לידיעת התלמיד אובמה




הגזענות פורחת בחסות האדישות של משרד החינוך, שאינו עושה מאומה כדי להילחם בתופעה. הגזענות פורחת גם בחסות כל ממשלות ישראל...

סלמאן מצאלחה || לידיעת התלמיד אובמה


למרות שהנשיא ברק אובמה מכהן בקדנציה השנייה שלו בבית הלבן, הרי שבכל הקשור לבעיה הישראלית־הפלסטינית הוא ממשיך להתנהג כתלמיד שלא סיים עדיין להכין שיעורי בית. בן רודס, סגן היועץ לביטחון לאומי, מספר לכתבים שאובמה מעוניין בביקורו באזור בעיקר להקשיב לראש הממשלה בנימין נתניהו ולנשיא הפלסטיני מחמוד עבאס. הוא רוצה לשמוע מהם על תהליך השלום ואיך הם רואים את המהלכים הבאים הנחוצים כדי לקדמו. בכך משול אובמה בעיני למי שקיבל תעודת סיום - פרס נובל לשלום - בלי שעבר את הבחינות.

מספרים לנו שאובמה גם רוצה לדבר אל הצעירים בישראל. אז אולי כדאי להביא לידיעתו של התלמיד המתמיד אובמה, כמה מהדברים שחושבים אותם צעירים עליו ועל שכמותו: "אני לא רוצה לראות שחורים בשום מקום - לא ברחוב, לא בקניון ולא ברכבת הקלה", אומר תלמיד י"ב בירושלים ומוסיף: "בכל שחור... יש חלק קטן שיכול להתהפך עליך ולתקוע בך סכין. לא יעזור כלום: בשורשים שלהם הם נגד היהודים". נכון, אלה לא הציטוטים המדויקים. במקור הם אמרו “ערבים”, לא “שחורים” (“יש בנו שנאה והיא תנצח”, אור קשתי, “הארץ”, 15.3), אבל מהדברים האלה אפשר לקבל מושג על הלכי הרוח בקרב הצעירים.

הצעירים בישראל, אובמה, לא מתביישים בהיותם גזענים, נהפוך הוא: הם מצהירים שהם גזענים גאים. הם שונאים ערבים ולא מוכנים שילד ערבי ילמד בבית הספר שלהם. הם לא רוצים להכיר ערבים ולא לבוא אתם במגע. הערבים לא מעניינים אותם והם לא רוצים ללמוד עליהם דבר. רק הקבוצה שלהם - היהודים - מעניינת אותם. זאת ועוד, מסקרים שנערכו באחרונה עולה תמונה קודרת אף יותר. יותר ממחצית בני הנוער היהודים בישראל חושבים, ש”אין להעניק לערבים אזרחי המדינה זכויות זהות לאלו של היהודים”, וציינו כי “לא צריך לאפשר להם להיבחר לכנסת”.

אלה הם הצעירים שאתה כל כך משתוקק לדבר אתם. קשתי מוסיף ומדווח, ש”הגזענות אינה נחלתם של בתי ספר מרקע חברתי מסוים. מורים בירושלים מספרים כי היא מפעפעת גם במוסדות יוקרתיים, בשיעורי אזרחות והיסטוריה, בהפסקות בחצר, ואחרי יום הלימודים בקניון”. אפשר להוסיף על כך עוד דבר, חשוב לא פחות: הגזענות בארץ איננה נחלתם של בני הנוער בלבד. גם ממשלות ישראל לדורותיהן ועל כל הרכביהן, משמאל ומימין, דתיים וחילונים, תמיד היו ”טהורות לעד”, כמאמר הכרזה שנושאים בגאון אוהדיה של קבוצת הכדורגל בית”ר.

הגזענות פורחת בחסות האדישות של משרד החינוך, שאינו עושה מאומה כדי להילחם בתופעה. הגזענות פורחת גם בחסות כל ממשלות ישראל. בישראל, אובמה, תמיד מרכיבים ממשלות על טהרת היהודים. לפעמים יושבים בהן כאלה שטוענים שהם יהודים בניגוד לעמדת הרבנים, וגם זה בסדר. שכן, יהודי בישראל הרשמית הוא כל אזרח ישראלי. התנאי היחיד שצריך לעמוד בו כדי להיות בקואליציה, הוא שאינך ערבי. 20% מאזרחי ישראל, אובמה, הם ”שחורים”, כלומר ערבים. 20% מהאוכלוסייה מודרים מכל עמדת השפעה על חיי הארץ הזאת. דומה, כי גם אתה עצמך משתף פעולה עם ההדרה הבזויה הזאת. שווה בנפשך היכן היית עומד במצב דומה בארצך שלך, ואידך זיל גמור.

*
פורסם: דעות-הארץ, 19.03.2013
*


שיתופים



תגובות בפייסבוק:


תגובות באתר:

0 comments:

הוסף רשומת תגובה

בארץ
  • המין האנושי

    השיח האלים חשף לא רק את עומק ההתכחשות בחברה הערבית לעצם קיומה של קהילת להט"ב בתוכה, אלא גם את עומק הפער, שאינו אפשרי לגישור…
    כל הפרטים
  • אשכנזים-ספרדים

    במפגש בין ״המנטליות הספרדית המובהקת״, ובמלים אחרות: השייכות לתרבות אתנית אחרת, נקרא לה - ערבית, לבין ״המנטליות האשכנזית המובהקת״...
    כל הפרטים
  • מלאך המוות

    שנים רבות חלפו ומלאך המוות הגיע לבסוף ליטול את נשמתו של יעקב. פנה אליו יעקב בטרוניה: הלא ביקשתי ממך לשלוח לי שליח לפני המוות ואתה הבטחת לקיים... כל הפרטים
במרחב
  • חמאס בשירות ישראל

    לו ניחנו הפלסטינים בדמיון פוליטי ומדיני פורה, הם היו בוחרים במרוואן ברגותי כיורש לנשיאות פלסטין, ובסלאם פיאד לראשות הממשלה.
  • ישראל כמדינה ערבית

    ישראל הערבית", זו שגיליתי בימי התיכון, אינה שונה בהרבה מישראל היום, תרתי משמע.
    כל הפרטים
 
קוראים ותגובות