יום שישי, 17 בפברואר 2017

החזון הציוני של אמריקאי ממוצא ערבי


הציונות, הסבירו לערבי… מועילה לו מאד, וכי היא נושאת בכנפיה התפתחות תרבותית וחמרית.


סלמאן מצאלחה ||

החזון הציוני של אמריקאי ממוצא ערבי

מאה שנים עברו מאז הצהרת בלפור. מאז לא שקטה הארץ ויושביה לא זכו לימי שלום וחסד. הם ממשיכים לצעוד במנהרת החושך, משל גורלם להקזת דמם נחתם. 

״על הקמת שלום בין הערבים והיהודים בשעה זו אין מה לדבר… כי שלום מתוך רצון חופשי לא יתכן בין הערבים והיהודים״. דברים מפתיעים אלה הנשמעים מאוד אקטואלים נאמרו לפני קרוב לתשעים שנה. אלה דבריו של האמריקאי ממוצא ערבי, המשורר הנודע, ג׳ובראן ח׳ליל ג׳ובראן (1883-1931). הוא השמיע אותם בראיון לעיתון היידי ״דער טאג״ ודבריו הובאו גם בעיתון ״דבר״ מיום 20 באוקטובר 1929.

דומה כי ג׳ובראן ניחן בראיה פוליטית מפוקחת, וכבר אז הוא ידע לשים את האצבע על המשחק המלוכלך של המעצמות במזרח הקרוב. 

בראיון מצטיירת תמונה פחות מוכרת של המשורר ושל חזונו. ״אנגליה היא מדינה ענקית, ועניניה הפוליטיים עצומים. עיניה למטרה ולא לאמצעים. אנגליה אורגת את מסכתה הפוליטית והחוטים שהיא שוזרת למטרה זו — יהודים, ערבים הודים ובני זלנדיה החדשה — טפלים לגביה״.

ההסכמה של אנגליה למסור את א"י ליהודים, אומר ג׳ובראן, נועדה להקמת שלטון חסות בדומה לשלטון החסות שהקימה צרפת בלבנון. ״באותה הדרך יכלה הארץ להמסר גם לסינים וליפנים״. כיוון שמבחינתם של בני אנגליה זה ״היינו הך מי יושב בא"י כל זמן שהשטח מסביב לתעלת סואץ נמצא ברשותה ומעבר חפשי וטוב לה להודו.״

אנגליה נתנה לערבים הבטחה אחת, אך הוסיפה עוד הבטחה: ״הציונות, הסבירו לערבי… מועילה לו מאד, וכי היא נושאת בכנפיה התפתחות תרבותית וחמרית. אמרו לו, כי הציונות שואפת להפוך מדבר לארץ תרבות, כיאות לבני המאה העשרים. הערבי נתרצה. את השפע שזרם לארץ עם פעולת הציונים הרגיש הערבי מיד.״

אולם הערבים התחילו להרגיש שאנגליה מזלזלת בזכויותיהם הפוליטיות והדתיות. ״לפתע פתאום נתברר הדבר לערבים. ואם הערבי עור התעורר, לא ישקיטו אותו על נקלה״. הדים מהאינתיפאדות של אותם ימים, המאורעות שפרצו בשנת 1929 (תרפ״ט), נשמעים בדבריו של ג׳ובראן: ״מה איכפת לה לאנגליה אם יהרגו אי־אלו מאות יהודים וערבים? אלה הם חוטים בודדים במסכתה הפוליטית הגדולה… היא הניחה לערבים וליהודים למצוא בעצמם פתרון לשאלה הדתית המחודדת ולמשטר השלום בא"י. וכתוצאה מהמצב הזה בא האסון הנוכחי״. אם נחליף את אנגליה של אז בארה״ב של היום, הרי שהדברים הקשורים ליחס המעצמות לגורל הערבים והיהודים בארץ נשמעים תקפים גם כיום. 

האסון של הימים ההם הוא האסון של היום. כבר אז הגיע ג׳ובראן למסקנה - הנשמעת אקטואלית גם כיום - דרישה לשלום כפוי מבחוץ: ״השאלה היא עתה שאלה של כפיה ולא של שלום״.

דברים לא פחות מפתיעים נשמעים מפיו בהתייחסו אל התנועה הציונית: ״היהודים הכריזו לפני 35 שנים על רעיונם הציוני המופלא. בחירתם את א"י כבית לאומי היא ׳לא רק נפלאה, אלא גם טבעית׳״, מצהיר ג׳ובראן. 

אולם הוא מבקש שכיבוש הארץ ע״י הציונים יתבצע בדרכי שלום: ״אני בתור סורי, בן הקהליה הלבנונית, שאיפתי שהיהודים לא יכבשו את א"י בחרב״. ג׳ובראן גם מבקש מהמראיין לרשום מילה המילה את דבריו הבאים: ״רוצה אני שהיהודים יכבשו את א"י בשלום ובהדרגה ע"י כשרונותיהם הכלכליים ושאיפותיהם התרבותיות ולא ע"י הבטחות המעצמות האירופיות.״

״הערבי הפקח יודע, כי באשר יהודים, נמצאים שם התקדמות ותושיה. לצערי לא הצליח עדיין הנסיון, בניגוד לצפיות היהודים והערבים״, אומר ג׳ובראן. את הסיבה לכישלון הוא תולה באנגליה: ״אם תרצו לדעת את סבת אי־ההצלחה, לכו לדאונינג סטריט בלונדון ותדעוה…״. אפשר להחליף את ״דאונינג סטריט״ ב״שדרות פנסילבניה״, והרי לכם כל התורה על רגל אחת.
*

