אין שמאל אנטי ציוני בישראל


מנהיג מק״י חותם על מגילת העצמאות
לא תירשם מפלגה אם יש במטרה ממטרותיה או במעשיה, במפורש או במשתמע, אחת מאלה: (1) שלילת קיומה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית...".


סלמאן מצאלחה ||

אין שמאל אנטי ציוני בישראל


לא יכול להתקיים שמאל אנטי־ציוני בקרב הציבור היהודי בישראל. משמעות קיומו של שמאל כזה היא שלילה עקרונית של הזכות להגדרה עצמית של הציבור היהודי בארץ, שכן עליית היהודים והתיישבותם כאן הן היסוד שעליו קמה מדינת ישראל. שלילת זכות זו לא נשמעה מעולם מפי מי שמכונים "שמאל אנטי־ציוני"; שמאל זה חזר והדגיש במשך שנים את הפטריוטיות הישראלית שלו.

ראוי להזכיר, שעל מגילת העצמאות חתם גם מאיר וילנר, מנהיג המפלגה הקומוניסטית הישראלית (מק"י). לא אחת העלה וילנר על נס את תרומת הקומוניסטים, יהודים וערבים, לעצמאות ישראל בכך שהשתתפו במלחמה נגד "הכנופיות של קאוקג'י", כהגדרתו. מנהיגי מק"י אף קיימו חגיגות ליום העצמאות בשנים הראשונות של המדינה. זאת ועוד: במשך עשרות שנים היה הימנון "התקוה", חותם את ועידות מק"י.

אם כן, מהי מהות המדינה היהודית?

תשובה נמצאת בהרצאה שנשא פרופ׳ אהרן ברק, נשיא בית המשפט העליון בדימוס, ב–2012 באקדמיה הישראלית למדעים ("ערכיה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית"). מדינה יהודית, אמר, "היא מדינה שההיסטוריה שלה שלובה ושזורה בהיסטוריה של העם היהודי, ששפתה העיקרית היא עברית, ושעיקרי חגיה משקפים את תקומתה הלאומית... מדינה שהתיישבות היהודים בשדותיה, בעריה ובמושבותיה היא בראש דאגותיה... מדינה המטפחת תרבות יהודית, חינוך יהודי ואהבת העם היהודי... מדינה שערכיה שאובים ממסורתה הדתית, שהתנ"ך הוא הבסיסי שבספריה, ונביאי ישראל הם יסוד מוסריותה". פרופ׳ ברק מחבר באופן הדוק בין הלאומיות היהודית, כלומר הציונות, לבין היהדות כדת הנשענת על מורשת ישראל: "קיים קשר הדוק בין ההיבט הציוני להיבטה המורשתי, ולעתים קרובות יש חפיפה ביניהם".

דומה שחוק הלאום כמו הועתק מהרצאה זו של פרופ׳ ברק, אם כי בניכוי עקרון השוויון, שהוא הדגיש בדבריו: "משמצוי האדם בתוך הבית הלאומי שלנו, הוא זכאי לשוויון, תהא דתו ותהא לאומיותו אשר תהא".

האמת היא, שגם המפלגות המכונות "ערביות" וכלולות ברשימה המשותפת אינן אנטי־ציוניות, שכן השתתפותן בבחירות לכנסת היא בעצם הכרה בציונות שהקימה את המדינה וכוננה את הכנסת.

בספר החוקים של ישראל קיימים עוד חוקים הקשורים לנושא — חוק יסוד: הכנסת וחוק המפלגות. חוקים אלה מסייגים ומתנים תנאים לרישום של מפלגות המורשות להתמודד בבחירות. בחוק המפלגות נכתב: "לא תירשם מפלגה אם יש במטרה ממטרותיה או במעשיה, במפורש או במשתמע, אחת מאלה: (1) שלילת קיומה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית...". הדבר מלמד על דבר פשוט בתכלית: כל המפלגות המכונות "ערביות" היושבות בכנסת, אין במטרה ממטרותיהן או במעשיהן, לא במפורש ולא במשתמע, שלילה של קיומה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית. שאם לא כן, הן היו נפסלות מלהתמודד בבחירות.

