נגמר לו הסוס?


בינתיים, לפחות דבר אחד חיובי הביאו לנו הבחירות האחרונות. אזרחים מתחילים לנשום אוויר מעט יותר נקי. כבר לא עולים מרחוב בלפור ריחות הצחנה מציוציו של נתניהו־ג'וניור.

סלמאן מצאלחה ||

נגמר לו הסוס?


בחינה מושכלת של מצב העניינים בכנסת לאחר הבחירות האחרונות, מביאה למסקנה שיש קונצנזוס מימין ומשמאל נגד הליכה לבחירות חדשות. רק אדם אחד, בנימין נתניהו שמו, מעוניין בכל מאודו במערכת בחירות נוספת.

לכאורה, ההיגיון אומר שאין לאיש כעת שום אינטרס להיכנס למערבולת של מערכת בחירות. אפילו הבלוק שבנה מסביבו כדי להתבצר ויהי מה בראשות הממשלה, לא עשוי כולו מקשה אחת. החומה שהקים בנויה משלל לבֵנים, שעשויות מחומרים בדרגת קשיחות שונה, ולכן סביר שלא תעמוד על תלה לאורך זמן.

גם אם עדיין נשמעים קולות של תמיכה בלתי מסויגת במנהיג, הרי שאיש אינו מבטיח ליושבי הספסלים האחוריים בליכוד מושב בכנסת הבאה, אם תהיה עוד מערכת בחירות. מה גם, שכבר כעת עומדים חברי ליכוד אחדים על מסלול הפריימריז ומחממים מנועים לקראת המאבק על ראשות התנועה.

ההיגיון הפוליטי אומר, שלתנועת ש"ס אין כל אינטרס ללכת שוב לבחירות. העומדים בראשה צריכים להיות אידיוטים גמורים מבחינה פוליטית, כדי לתמוך בפיזור הכנסת ובהליכה לבחירות חדשות. צעד כזה הוא בחזקת הימור גדול מבחינת ש"ס: היא הגדילה את כוחה בבחירות האחרונות, אך איש אינו ערב לכך שההצלחה הזו תחזור על עצמה.

המצב במפלגה של איילת שקד ונפתלי בנט אינו שונה. לאחר שאלה חזרו לכנסת, אחרי שלא עברו את אחוז החסימה בבחירות הקודמות, לא נראה סביר שיש להם עניין ללכת שוב לקלפי. בבחירות חדשות נתניהו יילחם על חייו. הוא יילך על כל הקופה, וינסה לחבוט בכל הכוח בכל מי שנקרה בדרכו כדי לשרוד לנוכח כתבי האישום המבצבצים באופק.

גם לא סביר שאביגדור ליברמן הוא אידיוט עד כדי כך שיתמוך בפיזור הכנסת. הרי בבחירות האחרונות הגדילה ישראל ביתנו את כוחה, לאחר שבבחירות מועד א' באפריל היא בקושי עברה את אחוז החסימה. כך שגם מבחינת ליברמן בחירות חדשות עלולות להיות הימור אחד יותר מדי. האינטרס שלו הוא לשמור על כוחו ועל מעמדו כלשון מאזניים בין שני הגושים.

המחנה הדמוקרטי ומפלגת העבודה יצאו חבוטים מהבחירות האחרונות. הם ניצלו בעור שיניהם מירידה אל מתחת לאחוז החסימה. איש לא יערוב לכך שלא יפקוד אותם אסון אלקטורלי בבחירות חדשות, אם יהיו כאלה, ומטבע הדברים אין להן אינטרס בבחירות כאלה. קרוב לוודאי שהרשימה המשותפת, שהצליחה במאמץ רב להחזיר לעצמה את הקולות שאבדו לה בבחירות באפריל, לא תמהר לתמוך בפיזור הכנסת והליכה לבחירות חדשות. הרבה תהפוכות יכולות להתרחש ברחוב הערבי, ואיש אינו מבטיח לרשימה הצלחה חוזרת.

גם לכחול לבן, שזכתה בתואר המפלגה הגדולה בכנסת, אין אינטרס בבחירות נוספות. וכעת, לאחר שבני גנץ קיבל מהנשיא את המנדט להרכיב ממשלה, יעשו ראשי המפלגה הכל כדי להצליח במלאכה.

מכל האמור לעיל, לא סביר שנמצא את עצמנו במערכת בחירות שלישית בתוך שנה. מתישהו בהמשך הדרך תיראה תחילה של תזוזה בקרב הגושים, המפלגות ואולי גם בקרב חברי הכנסת.

בינתיים, לפחות דבר אחד חיובי הביאו לנו הבחירות האחרונות. אזרחים מתחילים לנשום אוויר מעט יותר נקי. כבר לא עולים מרחוב בלפור ריחות הצחנה מציוציו של נתניהו־ג'וניור.

האם אפשר לראות בכך סימן שלאביו נגמר הסוס? גם זה משהו בימים טרופים אלה.

*
הארץ, 30.10.2019

***
For English, press here

שיתופים



תגובות בפייסבוק:


תגובות באתר:

0 comments:

הוסף רשומת תגובה

בארץ
  • המין האנושי

    השיח האלים חשף לא רק את עומק ההתכחשות בחברה הערבית לעצם קיומה של קהילת להט"ב בתוכה, אלא גם את עומק הפער, שאינו אפשרי לגישור…
    כל הפרטים
  • אשכנזים-ספרדים

    במפגש בין ״המנטליות הספרדית המובהקת״, ובמלים אחרות: השייכות לתרבות אתנית אחרת, נקרא לה - ערבית, לבין ״המנטליות האשכנזית המובהקת״...
    כל הפרטים
  • מלאך המוות

    שנים רבות חלפו ומלאך המוות הגיע לבסוף ליטול את נשמתו של יעקב. פנה אליו יעקב בטרוניה: הלא ביקשתי ממך לשלוח לי שליח לפני המוות ואתה הבטחת לקיים... כל הפרטים
במרחב
  • חמאס בשירות ישראל

    לו ניחנו הפלסטינים בדמיון פוליטי ומדיני פורה, הם היו בוחרים במרוואן ברגותי כיורש לנשיאות פלסטין, ובסלאם פיאד לראשות הממשלה.
  • ישראל כמדינה ערבית

    ישראל הערבית", זו שגיליתי בימי התיכון, אינה שונה בהרבה מישראל היום, תרתי משמע.
    כל הפרטים
 
קוראים ותגובות