שיתופים:



תגובות בפייסבוק:

0 תגובות::

הוסף רשומת תגובה

  • מזרח-תיכון

    המאפיה השבטית

    כך היה עם הקצב מבגדד, שהתחבא במרחב השבטי שלו, וכך הדבר עם הקצב מדמשק. מאות אלפי הרוגים ופצועים סורים, מיליוני פליטים והרס טוטלי של ערים לא מזיז לו כהוא זה…

    כל הפרטים

    למה אמריקה אוהבת מלחמות

    התנהלות המעצמות, ובראשן ארה״ב, מול איראן איננה מפתיעה; השלום במזרח התיכון הוא האויב מספר אחת של יצרניות הנשק הגדולות...

    כל הפרטים

  • ישראל-פלסטין

    תש״ח בעיניים ערביות

    הרטוריקה היא סם ההזיות שהערבים הורגלו ליטול מימים ימימה. את הרטוריקה הזאת הם חובשים כמגבעות מליציות ושוכחים שהיא משמשת משתיק־שכל על ראשיהם.

    כל הפרטים

    ישראל כמדינה ערבית

    "ישראל הערבית", זו שגיליתי בימי התיכון, אינה שונה בהרבה מישראל היום, תרתי משמע. שכן, שנים הלעיטו אותנו בבית הספר בשירי עצמאות ישראל.

    כל הפרטים
  • another title

    المتابع من أبناء جلدتنا لما يجري في هذا العالم الواسع يجد نفسه أمام ظاهرة فريدة. فلو نظرنا إلى ما يحصل من أحداث نرى أنّ القاسم المشترك بينها هو أنّ غالبيّتها هو مواقع وقوعها الجغرافية. إذ نرى أنّها تحدث في الأصقاع التي توصف بانتمائها إلى العالمين العربي والإسلامي.

קלאסי

***
ג׳אז


ארכיון הצד הזה

מבחר נושאים

 
  • מסות

    עיר הפרח המהלך

    רק העיר ירושלים מסוגלת להלֵּך על החבל הנמתח בין שדים רדומים לבין פּרח שנשכח...

    כל הפרטים

    כל הצפורים מוליכות לרומא

    כשחלפה באופק עננה שחורה של צפורים ונחתה במטעים בשלהי הסתיו‮, ‬יצאו אנשי הכפר ובידיהם כל מיני רעשנים ואצו לגרש את הצפורים הפולשניות כדי להציל את יבולי הזיתים‮, ‬מקור מחייתם העיקרי בימים ההם‮.

    כל הפרטים



  • סיפור

    צפירת הרגעה

    כשנורית צור התקשרה לאמיר לשאול לשלומו "בימים טרופים אלה" כלשונה, נשמעה בקולה נימה קצת מבודחת, אם כי לא הצליחה להסתיר בה את החרדה הגדולה שלה...

    כל הפרטים


    מדרש

    על קופים וחזירים

    מדי פעם בפעם מובאים בתקשורת העברית דברי שטנה הנאמרים על-ידי מטיפים אסלאמיים או מובאים ציטוטים, מן העתונות או מכתובים ערביים אחרים, המדמים את היהודים לקופים וחזירים. בהתייחסות למובאות האלה תמיד נעלם מעיני הקורא העברי מקור הדימוי הזה והרקע עליו צמח.

    כל הפרטים
  • another title

    المتابع من أبناء جلدتنا لما يجري في هذا العالم الواسع يجد نفسه أمام ظاهرة فريدة. فلو نظرنا إلى ما يحصل من أحداث نرى أنّ القاسم المشترك بينها هو أنّ غالبيّتها هو مواقع وقوعها الجغرافية. إذ نرى أنّها تحدث في الأصقاع التي توصف بانتمائها إلى العالمين العربي والإسلامي.
  • שיר

    מרטין נימלר ||

    בַּהַתְחָלָה בָּאוּ אֶל הַקּוֹמוּנִיסְטִים
    וְלֹא הֵרַמְתִּי אֶת קוֹלִי,
    כִּי לֹא הָיִּיתִי קוֹמוּנִיסְט;

    כל הפרטים


  • שיר

    בחיפה, מול הים

    בְּחַיְפָה, מוּל הַיָּם, רֵיחוֹת הַמֶּלַח
    עוֹלִים מִתּוֹךְ הָאֲדָמָה. וְשֶׁמֶשׁ
    הַתּוֹלָה עַל עֵץ פּוֹרֶמֶת רוּחַ.
    בְּתוֹךְ שְׁוּרַת עֵצִים טוֹבֶלֶת אֶבֶן,
    נִטְּעוּ גְבָרִים, נָשִׁים וְאֵלֶם. דַּיָּרִים
    בְּבֵית דִּירוֹת וּשְׁמוֹ מוֹלֶדֶת.

    כל הפרטים

  • שיר

    מאותו עפר

    וְשׁוּב דִּמְדּוּמִים וְשׁוּב רוּחַ יָם רְעוּדָה.
    וְלֹא הִבְהֵב בָּאֹפֶק סִימָן כָּלְשֶׁהוּ לְהֲקָלָה.
    וּכְבָר הָיָה יָדוּעַ שֶׁהָעִנְיָנִים יֵלְכוּ וְיִסְתַּבְּכוּ.
    וְהֵם אָכֵן הָלְכוּ וְהסְתַּבְּכוּ.

    כל הפרטים