יום שני, 27 בספטמבר 2010

ערבי, דבר עברית


סלמאן מצאלחה ||


ערבי, דבר עברית


גבות ערביות רבות, של פוליטיקאים ופקידי חינוך פופוליסטים, תורמנה למקרא הכותרת הזאת. יחד עם זאת, מן הראוי לדון בסוגיית השפה בכובד ראש, במנותק מהרגישות הלאומית הקשורה בה.

לא מזמן פירסם משרד החינוך נתונים על רמת הישגי התלמידים במערכת החינוך. בין שלל הנתונים צד את עיני נתון אחד רב משמעות, המתייחס להישגי הנבחנים במקצוע השפה, ובייחוד בקרב התלמידים הערבים. הדו"ח מצביע על מצב קטסטרופלי במגזר הערבי, וקובע שהציון הממוצע הנמוך ביותר נרשם בבחינה בעברית לתלמידים ערבים. הציון בבחינה "ערבית לערבים" היה גבוה רק מעט יותר.

מחקרים שנערכו לאחרונה על ידי פרופ' זוהר אביתר וד"ר רפיק אבראהים מהחוג לפסיכולוגיה באוניברסיטת חיפה מסבירים את הבעיה מכיוון אחר. החוקרים השוו בין מהירות ודיוק תפישת הכתב בקרב ילדים דוברי ערבית, דוברי עברית ודוברי אנגלית. הם גילו, כי ההמיספרה הימנית במוח מעורבת ברכישת הקריאה בשפה העברית ובשפה האנגלית, אך איננה משתתפת כלל ברכישת קריאה בערבית. הדבר נובע מן המורכבות הגרפית של הכתב הערבי, כפי ששיערו החוקרים. שכן, האותיות הערביות מתחברות ומשנות צורה לפי המיקום במלה. כמו כן, אותיות רבות נבדלות זו מזו בסימנים גרפיים זעירים בלבד. כך הופך הייחוד הגרפי של הכתב הערבי למעמסה כבדה על הילד בזמן רכישת הקריאה.

הנתונים מסבירים את קיומו של פער ניכר בין תלמידים שלומדים בבתי ספר ששפת ההוראה בהם היא ערבית, לתלמידים בבתי ספר המלמדים בעברית או אנגלית. נתונים אלה מסבירים חלקית גם את מיקומה הנמוך של ישראל בהשוואה למדינות המפותחות במבחנים הבינלאומיים. הפער הזה, הקשור למצבה העגום של השפה, מתקיים בכל המרחב הערבי. זה לא מקרי שאין ולו אוניברסיטה ערבית אחת בין 500 האוניברסיטאות הטובות בעולם. נתון זה אינו קשור לציונות או לישראל.

ידוע לכל, כי השפה הערבית הנלמדת בבתי הספר, מעצם טבעה, משולה לעברית או לכל שפה זרה אחרת. כלומר, אינה שפת אם של הילד הערבי. שפת אמו, המדוברת בבית, שונה בתכלית מן הערבית הספרותית התקנית הנרכשת בבית הספר. יש לציין, כי מצב זה שורר בכל ארצות ערב.

הציבור הערבי בארץ אינו מנותק מן המרחב הלשוני הערבי. אמצעי התקשורת ההמוניים הערביים, ובמיוחד הרדיו והטלוויזיה, אינם מספקים עושר לשוני תקני. נהפוך הוא, הם מנציחים רדידות לשונית שמובילה לרדידות מחשבתית.

למרות הכל, ניתן לחולל מהפיכה חינוכית כאן. תוצאותיה החיוביות של מהפיכה כזאת תורגשנה בתוך שנים ספורות. לצורך כך דרוש האומץ לשים את הדרישה החינוכית האולטימטיבית על השולחן: יש לבטל לאלתר את המחלקות הערבית והדרוזית במשרד החינוך ולאחד את תוכניות הלימודים בתוכנית ליבה אחידה לכולם. התוכנית תכלול 80% חומרי לימוד הדרושים לחינוך מודרני ומתקדם. בשאר האחוזים תותר שימת דגשים תרבותיים מגזריים.

אפשר לעשות עוד ניסוי מהפכני: לבחור מן המגזר הערבי כיתת לימוד אחת או יותר ולקבוע ששפת הלימוד בהן, מהגן ועד לסיום התיכון, תהיה עברית. אם ניסוי כזה אכן יתבצע, אני משוכנע שתוצאותיו החיוביות לא תאחרנה לבוא.
*
פורסם: הארץ, 27 בספטמסר 2010
***
For English, press here

____________________________


שיתופים:



תגובות בפייסבוק:

0 תגובות::

הוסף רשומת תגובה

  • מזרח-תיכון

    המאפיה השבטית

    כך היה עם הקצב מבגדד, שהתחבא במרחב השבטי שלו, וכך הדבר עם הקצב מדמשק. מאות אלפי הרוגים ופצועים סורים, מיליוני פליטים והרס טוטלי של ערים לא מזיז לו כהוא זה…

    כל הפרטים

    למה אמריקה אוהבת מלחמות

    התנהלות המעצמות, ובראשן ארה״ב, מול איראן איננה מפתיעה; השלום במזרח התיכון הוא האויב מספר אחת של יצרניות הנשק הגדולות...

