ערבי, דבר עברית


סלמאן מצאלחה ||


ערבי, דבר עברית


גבות ערביות רבות, של פוליטיקאים ופקידי חינוך פופוליסטים, תורמנה למקרא הכותרת הזאת. יחד עם זאת, מן הראוי לדון בסוגיית השפה בכובד ראש, במנותק מהרגישות הלאומית הקשורה בה.

לא מזמן פירסם משרד החינוך נתונים על רמת הישגי התלמידים במערכת החינוך. בין שלל הנתונים צד את עיני נתון אחד רב משמעות, המתייחס להישגי הנבחנים במקצוע השפה, ובייחוד בקרב התלמידים הערבים. הדו"ח מצביע על מצב קטסטרופלי במגזר הערבי, וקובע שהציון הממוצע הנמוך ביותר נרשם בבחינה בעברית לתלמידים ערבים. הציון בבחינה "ערבית לערבים" היה גבוה רק מעט יותר.

מחקרים שנערכו לאחרונה על ידי פרופ' זוהר אביתר וד"ר רפיק אבראהים מהחוג לפסיכולוגיה באוניברסיטת חיפה מסבירים את הבעיה מכיוון אחר. החוקרים השוו בין מהירות ודיוק תפישת הכתב בקרב ילדים דוברי ערבית, דוברי עברית ודוברי אנגלית. הם גילו, כי ההמיספרה הימנית במוח מעורבת ברכישת הקריאה בשפה העברית ובשפה האנגלית, אך איננה משתתפת כלל ברכישת קריאה בערבית. הדבר נובע מן המורכבות הגרפית של הכתב הערבי, כפי ששיערו החוקרים. שכן, האותיות הערביות מתחברות ומשנות צורה לפי המיקום במלה. כמו כן, אותיות רבות נבדלות זו מזו בסימנים גרפיים זעירים בלבד. כך הופך הייחוד הגרפי של הכתב הערבי למעמסה כבדה על הילד בזמן רכישת הקריאה.

הנתונים מסבירים את קיומו של פער ניכר בין תלמידים שלומדים בבתי ספר ששפת ההוראה בהם היא ערבית, לתלמידים בבתי ספר המלמדים בעברית או אנגלית. נתונים אלה מסבירים חלקית גם את מיקומה הנמוך של ישראל בהשוואה למדינות המפותחות במבחנים הבינלאומיים. הפער הזה, הקשור למצבה העגום של השפה, מתקיים בכל המרחב הערבי. זה לא מקרי שאין ולו אוניברסיטה ערבית אחת בין 500 האוניברסיטאות הטובות בעולם. נתון זה אינו קשור לציונות או לישראל.

ידוע לכל, כי השפה הערבית הנלמדת בבתי הספר, מעצם טבעה, משולה לעברית או לכל שפה זרה אחרת. כלומר, אינה שפת אם של הילד הערבי. שפת אמו, המדוברת בבית, שונה בתכלית מן הערבית הספרותית התקנית הנרכשת בבית הספר. יש לציין, כי מצב זה שורר בכל ארצות ערב.

הציבור הערבי בארץ אינו מנותק מן המרחב הלשוני הערבי. אמצעי התקשורת ההמוניים הערביים, ובמיוחד הרדיו והטלוויזיה, אינם מספקים עושר לשוני תקני. נהפוך הוא, הם מנציחים רדידות לשונית שמובילה לרדידות מחשבתית.

למרות הכל, ניתן לחולל מהפיכה חינוכית כאן. תוצאותיה החיוביות של מהפיכה כזאת תורגשנה בתוך שנים ספורות. לצורך כך דרוש האומץ לשים את הדרישה החינוכית האולטימטיבית על השולחן: יש לבטל לאלתר את המחלקות הערבית והדרוזית במשרד החינוך ולאחד את תוכניות הלימודים בתוכנית ליבה אחידה לכולם. התוכנית תכלול 80% חומרי לימוד הדרושים לחינוך מודרני ומתקדם. בשאר האחוזים תותר שימת דגשים תרבותיים מגזריים.

