האשכנזים אשמים


אשכנזים, מזרחים וכו׳

השימוש הרווח במונח "מזרחים", המכנס תחת קורת גג אחת את כל ה"לא אשכנזים", הוא חדש. החלוקה האתנית־תרבותית בין היהודים היתה שונה לחלוטין.



סלמאן מצאלחה ||

האשכנזים אשמים


טועה אורי אבנרי בקובעו, כי השבר בין אשכנזים למזרחים "נוצר מיד אחרי מלחמת תש"ח" (אתר "הארץ", 26.02). הוא טועה גם בחלוקה הגסה בין ציבורים אלה, "שבאו משתי תרבויות גדולות אך שונות מאוד", כהגדרתו. כך, במשיכת מקלדת, מכנס אבנרי בסל אחד את תרבות פרס, טורקיה, ערב, ספרד ועוד, ומנגד הוא נושא על גבו את הסל האשכנזי.

הבה ניזכר בנשכחות: עוד לפני בוא הציונות לעולם דווח על מריבות בין היהודים בפריז ב–1874. המריבות לא היו בין "חסידים עם מתנגדים, אורתודוקסים עם רפורמים, אך מריבת אשכנזים עם ספרדים" ("הצפירה", 29.7.1874). כשנעשה ניסיון לאחד בין הספרדים והאשכנזים, ולהקים בית כנסת שיונהג בו נוסח תפילה אשכנזי, הספרדים סירבו "ועומדים על דעתם ובל יחפצו לעזוב את מנהג אבותיהם" (שם).

נכון, התנועה הציונית הוקמה על ידי אשכנזים עם שאיפות שונות. מנהיגי הציונות רצו לברוא יהודי חדש. לעומתם הספרדים חיו בעולם מושגים שונה. הדים לכך נשמעו בוועידת ציוני יוגוסלביה בבלגרד ב–13 ביוני 1924. העיתון "דואר היום" מדווח על התמרמרות "עקב הביקורת החריפה הנמתחת כרגיל מצד האשכנזים כלפי הספרדים". ד"ר ויטה קאיימן, ממייסדי אגודת האקדמאים "אספרנסה" בווינה, נאם על עניינים מכאיבים ועמד על ההבדלים בין אשכנזים לספרדים: "חיינו, חיי הספרדים, נבדלים הם בהרבה מחיי היהודים האשכנזים בארצות השונות. אצלנו בבלקן, אין התנועה הציונית נחשבת ל'עיקר והכל' של החיים הלאומיים", אמר הנואם והוסיף: "אין ברצוננו לבטל את הישן מפני החדש עד כדי היטשטשו לחלוטין".

עוד ב–1921 עמד ז'בוטינסקי, בנאומו בבית הכנסת הספרדי בווינה, על הסיבות להבדלים בין אשכנזים לספרדים. אחרי גירוש ספרד, אמר, נתמזל מזלם של הספרדים והם נקלטו בארצות שלא הרעו להם. "מכיון שלא היה להם נגד מי להילחם בעד חייהם", אמר, הם "נפלו לתוך ה'עצלות'". האשכנזים חיו בתנאים קשים ונאלצו להסתייע בעורמה כדי להתקיים. מלחמת קיום זו "עשתה אותם מתוחבלים וערומים", אמר ז'בוטינסקי והוסיף: הם "התחילו להתפלפל ונעשו יותר מדי דברנים ויותר מדי עיוניים" ("דואר היום", 14.10.1921).

השימוש הרווח במונח "מזרחים", המכנס תחת קורת גג אחת את כל ה"לא אשכנזים", הוא חדש. החלוקה האתנית־תרבותית בין היהודים היתה שונה לחלוטין. בעבר דובר על אשכנזים, ספרדים (ספניולים), תימנים, ערבים, פרסים וכו'. עדות לכך נמצאת בדיווח של מרדכי הלוי על יהודי אלכסנדריה: "יהודי העיר הגרים בה המה מעורבים, ספרדים המדברים שפת שפניא, ערבים יהודים שנולדו פה מדברים שפת ערב, יהודי איטליה מדברים איטלקית וכו'" ("המגיד", 14.12.1893). על היהודים בקהיר מדווח "הצבי": "העדה של הספרדים מתקיימת מעתים קדומות, ולה שייכים יהודים ספרדים ופורטוגים, ערבים מסוריה ומארם נהרים, כמו גם יהודים מתורקיה, איטליה ויון, פרס ותימן" (18.12.1908).

"היהודים הספרדים", אמר עוד קאיימן בבלגרד, "עתידים למלא תפקיד חשוב במדיניות של ארצות המזרח, כי אנו מזרחים בתכונותינו ונוכל להתרגל בנקל להיות עם הערבים, ותפקידים אלו לא יוכלו להימלא על ידי אחרים..." ("דואר היום", 16.7.1924).