    כל הפרטים

  • ישראל-פלסטין

    תש״ח בעיניים ערביות

    הרטוריקה היא סם ההזיות שהערבים הורגלו ליטול מימים ימימה. את הרטוריקה הזאת הם חובשים כמגבעות מליציות ושוכחים שהיא משמשת משתיק־שכל על ראשיהם.

    כל הפרטים

    ישראל כמדינה ערבית

    "ישראל הערבית", זו שגיליתי בימי התיכון, אינה שונה בהרבה מישראל היום, תרתי משמע. שכן, שנים הלעיטו אותנו בבית הספר בשירי עצמאות ישראל.

    כל הפרטים
  • another title

    المتابع من أبناء جلدتنا لما يجري في هذا العالم الواسع يجد نفسه أمام ظاهرة فريدة. فلو نظرنا إلى ما يحصل من أحداث نرى أنّ القاسم المشترك بينها هو أنّ غالبيّتها هو مواقع وقوعها الجغرافية. إذ نرى أنّها تحدث في الأصقاع التي توصف بانتمائها إلى العالمين العربي والإسلامي.

קלאסי

***
ג׳אז


ארכיון הצד הזה

מבחר נושאים

 
  • מסות

    עיר הפרח המהלך

    רק העיר ירושלים מסוגלת להלֵּך על החבל הנמתח בין שדים רדומים לבין פּרח שנשכח...

    כל הפרטים

    כל הצפורים מוליכות לרומא

    כשחלפה באופק עננה שחורה של צפורים ונחתה במטעים בשלהי הסתיו‮, ‬יצאו אנשי הכפר ובידיהם כל מיני רעשנים ואצו לגרש את הצפורים הפולשניות כדי להציל את יבולי הזיתים‮, ‬מקור מחייתם העיקרי בימים ההם‮.

    כל הפרטים



  • סיפור

    צפירת הרגעה

    כשנורית צור התקשרה לאמיר לשאול לשלומו "בימים טרופים אלה" כלשונה, נשמעה בקולה נימה קצת מבודחת, אם כי לא הצליחה להסתיר בה את החרדה הגדולה שלה...

    כל הפרטים


    מדרש

    על קופים וחזירים

    מדי פעם בפעם מובאים בתקשורת העברית דברי שטנה הנאמרים על-ידי מטיפים אסלאמיים או מובאים ציטוטים, מן העתונות או מכתובים ערביים אחרים, המדמים את היהודים לקופים וחזירים. בהתייחסות למובאות האלה תמיד נעלם מעיני הקורא העברי מקור הדימוי הזה והרקע עליו צמח.

    כל הפרטים
  • another title

    المتابع من أبناء جلدتنا لما يجري في هذا العالم الواسع يجد نفسه أمام ظاهرة فريدة. فلو نظرنا إلى ما يحصل من أحداث نرى أنّ القاسم المشترك بينها هو أنّ غالبيّتها هو مواقع وقوعها الجغرافية. إذ نرى أنّها تحدث في الأصقاع التي توصف بانتمائها إلى العالمين العربي والإسلامي.
  • שיר

    מאותו עפר

    וְשׁוּב דִּמְדּוּמִים וְשׁוּב רוּחַ יָם רְעוּדָה.
    וְלֹא הִבְהֵב בָּאֹפֶק סִימָן כָּלְשֶׁהוּ לְהֲקָלָה.
    וּכְבָר הָיָה יָדוּעַ שֶׁהָעִנְיָנִים יֵלְכוּ וְיִסְתַּבְּכוּ.
    וְהֵם אָכֵן הָלְכוּ וְהסְתַּבְּכוּ.

    כל הפרטים

  • שיר

    בחיפה, מול הים

    בְּחַיְפָה, מוּל הַיָּם, רֵיחוֹת הַמֶּלַח
    עוֹלִים מִתּוֹךְ הָאֲדָמָה. וְשֶׁמֶשׁ
    הַתּוֹלָה עַל עֵץ פּוֹרֶמֶת רוּחַ.
    בְּתוֹךְ שְׁוּרַת עֵצִים טוֹבֶלֶת אֶבֶן,
    נִטְּעוּ גְבָרִים, נָשִׁים וְאֵלֶם. דַּיָּרִים
    בְּבֵית דִּירוֹת וּשְׁמוֹ מוֹלֶדֶת.

    כל הפרטים

  • שיר

    על חופש היצירה בעידן הלאומי


    מִכֵּיוָן שֶׁאֵינֶנִּי מְדִינָה, לֹא גְבוּלוֹת
    בְּטוּחִים לִי, אוֹ צָבָא שֶׁשּׁוֹמֵר יוֹם
    וָלַיְלָה עַל חַיֵּי חַיָּלָיו. וְאֵין קַו
    צִבְעוֹנִי שֶׁמָּתַח גֶנֶרָל מְאֻבָּק בְּשׁוּלֵי
    נִצְחוֹנוֹתָיו.

    כל הפרטים