הבית הערבי


אין חד״ש תחת השמש


סלמאן מצאלחה || 

הבית הערבי


יהודים וערבים בארץ הזאת חיים בשני עולמות מקבילים, שכמעט אין נקודות השקה ביניהם. יש יישובים של ערבים ויש יישובים של יהודים. גם במה שנקרא "יישובים מעורבים" ישנן שכונות ערביות ושכונות יהודיות. בקיצור, האפרטהייד החברתי חוגג.


גם מה שנקרא ״שמאל״, החל מבוז׳י־ציפי וכלה בזהבה, משתתף בחגיגה הזאת. הוא לא סופר את מה שנקרא "המפלגות הערביות", שכן, על פי ההלכה ה״יהודית דמוקרטית״ מפלגות אלו תמיד תישארנה קבורות מחוץ לגדר הקואליציונית. ובתקשורת העברית, כל הפרשנים עסוקים בספירת מנדטים יהודיים ומרכיבים קואליציות עתידיות על טהרת המפלגות היהודיות. הם לעולם לא יביאו בחשבון את "המפלגות הערביות״. כל מה שקורה סביב הבחירות האלה ברחוב הערבי לא מעניין אותם. אחרת, כיצד ניתן להסביר את ההתעלמות המוחלטת מהסערה שפרצה ברחוב הערבי בעקבות דברים שאמר הח״כ היהודי היחיד ברשימה ה״ערבית״ המשותפת על הפצת ״שארלי הבדו״ ברשת סטימצקי?

מעשה שהיה כך היה. ח״כ דב חנין מחד״ש התראיין בגל״צ יחד עם ״חברו״ לרשימה המשותפת, ח״כ מסעוד גנאים, מהתנועה האיסלאמית. בניגוד לדברי גנאים, שיצא נגד הפצת "שארלי הבדו", אמר ח״כ חנין: ״אני חושב שצריך להתיר לרשת סטימצקי להפיץ את העיתון הזה, וזו עמדתי״.

התגובה ברחוב הערבי על דבריו לא איחרה לבוא. בעיריית נצרת עזבו לרגע את הטיפול בפינוי הזבל, והתפנו לטפל בעניינים שברומו של עולם. במודעה שפירסמו בתקשורת הערבית נאמר: ״כאשר נציג ציבור וח״כ ותיק כמו דב חנין מחד״ש, שחב את עצם הימצאותו בכנסת לקול הערבי, מצהיר שהוא בעד חופש הביטוי והתרת הפצתו של העיתון הצרפתי בארץ, משמעות הדבר שהוא אינו שונה מחבר כנסת ימני מהשורה, שכל מטרתו לפגוע ברגשות הציבור הערבי, ובייחוד המוסלמים שבהם... עיריית נצרת דורשת מח״כ דב חנין להתנצל פומבית, ולחזור בו מהעמדה שהביע באמצעי התקשורת״ (אתר "אל־ערב").

בחד״ש התחילו להתפתל, וח״כ חנין מיהר להתראיין ברדיו אל־שמס ולהצהיר שהוא נגד פגיעה וביזוי של הדת, וכי הקריקטורות שפורסמו בעיתון חמורות מאוד. דומה שבדברו אל הקהל הערבי, הקומוניסט הוותיק חוזר בו מדבריו, ואף יוצא להגנת ״האופיום של ההמונים״.

הדבר מלמד שבמערכת הבחירות שבאה עלינו לרעה כל המפלגות, יהודיות כערביות, בורחות מדיון בנושא העיקרי. הן בורחות מהצגת תוכניות קונקרטיות לפתרון הסכסוך, ומדיון רציני בהסדרת היחסים האזרחיים הרעועים בין יהודים לערבים במדינת ישראל.

הימין הישראלי, על כל גוניו וגזעניו, רק רוצה לנהל את הסכסוך ולהמשיך בגזל הנדל״ן. ומה שנקרא ״שמאל״, כביכול, בכלל אינו מחפש פתרון כן לסכסוך. הוא רק רוצה למצוא חן בעיני העולם המערבי. מן העבר השני, ה״ערבים״ שנאספו תחת קורת־קש אחת ברשימת ״הבית הערבי״ רק מחפשים תארי כבוד בכנסת. אם תרצו, אלה הם המוכתארים הערבים של העידן החדש. זוהי כל התורה הפוליטית במדינת היהודים על רגל אחת.

אמנם הרשימה המשותפת תזכה להיכנס להיכל ה״דמוקרטיה״ היחידה במזרח התיכון, אולם בהיכל הזה יוקצו לחבריה רק חדרים אחוריים, ליד השירותים. הם לעולם לא יורשו להתרווח בטרקלין מקבלי ההחלטות, או לשבת אל השולחן שבו מחולקת העוגה הציבורית. דיירים אלה, כמו כל שאר בוחריהם במגזר, יקבלו רק את שאריות התקרובת שנותרו בצלחות: פירורי עוגות, פדיון בקבוקים למיחזור, והרבה מלל ״יהודי־דמוקרטי״ שמוטח בהם ללא הרף, כדי שיזכרו שמצבם טוב בהרבה מזה של אחיהם במדינות ערב.

בשורה התחתונה, כל בר דעת מבין שמה שהיה הוא שיהיה, ואין חד״ש תחת השמש.

פורסם: הארץ, 11.02.2015

***
For English, press here


For Arabic, press here





באותו נושא: ״אין לערבים מה לחפש בכנסת״




שיתופים



תגובות בפייסבוק:


תגובות באתר:

0 comments:

הוסף רשומת תגובה

בארץ
  • המין האנושי

    השיח האלים חשף לא רק את עומק ההתכחשות בחברה הערבית לעצם קיומה של קהילת להט"ב בתוכה, אלא גם את עומק הפער, שאינו אפשרי לגישור…
    כל הפרטים
  • אשכנזים-ספרדים

    במפגש בין ״המנטליות הספרדית המובהקת״, ובמלים אחרות: השייכות לתרבות אתנית אחרת, נקרא לה - ערבית, לבין ״המנטליות האשכנזית המובהקת״...
    כל הפרטים
  • מלאך המוות

    שנים רבות חלפו ומלאך המוות הגיע לבסוף ליטול את נשמתו של יעקב. פנה אליו יעקב בטרוניה: הלא ביקשתי ממך לשלוח לי שליח לפני המוות ואתה הבטחת לקיים... כל הפרטים
במרחב
  • חמאס בשירות ישראל

    לו ניחנו הפלסטינים בדמיון פוליטי ומדיני פורה, הם היו בוחרים במרוואן ברגותי כיורש לנשיאות פלסטין, ובסלאם פיאד לראשות הממשלה.
  • ישראל כמדינה ערבית

    ישראל הערבית", זו שגיליתי בימי התיכון, אינה שונה בהרבה מישראל היום, תרתי משמע.
    כל הפרטים
 
קוראים ותגובות