אפשר לעשות עוד ניסוי מהפכני: לבחור מן המגזר הערבי כיתת לימוד אחת או יותר ולקבוע ששפת הלימוד בהן, מהגן ועד לסיום התיכון, תהיה עברית. אם ניסוי כזה אכן יתבצע, אני משוכנע שתוצאותיו החיוביות לא תאחרנה לבוא.
*
פורסם: הארץ, 27 בספטמסר 2010
***
For English, press here

____________________________

שיתופים



תגובות בפייסבוק:


תגובות באתר:

0 ת ג ו ב ו ת:

הוסף רשומת תגובה

קרא עוד:
  • הנאום ושברו חשיפה: הנאום של נתניהובפני הקונגרס האמריקאי סלמאן מצאלחה | הנאום ושברו רוצים לדעת את תמצית הדברים שבנימין נתניהו הולך לשאת בפני הקנגרס האמרי… כל הפרטים
  • שני אויבים בבור אחד  סלמאן מצאלחה שני אויבים בבור אחד אחת הבעיות הקשות שניצבות בפני החברות הערביות, שהאסלאם עומד ביסודן, היא העדר תרבות של חשבון-… כל הפרטים
  • ארץ דווי סלמאן מצאלחה ארץ דוויעַל אֶרֶץ דְּוַי הַלֵּב שׁוֹתֵת, כְּמוֹ קֶסֶת דְּיוֹ בַּגּוּף נִפְתַּחַת. כֻּלָּנוּ כָּאן שְׁבוּיֵי הַחֵטְא, מִדּוֹר לְדו… כל הפרטים
  • לא על המתים  סלמאן מצאלחה לא על המתים (א) כֵּיוָן שֶׁהִגַּעְנוּ עַד הֲלוֹם, חֲשׂוּפִים לְפִגְעֵי הַשָּׁרָב שֶׁקָּפָא בְּאַרְצֵנוּ עַל שְׁמָר… כל הפרטים
  • צ'ארלס בוקובסקי | תשובתי צ'ארלס בוקובסקי | תשובתי ”מַדּוּעַ הוּא צָרִיךְ לְהִשְתַּמֵּש בְּמִלִּים כְּמוֹ אֵלּוּ בַּכְּתִיבָה שֶלּוֹ? ”מִלִּים כְּמוֹ מַה, אִמַּא?… כל הפרטים
בארץ
  • יהודים ואחרים

    האינטרסים הבלתי יהודיים משַמרים, האינטרסים היהודיים – מהפכניים. הראשונים מכוונים לשמירת הקיים, האחרונים – ליצירת החדש, לשינוי-ערכים, לתיקון ובנין. …
    כל הפרטים
  • העבר עוד לפנינו

    הטרגדיה הישראלית־הפלסטינית היא סימפוניה נדל"נית קקופונית בלתי גמורה, הנובעת בעיקר מתפישות מנוגדות של המושג "מולדת", החוסמות כל אפשרות להסדר מוסכם בעתיד הנראה לעין...
    כל הפרטים
 
במרחב
  • חמאס בשירות ישראל

    לו ניחנו הפלסטינים בדמיון פוליטי ומדיני פורה, הם היו בוחרים במרוואן ברגותי כיורש לנשיאות פלסטין, ובסלאם פיאד לראשות הממשלה.
  • בין טהראן לירושלים

    פלסטין וירושלים חשובות כקליפת השום מבחינה דתית בעיני הזרם השיעי באיסלאם. השיעים לא מייחסים שום משמעות דתית לירושלים, ולא למסגד אל־אקצא.
    כל הפרטים

כחרס הנשבר
תרגומים
  • הולי ניר | אנ׳לא פוחד

    אֲנִי לֹא פּוֹחֵד מִכְּנֵסִיּוֹתֶיךָ
    אֲנִי לֹא פּוֹחֵד מִמִּקְדָּשֶׁיךָ
    אֲנִי לֹא פּוֹחֵד מִתְּפִלּוֹתֶיךָ
    אֲנִי פּוֹחֵד מִמָּה שֶאַתָּה מְעוֹלֵל בְּשֵׁם הָאֵל.
  • רוברט פרוסט | אש וקרח

    יֵשׁ אוֹמְרִים כִּי בְּאֵשׁ הָעוֹלָם יִגָּמֵר,
    בְּקֶרַח - יֵשׁ מִי שֶׁאוֹמֵר.
    מִן הַתְּשׁוּקָה שֶׁזָּרְמָה לִי בַּחֵךְ
    בְּמַעְדִּיפֵי הָאֵשׁ אֲנִי תּוֹמֵךְ.
  • וו. ה. אודן | בלוז לפליטים

    נֹאמַר הַנְּשָׁמוֹת בָּעִיר הַזּוֹ מוֹנוֹת עֲשָׂרָה מִלְיוֹן,
    חֶלְקָן חַיּוֹת בָּאַרְמוֹנוֹת, חֶלְקָן בְּבָתֵּי אֶבְיוֹן:
    אַךְ לָנוּ אֵין בָּהּ מָקוֹם, יַקִּירִי, בָּהּ אֵין לָנוּ מָקוֹם.