ואספמיא אל חוף ימם. ויהי בצאת השבת וישובו כל הדגים כולם אל לב ים, ולא שזפו עיני בני ישראל עוד דג, קטן כגדול, עד לבוא השבת הבאה. והיה כדבר הזה ימים רבים.
  • רצח לשם כבוד

    אין ישוב ערבי, בארץ או בחוץ לארץ, שלא ידע רציחות על רקע מה שמכונה "כבוד המשפחה". אינטלקטואלים ערבים רפי שכל מנסים להמעיט מחומרת המעשים האלה בטיעונים שונים, לרבות השוואת רצח על "כבוד המשפחה" ל"רצח על רקע רומנטי"...

ארכיון

 
תרגומים
  • מרטין נימלר

    בַּהַתְחָלָה בָּאוּ אֶל הַקּוֹמוּנִיסְטִים
    וְלֹא הֵרַמְתִּי אֶת קוֹלִי,
    כִּי לֹא הָיִּיתִי קוֹמוּנִיסְט;

    כל הפרטים

  • בלקרישנא סאמא

    מִי שֶׁאוֹהֵב פְּרָחִים, יֵשׁ לוֹ לֵב כֹּה רָגִישׁ.
    מִי שֶׁלֹּא יָכֹל לִתְלֹשׁ אֶת כּוֹתַרְתָּם,
    לוֹ וַדַּאי לֵב אָצִיל.

  • שרון אולדס

    אֵיךְ הֵם עוֹשִֹים אֶת זֶה, אֵלֶּה הָעוֹשִֹים אַהֲבָה
    לְלֹא אַהֲבָה? יָפִים כְּמוֹ רַקְדָּנִים
    מַחֲלִיקִים אֶחָד עַל גַּבֵּי הַשֵּׁנִי כְּגוֹלְשִׁים
    עַל קֶרַח, אֶצְבְּעוֹתֵיהֶם נְעוּצוֹת זֶה
    בְּגוּפוֹ שֶׁל זֶה, פְּנֵיהֶם
קולות באפלה
  • תגובות אחרונות

  • קרא מבחר נושאים בערבית