29 ביולי 2015

ב. מיכאל || ערב קסום, מקסים, מוקסם


ב. מיכאל

|| ערב קסום, מקסים, מוקסם ||


לעולם לא אשכח את הערב הקסום ההוא, עת אירחתי לארוחה ערב צנועה את כבוד הרב מ. כהנא ואת אשתו המהממת.

זה היה ליל קיץ מקסים. הכוכבים נצנצו ברקיע והילכו על כולנו קסם מקסימלי. לרגע חששתי שכבוד הרב ואשתו המסחררת נאלצו לבטל, ולכן כה עזה היתה התרגשותי כאשר ראיתי את הזוג האצילי חוצה את מפתן ביתי ונושק ברכּוּת אנושית כל כך למזוזה.

כבוד הרב התרווח בכורסה הדמשקאית שרכשתי לא כבר בנתניה, בעוד הרבנית הפְּצָצָה מחמיאה לכוסיות הקידוש אשר נצנצו על שולחן התקרובת העדין, שניצב על השטיח הוורדרד, שהעניק נופך של אצילות לבלאטות המעוטרות, אשר כיסו על אדמת החימר שממנה נוצרו כלי החרס שלתוכם מזגתי את סלט החצילים שזהר בגוני טרה־קוטה.

(רשמתי בפנקסי להזכיר במאמר את "גטסבי הגדול". ספר המתאר ביד אמן את הדקדנס המרקיב של עשירי ניו יורק בשנות ה–20. במחשבה שנייה, אולי כדאי לוותר על זה, ולהזכיר את "השחקנים" של גרהם גרין בִּמְקום. נראה...).

הרב בחן בעיניו החדות את הסלון, ומבטו נעצר על שידת המהגוני הבוהקת שניצבה ליד ארונות הספרים הגדושים.

"באר שבע, 1999, או קצת מוקדם יותר", אמר בקולו העמוק.

עקבתי אחר מבטו, ונמלאתי פליאה מוקסמת; האיש צדק. על שידת המהגוני הבוהקת אכן נח לו ספר טלפונים של אזור חיוג באר שבע משנת 1998.

רגישותו המופלגת של הרב לפרטים הילכה עלי קסם. בכך הרי נבדלים אנשים גדולים באמת מן הגמדים שסביבם. אשתו המדהימה סיפרה בינתיים מחרוזת בדיחות חוּשָם, ושבה והצדיקה את המוניטין שלה כסטנדאפיסטית מצחיקה עד דמעות.

מכיוון שהחלטנו מראש לא לעסוק בפוליטיקה אלא אך ורק בתרבות, שב כבוד הרב והסביר לי את תורת הטרנספר שלו.
"עדיף שנגרש את כל הערבים כבר עכשיו", הוא הבהיר בקולו החם והמלטף. לא בכל דבר אני מסכים עם הרב כהנא, ולכן שאלתי בנימוס אירופי: "למה?"

"כי אם לא נגרש אותם", הסביר בסבלנות, "הם כולם יעלו לאוטובוסים וינהרו בהמוניהם אל הקלפי. לא יותר טוב שאנחנו נעלה אותם על האוטובוסים קודם?"

איזה איש מעמיק ומרחיק ראות. בזכרוני עלה כמובן מוסטפה כמאל אתא־טורק. מה רב הדמיון בין שני האישים הגדולים הללו. אמנם האחד הפריד ביד ברזל בין דת למדינה והשני מקדם תיאוקרטיה משיחית. האחד כפה על ארצו קִדמה ומודרניות והשני מבקש לשוב לתקופת הברונזה. האחד כונן מדינה על חורבותיה של אימפריה והשני מבקש לכונן אימפריה על חורבותיה של מדינה. אבל חוץ מן ההבדלים השוליים הללו? תאומים זהים ממש.

עד אחרי חצות ישבו האנשים התרבותיים הללו בסלון ביתי. תהיתי מדוע הזוג הנפלא הזה מעורר אנטגוניזם שכזה, ושמחתי שיכולתי להעניק להם קמצוץ של לגיטימציה ציבורית.

המתח הארוטי שהתלהט בינתיים בין הרב לאשתו הסקסית רק הוסיף לאווירה התרבותית. וכאשר הם קמו ומיהרו לביתם, הבנתי אותם.

ליוויתי אותם למכוניתם המצודדת, ותהיתי מה תהיה הפרובוקציה שלי בשבוע הבא; האם בעד פדופיליה? נגד זהירות בדרכים? בעד השמדת הפיל האפריקאי? נגד לוח הכפל?

לבסוף החלטתי לכתוב מאמר שכותרתו תהיה "בּוֹגְדָאן חמילניצקי — לא מה שחשבתם".

אה, לו רק היתה בידי כתובת המייל של בוגדאן, הייתי מזמין גם אותו לארוחת ערב.
אחפש בגוגל.
*
הארץ, 29.07.2015





שיתופים:



תגובות בפייסבוק:

0 תגובות::

הוסף רשומת תגובה

  • מזרח-תיכון

    המאפיה השבטית

    כך היה עם הקצב מבגדד, שהתחבא במרחב השבטי שלו, וכך הדבר עם הקצב מדמשק. מאות אלפי הרוגים ופצועים סורים, מיליוני פליטים והרס טוטלי של ערים לא מזיז לו כהוא זה…

    כל הפרטים

    למה אמריקה אוהבת מלחמות

    התנהלות המעצמות, ובראשן ארה״ב, מול איראן איננה מפתיעה; השלום במזרח התיכון הוא האויב מספר אחת של יצרניות הנשק הגדולות...

