שוטר ערבי בכל ניידת


השותפות בשלטון תביא עמה אחריות. ללא שותפות מלאה ואמיתית כזו אנו עתידים ללכת מדחי אל דחי.


סלמאן מצאלחה ||


שוטר ערבי בכל ניידת



הסרטון שתיעד את השתלשלות האירועים בכפר כנא לא משאיר מקום לפרשנויות מתחכמות: חיר א־דין חמדאן נורה בדם קר כשניסה לברוח מהשוטרים שקפצו מהניידת, לאחר שתקף אותה בסכין.

אירועים מעין אלה לא נוצרים יש מאין. הם משגשגים על רקע הסכסוך והמתח הלאומי העז בארץ זו. הכיבוש הישראלי והממשל הצבאי המתמשך בפלסטין מאז 1967, היה כרוך מיומו הראשון בהפרת זכויות אדם. אמנם הממשל הצבאי בישראל עצמה בוטל בשנות השישים של המאה הקודמת, אך כעבור עשורים של הפרות זכויות אדם בשטחים הכבושים חוזרות תפישות הממשל הצבאי ומחלחלות בחזרה לתחומי הקו הירוק.

הגיעה העת שכל הגורמים האחראים, יהודים וערבים כאחד, יפסיקו להתחבא מאחורי סיסמאות ריקות. עליהם לאזור אומץ, לרדת לעומקם של היחסים המעורערים בין המדינה לאזרחים הערבים, ולהמציא פתרונות. היחסים בין הציבור הערבי לשלטון המרכזי לא יכולים להמשיך להתנהל במתכונתם הנוכחית, המעוותת. השלטונות חייבים להפנים את העיקרון של אזרחות שווה לכלל האזרחים, על כל המשתמע מהדבר. דומה כי ראשי הממשלה והשרים, בכל ממשלות ישראל, מעולם לא ראו כך את פני הדברים, וזהו שורש הרע במשטר בישראל. יצחק רבין, ראש הממשלה היחיד שניסה לשנות כיוון בכל הנוגע ליחס לאזרחים הערבים נרצח, על ידי מתנקש יהודי בעקבות הסתה מתמשכת וטענה שבטית שאין לו רוב יהודי.

מצד אחר, מנהיגי הציבור הערבי דורשים לא אחת ממשטרת ישראל, שתאכוף את החוק ביישובים הערביים: שתחרים נשק לא חוקי, תילחם בפשיעה הגואה ותלכוד את רוצחי הנשים. עם זאת, עמדות ההנהגה הערבית בארץ בכל הנוגע להשתייכות למדינה ולמוסדותיה מלאות בסתירות, והגיע הזמן ליישב סתירות אלה. מי שדורש שהמשטרה תמלא את תפקידה ביישובים הערביים, חייב לתת לה את הגיבוי הציבורי הנחוץ לביצוע המשימות המוטלות עליה.

באחרונה ביקר נשיא המדינה, ראובן ריבלין, בכפר קאסם והצהיר שם כי האזרחים הערבים הם ״בשר מבשרה של מדינת ישראל״. על ממשלת ישראל מוטלת החובה להצהיר בפומבי שהיא מאמצת את דבריו הכנים של הנשיא. אם תעשה כן, על ההנהגה הערבית מוטלת האחריות לנהוג באומץ לב אזרחי ולענות בהצהרה דומה בדבר הצורך לשמור על כללי המשחק הדמוקרטיים במדינה.

זאת ועוד. גם לאחר פתרון הסכסוך הישראלי־פלסטיני, ימשיכו הערבים בישראל להיות אזרחי המדינה הזאת, ורק שותפות בשלטון תאפשר חיים נורמליים בה. הערבים הישראלים חייבים להיות שותפים מלאים בשלטון במדינה. הדבר מחייב ששרים ערבים ימלאו תפקידים ביצועיים בכל ממשלה שתקום כאן. יתרה מזאת, כדי שהאזרחים הערבים ירגישו שהמשטרה שייכת גם להם, יש צורך שבכל ניידת משטרה יהיו גם שוטרים ערבים, ושעל כל ניידת יהיה כיתוב גם בערבית. יש בכוחם של צעדים כאלה לבטל את הזרות הקיימת בין האזרח הערבי למשטרה.

השותפות בשלטון תביא עמה אחריות. ללא שותפות מלאה ואמיתית כזו אנו עתידים ללכת מדחי אל דחי.


פורסם: הארץ, 19.11.2014
*
For English, press here

שיתופים



תגובות בפייסבוק:


תגובות באתר:

0 comments:

הוסף רשומת תגובה

בארץ
  • המין האנושי

    השיח האלים חשף לא רק את עומק ההתכחשות בחברה הערבית לעצם קיומה של קהילת להט"ב בתוכה, אלא גם את עומק הפער, שאינו אפשרי לגישור…
    כל הפרטים
  • אשכנזים-ספרדים

    במפגש בין ״המנטליות הספרדית המובהקת״, ובמלים אחרות: השייכות לתרבות אתנית אחרת, נקרא לה - ערבית, לבין ״המנטליות האשכנזית המובהקת״...
    כל הפרטים
  • מלאך המוות

    שנים רבות חלפו ומלאך המוות הגיע לבסוף ליטול את נשמתו של יעקב. פנה אליו יעקב בטרוניה: הלא ביקשתי ממך לשלוח לי שליח לפני המוות ואתה הבטחת לקיים... כל הפרטים
במרחב
  • חמאס בשירות ישראל

    לו ניחנו הפלסטינים בדמיון פוליטי ומדיני פורה, הם היו בוחרים במרוואן ברגותי כיורש לנשיאות פלסטין, ובסלאם פיאד לראשות הממשלה.
  • ישראל כמדינה ערבית

    ישראל הערבית", זו שגיליתי בימי התיכון, אינה שונה בהרבה מישראל היום, תרתי משמע.
    כל הפרטים
 
קוראים ותגובות