סוגיה זו הובאה לא אחת לפתחו של בג"ץ. עתירות נגד פסילת מפלגות ערביות כמו בל"ד ורע"ם־תע"ל מלהתמודד בבחירות נדונו בבג"ץ. באי־כוח המפלגות הללו חזרו וטענו בפני השופטים, שאין במצעי המפלגות כל שלילה של זכות קיומה של ישראל כמדינה יהודית. כידוע, בג"ץ קיבל את טענות העותרים, ומפלגות אלה נבחרו לכנסת וחבריהן נשבעו אמונים בה.

אם כן, היכן הוא השמאל האנטי־ציוני בישראל?
*
הארץ, 27.08.2018



שיתופים:

תגובות בפייסבוק:



תגובות באתר:
ניתן להשאיר תגובה כאן.

0 comments:

פרסום תגובה

מסות
  • כל הצפורים מוליכות לרומא

    עונות רבות של מסיק נקפו ולהקות רבות של צפורים זרמו במטעים‮, ‬עד שבגרתי ושמתי את פעמי לירושלים לקנות בה דעת וחכמה‮. ‬אך‮, ‬בצד החכמה שהעניקה לי ירושלים פרחה התמימות אל מחוזות רחוקים ולא שבה מעולם‮.

    כל הפרטים

  • געגועים לירושלים

    כל אחד מחפש את ירושלים שלו. ברגע שהוא משיג אותה, הוא פונה לחפש אותה במקום אחר. משורר פלסטיני צעיר, שחזר גם הוא לפלסטין בעקבות הסכמי אוסלו, נדרש להרחיק את עצמו בחזרה אל גלותו בסופיה כדי לכתוב על ירושלים

    כל הפרטים
בארץ
  • ישראל כמדינה ערבית

    ישראל הערבית", זו שגיליתי בימי התיכון, אינה שונה בהרבה מישראל היום, תרתי משמע. שכן, שנים הלעיטו אותנו בבית הספר בשירי עצמאות ישראל.
    כל הפרטים
  • רצח לשם כבוד

    אין ישוב ערבי, בארץ או בחוץ לארץ, שלא ידע רציחות על רקע מה שמכונה "כבוד המשפחה"...
  • ערבי, דבר ערבית

    גם הערבים מזלזלים בשפת אמם ונותנים יד לדחיקתה מהמרחב הציבורי. עדות לכך ניבטת מכל פינה ביישובים הערביים.

ארכיון

 
שירים
  • מזמור משתה

    דֶּרֶךְ הַפֶּה נִכְנָס הַיַּיִן
    הָאַהֲבָה - דֶּרֶךְ הָעַיִן;
    רַק אֶת זֹאת נֵדַע כָּאֱמֶת
  • בלקרישנא סאמא

    מִי שֶׁאוֹהֵב פְּרָחִים, יֵשׁ לוֹ לֵב כֹּה רָגִישׁ.
    מִי שֶׁלֹּא יָכֹל לִתְלֹשׁ אֶת כּוֹתַרְתָּם,
    לוֹ וַדַּאי לֵב אָצִיל.

  • שרון אולדס

    אֵיךְ הֵם עוֹשִֹים אֶת זֶה, אֵלֶּה הָעוֹשִֹים אַהֲבָה
    לְלֹא אַהֲבָה? יָפִים כְּמוֹ רַקְדָּנִים
    מַחֲלִיקִים אֶחָד עַל גַּבֵּי הַשֵּׁנִי כְּגוֹלְשִׁים
    עַל קֶרַח, אֶצְבְּעוֹתֵיהֶם נְעוּצוֹת זֶה
    בְּגוּפוֹ שֶׁל זֶה, פְּנֵיהֶם

גלריה

גלריה
פיסול טבע - צילום: ס. מ.
קולות
מגרות
  • כאלה הם הציונים

    ניסיון ערבי מתחילת המאה ה-20 לתהות על קנקן התנועה הציונית חושף רגשות מעורבים לנוכח הבלתי נודע המתרגש על האזור.
  • על קופים וחזירים

    ויהי כאשר ישבו בני ישראל במדין ויאסור עליהם אללה ביום השבת את הדגים: הן דיג והן אכילה. ויהי כאשר באה השבת ויבואו הדגים על כל סוגיהם, ובא מקרל, ובאה דניס, ובא לברק...
  • ברית מלים

    מדפים עמוסים בספרי ילדים ניצבים בפינת האולם. כל ילד יכול להושיט את היד, לגעת, לדפדף או לקרוא להנאתו. עולם ומלואו של אותיות שמתחברות, שיושבות יחד ויוצרות מלים ומשפטים בשחור על גבי נייר.