    כל הפרטים

  • ישראל-פלסטין

    תש״ח בעיניים ערביות

    הרטוריקה היא סם ההזיות שהערבים הורגלו ליטול מימים ימימה. את הרטוריקה הזאת הם חובשים כמגבעות מליציות ושוכחים שהיא משמשת משתיק־שכל על ראשיהם.

    כל הפרטים

    ישראל כמדינה ערבית

    "ישראל הערבית", זו שגיליתי בימי התיכון, אינה שונה בהרבה מישראל היום, תרתי משמע. שכן, שנים הלעיטו אותנו בבית הספר בשירי עצמאות ישראל.

    כל הפרטים
  • another title

    المتابع من أبناء جلدتنا لما يجري في هذا العالم الواسع يجد نفسه أمام ظاهرة فريدة. فلو نظرنا إلى ما يحصل من أحداث نرى أنّ القاسم المشترك بينها هو أنّ غالبيّتها هو مواقع وقوعها الجغرافية. إذ نرى أنّها تحدث في الأصقاع التي توصف بانتمائها إلى العالمين العربي والإسلامي.

הקש על התמונה לשליחת דוא״ל

קלאסי

***
ג׳אז


ארכיון הצד הזה

מבחר נושאים

 
  • מסות

    עיר הפרח המהלך

    רק העיר ירושלים מסוגלת להלֵּך על החבל הנמתח בין שדים רדומים לבין פּרח שנשכח...

    כל הפרטים

    כל הצפורים מוליכות לרומא

    כשחלפה באופק עננה שחורה של צפורים ונחתה במטעים בשלהי הסתיו‮, ‬יצאו אנשי הכפר ובידיהם כל מיני רעשנים ואצו לגרש את הצפורים הפולשניות כדי להציל את יבולי הזיתים‮, ‬מקור מחייתם העיקרי בימים ההם‮.

    כל הפרטים



  • סיפור

    צפירת הרגעה

    כשנורית צור התקשרה לאמיר לשאול לשלומו "בימים טרופים אלה" כלשונה, נשמעה בקולה נימה קצת מבודחת, אם כי לא הצליחה להסתיר בה את החרדה הגדולה שלה...

    כל הפרטים


    מדרש

    על קופים וחזירים

    מדי פעם בפעם מובאים בתקשורת העברית דברי שטנה הנאמרים על-ידי מטיפים אסלאמיים או מובאים ציטוטים, מן העתונות או מכתובים ערביים אחרים, המדמים את היהודים לקופים וחזירים. בהתייחסות למובאות האלה תמיד נעלם מעיני הקורא העברי מקור הדימוי הזה והרקע עליו צמח.

    כל הפרטים
  • another title

    المتابع من أبناء جلدتنا لما يجري في هذا العالم الواسع يجد نفسه أمام ظاهرة فريدة. فلو نظرنا إلى ما يحصل من أحداث نرى أنّ القاسم المشترك بينها هو أنّ غالبيّتها هو مواقع وقوعها الجغرافية. إذ نرى أنّها تحدث في الأصقاع التي توصف بانتمائها إلى العالمين العربي والإسلامي.
  • שיר

    מאותו עפר

    וְשׁוּב דִּמְדּוּמִים וְשׁוּב רוּחַ יָם רְעוּדָה.
    וְלֹא הִבְהֵב בָּאֹפֶק סִימָן כָּלְשֶׁהוּ לְהֲקָלָה.
    וּכְבָר הָיָה יָדוּעַ שֶׁהָעִנְיָנִים יֵלְכוּ וְיִסְתַּבְּכוּ.
    וְהֵם אָכֵן הָלְכוּ וְהסְתַּבְּכוּ.

    כל הפרטים

  • שיר

    בחיפה, מול הים

    בְּחַיְפָה, מוּל הַיָּם, רֵיחוֹת הַמֶּלַח
    עוֹלִים מִתּוֹךְ הָאֲדָמָה. וְשֶׁמֶשׁ
    הַתּוֹלָה עַל עֵץ פּוֹרֶמֶת רוּחַ.
    בְּתוֹךְ שְׁוּרַת עֵצִים טוֹבֶלֶת אֶבֶן,
    נִטְּעוּ גְבָרִים, נָשִׁים וְאֵלֶם. דַּיָּרִים
    בְּבֵית דִּירוֹת וּשְׁמוֹ מוֹלֶדֶת.

    כל הפרטים

  • שיר

    על חופש היצירה בעידן הלאומי


    מִכֵּיוָן שֶׁאֵינֶנִּי מְדִינָה, לֹא גְבוּלוֹת
    בְּטוּחִים לִי, אוֹ צָבָא שֶׁשּׁוֹמֵר יוֹם
    וָלַיְלָה עַל חַיֵּי חַיָּלָיו. וְאֵין קַו
    צִבְעוֹנִי שֶׁמָּתַח גֶנֶרָל מְאֻבָּק בְּשׁוּלֵי
    נִצְחוֹנוֹתָיו.

    כל הפרטים