נתניהו בדרכו של המופתי


במדינות נורמליות, שישראל אינה נמנית עמהן, לא אמורים להיות חילוקי דעות על רקע דתי או לאומי...

סלמאן מצאלחה ||

נתניהו בדרכו של המופתי


האם בנימין נתניהו, שדחף במרץ את "חוק המואזין", הולך בדרכו של המופתי? כדי לקבל תשובה כדאי להתחיל ברקע היסטורי של הקריאה המוסלמית לתפילה. בתחילת דרכם, במאה השביעית לספירה, היו המוסלמים נאספים לתפילות ללא צורך שיזכירו להם את מועדן. כאשר הלך האיסלאם והתבסס בעיר מדינה, מוסרים לנו המקורות המוסלמים, חשב הנביא מוחמד ללכת בדרכם של היהודים ולאמץ את ה"בּוּק" (שופר) היהודי, למטרה זו. אחר כך הוא שינה את דעתו וחשב על השימוש ב"נאקוס" (פעמון) של הנוצרים. אולם גם רעיון זה ירד מן הפרק, ולבסוף התקבלה ההצעה להשתמש בקריאה הידועה של המואזין. סביר להניח שהדבר נועד ליצירת בידול מהדתות האחרות בסביבה.

מאות רבות של שנים חי העולם המוסלמי באושר, וקריאת המואזין הדהדה בצריחי המסגדים. כך, עד אשר הומצא המגפון ותחת קריאה של מואזין בשר ודם קיבלו המוסלמים קריאות במגבירי קול מחרישי אוזניים. מפגעי הרעש האלה טורדים את מנוחתם של המוסלמים עצמם במדינותיהם, ולא אחת מתפרסמות תלונות על כך.

ישנם כאלה, גם בקרב המנהיגים המוסלמים, אשר דורשים לטפל בסוגיה המעיקה. כך למשל, לפני כעשור פירסמה נציגות המחוז לעניינים איסלאמיים באחת השכונות של קזבלנקה במרוקו, קריאה למואזינים בעקבות תלונות של אזרחים שנתקבלו אצלה: "יש לדאוג לכך שהמואזינים הנכבדים יקפידו על הפחתת עוצמת הרמקולים עד למינימום, ואף לא להשמיע את קריאת המואזין לתפילת הבוקר ברמקולים מחוץ למסגדים, מאחר שהדבר טורד את מנוחת התושבים".

במדינות נורמליות, שישראל אינה נמנית עמהן, לא אמורים להיות חילוקי דעות על רקע דתי או לאומי סביב חוקים המיועדים לשמור על רווחת האזרחים. אולם המניעים של ראש הממשלה וחבר מרעיו בימין, שדחפו את "חוק המואזין", אינם טהורים בלשון המעטה. הרי תקנות נגד מפגעי רעש קיימות בספר החוקים של ישראל, ואפשר היה פשוט לאכוף אותן בפועל.

לא מקרה הוא, שהצעת החוק עברה בדרך תיקונים ושיפוצים, שמטרתם לבדל את המסגדים משאר מחוללי המפגעים המונותאיסטיים במרחב הציבורי. בכך, מצטרף "חוק המואזין" לארסנל החקיקה הגזענית שאנו עדים לה בשנים האחרונות בכנסת.

כזכור, נתניהו ידע לספר לעולם את השקר כאילו המופתי הירושלמי הוא זה ששיכנע את היטלר ללכת על הפתרון הסופי. מתברר שהמופתי הירושלמי יכול ללמד את נתניהו כמה דברים בכל הנוגע לרווחת התושבים.

בנובמבר 1929 שלח המופתי, חאג׳ אמין אל־חוסייני, אגרת לשלטונות המנדט בירושלים שבה מחה על התנהגות היהודים. בין השאר כתב: "לא זו בלבד שבהיתרים שניתנו ליהודים על ידי הממשלה יש משום הפרה של הסטטוס־קוו, אלא שאתמול היינו עדים לכך שהם תקעו בשופרות... הם עשו זאת באתר ה'בוראק' (הכותל) וקולות הקהל היו עולים עם כל תקיעה ויוצרים רעש חזק וטורדני". לכן, חתם המופתי את אגרתו, "המועצה המוסלמית העליונה מביעה את מחאתה על ההיתר שניתן ליהודים לתקוע בשופרות באתר".

על הרקע הזה מתברר כי נתניהו והמופתי חושבים באופן דומה. לכן, כל עוד החוק המוצע אינו מנוסח באופן אוניברסלי, כך שיחול על כולם ללא הבדל דת, הרי ברור שדגל שחור מתנוסס עליו. ככזה, ראוי להתנגד לו, ויתרה מכך — חובה להתנגד לו ואף לעבור עליו בהפגנתיות.
*
הארץ, 20.03.2017
שיתופים



תגובות בפייסבוק:


תגובות באתר:

0 comments:

הוסף רשומת תגובה

בארץ
  • המין האנושי

    השיח האלים חשף לא רק את עומק ההתכחשות בחברה הערבית לעצם קיומה של קהילת להט"ב בתוכה, אלא גם את עומק הפער, שאינו אפשרי לגישור…
    כל הפרטים
  • אשכנזים-ספרדים

    במפגש בין ״המנטליות הספרדית המובהקת״, ובמלים אחרות: השייכות לתרבות אתנית אחרת, נקרא לה - ערבית, לבין ״המנטליות האשכנזית המובהקת״...
    כל הפרטים
  • מלאך המוות

    שנים רבות חלפו ומלאך המוות הגיע לבסוף ליטול את נשמתו של יעקב. פנה אליו יעקב בטרוניה: הלא ביקשתי ממך לשלוח לי שליח לפני המוות ואתה הבטחת לקיים... כל הפרטים
במרחב
  • חמאס בשירות ישראל

    לו ניחנו הפלסטינים בדמיון פוליטי ומדיני פורה, הם היו בוחרים במרוואן ברגותי כיורש לנשיאות פלסטין, ובסלאם פיאד לראשות הממשלה.
  • ישראל כמדינה ערבית

    ישראל הערבית", זו שגיליתי בימי התיכון, אינה שונה בהרבה מישראל היום, תרתי משמע.
    כל הפרטים
 
קוראים ותגובות