למה אצביע למרצ

אני מודה שבמערכות הבחירות האחרונות החרמתי את הבחירות, ושמעל בימה זו קראתי באחרונה להחרים גם את הבחירות הנוכחיות. היו לי סיבות רבות בעד החרמה. הסיבות לא השתנו. הנסיבות השתנו.


סלמאן מצאלחה || 

למה אצביע למרצ


התנהלות הרשימה הערבית המשותפת בשאלת הסכם העודפים עם מרצ היתה בעבורי בבחינת הקש ששבר את גב הגמל. מרצ היתה מוכנה לבטל את הסכם העודפים עם המחנה הציוני כדי לחתום על הסכם עודפים עם הרשימה המשותפת, וכל זאת כדי למנוע מצב שבו ירדו לטמיון עשרות אלפי קולות בוחרים — אבל הרשימה המשותפת סירבה.

ידועה האמרה של משה דיין טרום הסכם השלום עם מצרים, כי ״מוטב שארם א־שייח ללא שלום, מאשר שלום ללא שארם א־שייח״, אך לימים הצטרף דיין לממשלת בגין והיה ממקדמי החתימה על הסכם השלום עם אנואר סאדאת. כאשר מתנגדי ההסכם הזכירו לו את הצהרתו, הוא לא היסס לומר כי שינה את דעתו, והשמיע את האמירה שלימים הפכה לקלישאה: ״רק חמור לא משנה את דעתו״.

אני מודה שבמערכות הבחירות האחרונות החרמתי את הבחירות, ושמעל בימה זו קראתי באחרונה להחרים גם את הבחירות הנוכחיות. היו לי סיבות רבות בעד החרמה. הסיבות לא השתנו. הנסיבות השתנו.

כאשר אימאמים איסלאמיסטים מצהירים בכלי תקשורת ערביים שהצבעה לרשימה המשותפת, הכוללת את התנועה האיסלאמית שחלק ממועמדיה מנהלים חיים פוליגמיים, תפיל את שלטון הימין, אני תוהה על איזה ימין הם מדברים. האם אין הם עצמם מייצגים את אותה הגברת בשינוי האדרת, השביס או החיג׳אב?

צריך לומר בבירור שהרשימה המשותפת כוללת גם את המקבילה של ״ישראל ביתנו״ ברחוב הערבי, בדמות הלאומנות הערבית של בל״ד, וגם את המקבילה הגזענית הערבית של ״הבית היהודי״ בדמות התנועה האיסלאמית.

יש בשמאל הישראלי כאלה הטוענים שהאזרחים הערבים הם מיעוט מופלה, ולכן יש להם נסיבות מקלות, והם ראויים לקבל הנחות במבחן הפוליטי הקובע את הרכב בית הנבחרים. גם אם יש צדק בטענות אלה, יש רגעים שבהם אזרח הגון — ולא משנה מאיזו עדה — מפסיק לקבל את ההנחה שאזרחים מסוימים ראויים להנחות בלתי מוגבלות בשל מוצאם.

הנה מתברר כי הלאומנים של מפלגת בל״ד, שנלחמים בשיניים כדי להיכנס לכנסת ולהישבע אמונים למדינת ישראל ״היהודית דמוקרטית״, אינם מוכנים לחתום הסכם עם מרצ בטענה שהיא מפלגה ציונית, אך בו בזמן הם מתחבקים עם הגזענים מ״הבית האיסלאמי״ של הרחוב הערבי.

לפיכך, זה הזמן לפזר את הערפל ולשים את הדברים על השולחן. אני מודה שמעולם לא הצבעתי למרצ. תמיד נתתי את קולי לחד״ש. אולם הגיעה העת להשמיע קול אזרחי ערבי חד וברור: אם הברירה היא בין קול שיכניס מנדט למרצ או קול שיכניס מנדט לערבים מהרשימה המשותפת המקבילים ל״בית היהודי״ או ל״ישראל ביתנו״, אזי הבחירה הראויה של כל אזרח הגון היא בבירור מרצ.

כל קול למרצ הוא קול בטוח למען הפרדת הדת מהמדינה, למען שוויון אזרחי ושוויון בין המינים. כל קול למרצ הוא קול בטוח למען צדק חברתי, צדק תרבותי ולאומי, חופש ביטוי וחופש מחשבה. ומעל לכל, כל קול למרצ הוא קול בטוח למען השלום שכולם שואפים אליו. אי אפשר לומר את כל הדברים האלה בבטחה על אף מפלגה אחרת.
לכן, למען מדינה שפויה ואזרחות שווה לכולם החלטתי להצביע למרצ.
*
הארץ, 12.03.2015

***
For English, press here

Print Friendly and PDF

שיתופים:

תגובות בפייסבוק:



תגובות באתר:
ניתן להשאיר תגובה כאן.

0 comments:

הוסף רשומת תגובה

במרחב
  • בימים ההם בזמן הזה

    בטרם מעלים האיסלאמיסטים את תפארת העבר על ראש שמחתם, יש אם כן להזכיר להם שהשגשוג המדעי והתרבותי אז התרחש דווקא בזכות הקפיצה מעל משוכת האיסלאם האורתודוקסי השמרני…


    המאפיה השבטית

    כך היה עם הקצב מבגדד, שהתחבא במרחב השבטי שלו, וכך הדבר עם הקצב מדמשק. מאות אלפי הרוגים ופצועים סורים, מיליוני פליטים והרס טוטלי של ערים לא מזיז לו כהוא זה…

    כל הפרטים

  • האור מגיע ממערב

    ”אינטלקטואלים” מוסלמים משננים במשך דורות שכל האמת והידע מצויים בקוראן. מי שמחזיק בתפישה כזאת, כמו חמור, מובטח לו שיישאר לעד מאחור…


    על האורה בקצה הג׳ורה

    אפשר להירגע. מה שאירע בתוניסיה לא עתיד לחזור על עצמו במדינות ערב האחרות. אמנם, הפלת דיקטטור על ידי התקוממות עממית מפיחה רוח חדשה, ואולי אף שביב של תקווה, בקרב רבים באזור, אבל מכאן ועד לחגיגות...

