השמאל הערבי תמך, עכשיו תור השמאל היהודי

מלחמת הקוממיות של השמאל

ח״כ טובי: ״אני מכיר לכם תודה מעומק הלב על כי איפשרתם לי לחוג כאן הלילה... כפי שעשו בני ארצי במולדת, את יום השנה הראשון להקמת מדינת ישראל״...

סלמאן מצאלחה ||

השמאל הערבי תמך, עכשיו תור השמאל היהודי


ביוני ימלאו 50 שנה לכיבוש. דומה כי הימין גזלן הנדל״ן חוגג, והשמאל שהיה כאן מתפוגג. המאבק על הארץ חוזר לנקודת האפס. כעת המאבק הוא על זכות ההגדרה העצמית ועל הזכות לעצמאות לאומית של הפלסטינים. על השמאל היהודי לעמוד בראש המאבק למען עצמאות פלסטינית, כפי שעשה השמאל הערבי עם הקמת המדינה. שתי מדינות לשני עמים שוב על הפרק.

ראוי להזכיר, שהשמאל הערבי התנגד למלחמה שהוכרזה על מדינת ישראל עם הקמתה. חבר הכנסת תופיק טובי ממק״י, מפלגה שאיגדה בתוכה את הקומוניסטים היהודים והערבים, סקר במליאת הכנסת במארס 1949 את המאבק על הקמת המדינה. ח"כ טובי דיבר על התנגדות החוגים הערביים הדמוקרטיים, ובראשם הקומוניסטים בארץ ישראל ובמדינות ערב: ״למלחמת הפלישה נגד ישראל, על ידי הפגנות המוניות נגד המלחמה ונגד צבאות הפולשים״. כמו כן חשף את התפקיד שמילאו הקומוניסטים במאבק לעצמאות ישראל: ״בגליל, בזמן שהיה כיבוש בידי קאוקג׳י ובאזורי הכיבוש המצרי, אירגנו הקומוניסטים הערבים התנגדות אקטיבית נגד צבאות אלה"  ("קול העם", 10 במארס 1949).

השמאל אז היה שותף גם לחגיגות העצמאות בארץ ובחו"ל. במאי 1949 נערכה בפריז עצרת חגיגית ליום העצמאות הראשון, וח"כ טובי נאם בה. ״אני מכיר לכם תודה מעומק הלב על כי איפשרתם לי לחוג כאן הלילה... כפי שעשו בני ארצי במולדת, את יום השנה הראשון להקמת מדינת ישראל״, אמר. זאת חגיגה כפולה, המשיך ואמר. מצד אחד, זוהי חגיגת ״ניצחון העיקרון של זכות ההגדרה העצמית לגבי העם היהודי בארץ ישראל״, ומצד אחר, היא חגיגת ״המפלה שנחל האימפריאליזם עקב מסע התוקפנות של צבאות השליטים הערביים הריאקציוניים״ ("קול העם", 19.5.49).

ח"כ טובי העלה על נס ״את זכר מלחמת הגבורה של העם היהודי לעצמאות ישראל ואת זכרם של אלה אשר הקריבו חייהם במלחמה נגד האימפריאליזם וההתערבות האימפריאליסטית״ והזכיר את ההשתתפות הפעילה של הכוחות הערביים הדמוקרטיים בארץ ובארצות ערב במאבק לעצמאות ישראל. אלה, אמר, ״שיתפו עצמם במלוא המידה במלחמת העצמאות, על אף הטרור והאיומים״. אין לנוח על זרי הדפנה, אמר עוד, יש לפקוח עין ולעמוד על המשמר מפני שהסכנות טרם חלפו: ״ואנו, הכוחות הדמוקרטיים בישראל, נבגוד בעניין העצמאות אם כיום, בחוגגנו את יום עצמאות ישראל, לא נצביע על הסכנות החמורות האורבות לעצמאות מדינתנו״.

בנובמבר 1949 שב ח"כ טובי ונדרש לסכנות העומדות לפני ישראל הצעירה. מעל בימת הכנסת הזהיר מפני התקפה ערבית חדשה על ישראל: ״הכוחות הדמוקרטיים הערביים במדינת ישראל רואים בכל התקפה מצד הריאקציה הערבית על עצמאות ישראל אינטרווינציה אימפריאליסטית חדשה, והם מוכנים להשתתף במלחמה ובמאבק נגדה שכם אל שכם עם המוני העם היהודי״.

״אנו נילחם לעצמאותה ולריבונותה של מדינת ישראל. אנו נילחם, ללא כל הסתייגות, נגד כל אויבי עצמאותה של מדינת ישראל, יהיה זה עבדאללה, פארוק, או כל שליט אחר מבין חבריהם הריאקציוניים. הוכחנו זאת בעבר ונוכיח פעם נוספת בעתיד, שנילחם בכל כוחנו ומסירותנו למען עצמאותה, ביטחונה וריבונותה של מדינת ישראל״ ("קול העם", 22.11.49)

כעת על השמאל היהודי ללכת בדרכו של ח"כ טובי ולהשתתף במאבק לעצמאות פלסטין באותה נחישות.
*
הארץ, 22.02.2017



שיתופים



תגובות בפייסבוק:


תגובות באתר:

0 comments:

הוסף רשומת תגובה

בארץ
  • המין האנושי

    השיח האלים חשף לא רק את עומק ההתכחשות בחברה הערבית לעצם קיומה של קהילת להט"ב בתוכה, אלא גם את עומק הפער, שאינו אפשרי לגישור…
    כל הפרטים
  • אשכנזים-ספרדים

    במפגש בין ״המנטליות הספרדית המובהקת״, ובמלים אחרות: השייכות לתרבות אתנית אחרת, נקרא לה - ערבית, לבין ״המנטליות האשכנזית המובהקת״...
    כל הפרטים
  • מלאך המוות

    שנים רבות חלפו ומלאך המוות הגיע לבסוף ליטול את נשמתו של יעקב. פנה אליו יעקב בטרוניה: הלא ביקשתי ממך לשלוח לי שליח לפני המוות ואתה הבטחת לקיים... כל הפרטים
במרחב
  • חמאס בשירות ישראל

    לו ניחנו הפלסטינים בדמיון פוליטי ומדיני פורה, הם היו בוחרים במרוואן ברגותי כיורש לנשיאות פלסטין, ובסלאם פיאד לראשות הממשלה.
  • ישראל כמדינה ערבית

    ישראל הערבית", זו שגיליתי בימי התיכון, אינה שונה בהרבה מישראל היום, תרתי משמע.
    כל הפרטים
 
קוראים ותגובות