לכן, השבר בתש"ח לא קשור כלל ל"שתי תרבויות גדולות הנבדלות זו מזו", אלא נוצר בעיקר בין היהודים־הערבים לציונים האשכנזים, שהקימו את המדינה וכלאו את היהודים־הערבים בסבך העימות עם המרחב התרבותי הערבי. זוהי מלחמת האחים שמנהיגי הציונות האשכנזית ידעו תמיד לחרחר, כדי להמשיך לאחוז ברסן השלטון. קריאת הקרב "הערבים נעים בכמויות אדירות לקלפי" היא רק קצה הקרחון של השבר האמיתי.
*
הארץ, 03.03.2017

For English, press here


שיתופים:
תגובות באתר -

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

בארץ
  • פייק דרוז

    יש מי שסבור, כי השר קרא נמצא בתנועת הליכוד במשבצת של נציג המגזר הדרוזי. ובכן, לא דובים, לא חמורים ולא יער. אין לדרוזים יד ורגל בהתנהלותו של השר ה״מהולל״.
    כל הפרטים
  • בחירות בנדמה לי

    כל עוד הסכסוך הישראלי־פלסטיני אינו בא על פתרונו, הוא ימשיך לשמש מאגר דלק המניע את גלגלי קטר ההסתה של הימין. על הקטר הזה מופקד ראש הממשלה בנימין נתניהו, בעצם היותו נהג מנוסה ומיומן במלאכת ההסתה.
  • פעמי משיח

    המהפכה האיסלאמית, שהעלתה את האייתוללות באיראן, העירה שדים משיחיים מרבצם. השליטים חלמו על איראן הגדולה ופעלו לייצא את המהפכה אל מחוץ לגבולותיהם.
  • השמאל הישראלי

    לא יכול להתקיים שמאל אנטי־ציוני בקרב הציבור היהודי בישראל. משמעות קיומו של שמאל כזה היא שלילה עקרונית של הזכות להגדרה עצמית של הציבור היהודי בארץ...
במרחב
  • בימים ההם בזמן הזה

    בטרם מעלים האיסלאמיסטים את תפארת העבר על ראש שמחתם, יש אם כן להזכיר להם שהשגשוג המדעי והתרבותי אז התרחש דווקא בזכות הקפיצה מעל משוכת האיסלאם האורתודוקסי השמרני…


  • על האורה בקצה הג׳ורה

    אפשר להירגע. מה שאירע בתוניסיה לא עתיד לחזור על עצמו במדינות ערב האחרות. אמנם, הפלת דיקטטור על ידי התקוממות עממית מפיחה רוח חדשה, ואולי אף שביב של תקווה, בקרב רבים באזור, אבל מכאן ועד לחגיגות...

    כל הפרטים

  • האור מגיע ממערב

    ”אינטלקטואלים” מוסלמים משננים במשך דורות שכל האמת והידע מצויים בקוראן. מי שמחזיק בתפישה כזאת, כמו חמור, מובטח לו שיישאר לעד מאחור…


מסות
  • עיר הפרח המהלך

    לא נולדתי בירושלים. הגעתי אליה בשנות השבעים, כדי להצטרף אל עדת הזרים, כי ירושלים היא בסופו של דבר עיר הזרים הנצחיים.
  • כל הצפורים מוליכות לרומא

    עונות רבות של מסיק נקפו ולהקות רבות של צפורים זרמו במטעים‮, ‬עד שבגרתי ושמתי את פעמי לירושלים לקנות בה דעת וחכמה‮. ‬אך‮, ‬בצד החכמה שהעניקה לי ירושלים פרחה התמימות אל

    כל הפרטים

ישראל - פלסטין
  • תש״ח בעיניים ערביות

    הרטוריקה היא סם ההזיות שהערבים הורגלו ליטול מימים ימימה. את הרטוריקה הזאת הם חובשים כמגבעות מליציות ושוכחים שהיא משמשת משתיק־שכל על ראשיהם.

    כל הפרטים

  • בעקבות המופתי

    מכיוון ששמו של המופתי, חאג׳ אמין אל־חוסייני, התגלגל באחרונה על לשונו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, החלטתי לנצל את השהות בברלין כדי להתחקות אחר עקבותיו של ״הצורר״ הפלסטיני...

    כל הפרטים

הכי נקראים

ארכיון האתר


מוסיקה קלאסית


ג׳אז

תרבות וספרות
  • סקס ללא אהבה

    אֵיךְ הֵם עוֹשִֹים אֶת זֶה, אֵלֶּה הָעוֹשִֹים אַהֲבָה
    לְלֹא אַהֲבָה? יָפִים כְּמוֹ רַקְדָּנִים
    מַחֲלִיקִים אֶחָד עַל גַּבֵּי הַשֵּׁנִי כְּגוֹלְשִׁים
    עַל קֶרַח, אֶצְבְּעוֹתֵיהֶם נְעוּצוֹת זֶה
    בְּגוּפוֹ שֶׁל זֶה, פְּנֵיהֶם

    כל הפרטים

  • כאלה הם הציונים

    ניסיון ערבי מתחילת המאה ה-20 לתהות על קנקן התנועה הציונית חושף רגשות מעורבים לנוכח הבלתי נודע המתרגש על האזור.
  • מזמור משתה

    דֶּרֶךְ הַפֶּה נִכְנָס הַיַּיִן
    הָאַהֲבָה - דֶּרֶךְ הָעַיִן;
    רַק אֶת זֹאת נֵדַע כָּאֱמֶת