    כל הפרטים

בארץ
  • ערבי בכל ניידת

    היחסים בין הציבור הערבי לשלטון המרכזי לא יכולים להמשיך להתנהל במתכונתם הנוכחית, המעוותת. השלטונות חייבים להפנים את העיקרון של אזרחות שווה לכלל האזרחים, על כל המשתמע מהדבר...

    ישראל כמדינה ערבית

    ישראל הערבית", זו שגיליתי בימי התיכון, אינה שונה בהרבה מישראל היום, תרתי משמע. שכן, שנים הלעיטו אותנו בבית הספר בשירי עצמאות ישראל.

    כל הפרטים
  • נחשפה ערוות השמאל

    השיח הפוליטי בקרב מה שמכונה בטעות "שמאל" בישראל הוא שיח עקר, שלא ישנה את המצב הקיים. מדברים שפורסמו לאחרונה ב"הארץ" על ידי כותבים הנמנים עם מחנה השמאל כביכול, מצטיירת תמונה עגומה. השיח תחום בגבולות אתניים יהודיים.

    ספסרי הדת

    הנה נודע לנו באחרונה, כי בספרי הלימוד שבהם משתמשים בזרם הממלכתי־הדתי מצנזר משרד החינוך פרקים העוסקים ברביית האדם. זאת, מתוך היענות לבקשות מצד מערכת החינוך הממלכתית־הדתית.
  • ערבי, דבר ערבית

    גם הערבים מזלזלים בשפת אמם ונותנים יד לדחיקתה מהמרחב הציבורי. עדות לכך ניבטת מכל פינה ביישובים הערביים. השלטים והמודעות המתנוססים על בתי עסק ומשתלטים על הנוף העירוני הם כמעט על טהרת השפה העברית.

    יהודית ודגנרטית

    אפשר להירגע. לא תקום כאן מדינה דו־לאומית. הטעם לכך פשוט: בשטח שמשתרע בין הים לירדן אין שני לאומים מגובשים לצורך ריקוד הטנגו הזה.
ישראל-פלסטין
  • תש״ח בערבית

    הרטוריקה היא סם ההזיות שהערבים הורגלו ליטול מימים ימימה. את הרטוריקה הזאת הם חובשים כמגבעות מליציות ושוכחים שהיא משמשת משתיק־שכל על ראשיהם.

    כל הפרטים

  • בעקבות המופתי

    מכיוון ששמו של המופתי, חאג׳ אמין אל־חוסייני, התגלגל באחרונה על לשונו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, החלטתי לנצל את השהות בברלין כדי להתחקות אחר עקבותיו של ״הצורר״ הפלסטיני...

    כל הפרטים

מגרות
  • על קופים וחזירים

    ויהי כאשר ישבו בני ישראל במדין ויאסור עליהם אללה ביום השבת את הדגים: הן דיג והן אכילה. ויהי כאשר באה השבת ויבואו הדגים על כל סוגיהם, ובא מקרל, ובאה דניס, ובא לברק, ובאו אלתית ואספמיא אל חוף ימם. ויהי בצאת השבת וישובו כל הדגים כולם אל לב ים, ולא שזפו עיני בני ישראל עוד דג, קטן כגדול, עד לבוא השבת הבאה. והיה כדבר הזה ימים רבים.
  • רצח לשם כבוד

    אין ישוב ערבי, בארץ או בחוץ לארץ, שלא ידע רציחות על רקע מה שמכונה "כבוד המשפחה". אינטלקטואלים ערבים רפי שכל מנסים להמעיט מחומרת המעשים האלה בטיעונים שונים, לרבות השוואת רצח על "כבוד המשפחה" ל"רצח על רקע רומנטי"...

ארכיון

 
תרגומים
  • מרטין נימלר

    בַּהַתְחָלָה בָּאוּ אֶל הַקּוֹמוּנִיסְטִים
    וְלֹא הֵרַמְתִּי אֶת קוֹלִי,
    כִּי לֹא הָיִּיתִי קוֹמוּנִיסְט;

    כל הפרטים

  • בלקרישנא סאמא

    מִי שֶׁאוֹהֵב פְּרָחִים, יֵשׁ לוֹ לֵב כֹּה רָגִישׁ.
    מִי שֶׁלֹּא יָכֹל לִתְלֹשׁ אֶת כּוֹתַרְתָּם,
    לוֹ וַדַּאי לֵב אָצִיל.

  • שרון אולדס

    אֵיךְ הֵם עוֹשִֹים אֶת זֶה, אֵלֶּה הָעוֹשִֹים אַהֲבָה
    לְלֹא אַהֲבָה? יָפִים כְּמוֹ רַקְדָּנִים
    מַחֲלִיקִים אֶחָד עַל גַּבֵּי הַשֵּׁנִי כְּגוֹלְשִׁים
    עַל קֶרַח, אֶצְבְּעוֹתֵיהֶם נְעוּצוֹת זֶה
    בְּגוּפוֹ שֶׁל זֶה, פְּנֵיהֶם
קולות באפלה
  • תגובות אחרונות

  • מבחר נושאים